Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

En nóg een nieuwe Carisma-rijder

Filluar nga Max-imum, Korrik 10, 2012, 09:04:28 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Max-imum

Hallo mensen,

Ik ben Max, 22 jaar en heb als eerste auto een Carisma 1.8GDI uit 1998 aangeschaft met 147k op de teller. Bij het kijken naar de auto even een proefrit gemaakt en vond het een prima auto, reed lekker en schakelde goed. Lak is prima afgezien minimale krasjes hier en daar, wel een lelijke (bijgewerkte) kras bij de portier. Velgen hebben in het midden bij het Mitsubishi-logo rare witte uitslag, maar kan me er niet bijzonder aan storen. Heb er €1200 voor neergelegd, weet niet of iemand mij kan vertellen of dit veel/weinig is?

Ondertussen aardig wat gelezen en opgezocht over de 1.8GDI, en als ik zo lees was het misschien niet de beste aankoop als eerste auto. De auto is tot 144k wel netjes onderhouden, maar de vorige garage heeft wel aangegeven dat er altijd euro95 is getankt. Na het tanken met 98 loopt de motor iets vlotter, stiller en zuiniger, maar heb wel last van een tikkende motor en onregelmatig stationair lopen, dus ik ga komende donderdag het gasklephuis schoonmaken (eerste keer aan de motor prutsen, met ervaren persoon erbij dus don't worry  ;) ). Bougies zijn waarschijnlijk ook aan vervanging toe.

Ik heb tot nu toe een verbruik van 1:15 gemeten als de boordcomputer betrouwbaar is, dus hier ben ik prima tevreden over. Het kan zijn dat de stoelen niet mijn maat zijn, of dat deze stoel gewoon goed is doorgezeten, want ik krijg wel last van mijn rug. Maak me er persoonlijk niet te druk om, kussentje erbij en problem solved.

Dan over de motor: Volgens de laatste controle is vorig jaar olie compleet ververst, ik heb gebeld met de garage en hij zegt dat hij er altijd 5W40 halfsyntheet in heeft gedaan, ik weet niet wat jullie ervaringen hiermee zijn?

Dus, todo-lijstje voordat ik op vakantie ga:
- Bougies vervangen (staat ook op laatste controlelijst)
- Gasklephuis schoonmaken
- Nieuwe radio + speakers inbouwen
- Netjes wassen en beter fotootje plaatsen

Alvast bedankt!

Edit: Weet iemand ook of het GDI-logo niet groen moet gaan branden op een bepaald moment?

[verwijderd door de beheerder]

Eagle1982

Hallo Max, en welkom op het forum.
GDI motoren zijn hele betrouwbare motoren, mits je ze goed verzorgd.
Bij ij het juiste onderhoud heb je er een uitstekende motor voor terug.
Het tikken is een bekend fenomeen bij de GDI, dit zijn de hydraulische klepstoters.
Vaak veroorzaakt door het gebruik van verkeerde olie.
10w30 is aan te bevelen.

Het GDI lampje is in een paar uitvoeringen functioneel, maar bij de meeste niet.
Ik zou me hier ook niet te veel op richten, lampje brandt alleen wanneer je vrij consequent op arm mengsel rijdt.

Voor de bougies kun je niet volstaan met de standaard, je moet irridium hebben ca. 23 euro per stuk.
Staat wel tegenover dat ze 90.000km meegaan.

In ieder geval veel plezier hier op het forum en veel veilige kilometers toegewenst.

shaolin53

Hey Max, welkom en gefeliciteerd met je aankoop.
Net als wat eagle zegt zijn het hele betrouwbare auto's/motoren maar onderhoud is natuurlijk wel belangrijk. Qua olie kan een 5W40 ook wel maar dan moet het wel een volsyntheet zijn.
Onder de stoel zit een matje van stalen stangetjes, hier willen er wel eens wat van knappen waardoor de stoel gaat doorhangen. Dit is vrij makkelijk op te lossen (wel even een paar nieuwe klemmetjes halen waarmee hij vast zit) en dat maakt het rijden een stuk plezieriger. Zo'n matje kost geeneens zo heel veel, meen rond de 20/25€ uit mijn hoofd.

Maar veel plezierige km gewenst,
Groetjes Roy

ferdinand

Welkom op het forum!


geen verkeerde prijs hoor! mooie auto en veel rijplezier er mee!






Evo driver

Welkom hier en mooie auto als beginner zijnde.

Als je klepstoters al tikken kan je de motor proberen te flushen met http://www.mdperformance.nl/index.php/vraag-aan?page=shop.product_details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=325&category_id=71 Nogmet de oude olie dan aftappen en dan vullen met verse olie http://www.mdperformance.nl/index.php/vraag-aan?page=shop.product_details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=328&category_id=68 Deze gooien wij altijd in de gdi motoren. Het tikken kan een stuk minder worden of zelfs helemaal weggaan. Maar goede olie is echt belangrijk voor de gdi motoren. Deze vervuilen behoorlijk snel en kan door verkeerde olie versnellen.

Ook met het reinigen van de gasklep eerst de motor warm rijden en dan de accu - pool er af schoonmaken en de pool er op en stationair laten draaien.

gr. en suc6 met de carisma !