Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Eco-tuning Outlander 2,4 170PK

Filluar nga Outlander Mikey, Tetor 01, 2012, 09:45:06 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Outlander Mikey

Hallo,
Als nieuwe bezitter van een prachtige Outlander heb ik een vraag over Eco-tuning
Heeft iemand hier ervaring mee, want het benzine verbuikt is toch een ietwat hoger alsdat ik voor ogen had en misschien is dit met en goede eco-tuning beter te krijgen..
Graag jullie mogelijke ervaringen hiermee.
Groeten

OutlandEric

Geen ervaring mee, maar wel ook erg benieuwd daarnaar!
Heb je adres(sen) om dat te laten doen en wat zijn de kosten daarvan?

Outlander Mikey

Nou, ik had eigenlijk gehoopt dat iemand van hier mij daar even wat info over kon verstekken.
Wat een goede firma is en de globale kosten hiervan. Er zijn nogal wat prutsers zullen we maar zeggen en daar wil ik de Outlander niet  hebben ???

Ik me trouwens niet voorstellen dat wij de enigste zijn die daar iets mee van willen weten gezien de brandstofkosten. ;)

Had trouwens al wel gehoord dat de software van een JAP eigenlijk niet te aanpassen is en dat er een zogenaamde box toegepast dient te worden.
Weet niet wat hier van waar is.

Graag jullie input.

robsel

#3
Mikey,
Er is hier op dit forum al vaker eenonderzoek/discussie geweest over het verbruik van een 2.4 Outlander waarbij het duidelijk was dat het verbruik van de wagen hoofdzakelijk te maken heeft met de rijstijl en of je veel in de stad rijdt.
Zelf rijd ik nu bijna 5 jaar met een 2.4 Outlander en heb er vele vacanties naar Italie en Frankrijk doorgebracht en ben zeker niet ontevreden met het verbruik.
Toevallig gisteren nog een rit van 400 km gemaakt (grote weg) en een verbruik van 1:12.5 met een platte aanhanger( mag je maar 90 km mee rijden)  erachter, is toch niet slecht.....
Zelf heb ik bijna 10 jaar diverse Mazda 6 ( 2liters) gereden en die gebruikten toch echt veel meer.

Over Eco tuning bij een benzine Outlander heb ik nog nooit iets gelezen op diverse forums, wel is er recent hier op dit forum nog een discussie geweest, dacht voor een ASX.

Al met al blijf ik dit volgen.

P.s. wat ik begrepen heb moet de nieuwe Outlander met een 2.0 benzine motor Super zuinig zijn ?

gr

Willyv

Outlander Mickey, afblijven van die Box, je doet je motor naar de verdommenis. heb je een B of NL uitvoering van de outlander, ik vermoed NL want dacht dat de 2.4 niet in B verkocht wordt? B en NL versies hebben een andere PC aan boord vandaar dat niet elke tuner erin kan.

Outlander Mikey

Bedankt, hier heb ik wat aan.
Samen weten we een heleboel.

Nu nog een goede tuner en dan zijn we helemaal gelukkig, al is het met de atmosferische motoren moeilijker als de geblazen versie

OutlandEric

Toen ik op zoek was naar een Outlander heb ik ook meerdere dealers bezocht (niet overal was de juiste Outlander beschikbaar voor een proefrit  ;) ). De dealer in Utrecht (Norbert Driessen) gaf toen aan de ECO-tuning best veel te doen en daar goede ervaringen mee te hebben. Ook de dealer in Zwolle (Frans Borgmeyer) gaf ruim een jaar geleden aan daarmee te beginnen. Als het via de dealers kan worden gedaan dan zal het risico beperkt zijn toch? Het effect in dat geval wellicht ook  ;)

Misschien een group buy regelen?  :D

StoneColt

Citim nga: Outlander Mikey ne Tetor 03, 2012, 07:32:50 PD
Bedankt, hier heb ik wat aan.
Samen weten we een heleboel.

