Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Nieuw

Filluar nga Black Bear, Maj 06, 2014, 02:07:20 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Black Bear

Hallo forumleden,


Sinds kort ben ik eigenaar van een Outlander DI-D MIVEC Edition One uit 2012 4WD (foto's volgen nog, heb problemen met de CF-card reader).


Na jarenlang in uitsluitend Europese auto's gereden te hebben, zoals Citroen, Mercedes en Volvo, nu overgestapt op een exemplaar uit het verre oosten. Kan niet anders zeggen dan dat het uitstekend bevalt! Mooie auto, prima afwerking en prestaties. Alleen het brandstofverbruik (diesel) valt wat tegen, maar dat wordt veroorzaakt door de ervaringen van enkele andere Outlander-rijders die een verbruik van ca. 1000 km halen op iets meer dan 50 liter. Als ik met het bekende fluwelen voetje en het nieuwe rijden de weg op ga, haal ik misschien net 1:15, voornamelijk rijdend op de snelweg, nooit boven de 100 en met cruise-control. Als ik normaal rijd, dus gewoon optrekken en de maximum toegestane snelheid aanhoud, haal ik 1:13 of 1:12,5. Misschien niets abnormaals, maar afgaand op de eerder genoemde gebruikerservaringen leek het me toch vrij hoog. Ter vergelijking: vroeger reed ik een Citroen XM, vergelijkbare motor, natuurlijk veel meer stroomlijn, maar niet heel veel lichter dan een Outlander en die haalde makkelijk 1:18. En dan deed ik niet rustig aan.


Ik overweeg nu om de auto te laten tunen, maar alleen als dat echt brandstofbesparing oplevert, meer vermogen heb ik eigenlijk niet nodig. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik lees graag jullie reacties, bij voorbaat dank.


Groet,
Theo

Switcher

Welkom op het forum en gefeliciteerd met je Outlander!!

Helaas kan ik uit je beschrijving niet goed opmaken welk type je precies hebt maar het onzuinigste model (de 177pk AWD) komt ook niet veel verder dan 1:18 volgens de officiele opgaven. Met wat bijkomend verkeer, wat wind, bandenspanning, etc, zou ik ook al snel rekenen op 1:16 of minder. Als ik snel op http://www.autoweek.nl/verbruik/6337/mitsubishi-outlander-22-di-d-177pk-2wd-cleartec-edition-one-2011 kijk (2WD aandrijving), komt de beste rijder ook al niet verder dan 1:16.

Het is inderdaad ook mogelijk dat door tuning (ik zou het meer als remappen willen beschrijven) de motor iets efficienter wordt maar verwacht er geen enorme besparingen bij.

Chaoth

Nu moet ik zeggen dat het verbruik van de Mitsu-diesels mij sowieso een beetje tegenvalt. Misschien omdat Mitsu daar niet veel kaas van gegeten heeft?

gotenks

Welkom.
Net als Switcher zegt. Verwacht van het tunen geen wonderen. Verbruik zal niet veel anders worden. Als je het alleen daarvoor doet dan kun je het beter laten.

Black Bear

Dank voor jullie snelle reacties (en felicitatie)! Tuning of remappen gaat het niet worden dus. Zou toch iets van 600 E gaan kosten.


@ Switcher: ik heb inderdaad de 177 pk, wist niet dat dit de onzuinigste was, maar heb desondanks totaal geen spijt van de aankoop.
Ik had inderdaad datzelfde verbruiksstaatje gevonden van iemand die ongeveer hetzelfde model rijdt als ik. Tenzij het verschil tussen ClearTec Edition en EditionOne erg groot is? Het aantal pk's en de motorinhoud zijn gelijk, het gewicht zal iets schelen vanwege de 4WD.
http://www.autoweek.nl/verbruik/6337/mitsubishi-outlander-22-di-d-177pk-2wd-cleartec-edition-one-2011
Volgens zijn laatste tankbeurt heeft hij 1:18,1 gereden, op staatje nummer 2 haalt hij zelfs 1:19,4 n.l. 1075,1 km op 55,55 liter. Daar kan de mijne niet bij in de schaduw staan.


Ik rij op de weg altijd in frontwheel-drive, bandenspanning is normaal (volgens fabrieksopgave), meer spanning betekent ook meer stuiteren.
Overigens, die EVO die je hebt, is dat het model dat een tijdje geleden door TopGear werd getest? Wat een fantastische wagen is dat!


@ Chaoth: Geen idee van de kaas van Mitsubishi mbt diesels, maar als ik het goed begrepen heb, hebben de Outlander en de vergelijkbare modellen van Citroen en Peugeot allemaal een Peugeot motor. Die hebben wel verstand van diesels weet ik uit ervaring. In de XM die ik destijds had zat ook een Peugeot diesel, 350.000 km zonder enig probleem.

Iemand beweerde dat een diesel zuiniger wordt als je het roetfilter er onderuit sloopt en dat dit toegestaan is omdat het geen APK vereiste is. Ik weet  niet hoe dat zit, maar als het waar is en het zou enorm gaan schelen qua verbruik is het misschien een overweging.

