Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

tikkende kleppen

Filluar nga morris, Nentor 07, 2012, 07:40:46 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

morris

Hallo,

ik heb een carisma 1.8 gdi met 150.000km gelopen. Ik heb hem een jaartje nu. In het begin had ik problemen met tikkende kleppen met een koude motor. Ook haperde hij een beetje met koude motor. Ik heb toen de bougies vervangen, brandstofreiniger, oliereiniger, speciale olie voor gdi motoren erin + oliefilter vernieuwd. Heb hem opnieuw ingelezen.
Nu begint hij weer te tikken. Helaas houd dit nu ook langer aan. Blijft met warme motor nu ook tikken. Als je gas geeft gaat hij ook sneller tikken.
Heb nu weer een reiniger erdoor laten lopen, nieuwe olie + luchtfilter. Maar hij blijft nu toch tikken.
Heb op deze site een aantal vergelijkbare problemen doorgelezen. Hierin staat vaker vermeld dat het vervangen van de klepstoters het probleem moet verhelpen.
Ik weet niet meer waar ik het nu moet zoeken. Ik wil het probleem wel verhelpen, maar wil wel zeker weten waar ik het probleem moet zoeken. Niet dat ik honderden euro's kwijt ben en het probleem nog steeds blijft.
Ik ben voor de rest heel erg te spreken over m'n auto en heeft ook weinig gelopen. Wil er nog jaren plezier van kunnen beleven.
Hoop dat iemand me verder kan helpen.

Eagle1982

Het probleem zijn inderdaad de klepstoters.
Te dikke olie komt niet goed door de kanalen, als de vorige eigenaar hier niet goed op gelet heeft zijn de klepstoters wel aan vervanging toe.
Ik heb precies hetzelfde en stoort mij ook wel.
Alleen reparatie is vrij prijzig, maar zou wel het probleem moeten oplossen.


Maar even af te wijken van het probleem, zijn er wel irridium bougies geplaatst?
GDI is een arm mengsel motor en is wel behoorlijk zinnig in dit soort dingen.




morris

Dank voor je reactie.
Het stoort mij ook. Ik hou niet van geluidjes aan mijn auto.
Enig idee wat het ongeveer zou kosten om die klepstoters te vervangen?
Mijn schoonvader heeft een eigen autogarage, dus zou hier met hulp van een monteur de klepstoters zelf kunnen vervangen.
Die gdi motoren hebben ook geen rotor en verdelerkap waar het aan zou kunnen liggen, wat ik heb kunnen zien. Of zit er iets soortgelijks wat misschien nog het probleem kan zijn?
Ik weet niet of het irridium heet. Volgens mij waren het titanium, als ik het goed heb.
Wel vrij prijzig.

Eagle1982

GDI heeft voor elke cilinder een eigen bobine die vanuit de ECU direct worden aangestuurd.
Dus geen verdeelkap rotor en siliconen kabels.

epstoters vallen qua prijs nog wel mee, alleen de tijd is het heikelpunt.

morris

Kan het niet zijn dat er iets van vertraging in zo'n bobine of de ECU kan komen?
Is het zo dat deze werkt of deze werkt niet.
Zal het inhouden/ haperen met koude motor dan ook opgelost zijn?
Die klepstoters kom je daar van boven bij of moet je de cilinderkop eraf nemen?j

Eagle1982

Voor zover ik weet moeten (zonder special tools) de nokkenassen gelicht worden voor het vervangen van de klepstoters.


De ECU zal geen vertraging geven op de bobines.
De bobine is niets anders dan een spoel met een powertransistor die open gestuurd wordt door de ECU.
ECU krijgt een signaal van de BDP sensor en geeft op zijn beurt weer een puls op de juiste bonine.


Wat je zou kunnen proberen is nog een reset van de ECU en opnieuw inleren.


Bij voorkeur met warme motor:


- Accuklem los nemen en ca. een halfuurtje los laten liggen.
- Accu weer aansluiten.
- Motor starten zonder gas geven en alle verbruikers uit (Airco en radio uitzetten)
- Motor zo ca. 10 min stationair laten draaien.


Is geen garantie, maar kost in ieder geval niets behalve tijd ;)