Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Spacey, mijn Space Star uit 2002

Filluar nga Nobodie14, Maj 09, 2017, 08:40:57 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

GilianvanNeck

Wat versta je onder "Premium" auto's?


Het is mijn opgevallen dat de Duitsers en hun "ooster buren" toch wel erg actief zijn met hun (vaak wat oudere) Mitsubishi modellen en om alles hierin ook vast te leggen op internet.


Ik had dit graag ook wel in een Nederlandse uitvoering gezien(aangezien mijn duits niet fantastisch is), maar helaas valt dat een beetje tegen. Het kan natuurlijk zijn dat ik niet alles even goed heb kunnen vinden, maar ik heb het idee dat ik toch wel redelijk nauwkeurig zoek.


Wel mooi zo'n kosten/handelingen tabel! Dat is misschien wel een mooi leerpuntje!

Nobodie14

Met 'premium' auto's verwijs ik naar merken als Volkswagen, Volvo etc.

Zo zijn de accenten rondom de mistlampen in de voorbumper geïnspireerd door o.a. de Volvo V60 , de chrome accenten (en het gedumpte idee van sfeerverlichting in de deuren) in de deuren door o.a. de Volkswagen Passat, het chrome accent op het stuurwiel door o.a. de Kia Rio, etc.

Met de Engelse - en Duitse taal heb ik geen probleem.
En ik gebruik Google Chrome om de Russische - en Poolse forums te kunnen volgen.
Chrome vertaald die forums automatisch naar het Engels voor me.
Ik kies voor Engels omdat er anders hele vreemde vertalingen naar het Nederlands uitrollen.
Zo wordt de 'Space Star' letterlijk vertaald naar 'Ruimte Ster'.
Verwarrend..

Als je een garagebedrijf hebt gevonden die met je mee denkt, dan kan het spreadsheet (relatief) veel geld besparen.
Een garagebedrijf berekent de volle prijs + arbeidsloon voor onderdelen die je met wat handigheid en het juiste gereedschap zelf kunt doen.
Onderdelen als bougies en lucht- / interieurfilters zijn makkelijk zelf te doen.
Je winst zit in de lagere inkoopprijs en besparing op arbeidsloon.
Een garagebedrijf kan dan misschien wat meer arbeidsloon berekenen voor de andere werkzaamheden, maar zij moeten tenslotte ook leven.

Een voorbeeld van het prijsverschil waren de remschijven en -blokken van mijn vorige auto.
Prijsopgave van het garagebedrijf voor alleen de onderdelen: ruim 250 euro.
Online: 135 euro.
Dat waren Bosch onderdelen met dezelfde onderdeelnummers.
Dit zou volgens het garagebedrijf niet mogelijk zijn omdat het bedrag dik onder zijn inkoopprijs ex BTW ligt.
Hij heeft de vertegenwoordiger van zijn leverancier erbij gehaald voor een gezamenlijk gesprek.
Die begon meteen met een verhaal dat het '..B-kwaliteit Bosch onderdelen' zijn.
Ik heb hem toen lachend uitgelegd dat Bosch echt geen B-kwaliteit op de markt gooit.
Dat zou het imago van het merk naar beneden halen.
Hij moet niet met dat soort indianenverhalen bij mij aankomen!

Ik heb de beste man laten 'leven' door te vermelden dat ik hun prijsstelling wel begrijp.
Zij moeten, als leverancier van auto onderdelen, garagebedrijven binnen enkele uren de gevraagde onderdelen leveren.
Dat betekent een enorme voorraad houden, wat een grote investering vraagt en stilliggend geld is.
En als het niet onderdeel niet past, dan moeten zij het weer terug nemen en een ander onderdeel leveren.
Als het onderdeel onverhoopt niet op voorraad is, dan moet het ergens anders ingekocht worden wat altijd verliesgevend is.
Voor die investering, service en de logistieke nachtmerrie daarachter, moet de leverancier wel betaald worden.
De vertegenwoordiger haalde na mijn betoog opgelucht adem..

GilianvanNeck

Hahahah dat is sympathiek van je! :D


Ja ik heb gemerkt dat online onderdelen velen malen goedkoper zijn. Dingen als filters etc probeer ik ook zoveel zelf te doen.  Helaas is mijn kennis ook wel enigzins beperkt, dus als het wat ingewikkelder wordt, moet ik al gauw een monteur inschakelen. Gelukkig heb ik ook een handiger buurman die me regelmatig uit de brand weet te helpen. En van dit forum weet ik heel veel info te trekken!


