Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Ik wil een Mitsubishi Colt uit 1997 kopen

Filluar nga Amenastry, Maj 29, 2016, 04:14:43 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Amenastry

Hallo forumleden,


Mijn naam is Dylan, 22 jaar oud, net nieuw op dit forum en wil mijn eerste auto kopen.
Ik had een budget van 1500,- maar mocht ik een onmisbare kans voorbij zien komen dan zal ik overwegen om meer te spenderen. Ik ging opzoek en toen:

Mijn ogen zijn gevallen op een prachtige Mitsubishi Colt 1.3 GLi uit 1997.
€1250,- met 113000 op de km stand.

Op de foto's vind ik het echt een gave bak! Mooie kleur, en mooie velgen. Verder de KMstand is niet veel. Zoals ik op internet lees, weinig onderhoud dus prima als beginnersbakkie voor een student! De binnenkant heeft alleen wat gebruikerssporen, maar dat is een kwestie van nieuwe matten er in etc.

Het enige wat een minpunt is, de apk verloopt over 2 maanden.

Nu mijn vraag; Wat zijn de kwalen van een Colt? Het volgende heb ik al gelezen;

       
  • Chassisbalken achter roesten
Maar verder kan ik niks vinden!

Mocht er ook iemand zijn die verstand heeft van audio, alle tips zijn welkom ;D ;D

Hieronder een foto:




Ik ga (hopelijk) maandag kijken, proefrit maken en bij een bekende zijn garage op de brug zetten!

Bij voorbaat dank voor uw reactie.

Groetjes,

Dylan (een hopelijk toekomstige trotse eigenaar van deze Colt!)

Koekjestrommel

#1
Je zou ook een Colt van een type ouder kunnen overwegen  8) een CA0.
Deze hebben ook kwaaltjes hoor. Maar die zijn nog in Japan gemaakt, wat een aantal kwaliteitsvoordelen heeft.
Ook heb je met de CJ0 een Renault versnellingsbak ipv een japanse.

Verder rijden de auto's nagenoeg gelijk ( zo vaak heb ik niet in een CJ gereden).

Verder is het een 1.3 met weinig kilometers. enorm veel mis kan er niet mee zijn.

Edit:
Mocht je hem kopen en bang zijn voor roest achter koop je gewoon wat RX5 + innotec zink spray. roest ie niet meer hoor ;D

Eagle1982

Nog een puntje van aandacht bij deze wagens is de ontsteking.
Dit wil nog wel eens een probleempje zijn.

- Zorg er in ieder geval voor dat je zelf degene bent die de wagen start wanneer deze nog koud is (dus niet warm laten draaien door de eigenaar of garage).
Alleen dan kun je bepaalde constateringen doen zoals bijvoorbeeld slecht aan slaan bij koude motor etc. (al zal het met deze temperaturen niet heel erg veel verschil maken).

- Wanneer de motor warm is (bij voorkeur na de proefrit terug bij de verkoper) de motor uitzetten en weer proberen te starten.

- Controleer ook ff wanneer de distributie aan de beurt is ( interval 90.000 km en/of 5 à 6 jaar ) teruggerekend zou die nu zn vierde riem moeten hebben of zit er aan te komen.


Zelf heb ik hier ook een CJ0 gehad, behalve de bekende kroepoek bij de achterste chassisbalk en een beetje roest op de kofferklep (bij kentekenverlichting) geen noemenswaardige problemen mee gehad.

EnnoE34

Citim nga: Koekjestrommel ne Maj 29, 2016, 07:45:55 MD
Je zou ook een Colt van een type ouder kunnen overwegen  8) een CA0.
Deze hebben ook kwaaltjes hoor. Maar die zijn nog in Japan gemaakt, wat een aantal kwaliteitsvoordelen heeft.
Ook heb je met de CJ0 een Renault versnellingsbak ipv een japanse.


Volledig nieuw voor mij. De coltjes en Lancertjes zijn voor zover ik weet in Japan gemaakt. Altijd een Japanse versnellingsbak, en altijd Japans plaatwerk!


