Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

1.6 vraagje:D

Filluar nga RdeKonin, Nentor 19, 2016, 07:06:34 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

RdeKonin

ik heb even zitten zoeken naar een antwoord maar deze tot op hede nog niet kunnen ontdekken.

Ik zelf ben in het bezit van een colt 1.6 uit 1999
deze auto heeft 90pk en ik zie nu dat de colt na 1999 103 pk heeft..

weet iemand waar die 13pk vandaan gekomen is? en kan ik eventueel onderdelen van een sloop auto afhalen om de mijne die boost van 13 pk te geven?

ik zie ook dat er een 113pk en een 175pk versie rond rijd, wat is hier anders aan dat ze deze vermogens halen?

alles bovengenoemde motoren zijn volgens mij wel een 4g92.

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

Koekjestrommel

Hallo,

Ben met de CJ modellen niet superbekend.

Weet wel dat het CA model (1992-1996) 1600 standaard 113 PK heeft.
Dit lijkt mij dus de standaard versie, de 1600 met 90 PK zal wet wat gekort zijn op een aantal aspecten. waar precies weet ik niet.

De versie met 175 is de MIVEC versie. dit is wel de motorcode 4g92 maar andere zuigers en een andere cilinderkop etc...

RdeKonin

@koekjestrommel dat is in ieder geval al wat meer informatie, dank je wel!!

ben alleen dan nog wel opzoek naar die aspecten die dan anders moeten zijn hahah

iemand anders ideeen? of iemand een idee hoe ik wat extra pktje uit mijn 90pk kan halen??

Koekjestrommel

Extra PKs zijn altijd mogelijk ongeacht je auto.

Kijk een naar andere filter/ spruitstukken/nokassen/ injectoren.
Oneindige mogelijkheden.

RdeKonin

Citim nga: Koekjestrommel ne Nentor 20, 2016, 06:41:49 MD
Extra PKs zijn altijd mogelijk ongeacht je auto.

Kijk een naar andere filter/ spruitstukken/nokassen/ injectoren.
Oneindige mogelijkheden.

ja oke maar bedoel meer in de zin van 1 op 1 uitwisselbare onderdelen. Mogelijk een inlaatspruitstuk van een lancer of gasklep van een 2.0 L of grotere injectoren

zou het liefst lekker op de sloop gaan struinen naar uitwisselbare onderdelen zeg maar

Koekjestrommel

Zo plug en play werkt het vaak net niet.

Evo spruitstukken zijn veel te groot. en Lancer zijn als het goed is dezelfde blokken.
Zomaar grotere injectoren erin knallen werkt ook niet, Zal je grotere gasklep moeten hebben met andere ECU.

Of gasklep van 2 liter past zou je even op moeten meten.

RdeKonin

ja meer bij wijze van spreken natuurlijk :) maar er is dus niet een lijstje of iets bekend wat de mogelijkheden zijn om uit te wisselen...

dan zit er maar 1 ding op en dat is zoeken zoeken zoeken. als ik wat meer weet zal ik het in een topic plaatsen

laat de zoektocht maar beginnen!!

Koekjestrommel

Tja,

als ik kijk naar mijn serie colt/lancer/evo...

Motorisch is er weinig uitwisselbaar. Zal je toch blok specifiek moeten gaan zoeken.
Spruitstukvormen op de kop zijn verschillend.

Je kan eens kijken naar een Carisma 1.6 die hebben standaard een ander spruitstuk 4-1. wellicht dat die op je auto past.


Kwa ophanging zal je wel wat kunnen doen/remmen.
Ook een en ander plaatwerk is uit te wisselen.

Marcuz77

vanaf 2000 ongeveer kwam de colt uit met 16 kleppen en ander luchtinlaatgedeelte, ook werden er twee katalysatoren ingehangen.
dat is volgens mij het verschil
Motorcode ging van 4g1* naar 4g9*

RdeKonin

#9
Citim nga: Marcuz77 ne Nentor 30, 2016, 08:04:45 PD
vanaf 2000 ongeveer kwam de colt uit met 16 kleppen en ander luchtinlaatgedeelte, ook werden er twee katalysatoren ingehangen.
dat is volgens mij het verschil
Motorcode ging van 4g1* naar 4g9*

van dat stukje ben ik op de hoogte het rare is alleen dat er meerdere colts/lancers rond rijden met motor code 4g92.
alleen hebben de autos verschillende vermogens. 90/100/103/113/175pk

Koekjestrommel

#10
Wat Marcuz zegt,
Na 2000 zijn de blokken 103 pk ipv 90. door de hem genoemde verschillen.

175 PK is de mivec versie. Dit is een andere cliniderkop ( https://en.wikipedia.org/wiki/MIVEC )
Die zijn wel te krijgen maar dat is praktisch een engine swap. andere zuigers, ecu list goes on...

113 PK is inderdaad een 4g92. Dit is echter voor de Lancer V serie en niet voor jouw serie.

Mitsubishi gebruikt al heel lang dezelfde motorcodes.
Zo heeft de lancer turbo uit 1981 een 4G63T en de evo 9 uit 2007 deelt dezelfde motorcode.

Zo zijn ook de 4G1 series ook doorlopend in alle colt series als ik mij niet vergis. Telkens wel veranderd uiteraard.

Ook wordt er onderscheid gemaakt in SOHC en DOHC. zo heeft de 4g93 SOHC 115-120 pk met 152 Nm en de DOHC (zoals toegepast id colt en lancer) 140 PK met 167 Nm koppel

Hopelijk geef dit wat opheldering

EDIT:  hier wat informatie over de series
https://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_Sirius_engine
https://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_4G9_engine