Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Autonoob met vragen

Filluar nga JB, Mars 04, 2013, 02:36:47 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

JB

Goedendag,

Mijn naam is Jamie uit Arnhem en ben sinds juli '12 eigenaar van een Carisma 1.8GDI uit 1999. Bij aankoop een kleine 145.000km op de teller, inmiddels tikt die de 160.000km bijna aan.
De auto moest aangekocht worden nadat de vorige, een oude aftandse Renault Clio 1994, het begeven had met een kapotte koppakking en cilinders. 150 euro retourgekregen en 1350,- euro bijgelapt voor de Carisma. Ik had de auto zo enorm nodig, dat ik niet eens gedacht had aan een proefritje.
Dit was geen probleem want de auto was in erg goede conditie. Uiterlijk minder, een hoop krassen en deukjes maar netjes onderhouden.

Echter, ik heb een zeer hoog verbruik, 500-550km op een tank van 60l. Verbruik dus 1:9/10 ongeveer. Erg hoog. Naar wat ik lees komt dat o.a. door verkeerde benzine.
Dit is dus wat ik het eerste ga testen; als de tank leeg is (duurt nog wel ff), dan scheur ik naar Duitsland en gooi ik er super benzin in. Nu lees ik ook dat dit voor veel vervuiling zorgt in de motor. Waar allemaal en hoe krijg je dat schoon?

Ik lees dat er 5w30 olie in moet. Bij mij op de motor staat 5w40. Wat zijn de grote verschillen voor de GDI met deze twee soorten?
Daarnaast: in juli moet die op voor de APK, in het motorcompartiment staat aangegeven: distributieriem vervangen bij 176k. Nu 158k dus nog 18 te gaan. Tegen de tijd van de APK zal dit max 10.000km te gaan zijn, die ik er binnen de APK weer uitgereden heb.
Is het beter om de riem mee te nemen met de APK?

Soms schakelt die wat lastig in de één en twee. Lees veel over de rubbertjes vervangen van de koppeling en dat dit erg simpel moet zijn. Klopt dit? Ik heb echt 0,0 verstand van techniek.

Als ik over een drempel ga hoor ik mijn vering rechtsvoor vrij stevig piepen. Wat kan dit zijn?

Al met al, als ik het zo bekijk, als autonoob, ben ik bang voor hele hoge kosten met de apk. Dit zie ik eigenlijk niet zo zitten en ben bang dat ik dan afscheid moet nemen van de auto, maar geld om een nieuwe te kopen is er dan ook niet. Immers zou ik dan ook kunnen repareren.
Welke klussen kun je zelf doen en wat beslist door de garage? (ja de apk hehe)

Tot op heden erg tevreden met de auto en ben eigenlijk geenszins van plan te doen hem van de hand te doen.

Space Star 1.6

je moet euro 98 tanken. daar wordt GDI blij van !  :)
daarnaast misschien moet je motor flushen. en olie vol syntheet 5W30 of 10W30

andere forumleden weten het meer over GDI die zullen erover vertellen.

succes !

Eagle1982

GDI rijdt beter, zuiniger, comfortabeler en feller op brandstoffen met een hoger octaan (vanaf 98 octaan)


Het verschil in de oliën zit hem in de viscositeit, ..W40 is aan de dikke kant voor GDI motoren.


Aanbevolen (zoals Davey al aangeeft) 5W30 of 10W30 volsyntheet.




Maar een dergelijk verbruik hoort beslist niet bij deze motoren, ook niet met verkeerde olie en 95 brandstof.
Hoe lijkt het met de bougies, zijn die misschien recent vervangen (door een verkeerd type?)
GDI moet namelijk speciale bougies hebben (iridium bougies) zijn best wel prijzig, maar zijn longlife bougies en gaan ipv. 25.000km, 90.000km mee.
Verder zou je even naar je gasklephuis moeten kijken, vermoedelijk is deze zwaar vervuild door het rijden op 95.
Ook je luchtfilter even controleren, als deze smerig is komt dat het verbruik ook zeker niet ten goede.


JB

Wat betreft de olie: dan is het toch raar dat er een sticker op de motor zit van mitsubishi/texaco waarin een andere wordt aangeraden? Moet zeggen tot op heden loopt die goed op deze olie, de garage had dat er ook in gedaan met de apk. Ik wacht daarmee dus tot de apk.

Of er verkeerde bougies in zitten, geen idee. Weet eerlijk gezegd niet eens waar ze zitten.
De dingen als het gasklephuis schoonmaken en de luchtfilter is voor mij alsof je zegt ga een straaljager besturen. Wordt dit standaard met de apk mee gepakt? nee toch? De kosten van een garage zullen vast hoog uitvallen..

