Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

heb net een carisma besteld

Filluar nga frank43210, Janar 02, 2014, 09:56:42 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

frank43210

Beste allen,

Ik ben nieuw hier en zal me volgende week gaan voorstellen.

Ik heb net een Carisma 1.8 GDI Avance :D uit 2000 besteld en deze word volgende week geleverd.
Uit boekje blijkt tot 2011 dealer onderhouden en zit goed in de lak.... dus kan niet wachten tot levering ;D

Staat 172.000km op de teller, loopt en rijd en remt en schakelt lekker.
Hoe lang kan ik daar nog plezier van hebben bij 15.000km per jaar?

Kunnen jullie mij tips geven waarop ik bij de aflevering nog beste op kan letten...
Met name eventuele roest maak ik me zorgen om, hoe zit het met dorpels bij dit type ?....

Hoor graag wat goed tips om nog op te letten voordat ik hem definitief koop?

groet,
Frank43210

Super Top

Hallo Frank,


Welkom hier op het forum!
Klinkt goed. En je kunt er heel veel plezier mee hebben.
Zoals bij iedere auto is dat als je er op de juiste manier mee omgaat.
GDI's zijn net even anders dan de "normale" benzine motoren. Maar als je daar de juiste benzine in gooit kun je daar zeer gunstige verbruikscijfers mee halen.


Ik zal je topic verplaatsen naar het board Carisma daar is dit topic beter op zijn plek.
En zal het beter te vinden zijn voor je collega Carisma rijders.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Big-Maori

Ik heb een 2001 GDI Dynamics Edition.....ben net de 2 ton gepasseerd.....
ze rijden beter op 98RON of in mijn geval vaker zelfs 102 Ultimate....
verder heel tevreden.....

Eagle1982


EnnoE34

Citim nga: Big-Maori ne Janar 05, 2014, 07:01:48 MD
Ik heb een 2001 GDI Dynamics Edition.....ben net de 2 ton gepasseerd.....
ze rijden beter op 98RON of in mijn geval vaker zelfs 102 Ultimate....
verder heel tevreden.....


Met 102 Ultimate van de ARAL is een GDI wat ik me kan herinneren qua koppel net een Diesel motor. Nog zuinig ook.


Met mindere benzine, neemt het vermogen duidelijk af.

Eagle1982

Klopt wel, hoe hoger RON je kunt tanken hoe lekkerder het motortje er op loopt.
Ik kan het hier in de buurt helaas niet tanken, dus ik zit vast aan BP ultimate.
Des al niet te min loopt ie op 98 ook lekker zuinig en ook goed qua trekkracht, op 95 presteert ie beduidend minder.


EnnoE34

Mijn Carisma GDI waar ik paar maanden in heb rondgereden deed het heuvelop beter op de snelweg bij 160km/uur dan mijn Volvo S60 met 170PK. Deed ik er EURO 95 in, dan zou de Volvo het winnen. Het was een enorm verschil.

frank43210

Citim nga: frank43210 ne Janar 02, 2014, 09:56:42 MD
Beste allen,

Ik ben nieuw hier en zal me volgende week gaan voorstellen.

Ik heb net een Carisma 1.8 GDI Avance :D uit 2000 besteld en deze word volgende week geleverd.
Uit boekje blijkt tot 2011 dealer onderhouden en zit goed in de lak.... dus kan niet wachten tot levering ;D

Staat 172.000km op de teller, loopt en rijd en remt en schakelt lekker.


groet,
Frank43210

Hoi Allen, ik ben een newbie op autogebied, vind het wel heel interessant allemaal
en natuurlijk leuk om rond te rijden in mijn net aangeschafte bak!

Heb een Carisma uit 2000, 1.8 GDI Avance gekocht en mijn Nissan micra ingeruild, dus het rijd errug lekker!
Ga beginnen met de olie verversen en dan de speakers vervangen.

Weet iemand hoe je de portierlijst van binnen netjes losmaakt zodat je de voorspeakers kunt vervangen?
Ook vraag ik me af hoeveel vermogen de W142 radio/cd speler van Mitsubishi standaard heeft?




Hoor graag tips.

groet,

Frank

frank43210

#8
Bijgaand het resultaat van mijn aanschaf, ben er errug blij mee.


::  ff nog leren een plaatje in te voegen



Nu zou ik graag de linker portier binnenzijde loshalen om een speaker te vervangen...
Iemand enig idee hoe je dit netjes doet.. (zie een 7-tal schroeven en dan gewoon lostrekken ?).

weet iemand ook hoeveel liter olie er in een Carisma GDI gaat bij olie verversen?

groet,
Frank

Eagle1982

Schroeven rondom verwijderen, vergeet niet degene achter het hendeltje en in het bakje.

Vervolgens van onderaf het paneel naar boven toe los trekken.
Kijk ook even goed uit bij de adapterplaat van de buitenspiegel
De plugjes die in de deur blijven zitten voorzichtig verwijderen en terug plaatsen in het paneel, dit kom je later bij de montage anders weer tegen.


Bij het terug plaatsen van bovenaf bij de spiegel beginnen.

Foto's invoegen gaat het makkelijkst via een fotodumpsite als imageshack.us of tinypic.com.

frank43210

dankjewel,
Hier mijn net aangeschafte Carisma 1.8GDI Avance....



Onderhoudshistorie bekend, Begin met oliewissel en vraag me af of een flush dan ook altijd zinvol is, laatste 1,5 jaar is er zonder onderhoud gereden,
met 10W40 olie. Dus overweeg ik een flush en tevens het gasklephuis schoon te laten maken, echter hij loopt prima dus is misschien nog niet nodig.
30.000km geleden is nl. het gasklephuis vervangen :P Wanneer besluit je zoiets te doen? Ook snap ik het verschil tussen 5w30 en 10w30 olie niet helemaal!

tips welkom.. dank..

groet,
Frank


Evo driver

Welkom frank,

Wat wij jou zouden adviseren is toch die flush te doen en zeker aangezien hij al een tijdje geen onderhoud heeft gehad. Vooral om de klepstoters het tikken tegen te gaan (als het al niet doen).

Gasklep reinigen elk groot onderhoud dus om de 30.000 km doen. Dit voorkomt problemen met de motor cq gasklep.

Probeer wel met je auto naar mensen te gaan die er verstand van hebben of je hebt zelf de kennis ervan anders kan het ook je gasklep kosten als je het verkeerde spul gebruikt.

Wat wij adviseren met een GDI motor is dus om de flushen :
http://www.mdperformance.nl/index.php/vraag-aan?page=shop.product_details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=325&category_id=71

En de 10W30 vol synthetische olie te gebruiken en uiteraard een oliefilter :
http://www.mdperformance.nl/index.php/vraag-aan?page=shop.product_details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=328&category_id=68

Wij kunnen dit eventueel ook voor je doen dat is geen enkel probleem.
Je mag ons ook altijd even mailen.

Gr, Remco

frank43210

Vraagje voor de Carisma liefhebbers...

Weet iemand misschien ook hoe je het beste de contacten van de afstandsbediening
van de carisma's centrale deurvergrendeling kunt reinigen... bij mij reageert ie slecht, na openen van het plastic zendertje
is het een printplaatje met 2 rubberen drukknopjes....

Ook verbaast het me dat ie 2x CR batterijen nodig heeft!

Tips welkom.