Aan de voorkant heb ik (nog) geen mistlampen, maar dag staat nog wel op de planning. Wat heb je precies van Volvo en VW verwerkt erin? Ennuuuh foto's? 8)

Roland

Interessant die optie om je boordcomputer aan te passen.
Het verhaal van een drukknop in serie met een weerstand aan massa leggen is me duidelijk.
Echter is het mij niet duidelijk waar ik hem in de boordcomputer moet vastsolderen.
De Duitse site weigert mij de afbeelding te tonen.
Kan iemand mij helpen met foto oid?
Betreft dus alleen de aansluiting in de boordcomputer.
Thnx!

Nobodie14

#34
Ik heb al een paar maanden niets van me laten horen omdat er niets te vermelden valt.

Het enige dat ik aan de auto gedaan heb, is het LPG filter vervangen (11 euro), de iGO Q2 2018 kaarten op de navigatie geïnstalleerd en de Brodit actieve telefoonhouder met een dremel aan gepast voor mijn nieuwe telefoon.
Mijn oude telefoon kon geen 4G netwerk aan. En aangezien mijn provider binnenkort stopt met 3G, moest ik een andere telefoon aan schaffen.

De auto heeft er nu bijna 205.000 km op zitten en rijdt nog steeds probleemloos haar kilometers.

@Roland: hierbij de door jou gevraagde foto:

GilianvanNeck

Waardeloos dat je om zo'n reden je telefoon moet vervangen! Helemaal als je telefoon verder nog goed werk.


Ik zit zelf ook te overwegen om een knopje voor m'n BC te gaan installeren, ga ik meteen de lampjes vervangen voor LEDjes. Welk knopje en weerstandje heb jij genomen en waar vandaan? En weet je toevallig of je voor een Carisma dezelfde moet hebben?


Laatst heb ik de remschijven en blokken met behulp van mijn buurman vervangen voor Brakemax sportschijven en Brembo blokken.
Voor de geïnteresseerden.
Het inremmen is ook achter de rug en ik moet zeggen, wat een enorm verschil!






Nobodie14

De richtingaanwijzerhendel werkte sinds 2 dagen niet meer naar behoren.
De hendel kwam niet meer terug na het nemen van een bocht.
En de hendel liep soms vast zodat ik geen richting aan kon geven.

Ik heb op het internet naar de prijzen voor een tweedehandse hendel gezocht en kwam bedragen tegen van 30 tot 110 euro op de sloop.
En eentje voor 15 euro van een particulier.
Maar die was kapot: veertje - en plastic palletje gebroken.
De verkoper had er wel foto's van gemaakt.

Die foto's deden mij besluiten om de hendel eens los te halen en te kijken wat er nou precies aan de hand was.
Stuurkolomkap loshalen, richtingaanwijzerhendel met 2 schroefjes losmaken, 2 stekkers eruit trekken en ik had de hendel eruit.
Een afdekkapje met 4 schroefjes loshalen en daar was de oorzaak te zien: veertje gebroken waardoor het palletje niet naar buiten gedrukt werd.
Natuurlijk was er nergens in de buurt zo'n klein trekveertje van 2mm x 30mm x 0.6mm (diameter van het veertje x lengte x dikte van het metaal) los te koop.
Ook winkels in modelbouw konden me niet helpen.
Ik kreeg de tip dat het misschien te vinden was in een videorecorder / cassettespeler / (wekker)radio met analoge schaal etc.
Na lang zoeken (CD speler, diskdrive, cassettespeler, platenspeler, lichtschakelaar en videorecorder gesloopt) een redelijk passend trekveertje in een PC kast gevonden.
Het zit wel wat strakker omdat het trekveertje 25mm lang is.
Ik heb het rond geslingerd vet in de schakelaar herverdeeld en de boel weer in elkaar gezet.
Het was even puzzelen om het palletje van de richtingaanwijzerhendel in een sleuf van een plastic ring op de stuurkolom te krijgen.
Die ring moest naar beneden gedrukt worden zodat het palletje in een uitsparing viel en de richtingaanwijzerhendel op z'n plek vast gezet kon worden.
Daarna een testritje naar de dump gemaakt om alle gesloopte apparaten weg te gooien.
De richtingaanwijzer heeft nog nooit zo soepel z'n werk gedaan!
Als de richtingaanwijzerhendel ooit weer stroef gaat, dan haal ik deze uit elkaar en herverdeel het vet weer.

Om niet nog een keer voor verrassingen te komen staan, heb ik via eBay 10 van die trekveertjes besteld voor 2,48 euro incl. verzendkosten.
Mocht iemand anders zo'n trekveertje nodig hebben: ik heb er 9 op voorraad liggen.
Eentje houd ik voor mezelf.

