Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

I'm a Newbie

Filluar nga GoudenKoets, Janar 09, 2013, 10:29:24 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

GoudenKoets

Sinds ongeveer een jaar ben ik de trotse eigenaar van een Carisma 1.8 GDI uit 2002. Een fijne en betrouwbare auto. Ik had alleen geen inspraak op de kleurkeuze: Goud.
Verbruik is alleen wat hoger dan wat ik her en der op deze fora lees: 1 op 12,75 in de afgelopen 20.000 km. Mijn zuinigste tankbeurt was 1 op 15,6 na een rit van 492km snelweg.
De auto is niet echt een caravan trekker voor Frankrijkgangers. In de vakantie liep het verbruik op naar 1 op 10,1 met vier personen en een vouwwagen in heuvelachtig landschap.
Desalniettemin vindt ik het een heerlijke wagen om in te rijden. ABS, Airco, stuurbekrachtiging, een verandeming met de oude Mazda 323 die ik hiervoor zes jaar heb gehad...
Ik hoop hier bij de Mitsubishi owners club veel van jullie te leren!



[verwijderd door de beheerder]

Eagle1982

Hallo GK,


Welkom hier op het forum.
Ik ben zelf ook heel erg te spreken over de GDI, al zijn er een paar dingen die je goed in acht moet nemen om het verbruik te verbeteren.
Zelf rij ik gemiddeld 1:16 (veel korte afstandjes helaas) op de lange stukken pak ik 1:19 snelweg en op 60 wegen in de 5 haal ik zelfs 1:23.


Belangrijk is te weten dat je de goede olie gebruikt (5W30 vol syntheet, performance olie)
Het is wat duurder in de aanschaf, maar de olie gaat wel langer mee.
Ook is het belangrijk om octaan 98 te tanken liever hoger indien mogelijk.


Ik heb ook een paar keer op 95 gereden om te proberen, maar rijdt bij mij schokkend en trekt niet lekker pittig op.
Het verbruik is dan ook dramatisch in vergelijking met 98.
Daarbij krijg je bij 98 ook een stuk comfort tov. 95, de motor is stiller en rijdt soepeler.


Ik hoop je hierbij een beetje te hebben geholpen

GoudenKoets

Momenteel zit er ook al synthetische 5w30 in. Ik heb dit ongeveer een half jaar geleden laten doen toen het tikken erger was nadat ze bij een garage in de buurt de motor hebben laten 'flushen' of hoe dat dan ook heet maar dat heeft het probleem niet helemaal opgelost.
Je hebt idd helemaal gelijk. De GDI is verder een heerlijke motor. Ik sprak laatst alleen de mitsubishi garage en die vertelden dat de GDI nogal kan vervuilen omdat de uitlaatgassen worden gercirculeerd waardoor de motor onregelmatig kan gaan lopen. Ik heb daar (afklopppen..) gelukkig nog geen issues mee.
Verder valt het me op dat het plaatwerk van de auto in zo'n uitzonderlijke conditie is. Mijn vrouw heeft laatst het linker spatbord stuk gereden en ik heb er toen een nieuwe opgezet maar ook aan de binnenzijde geen enkel spatje roest! Zegt mij wel wat over de kwaliteit van de auto...
Dat van octaan 98 zal ik uitproberen zodra ik weer moet tanken. Bedankt voor de tip.

Kurd024

1 op 15,8  met een 1,8 motor wow

Ik ben all blij als ik 1op 12 met me 1.6 motor (space star ).


En wat is de gdi motor nou daadwerkelijk?

sibreneclipse2G

Ik rijd standaard 750 km op volle tank met 1.6 GL uit 1998  Limited edition met 110 pk.


In de zomer zelfs 800

Eagle1982

De GDI motor is een armmengsel motor, waarbij de brandstof direct wordt ingespoten (Gasoline Direct Injection)
Dit houdt in dat de motor op een veel armer mengsel van brandstof en lucht draait dan de "normale" motoren.
De brandstof wordt direct in de cilinder gespoten waardoor je een vollediger verbranding krijgt.


Verder is het zo dat een GDI zichzelf inderdaad vervuild, maar niet alleen maar door de EGR.
Het is wel zo dat deze klep mede de oorzaak is, maar de verbrandingstechniek speelt daar ook voor een groot deel parten in.
Vergelijk het met het principe van een Dieselmotor, alleen dan uitgevoerd in benzine.