Qua carrosserie lijkt me een 96/97 Carisma en de -96 er Galant de sterktste van de in NL geleverde Mitsubishi's, op de Pajero's na. De Carisma's hebben de Renault handbakken.  Maar met de introductie van de GDI hebben de 92KW Carisma's weer de Mitsubishi handbakken.


Coltjes 1.3, 1.6 vanaf 1996 hebben dus gewoon japanse click clack bakjes....maar alleen een ietwat mindere bescherming tegen roest. Overigens zou ik op zoek gaan naar een Coltje 1.6 GLXi. In Aalsmeer staat er eentje voor iets minder dan 1000 EUR en deze is van het bouwjaar 2000.

Koekjestrommel

Citim nga: CarismaMSX ne Maj 29, 2016, 09:22:39 MD

Volledig nieuw voor mij. De coltjes en Lancertjes zijn voor zover ik weet in Japan gemaakt. Altijd een Japanse versnellingsbak, en altijd Japans plaatwerk!


Qua carrosserie lijkt me een 96/97 Carisma en de -96 er Galant de sterktste van de in NL geleverde Mitsubishi's, op de Pajero's na. De Carisma's hebben de Renault handbakken.  Maar met de introductie van de GDI hebben de 92KW Carisma's weer de Mitsubishi handbakken.


Coltjes 1.3, 1.6 vanaf 1996 hebben dus gewoon japanse click clack bakjes....maar alleen een ietwat mindere bescherming tegen roest. Overigens zou ik op zoek gaan naar een Coltje 1.6 GLXi. In Aalsmeer staat er eentje voor iets minder dan 1000 EUR en deze is van het bouwjaar 2000.

Nope, sinds 96 worden de colt carisma en space star door nedcar geproduceerd. De lancer idd nog wel in japan.

Eagle1982

In dat geval, check het chassisnummer om te kijken wat het land van productie is, staat in de eerste sectie van het nummer. En volgens mij staat het ook op het typeplaatje, op het schutbord.

Amenastry

Citim nga: Eagle1982 ne Maj 29, 2016, 09:02:21 MD
Nog een puntje van aandacht bij deze wagens is de ontsteking.
Dit wil nog wel eens een probleempje zijn.

- Zorg er in ieder geval voor dat je zelf degene bent die de wagen start wanneer deze nog koud is (dus niet warm laten draaien door de eigenaar of garage).
Alleen dan kun je bepaalde constateringen doen zoals bijvoorbeeld slecht aan slaan bij koude motor etc. (al zal het met deze temperaturen niet heel erg veel verschil maken).

- Wanneer de motor warm is (bij voorkeur na de proefrit terug bij de verkoper) de motor uitzetten en weer proberen te starten.

- Controleer ook ff wanneer de distributie aan de beurt is ( interval 90.000 km en/of 5 à 6 jaar ) teruggerekend zou die nu zn vierde riem moeten hebben of zit er aan te komen.


Zelf heb ik hier ook een CJ0 gehad, behalve de bekende kroepoek bij de achterste chassisbalk en een beetje roest op de kofferklep (bij kentekenverlichting) geen noemenswaardige problemen mee gehad.

Ik heb woensdag om 9 uur in de ochtend een afspraak gemaakt. Wat ik direct doe is naar een garage van een bekende rijden en hem daar laten controleren aangezien ik zelf heel weinig verstand heb van auto's zelf.

Net ook gebeld met het bedrijf om de afspraak te maken, er zit een powerfilter in(welk merk weet ik niet). En er is roest aan de achterkant, alleen waar kon de man aan de telefoon niet vertellen. Over half uur bel ik nog een keer want dan is de monteur weer beschikbaar. Ze gaan het wel repareren volgens die man aan de telefoon.

Ik ben echt benieuwd en hoop zo erg dat deze auto gewoon goed is haha.

En bedankt voor de behulpzame reacties en de snelheid daarvan!

Houd jullie op de hoogte ;D ;D

Amenastry

Net gebeld met de monteur,


Er zit geen radio in. Maar dit zijn de kosten niet.


