Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

mitsubishi asx stuur probleem

Filluar nga Jorg, Janar 18, 2018, 01:44:38 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Jorg

Beste Mitsubishi liefhebbers,


Ik heb sinds juli 2016 mijn ASX Intense uit 2012, ik ben er erg tevreden met de auto.
Er is alleen 1 probleem. Als de auto in een bocht zit (links of recht) stuurt hij niet terug.
Als ik recht door rij en dan moet sturen, lijkt of de stuurbekrachtiging even hapert.
Op de snelweg is dit best irritant, doordat het dan net even te ver gaat.
Ook moet ik continu corrigeren, en vind het gevaarlijk.
De auto trek geen kant op met remmen en is goed uitgelijnd, ook de banden spanning is in orde.
Dit probleem is al sinds de aanschaf, maar ik wist niet dat niet hoorde. Dacht dat het bij de elektrische bekrachtiging hoorde.
Nu heeft een vriend mijn auto een keer geleend en hij zei dat dit niet hoorde.


Mijn vraag: weet iemand of dit normaal is, of wat de oorzaak is?


Alvast bedankt en vriendelijk groet, Jorg

Nobodie14

Nee, dit is niet zoals een auto hoort te rijden.

Als je HEEL zeker weet dat de auto goed uitgelijnd is (er bestaan echt een hele hoop prutsers!), dan moet het probleem mechanisch zijn.
Ik vermoed tevens dat het mechanisch is omdat het voelt alsof de stuurbekrachtiging hapert, je moet door een 'weerstand' heen sturen. En als die over het 'haper' punt heen is, dan schiet de besturing even door.

Zoek het in moeilijk draaibare:
- fuseekogels
- stuurkogels
- veerschotels schokbrekers
- motor van de elektrische stuurbekrachtiging
Dus niet zoeken in speling (dat zou opgevallen moeten zijn bij APK of uitlijning), maar in moeilijk draaibaar.

Zoek een goede garage met uitlijnbrug die de tijd wil nemen om hier naar te kijken.
Laat hem / haar gelijk kijken naar de ophangrubbers van het subframe.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat die de problemen opleveren, maar het zou niet de eerste keer zijn..

Jorg

Beste Nobodie14,
sorry voor de late reactie, bedankt voor je antwoord.
Ik heb een afspraak gemaakt bij de Mitsubishi dealer in Den Bosch, hopelijk kunnen die het verhelpen.
Ben je toevallig ook bekend met de resonantie tussen de 2700 en 3000 toeren, volgens de dealer is het een eigenschap van de auto.
Maar ik weet de niet alle ASX,en van mijn bouwjaar het hebben.
Ik had ergens iets gelezen dat nieuwe software zou helpen.


Groet en een fijne dag, Jorg


Road-Runner

#3
Hi,

Eerste post hier op een mooi forum, wij zijn sinds een maand eigenaar en ik heb het gevoel dat wij hetzelfde "probleem" hebben of is dit een eigenschap die bij de auto hoort.

Dus niet helemaal terug gaan naar neutraalstand na een bocht, je moet hem op het laatst zelf een beetje sturen inplaats van het stuur door je hand laten glijden.

En beetje dood gevoel op de snelweg bij rechtdoor rijden, kleine correcties gaan relatief zwaar (met maar zeer weinig stuurbekrachtiging assistentie, is dit softwarematig aan te passen ?)

Keezx

#4
Of het normaal is kan je eigenlijk alleen maar vaststellen door een ritje met een ander exemplaar van dit model.
Ik vermoed van wel, en dat softwarematig corrigeren niet mogelijk is, maar het betreft slechts een vermoeden.

MarkW

De meeste auto's hebben tegenwoordig elektronische stuurbekrachtiging. Deze heeft vaak een softwarematig nul punt. Als hij deze kwijt is of afwijkt kan dit zorgen voor trekken in het stuur of een onzeker gevoel. Dit is doorgaans uit te lezen met apparatuur, maar elke auto is anders dus ik kan je niet zeggen wat de exacte procedure daarvoor is. En ik weet ook niet of dit nul punt te kalibreren is. Maar meestal zit het probleem hem in het mechanische deel. Oftewel de uitlijning. Als je fijn rechtuit wilt rijden zou het meest ideale zijn om de caster positiever af te stellen. Dit is helaas meestal niet mogelijk. Uit mijn eigen ervaring merk ik dat iets meer uitspoor bij een voorwiel aangedreven auto ook helpt om hem iets fijner rechtuit te laten rijden.

Keezx

Bij dat laatste heb ik m'n twijfels, ik ken de constructie/geometrie van een ASX niet, maar vaak gaat het met iets toespoor juist beter.

Road-Runner

Bedankt voor de tips, ik duik erin en meld mij als ik meer weet.

Road-Runner

Ik zal nog even terugkomen hierop.


De banden stonden te hard, auto is met 2,6 Bar afgeleverd, na deze op de juiste 2,2 Bar te hebben gezet is het rijgedrag enorm verbeterd.


Dat 0,4 Bar zoveel invloed heeft...

Keezx

Merkwaardig inderdaad, ik zou eerder verwachten dat met te slappe bandjes het stuur traag of niet zou terugkomen....

MarkW

Dat is wel bijzonder. 2,6 bar is tegenwoordig best een normale bandenspanning.

Road-Runner

Ik verdenk de smalle 7 J velgbreedte in combinatie met de standaard vrij brede fabrieksmaat 225/55/18 banden.


Waarschijnlijk vervormd de band bij te hoge bandendruk door een relatief smalle velg voor een 225 band en veroorzaakt daardoor het vreemde rijgedrag.