Evo driver

Beste,

Welkom hier. Een apk is meer een veiligheids keuring met een momentopname. Daar wordt normaal gesproken nooit gesleuteld (mag ook niet op sommige delen als je het boekje leest) Maar idd goede benzine is belangrijk gewoon euro 98 gaan rijden. Voor de rest trap hem als de motor goed warm is lekker op zijn staart vanaf een hogere versnelling door tot 6500 toeren ofzo zodat de motor er flink aan moet trekken (b.v. oprit van een snelweg)

Olie is idd ook belangrijk en gebruik een vol syntheet olie met voorkeur van de 10W30. Deze raden wij aan voor de GDI motoren.
http://www.mdperformance.nl/index.php/vraag-aan?page=shop.product_details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=328&category_id=68

Eventueel met een flush die je bij de oude olie gooit als de motor goed warm is. Deze laat je een kwartier stationair draaien en dan wordt de olie ongelofelijk pis dun. Dit heeft een reinigende werking wat vaak wel eens helpt. Dan de motorolie aftappen en het filter vervangen.
http://www.mdperformance.nl/index.php/vraag-aan?page=shop.product_details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=325&category_id=71

Gasklep reinigen en dan opnieuw laten inleren zal hij ook wel lekker vinden.

Het kraken in de voorvering : Heb je het face lift model ? (check de bovenste veerschotel lagers. Die kan je zien als de auto met de voorwielen omhoog staat en dan de hoes om de schokdemperstang naar beneden te trekken. Dan moet de stang in het midden zittten van de veerschotel. Zo niet vervangen met schotel en lager en al. (zijn ook gemodificeerde veerschotels)

Wat ook kan zijn is dat er een stab stang eindje gebroken is of los zit.

Lastig schakelen kan door de kou zijn of door oude olie. Ik zou dan eerst de olie vervangen door de goede (vaak wordt er verkeerde in gegooit en dan kan je bak nog slechter gaan schakelen of zelfs stuk gaan. Mocht de nieuwe olie niet werken dan of er mee leren leven dat hij stuk kan gaan of een revisie laten uitvoeren (dure reparatie)
http://www.mdperformance.nl/index.php/vraag-aan?page=shop.product_details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=21&category_id=70

Wat je zelf kan doen voor de apk zijn wat kleine dingen :

Verlichting controleren
Wissers controleren op wissen en sproeien
Portieren openen van binnen en van buiten
Gordels op beschadigingen en of hij goed werkt en sluit in de sluiting
Kachel werkt cq blower
Werking controle lampjes
Accu goed vast staat
Remvloeistof tussen min en max
Bandenspanning goed staat

Maar dit is meestal niet zo spannend.

Wat vaak voorkomt bij de carisma zijn :

- ashoes klemmen die breken
- fusekogel speling of hoesjes die zijn uitgedroogd cq gescheurt
- Remleidingen naar achter verroest
- Langsdragerbussen verouderd zodat de bus los komt te zitten
- stab stang verbindingen die breken los zitten of sterk uitgedroogd

Gr. remco

JB

Hoi Remco,

Bedankt voor de reply.

Je hebt het over een flush en dan de olie af tappen. Waar doe je dat? Volgens mijn boekje zit er (uit het hoofd) iets van 4.7 liter olie in? Dat compleet vervangen?
Om de hoeveel km' moet je de olie vervangen? Evenals de overige vloeistoffen, daar zijn neem ik aan vaste momenten voor? 80k ofzo?

Gasklep reinigen en inleren, dat is dan de ECU? Gasklep reinigen is luchtfilter eraf? Waar zit die in godsnaam, want Mitsubishi gooit er een mooie kap over. mijn oude clio was een stuk makkelijker wat dat betreft.

Facelift model? Geen idee. 1.8GDI 1999 Sedan (met kofferbak dus). Eveneens met de lager? Zegt mij allemaal heel erg weinig.

Lastig schakelen; ik lees ook dingen als de schakelbusjes vervangen. Dit zou heel simpel en goedkoop moeten zijn en wonderen doen. Wat is jullie mening?

Alle overige dingen die je op noemt voor de apk is allemaal in orde. Behalve dat de rechterdeur niet helemaal uit het slot schiet als ik de afstandsbediening gebruik. Vaak de voordeur, soms de achterdeur. Met sleutel in rechterslot werkt prima.

Al die overige carismakwaaltjes die je opnoemt, ik zou me god niet weten hoe daar achter te komen.

Is hier toevallig iemand uit Gelderland met bakken verstand van Carisma's, die mij hier mee wilt helpen? Ik moet alles door de garage laten doen want zelf ben ik bang dat ik meer sloop dan repareer...vaak is dit ook echt zo bij mij:)

MiTsU

Misschien toch ff een ritje naar MD Performance overwegen, die kunnen je vragen wel beantwoorden en ook een flush voor je uitvoeren.  :)