Hij had het over dat er achterin wat verroest was, iets met de dorpel. Hij was er behoorlijk vaag over maar het was afkeur van APK dus gingen ze maken en hij wordt dan APK gekeurd.


Ik ging niet volledig op zijn vaagheid in, want ik laat er toch iemand anders naar kijken.


In ieder geval een goed gevoel erbij dat ze hem repareren voor de keuring, ook al heb ik het gevoel dat ze in plaats van een volledige reparatie, een pleister er op plakken. Maar ik hoor woensdag meer! 8)


I can't wait!

Caarismaa

Een maal Mitsubishi, altijd Mitsubishi !
https://asiancar-fanatics.com    <-- hier ben ik ook te vinden

Amenastry

Citim nga: Caarismaa ne Maj 30, 2016, 06:07:22 MD
Ik vind het nog een boel geld 1250 euro voor die auto.
Helemaal als je dit bekijkt :


http://www.autotrader.nl/auto/mitsubishi-colt/2000/bergschenhoek/7ge4m/mitsubishi-colt-16-glxi-handgeschakeld/


Als de auto motorisch correct is, dan is het een redelijke prijs (voor bij een dealer).
Particulier krijg je het er nooit uit natuurlijk.


Ik heb mezelf al voorgenomen dat ik deze auto een tijd met plezier ga rijden en mocht hij op zijn, dan verkopen in onderdelen of iets ludieks er mee doen. Veilig voor een goed doel of een liefhebber er heel blij mee maken.


Dank je voor de tip, ik ga er naar kijken!

EnnoE34

#10
Citim nga: Koekjestrommel ne Maj 29, 2016, 11:14:08 MD
Nope, sinds 96 worden de colt carisma en space star door nedcar geproduceerd. De lancer idd nog wel in japan.


Dan zou ik goed mijn huiswerk doen. Betwijfel of er überhaupt Renault bakken in welke Colt dan ook zijn geleverd. Er is na het verdwijnen van Volvo namelijk geen Renault deel meer gebruikt bij het in elkaar zetten van welke PSA, Daimler of Mitsubishi dan ook. Veel onderdelen die je nu bestelt bij de dealer komen tegenwoordig uit de magazijnen van NedCar / Mini, om het nog verwarrender te maken.


De Japanse Colt is in 2003 van de markt verdwenen, en de Smart Fourfour is ergens na 2004 samen met de Colt op de markt gekomen. Alle Coltjes & Lancertjes tot en met 2003 zijn dus gemaakt in Japan.


De Space star is ergens in 98 op de markt gekomen. Op dat moment kwamen er drie modellen auto's uit de Born Fabrieken : Carisma, Volvo S40/V40 en de Space Star.


De Carisma is in 1995 samen met de Volvo S40 / V40 geïntroduceerd. Volvo is er op moment X ergens rond 2004 uitgestapt en Mitsubishi is toen samen met Daimler Benz in de vorm van Smart verder gegaan met het bouwen van auto's.


Na vertrek van Daimler is men in Nedcar doorgegaan met de Coltjes en diverse Outlanders al dan niet onder Mitsubishi label op de weg verschijnend. En toen Mitsubishi besloot dat het genoeg was....was het over voor het toenmalige Nedcar.


http://www.autowereld.nl/mitsubishi/colt/1-6-glxi-sport-stuurbekr-optie-17953350/foto.html

Koekjestrommel

Citim nga: CarismaMSX ne Maj 30, 2016, 07:54:11 MD

Dan zou ik goed mijn huiswerk doen. Betwijfel of er überhaupt Renault bakken in welke Colt dan ook zijn geleverd. Er is na het verdwijnen van Volvo namelijk geen Renault deel meer gebruikt bij het in elkaar zetten van welke PSA, Daimler of Mitsubishi dan ook. Veel onderdelen die je nu bestelt bij de dealer komen tegenwoordig uit de magazijnen van NedCar / Mini, om het nog verwarrender te maken.


De Japanse Colt is in 2003 van de markt verdwenen, en de Smart Fourfour is ergens na 2004 samen met de Colt op de markt gekomen. Alle Coltjes & Lancertjes tot en met 2003 zijn dus gemaakt in Japan.


