Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Storing P1961 en P0122

Filluar nga aida, Nentor 02, 2019, 02:13:23 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

aida

Mijn colt geeft vaak het oranje motorlampje en storing met kodes die zeggen gasklephuis, of lambdasonde ?
Bij starten hoog stationair.
Als de motor warmer na een eerste rit is of bij warm weer start hij niet meteen of brandt het lampje weer, soms hoor ik als ik de sleutel omdraai een kort getik. MAar slaat nooit af tijdens rijden, en rijden doet ie perfect.
De garage weet niet wat het is, en zegt updaten van de OBD computer kan helpen maar dit kan alleen bij de dealer en is duur ?
Wie weet of dit waar is en wat de kosten dan zijn ?

Nobodie14

Ik las op problemcar.nl dat een monteur met een Mitsubishi Colt 2005 met de 1.3 MIVEC motor dezelfde foutcodes had.
Hij heeft de MAP sensor schoon gemaakt (deze zat onder de zwarte sludge) wat geholpen schijnt te hebben.

Er werd ook gesuggereerd dat er een ECU update door de dealer uitgevoerd kan worden die het probleem kan voorkomen.
Ik zou beginnen met de MAP sensor schoon te maken met een speciale cleaner.


Nobodie14

Ik lees jouw vraagstelling nogmaals en daarin zeg je dat je soms alleen een korte tik hoort als je de contactsleutel omdraait.
Is dat als je probeert te starten?
Of hoor je de tik als de contactsleutel al in de accessoire stand staat?
In het eerste geval zou ik alle massakabels (min pool zelf, van min pool naar carrosserie, van carrosserie naar gasklephuis) goed schoonmaken.
Het kan zijn dat je gasklephuis geen goede massa heeft en daardoor de MAF sensor verkeerde informatie doorgeeft aan de ECU.

Let wel op dat je daarna je ECU weer opnieuw in moet leren.
Dat is niets anders dan de wagen starten en 10 minuten stationair laten lopen met ALLES uit.
Daarna uitzetten, 10 seconden wachten, starten en weer 10 minuten laten lopen met ALLES aan.

aida

de tik is als ik het contact omdraai en nog niet start. En alleen als dus het oranje motorlampje is gaan branden. Niet als dit alweer gedeleted is.
Euh... de auto laten lopen met alles uit, wat bedoel je dan ? de lampen, radio etc?

Dank jullie voor de info!

Entharion

Hoewel diagnoses het over het internet altijd een beetje kristallen bol kijken is, zeker als je niet alle info hebt zoals welke motor er in deze colt uit 2006 ligt is het toch altijd leuk om mee te denken dus hier gaan we dan...

De foutcodes uitgelegd
P1961: Trustful check throttle position sensor (main)
P0122: Throttle position sensor (main) circuit low input

De P0122 melding zegt al redelijk goed waar het probleem zit en de andere bevestigt dit, dat is de gasklep positiesensor, Er moet gekeken worden of ie niet beschadigd is en goed aangesloten zit, desnoods de boel even doormeten...

Daar zou ik beginnen in elk geval, het hoeft niks te kosten als je een handig persoon bent of kent :)