Helaas heb ik geen fotoserie van de werkzaamheden gemaakt omdat ik niet verwachtte dat het zo 'eenvoudig' te repareren was.
Eenvoudig tussen haakjes omdat het vervangen nog geen 20 minuten heeft geduurd, maar het vinden van zo'n trekveertje echt uren heeft gekost.
Mocht er vraag naar zijn, dan ben ik wel bereid om er een How-To met foto's van te maken.
Een probleem met de richtingaanwijzerhendel zie ik namelijk wel vaker op het forum terugkomen.

De wagen heeft er nu bijna 208.000 km op zitten.
De motorolie etc. zien er nog steeds heel erg goed uit.
Ik was toevallig bij de garage omdat ik de auto van een buurman daar naar toe moest slepen.
Die had een kapotte automatische versnellingsbak.
De chef werkplaats wilde ook even bij mijn auto kijken hoe die zich hield.
Hij was het met me eens dat alle olie etc. er nog steeds uitzag alsof ik er nog geen 10.000 mee gereden had.

Waar ik een beetje verbaasd over ben is dat de NGK bougies hun werk nog steeds goed doen.
NGK adviseert om ze elke 30.000 km te vervangen.
Maar deze zitten er al bijna 50.000 km in..
Bij 210.000 km haal ik ze er even uit om ze te bekijken.
Als ze er dan nog steeds goed uitzien en niet bijgesteld hoeven te worden, dan draai ik ze er weer in.
Ik ga dan ook bepalen of ik nog een servicebeurt oversla..

Ik heb wel 2 achterbanden moeten vervangen omdat er kleine hoogteslagen en droogtescheurtjes in zaten door ouderdom van de banden.
De carrosserie van de wagen trilde bij 90 km/u wat duidt op een onbalans in de wielen.
Vandaar dat ik naar de bandenboer ging om ze uit te laten balanceren.
Daar kwamen we erachter dat de banden niet meer rond waren en droogtescheurtjes vertoonden.

Nobodie14

De wagen heeft er 210.000 km op zitten en is, volgens het boekje, toe aan een grote beurt.
Deze sla ik weer over omdat het nu een uitdaging voor Spacey en mij wordt.
Per definitie zijn onderhoudsbeurten van een auto preventief.
Er wordt door de autofabrikant middels een onderhoudsschema bepaald wanneer de auto een onderhoudsbeurt nodig heeft.
Maar wat is de interval in mijn specifieke geval?
Vooralsnog zijn er geen tekenen van een dusdanige degradatie van vloeistoffen, riemen/snaren, bougies en/of filters die vervanging ervan rechtvaardigen.
De enige uitzondering die ik maak is voor het LPG filter.
Die kan ik niet controleren.
En vervang ik daarom conform de fabrieksopgave om de 20.000 km.

Bij het monteren van de winterbanden zag ik dat rechtsachter de veer gebroken was.
Hier ben ik niet blij mee! Zowel de schokbrekers achter als de veren daarvan zijn 1,5 jaar geleden vervangen door Monroe onderdelen.
Ik zal de veer nu weer moeten vervangen.
Zeer teleurstellend!

Het rijden op LPG heeft me een besparing op mijn brandstofkosten opgeleverd die ruim gelijk is aan de aanschaf van de auto en het laten inbouwen van de LPG installatie in bijna 2 jaar tijd en na 50.000 km.

Nobodie14

#38
Gisteren de wagen APK laten keuren.

Er waren een paar hoesjes gescheurd: stuurkogels links / recht en fuseekogel rechtsvoor.
Tja, de auto is tenslotte al 17 jaar oud.

De reeds door mij geconstateerde gebroken veer rechtsachter was uiteraard ook een afkeurpunt.
Ik had een 2e hands veerpoot achterin gelegd die ik voor een ECHT koopje van de sloop (9 euro) gehaald had.
Het betrof een nagenoeg nieuwe (nauwelijks tot geen roestvorming) Monroe schokdemper.

De rekening viel me wel tegen: 198 euro omdat ze er alles bij elkaar 2 uur mee bezig zijn geweest.
Zelf op straat doen is echter geen optie bij deze temperaturen.

Nobodie14

Het viel me op dat het airco lampje niet ging branden in standje 3 of 4 van de blower.
Alleen in standje 1 en 2 ging die aan.
En dan moest ik naar 3 of 4 schakelen om koude lucht in de auto te krijgen.
Dat klopt niet.
Even gecontroleerd of de blower in standje 1 of 2 wel draaide.
Niet dus.
Conclusie al snel getrokken: kachelweerstand kapot.