Nu nog een goede tuner en dan zijn we helemaal gelukkig, al is het met de atmosferische motoren moeilijker als de geblazen versie


Dat laatste is niet helemaal waar. Als je meer pk's wilt, ja, dan heb je meer winst met een geblazen motor. Maar wil je hem zuiniger, dan maakt dat eigenlijk niks uit. Hoewel turbomotoren veelal efficienter zijn door de hogere snelheid van de invoer van de lucht en daardoor een betere menging van brandstof met lucht krijgt, maakt dat volgens mij pas echt uit wanneer de turbo draait (dus vanaf een bepaald toerental).
Maar bij ecotuning zal de mengverhouding wat armer worden ingesteld en de ontstekingstiming wat vroeger, zodat je een betere verbranding krijgt. Punt is dat je tegen een grens aanloopt omdat je anders een kloppende motor krijgt.
En met dat in gedachte is een Box eraan hangen niet verstandig, omdat deze valse informatie aan je ECU geeft, welke niet toereikend rekening houdt met andere factoren als luchtdruk, inlaattemperatuur, motortemperatuur, etc.
Dat ECU's niet te tunen zijn klopt volgens mij niet echt. Denk niet dat er een beveiliging op zit, want volgens mij is het zo dat dit sinds een x aantal jaar (10 ofzo?) voor iedereen toegankelijk moet zijn (wereldwijd dacht ik). Dat niet iedere tuner weet hoe, dat is dan weer een ander verhaal. Mitsubishi zal niet aan iedereen zomaar vrijgeven hoe hun processormodellen in elkaar zitten, maar zelfs dat weet ik niet of dat ook openbaar is.

Willyv

België heeft Denso ECUs en voor Nederland zijn dit Bosch ECUs, vandaar dat niet iedereen in een Belgische Mitsubishi in kan.
alles is mogelijk alleen is het soms moeilijker. Daarom ook mij vraag of het er een uit B of uit NL is.

Outlander Mikey

Heb contact gehad met Norbert Driessen uit Utrecht.
Zij gave aan dat er een box ingebouwd wordt welke voor een hoger koppel, meer PK en een gunstiger gebruik ( tussen de 9 a 12% ) gaat zorgen.

Zij gaven ook aan dat zij deze boxen al meerdere malen bij Outlanders hebben ingebouwd.
Kan me voorstellen dat iemand deze box in zijn auto heeft zitten.

Ik ben zeer benieuwd naar de bevindingen van de toepassing van de box.
Kosten ergens rond de 8 a 900 euri.

Waterkastanje

Beste Mikey,  Willyv, en StoneColt, geven het hieronder al aan toch maar oppassen met die box, heb dat zelf even overwogen (in overleg met de dealer) dan toch maar over gegaan op herprogrammering van de chip, nadat ik een goede tuner had gevonden.
Trouwens voor het geld hoef je het niet te laten, ik heb geen 800€ betaald voor de tuning, en ben daar nu 15.000km verder érg tevreden over.
Je kan die resultaten van mijn wagen hier op het forum vinden.

cyberbob

#11
Ik zou ook geen zo'n box doen. Na een aantal zaken er over te hebben gelezen. Ik heb ook gewoon een remap van de ecu gedaan. En koste ook minder dan 800€. En je kan dit aan je eigen rijstijl aanpassen. Als jij nu zegt het is om minder benzine te verbruiken. Gaat de tuner dat wel special voor jou regelen. Want het wordt echt op maat gedaan.

StoneColt

Mijn vader had een aantal jaar geleden een Mitsubishi Grandis, de dieselversie. Daarbij had hij de optie een powerpack te installeren (vanuit de dealer). Welke hem iets van 167 pk zou geven. Dit werkte prima, totdat hij niet meer werkte, als je snapt wat ik bedoel..? De auto is twee keer stil komen te staan door toedoen van het PowerPack (en dat is dus ook een box geweest). En dat het nu net gebeurt als je in het buitenland bent...?

Outlander Mikey

#13
Citim nga: cyberbob ne Tetor 05, 2012, 04:13:19 MD
Ik zou ook geen zo'n box doen. Na een aantal zaken er over te hebben gelezen. Ik heb ook gewoon een remap van de ecu gedaan. En koste ook minder dan 800€. En je kan dit aan je eigen rijstijl aanpassen. Als jij nu zegt het is om minder benzine te verbruiken. Gaat de tuner dat wel special voor jou regelen. Want het wordt echt op maat gedaan.

Deze en de reactie van Waterkastanje zijn eigenlijk ook de kant die ik op wil.
Geen box plaatsen maar een herprogammering van de ecu met als doel brandstofbesparing.

Nu heb ik even bij BR-preformance in belgie gekeken, lijkt me solide maar..... een stukkie te ver uit de buurt.

Weet iemand een soortgelijke tuner in Nederland die ook goed werk levert met het herprogrammeren van de ecu voor de benzine uitvoering?