Waterkastanje

#5
Welkom Black Bear, ik denk dat jouw wagen nog in Born gebouwd is, dus het is een Nederjap ;)
Je kan hier in mijn vorige bijdragen lezen wat het verbruik van mijn wagen is mét en zonder caravan.
Mijn wagen is ge-re-mapped en ben daar bijzonder tevreden over (211pk 465Nm)
Ik vindt het verbruik best meevallen voor een wagen die 1900kg weegt (volle tank en twee personen) en niet echt een aerodynamische lijn heeft!
By the way, indien je wagen is uitgerust met een automaat zit daar inderdaad een motor in van de PSA group, die al wat op leeftijd is.
Heb je echter een handgeschakelde zesbak dan zit daar een Mitsu motor in, wat bij jou het geval is denk ik.
Als je een caravan hebt en je rijdt daar met je Outlander mee door het Centraal Massief (Clermont Ferrand-Millau) dan besef je pas wat voor een lekkere wagen de Outlander wel is!

Black Bear

Of mijn wagen in Born of in Japan gebouwd is weet ik niet, volgens de dealer waar ik hem gekocht heb komt hij uit Japan. Er zit inderdaad geen automaat in, maar een handgeschakelde 6 bak. Rijdt uitstekend overigens.
@ Waterkastanje, dat re-mappen, waar heb je dat laten doen? En merk je iets van een afgenomen brandstofverbruik of is er "alleen maar" een toename van het aantal pk's?
Het verbruik van zo'n elf liter valt zeker best mee als je er 1500 kilo aan caravan achter hebt hangen.
Ik was laatst in Mechelen en Leuven en in 1 van deze twee in een soort druipsteengrot-achtige en erg krappe parkeergarage met steile klimmetjes. De Outlander ging er inderdaad fluitend tegenop.

Waterkastanje

Ik heb je een pm gestuurd.
Heb jij dan het nieuwe type Outlander? (typeIII) als je een wagen hebt zoals de mijne is dat type II en die zijn nog in Born gebouwd tot 2012.

Eagle1982

https://www.mitsubishicars.com/owners/support/vin-information

Hier vind je de opbouw van het chassisnummer oftewel VIN.
Dan weet je 100% zeker om welk type het gaat, geldt voor elk type Mitsu trouwens.

Black Bear

@Waterkastanje: Heb je ook een pb terug gestuurd. En nee, ik heb niet type 3, maar type 2, mijn auto heeft dezelfde bakkes als die van jou. Maar of die in Born gebouwd is weet ik niet, de dealer heeft verklaard dat de vorige eigenaar de auto speciaal heeft besteld in Japan en dat hij bijna een half jaar op de levering heeft moeten wachten.
@Eagle1982: Ik heb de VIN code op het kenteken bekeken en vergeleken met de codes die ik via je link gevonden heb, maar ik kan er geen chocola van maken. De code van mijn auto bestaat bijna uitsluitend uit letters en slechts enkele cijfers. Komt dat misschien omdat die pdf gebaseerd is op in Amerika geleverde modellen? Of mag dat geen verschil maken? Anyway, het maakt me niet zo veel uit waar hij gemaakt is, het gaat om de auto, niet om het nummertje.

Waterkastanje

Wel dan zal het wel een Jap wezen.
Voor mij maakte het wel degelijk een verschil dat ie in Born gebouwd is, een goede fabriek, blij dat die mensen bij Nedcar terug aan de slag zijn!!

Super Top

Ligt eraan met welke letter het chassisnummer begint.


Ik heb er even een paar japanse outlanders op nageslagen.
Een japans chassisnummer bestaat namelijk uit de model code CW4W gevolgd door 7 cijfers die uniek zijn voor die auto.


Mijn RVR heeft ook een dergelijk japans chassisnummer modelcode en unieke nummer met een streepje ertussen N23W - * * * * * * *.


In europa bestaat het nummer uit meer letters.
Hier een chassisnummer van een in nederland geproduceerde Carisma beginnend met een X.



Hier een chassisnummer van een Outlander. Beginnend met een J dus vermoedelijk in Japan geproduceerd.



Hier een foto uit het werkplaatshandboek van mijn Colt. Kan zijn dat de opbouw van het chassisnummer iets veranderd is. Verwacht het niet.



Amerikaanse nummers zijn weer anders.


In mijn zoektocht naar de nummers kwam ik deze site tegen.
Klop je nummer in en je ziet in één oogopslag waar je auto gebouwd is.
http://vindecoder.eu/mitsubishi
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Black Bear

@ waterkastanje: natuurlijk is het goed dat de fabriek in Born weer draait! Ik had het ook leuk gevonden als mijn auto bij NedCar was gemaakt. Hieronder zie je dat dat toch niet het geval is.
@ Super Top: dit is een prima manier om te achterhalen waar je auto vandaan komt. Ik heb het nummer ingetikt en dit kwam er uit als resultaat:


Manufacturer: Mitsubishi Motors Corp
Manufacturer adress: 33-8 Shiba 5-Chome, Minato-Ku, 108 Tokyo
Product type: Passenger Car/Truck
Make: Mitsubishi
Check digit: W
Model year: 2012
Plant code: Japan

Het chassisnummer begint inderdaad met een J. Het lijkt me dus duidelijk dat mijn auto uit Japan komt en niet uit Born.