Een andere, nagenoeg nieuwe, kachelweerstand op de kop getikt en geïnstalleerd.
Dat was 15 minuten werk: dashboard kastje eruit, onderplaat loshalen en dan is de kachelweerstand goed toegankelijk.
Stekker los trekken, 2 schroefjes los draaien, kachelweerstand eruit, nieuwe erin en dan de rest monteren in de omgekeerde volgorde.

Stom van me dat het me niet eerder opgevallen was, dat de blower het niet deed in standje 1 of 2.
Normaal gesproken regel ik alleen de temperatuur of druk de airco aan.
Aan de defecte kachelweerstand zelf is overigens niets te zien.
Wat oxidatie op de koperen 'voelers', maar dat was alles.

Nobodie14

Voor future reference voeg ik een tekening van de locatie van de kachel weerstand toe..


Nobodie14

Gisteren de wagen weer eens gewassen.
Het valt me op dat de wagen een magneet lijkt te zijn voor anderen om vooral hun deuren tegen mijn auto open te gooien, tegen de bumpers / spatborden / voorste kentekenplaat aan te rijden of even met iets scherps krassen op de auto te maken.
Op de achterklep is iemand zelfs aan het tekenen gegaan.
Op het dak en de motorkap na, zijn alle deuren en bumpers door anderen beschadigd.
Lichte krasjes kan ik nog wel camoufleren. Maar schade waarbij de verf er vanaf gesprongen is (vooral bumper linksvoor en deur strips), kan ik niet meer in orde krijgen zonder deze over te laten spuiten.
De wagen is hierdoor gedegradeerd van een 5 meter auto (op 5 meter afstand ziet de auto er dan geweldig uit) naar een 10 meter auto.
Zo jammer..

Daarnaast lijkt de auto ook een magneet voor vogels om deze als openbaar toilet te gebruiken.
Ik parkeer de auto nooit onder bomen of lantaarnpalen, Toch gebeurt het regelmatig dat ik plakkaten weg moet halen. En dat terwijl er naast de auto zoveel andere, nieuwere auto's staan te blinken!
Misschien door de groene kleur?
Ik heb achterin de auto een spuitfles met water liggen om die spetters onmiddellijk te verwijderen.
Als ik dat niet doe, dan brandt de lak echt weg!
Ik heb daardoor 1 plekje op de motorkap die ik met polijsten heb moeten camoufleren.
Door ziekte had ik toen een week niet met de auto gereden..

Het viel me tijdens het wassen op dat er onderin het rechter voorspatbord een hoop blaadjes, pluisjes en andere troep zit.
Linksvoor is het bij lange na niet zo erg.
Het is zichtbaar als je de voordeur helemaal opent en door de ontstane kier in het spatbord kijkt.
Ik heb het met een stokje hoofdzakelijk verwijderd.
Morgen even langs de garage om de rest met een luchtspuit te laten verwijderen.

Ik ga de bougies binnenkort vervangen.
Ik voel/hoor soms een hele lichte verandering van de verbranding tijdens stationair.
Het toerental blijft dan echter gewoon op 800 tpm staan.
Daarnaast duurt de koude start bijna 2 seconden voordat de motor aanslaat.
Voordat de bougies een te grote belasting voor de bobines gaan worden, vervang ik ze liever.
Voor die 16 euro hoef ik het niet te laten.
Omdat ik toch verzendkosten moet betalen, bestel ik gelijk een nieuw lucht- en interieurfilter erbij.
Ze zitten er nu overigens al 55.000 km in.

Nobodie14

Ik zag dat de foto's niet meer zichtbaar waren op het forum omdat TinyPics ermee gestopt is..
Gelukkig houd ik ook een lokale backup van dit topic bij zodat het een kleine moeite was om de foto's op een andere free fotosite te plaatsen en de linkjes te wijzigen.
Ik maak nu gebruik van https://postimg.cc/.

De wagen heeft er nu bijna 220.000 km op zitten. En houdt zich nog steeds goed.
De bougies, het lucht- en interieurfilter heb ik vernieuwd.
Ik rijd de laatste 3 maanden echter veel meer stadskilometers mee waardoor ik binnenkort toch maar de motorolie laat verversen.
En uiteraard tevens het oliefilter.
Door deze vele stadsritjes is het verbruik er niet beter op geworden: 1:10,9 op LPG gemiddeld.
De boardcomputer laat dan een gemiddelde 7,2 registreren.
Deze cijfers zijn wat vertroebeld omdat de wagen de eerste +- 2 km van de +- 12 km ritjes op benzine rijdt.

