Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Kraak en knars bij de achteras (Outlander)

Filluar nga Marcus, Prill 06, 2016, 09:34:48 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Marcus

Afgelopen jaar een schitterende Outlander gekocht uit eind 2007 in Noord Holland. Wagen helemaal een keer geheel goed laten checken door de Dealer in onze woonplaats in Zuid Holland en tot op heden nog geen echt serieuze klachten. Echter wat steeds wel blijft opspelen is dat vervelende knarsende en krakende geluid rondom de achteras. Helaas wonen we in een plaats wat overmatig vol ligt met behoorlijke hoge verkeersdrempels. Zodra we de wijk in rijden is dat gekraak een serieuze kwelling voor zo'n robuust ogende SUV. Bij de voor-as heeft de Dealer dit goed kunnen herstellen maar achter schijnt het een flinke ingreep te zijn als je het daar echt goed wilt aanpakken? Ik vrees dat opnieuw de oplossing tijdelijk is als we de boel nog eens heel goed in laten vetten of anders toch maar de achteras rubbers te laten vervangen? Heeft iemand hier ervaring mee met de Outlander? Verwachte kosten? Hoe wordt dit ervaren bij de mede Outlander eigenaren?... Wellicht nog andere tips? Bestaan er achterasrubbers die wellicht beter zijn als wat er standaard in deze auto's zit?

CvW

Ik hoor wel eens een kraakje bij de achteras Marcus, maar zeker niet zo vaak dat ik mij daaraan erger of overweeg om er iets aan te (laten) doen. Helaas dus geen tips over rubbers, vervangingsprijzen of andere opties van mijn kant.

Blijkbaar ben jij er wel mee bij de dealer geweest als ik je posting zo lees. Wat is hun advies dan?

Cees

Marcus

Hi Cees, Dealer gaf aan dat ze het probleem in deze status eigenlijk het makkelijkst steeds tijdelijk kunnen verhelpen mbv invetten. De andere optie is om de rubbers bij de stablisator stang te laten vervangen (ik denk dat ze daarmee bij de as achter bedoelen)?. Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe dat er bij een Outlander van eind 2007 uitziet. Ik ga nog wel even op plaatjes zoeken mbv google. Dealer gaf daarbij ook aan dat er bouten zwaar vastgeroest zaten en dat ze dat dan moeten doorslijpen om de boel los te kunnen halen. Aangezien ik die auto net een half haar heb heb ik daar eigenlijk niet zo'n trek in. Ik denk ook niet dat het ophang systeem er achter lekkerder op wordt als ze bouten moeten gaan wegslijpen. BTW Rubbers vervangen bij andere auto ś (voor wat ik lees op internet) moet nogal een crime zijn want die haal je er niet zomaar ff uit?

Marcuz77

Ik heb bij Mitsubishi de stabilisatorstang rubbers voor carisma moeten vervangen vanuit een  service-bulletin, het IS een crime.
Achter viel mee, maar voor is een ramp.
Ik vind het raar dat de bouten zo verroest zijn, er moet volgens mij een andere oplossing zijn.
En rubbers invetten is maar een tijdelijk iets.
Als de outlander hetzelfde principe gebruikt als de carisma dan lijkt me dat met warm stoken de boel wel los zou moeten komen.

CvW

#4
Ah, duidelijk. Die stabilisatorstang is die dunne(re) stang die evenwijdig aan de achteras loopt en links en rechts daaraan vast zit. Die stang voorkomt overmatig overhellen van de carrosserie in bochten (simpel gezegd). Ja, dat wringt nogal in bochten en over hobbels en als die rubbers harden worden, tijdens het ouder worden, dan hoor je ze beter. De bouten van die stang zijn ook geen vrienden van mij. Bij mijn Galant (vorige auto) heb ik die stangetjes aan het eind van de stabilisator stang vervangen en ook bij dat model is het een crime. Niet omdat je er niet bij kunt, maar vooral omdat het spul na jaren onder die auto door weer, wind en wegvuil hartstikke vast zit. Warmstoken helpt niet altijd om zo'n bout los te krijgen dus snap ik die opmerking over slijpen van de dealer wel. Soms kun je er met een riciprozaag nog bijkomen. Maar ook dan ben je destructief bezig. De Outlander heeft eenzelfde constructie zie ik.


Het zweet loopt me alweer over de rug. Dat worden weer nachtmerries.  Probleem is dat bout in de linker houder kan draaien en dus meedraait. Daar krijg je geen grip op.

Dus resteert invetten of wachten op warmer weer (helpt ook wel eens, rubber wordt dan soepeler).

Marcuz77

Natuurlijk waren de carisma's ongeveer een jaar oud toen het vervangen moest worden. Niet 7 jaar oud idd.
Ik hoop dat je een vredige 8) oplossing kan vinden.

Marcus

We gaan dit tzt nog wel ff met de dealer bespreken. Ik ken een goeie garage in Zoetermeer (geen officiele dealer maar heel handige gasten) die dit destijds keurig hebben gedaan bij mijn voorgaande Auto (Seat Toledo). Hebben er toen rubbers ingezet die niet origineel maar zelfs beter waren. Maar ja dan hebben we het over Toledo. Ik vrees dat dit bij de Outlander niet op gaat..

Nico Luken

Deze rubbers (zie afbeelding) smeren, bij mij was het kraken toen weg.

[verwijderd door de beheerder]


Nico Luken


Marcus

Hi Nico. Door het warmere weer zijn die kraak klachten te verwaarlozen. Zodra het weer in het najaar weer kouder wordt laat ik het invetten. Plaatje bewaar ik goed. De laatste klacht die ik gisteren op het forum heb gezet baart me nu ff veel meer zorgen. Zie de post over jankend/gierend geluid onder het rijden bij gas geven en gas loslaten rond de snelheid van 90Km/uur. Check de geluidsopname (mp3). Zit in het zipbestandje.

Nico Luken