De Space star is ergens in 98 op de markt gekomen. Op dat moment kwamen er drie modellen auto's uit de Born Fabrieken : Carisma, Volvo S40/V40 en de Space Star.


De Carisma is in 1995 samen met de Volvo S40 / V40 geïntroduceerd. Volvo is er op moment X ergens rond 2004 uitgestapt en Mitsubishi is toen samen met Daimler Benz in de vorm van Smart verder gegaan met het bouwen van auto's.


Na vertrek van Daimler is men in Nedcar doorgegaan met de Coltjes en diverse Outlanders al dan niet onder Mitsubishi label op de weg verschijnend. En toen Mitsubishi besloot dat het genoeg was....was het over voor het toenmalige Nedcar.

Zou kunnen ik krijg mijn info ook alleen maar van een medewerker van NedCar :P
Ik weet iig dat er vanaf 96 een aantal modellen hier in Nederland gemaakt worden. Of dat ook perse gepaard gaat met Renault bakken weet ik niet. Ik dacht het wel eerlijk gezegd.
Had ook nog gegoogeld maar kon niet echt een concreet antwoord vinden.

Volgens mij is de CA0 wel het laatste colt model dat in Japan gemaakt is. Daarna zijn ze voor de Europese markt hier gaan produceren. (te zien aan blok 180 graden gedraaid wat bij CJ0 ook het geval is)

Ik zou er idd ook heel goed naast kunnen zitten hoor.

EnnoE34

#12
Die 180 graden dat klopt!. Ook de galant heeft daar last van gehad. En die werd ook in Japan gemaakt.

Neem echt van me aan. Carisma was de enige Mitsubishi tot 1998 die in de Nedcar fabriek in elkaar werd geschroefd. Automaten en GDI uitvoeringen hebben gewoon de Japanse bakken, met dito subframe.

1.6, 1.8 (SOHC en DOHC (MSX)) + TD-tjes delen het subframe met in ieder geval de Volvo 1.9TD, mogelijk zelfs alle S/V modellen met Renault bak. Volvo is op een zeker moment de M56 bak gaan gebruiken (Getrag uit mijn hoofd), en ik denk dat die zelfs ook weer in de latere Carisma diesels zit met de direct ingespoten diesels.

Ik dacht dat er zelfs een geschiedenis website is over Nedcar. Wel interessant om te bekijken.


http://www.vdlnedcar.nl/data/uploads/vdl_nedcar/Historisch_Overzicht_VDL_Nedcar.pdf

Koekjestrommel

Citim nga: CarismaMSX ne Maj 30, 2016, 08:52:24 MD
Die 180 graden dat klopt!. Ook de galant heeft daar last van gehad. En die werd ook in Japan gemaakt.

Neem echt van me aan. Carisma was de enige Mitsubishi tot 1998 die in de Nedcar fabriek in elkaar werd geschroefd. Automaten en GDI uitvoeringen hebben gewoon de Japanse bakken, met dito subframe.

1.6, 1.8 (SOHC en DOHC (MSX)) + TD-tjes delen het subframe met in ieder geval de Volvo 1.9TD, mogelijk zelfs alle S/V modellen met Renault bak. Volvo is op een zeker moment de M56 bak gaan gebruiken (Getrag uit mijn hoofd), en ik denk dat die zelfs ook weer in de latere Carisma diesels zit met de direct ingespoten diesels.

Ik dacht dat er zelfs een geschiedenis website is over Nedcar. Wel interessant om te bekijken.


http://www.vdlnedcar.nl/data/uploads/vdl_nedcar/Historisch_Overzicht_VDL_Nedcar.pdf

Weer wat geleerd vandaag dan  ;D ik zal het even opzoeken ! altijd interessant  :)

Marcuz77

Waar ik naar zou kijken is:
Roest kokerbalken
Buitenste punten van het zit compartiment
De stukken plaatstaal onder de pedalen en hetzelfde bij de passagiersstoel
Water in reservewielcompartiment, komt vanaf het ophangpunt van de krik
Waar ik altijd zelf naar kijk is de naden van de carroserriedelen ,