De achterbanden hebben wel meer dan genoeg profiel, maar beginnen uit te drogen.
Ik ben daarom op zoek gegaan naar andere banden + velgen.
En heb deze gevonden:

En ja: dit is geen Mitsubishi Space Star, maar een Hyundai Matrix.
De velgspecificaties (steek, naafgat grootte en offset) en bandenmaat komen echter volledig overeen.
Het voordeel van deze velgenset t.o.v. de Volvo V40 set is dat er nog minder spaken zijn.
En daardoor nog makkelijker schoon te maken.
Er zitten wel wat kleine beschadigingen op, maar het is een 10 meter auto.
Dan zie je de beschadigingen in de auto zelf eerder dan in de velgen.
Daarnaast zitten er nagenoeg nieuwe HiFly autobanden op in de maat 195/55x15.
De bandenmaat heeft gelijk een nadeel: de motor gaat iets meer toeren draaien bij dezelfde snelheid.
En dat allemaal voor een HEEL klein bedrag.
Ik zet de velgen eerst nog in een paar waxlagen voor montage.
Als ze onder de auto zitten, dan zal ik er nog een foto van plaatsen.

De blanke lak laat nu ook bovenop de achterklep los.  >:(
Hiervoor was het alleen beperkt tot rondom het logo op de voorkant.
Het is geen gezicht en dat deel zal overgespoten moeten worden.
Ik ben op zoek gegaan naar een achterklep in dezelfde kleur (G64), maar die is niet te vinden.
Wel meerdere andere kleuren gevonden waaronder een rode met spoiler voor weinig.
Wellicht ga ik die kopen en laat die overspuiten.
Ik moet dan wel weer het achterraam van zonwerende folie voorzien.

Het LPG drooggas filter is ook vervangen omdat de vorige er 20.000 km op had zitten.
De wagen heeft het afgelopen jaar bijna 20.000 km gereden en heeft net geen 350 euro aan onderhoudskosten gehad.
Op naar de 235.000 km.
De onderhoudskosten zullen dan wel hoger liggen ivm het overspuiten van de achterklep en het verversen van de olie.

Spacestar1977

Mooi om te lezen dat je zo weinig onderhoudskosten gehad hebt. Ik ben benieuwd naar de foto met de nieuwe velgen. Heb je op de onderdelenlijn geprobeerd om aan een klep te komen in jouw kleur?

Nobodie14

#44
Alweer een tijd geleden dat ik hier geschreven heb, maar dat komt omdat er weinig bijzonders gebeurd is.
De wagen blijft lekker rijden.
En geen noodzaak gevonden noch de tijd / zin gehad om de velgen te monteren.

Maar nu moest de auto toch echt voor een kleine beurt + APK + Airco servicebeurt.
APK was noodzakelijk.
En de kleine beurt omdat ik het laatste half jaar alleen kleine stukjes met de auto rijd waardoor de olie nu wel hard achteruit ging.
De olie begon zwarter en ietsjes stroperiger aan te voelen.
De wagen heeft nu 225.000 km afgelegd. Dat is 45.000 km met dezelfde olie + oliefilter.

Er waren 2 hoesjes van de stuurkogels gescheurd. Die moesten vervangen worden. Maar de hoesjes waren niet los te koop volgens de garage. Dus 2 nieuwe stuurkogels en uitlijnen..

De airco servicebeurt moet elke 3 jaar. Gelukkig maar, want de prijs is verdubbeld: 125 euro.
Reden: de prijs van een fles met het R134a gas is flink gestegen!

Omdat ze toch bezig waren, hebben ze gelijk mijn 'nieuwe' velgen + banden gemonteerd:


De totale kosten waren 480 euro. Daarvan is dan 140 euro voor de kleine beurt die ik bij de kosten voor de afgelopen 45.000 km moet optellen. Dan komen die kosten op 480 euro voor de afgelopen 45.000 km.

De volgende beurt is bij 240.000 km.
En dan moet ook de olie van de versnellingsbak vervangen worden.
Dat is een dure..

Ik heb nu 2x een achterklep in de juiste kleur bekeken, maar die hebben dezelfde problemen met de lak.
Dat schiet dus niet op.
Overspuiten blijft de enige optie. Maar dan valt het dak in negatieve zin op.
Ook die heeft een schrale blanke laklaag.
Het is jammer dat wrappen ook zo duur is, anders zou ik het dak en het bovenste gedeelte van de achterklep in hoogglans zwart laten wrappen.