Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

'95 Colt CA5A GTi-16v

Filluar nga 4Koen63, Qershor 07, 2015, 10:42:42 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

4Koen63

Kleine update:


Tijdje terug het enige stuk uitlaatpijp dat nog niet van RVS was - het gedeelte tussen uitlaatspruitstuk en einddemper - laten vervangen door 2" RVS :)














Qua geluid verschilt het niet enorm veel, heb een klein beetje het idee dattie wat luider is. En verders ziet het natuurlijk mooier uit en is het onderhoudsvrij ;D


Afgelopen week iets meer dan 1600 kilometer gereden met de Colt. Met vrijwel alleen maar snelweg is 1 op 15 haalbaar, zelfs met een GTI. Inmiddels bijna 10.000 kilometer gereden sinds aanschaf, en gemiddeld olieverbruik zit rond de Liter op 3-4000 km. Erg netjes voor een GTI met 215.xxx op de teller vind ikzelf :)

Marcuz77

je heb mooie getallen zo, dit auto blijft nog wel even leven
Uitlaat hangt er zo mooi bij.

Chaoth


rickie1818


4Koen63

Auto blijft voorlopig zeker nog wel even :D
Van de winter even wat goed onderhoud aan de auto,


en dan doorsparen om de auto opnieuw te laten spuiten in de originele kleur. Aangezien de lak/carrosserie het minst mooie puntje is van de auto, wil ik dit graag laten aanpakken volgend jaar een keer,


op voorwaarden dat ik genoeg gespaard heb :P  en als de auto nog net zo goed rijdt als nu :D  maar dat laatste twijfel ik niet echt aan! ;D

4Koen63

Veerpootbrug achter geïnstalleerd! :)



EnnoE34

Merk je al wat van de veerpootbrug? Mooi olieverbruik. Lijkt me prima voor een auto van 20 jaar oud.

4Koen63

Ben er nog niet aan toe gekomen om het verschil te testen / waar te nemen.


Bij mijn vorige Eclipse merkte ik in elk geval dat de achterkant wat stabieler was bij hogesnelheidsbochten.

EnnoE34

Zou volgens mij bij de GTI ook geen overbodige luxe zijn :) als ik me goed herinner.

trancedrift

Citim nga: 4Koen63 ne Nentor 05, 2015, 08:15:03 PD
Bij mijn vorige Eclipse merkte ik in elk geval dat de achterkant wat stabieler was bij hogesnelheidsbochten.


Uit eigen ervaring - de achter as van Eclipse is zeker niet een van de sterkste punten van die auto, de harde demping achter leed niet echt op minder onderstuur maar tot meer onbalans als je een keer in onderstuur situatie zit :) het gaat niet alleen om demping en vering rates, maar dynamisch verandering van uitlijning, bodyroll en chassis flex. Demping moet altijd in evenwicht zijn met chassis sterkte en banden tractie, anders wordt hard niet beter dan zacht maar precies andersom.


Wat je moet misschien nakijken op je Colt is wat is het toestand van je stabilisator stangen en daar bijbehorende endlinks, gecombineerd met camber op de wielen. De Colt heeft zeker meer dan 65% gewicht voorin dus je kan ook over wat stijver stabilisator stang voorin ga denken.

4Koen63

Vandaag was het de bedoeling dat ik mijn recentelijk aangeschafte gele Koni's (viermaal) zou gaan monteren.
Waarom zeg ik 'de bedoeling'? Omdat alleen de Koni's achter gemonteerd zijn.


Bij de Koni's aan de voorzijde klopte helaas het een en ander niet. Eén Koni was lek en de veerpoten waren van een Colt 1.6, terwijl ik een 1.8 GTi rij. Past wel, maar de veerpoten van de GTi zijn niet voor niets dikker uitgevoerd lijkt me.


Voor de juist beeldvorming:





Zoals je kan zien is de linker veerpoot grover uitgevoerd. Het scheelde ongeveer 2 cm in doorsnee.





Ass 8)

Marcuz77

Zonde maar misschien vind je een paar andere

Koekjestrommel

Jammer koen!

Ik heb me echter laten vertellen dat de schokdempers van nieuwere coltjes er ook op passen.

EnnoE34

Alleen hebben de 1.8 GTi modelletjes hun eigen maatje voor.....


Ik weet niet hoe een EVO 1 schokdemper voor er uit ziet.....misschien heeft het zin daar naar te kijken?

4Koen63

Citim nga: Koekjestrommel ne Dhjetor 15, 2015, 08:09:19 MD
Jammer koen!

Ik heb me echter laten vertellen dat de schokdempers van nieuwere coltjes er ook op passen.


@ Koekjestrommel: Ik hou jou op de hoogte wat ik ga doen qua ophanging, zodat je eventueel nog wat van me kan over nemen.


Zoals ik er nu naar kijk, ga ik gele Koni's halen en die monteren in mijn originele GTI veerpoten.
Dus dan hou ik de 1.6-veerpoten over met 1 "gare" Koni maar daar wordt jij ook niet blij van lijkt me  :P  Ik hou je op de hoogte!