Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

3de remlicht reageert later dan pedaal

Filluar nga ronlaven, Nentor 24, 2014, 08:41:52 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

ronlaven

3de remlicht springt later aan en gaat later uit als ik de rem intrap.
Is dit een euvel wat jullie herkennen ?
Ik heb niks vreemds gedaan en ook geen schade gehad

Hulp is welkom om me een juiste richting uit te sturen met trouble shooten.

Groetjes

Eagle1982

Is het toevallig zo dat je 3e remlicht gloeilamp is en de achterlichtunits led? Dan is het dat, anders ligt het aan de aansturing op de canbus.

ronlaven

Hoi,

Dank je voor het meedenken.
ik heb gewoon gloeilampen in mijn twee units zitten achter en voor trouwens maak geen gebruik van LED
Wat bedoel je met canbus ?

Groet
Ron

Eagle1982

Ah zie nu pas dat het om een Carisma 1.6 gaat ::)
Deze wagens sturen de verlichting nog niet aan via een Canbus systeem.


Canbus is een soort data netwerk met mogelijkheid tot terugmelding (bijvoorbeeld storing ), je kunt het zien als het netwerk bij je thuis, iedere gekoppelde schakelaar of verbruiker die aangesloten zit op het netwerk heeft een uniek adres (denk maar aan het IP adres van je laptop, pc, tablet, telefoon etc...).
Wanneer een commando vanaf een schakelaar op de bus wordt gezet dan is dat gericht aan een specifiek adres, dit adres pikt het signaal van de lijn en kan dan een terugmelding geven voor goede ontvangst, als deze terug melding niet komt resulteert dit in een foutmelding.


Soms is het mogelijk dat er vertraging op de bus optreedt wat resulteert in een paar 100sten van seconden aan reactietijd, iets wat het menselijk brein als duidelijk verschil ziet.
Bijvoorbeeld seinen met groot licht kan soms een fractie later komen, terwijl je bij de oudere wagens meteen reactie zag, ditzelfde zou ook aan de hand kunnen zijn bij remlichten die via Canbus zouden lopen.


Tot zo ver het Canbus verhaal.




Terug naar jou "probleem".
Hoeveel scheelt het ongeveer dat het derde remlicht nakomt?
Gaat het om een fractie dan heeft het vermoedelijk te maken met het feit dat de kabel van het derde remlicht langer en dunner is.
Bestaat je derde remlicht uit 1 lampje of zijn het er een stuk of 4?
In het laatste geval trek er eens 2 lampjes uit en kijk of het verschil kleiner wordt, in het geval van 1 lampje, probeer het lampje even te vervangen door een lampje met een lager wattage en kijk of het verschil dan kleiner wordt, zo ja dan heeft het te maken met de capaciteit van je kabel.
Het is trouwens bij vrijwel alle auto's het geval waar gloeilampjes in het derde remlicht zitten en is het niet een op zichzelf staand "probleem".
Led brandt meteen op volle sterkte en is ook meteen weer uit (geen fade in en out).
Mocht het dus in die mate storend zijn dan kun je overwegen om de lampjes te vervangen door LED's




ronlaven

Dank je eagle voor je uitgebreide antwoord.

Wonder boven wonder is het issue nu verdwenen.  :)
Heb niks gedaan. ::)

Enige is dat het die ochtend s'nachts gevroren had.
Ik begin nu zelf te denken aan de bekabeling die naar me achterklep gaat.
Ik heb een hatchback had eigenlijk op dat moment ook me achter ruitenwisser moeten checken die loopt via de zelfde kabelboom.

Maar zoals gezegd probleem is nu spontaan verdwenen wat het storings zoeken moeilijk maakt

het was trouwens zo
ik trapte de rem in en 5 seconden later ging derde remlicht pas aan, liet de rem los en 5 seconden later ging derde remlicht pas uit.

Willyv

Eagle1982. wat een deugdelijke en verklarende uitleg. ik denk dat je daar vele van ons mee geholpen hebt. zelfs ik heb nog iets geleerd  :) .