Wat betreft het tanken van 98, je merkt het mogelijk niet meteen, maar omgekeerd wel, als je eenmaal op 98 rijdt wil je niet meer anders.






Fuse

Welcome hier ;) Mooi en nette Carisma ;)
Soms ook bugies kan zijn de probleem in grotere brandstof verbruik. ;)

GoudenKoets

Afgelopen week de tank leeggereden en 98 getankt. WAT EEN VERSCHIL! Helaas ook in de prijs van een volle tank benzine maar de motor loopt merkbaar 'lekkerder'. Ik kan het niet goed omschrijven maar het is net of hij daarvoor meer moeite moest doen om de zuigers rond te pompen... Verbruik daalde overigens ook van 1 op 12,6 over 100km naar 1 op 15,1 maar de afgelegde kilometers (of beter: het soort kilometers) waren nog niet representatief voor een langer gemiddelde. Ik ga de komende tijd alleen maar 98 rijden om te zien of het langetermijn gemiddelde van 1 op 12,6 op euro95 hiermee ook verbetert. Een snelle berekening geeft overigens aan dat de hogere prijs (22 cent op 1€66) opweegt als ik beter dan 1 op 14,3 ga rijden.
To be continued....

4Koen63

Kijk maar eens :)


Voor mij is het uiteindelijk ook goedkoper om 98 te danken dan 95 te tanken.
En ja of die tank nou vol zit voor 100 euro of voor 95 euro maakt me niet zoveel uit.

Eagle1982

Ben in ieder geval blij om te horen dat je het verschil zo duidelijk merkt.
Voor mij maken de hogere kosten per tankbeurt niet uit als ik kijk naar wat ik er voor terug krijg.
Het verbruik is gewoon een stuk beter en al zou het verbruik hetzelfde zijn, dan deed ik het nog voor het comfort.


Inderdaad even zien wat het verder gaat doen, sowieso in deze tijd liggen de verbruikscijfers hoger nu het kouder wordt.
Dus verbaas je niet dat je 's zomers waarden ziet van 1:17 of 1:18.




TIP van flip:


Vaak wordt aangeraden om brandstof te besparen, je airco uit schakelen. (Niet doen)
Klinkt vreemd, maar laat je airco altijd gewoon mee draaien, zowel in de zomer als in de winter.
De kosten die je meer zou betalen aan brandstof wegen niet op tegen de reparatiekosten van je airco systeem.
Dus "Airco uit" is een "No Go" (1 uitzondering is bij het opnieuw inleren van de ECU).


Het extra brandstofverbruik met airco aan in de zomer is weg te poetsen, dat merk je vrijwel niet.

Kurd024

Hoe kan een 1,8motor 1 op 15 halen :o mijn 1.6 haalt met moeite 1 op 12 .. Ligt het aan me auto ?? Is er iets kapot ?

Space star 2002

4Koen63

Dan doe jij iets niet goed want ik haal met m'n 2.0 ook ruim 1 op 11 haha ;)

Eagle1982

Citim nga: Kurd024 ne Janar 16, 2013, 03:45:15 MD
Hoe kan een 1,8motor 1 op 15 halen :o mijn 1.6 haalt met moeite 1 op 12 .. Ligt het aan me auto ?? Is er iets kapot ?

Space star 2002

heeft met diverse zaken te maken, denk hierbij aan pk's in verhouding tot gewicht.
type injectie en afstelling van de ECU.
Daarbij speelt onderhoud een grote rol bij het verbruik.

Space Star 1.6

Kurdo:

wij hebben 1.6 MPI motor.
deze carisma heeft 1.8 GDI. GDI is zuiniger met euro 98 als goed is.
er bestaat ook 1.8 GDI voor space star.

Kurd024

98pk op 1140kilogram.. Komt neer op 0,085xxxxx per kilo niet afgerond...

Vervolgens rijd meeste van de tijd netjes 50 in ze 4.... Olie+ oliefilter wordt om de 9/11 duizend km vervangen heel soms by de 12duizend. Voor de rest komt de auto van de eerste eigenaar en is dealer onderhouden .. Verder is er nog niks kapot gegaan(afkloppen) op mijn homokineet en piepende vsnaar dat all niet meer piept en de homokineet wordt deze week bestelt dus de onderhoud is goed..

Ikvind zelf de verbruik teveel.. Maar me pa zegt dat ik blij moet zijn met deze waardes aangezien er autos zijn die slechter doen...

Graag tips om verbruik op te krikken...

P.s auto is volledig orgineel op de radio na