Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Even voorstellen, zoekt GDI :)

Filluar nga Flippie, Tetor 08, 2011, 05:05:26 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Flippie

Het remprobleem heeft zichzelf gek genoeg opgelost. Gisteren een eind gereden en een aantal malen flink hard geremd. Daarna ging het remmen een stuk harder en soepeler en inmiddels zonder gehaper, gebok, getril enzovoorts. Ik heb het idee dat de vorige eigenaar erg weinig in de auto gereden heeft en vooral erg rustig, er is in 5 jaar tijd ook maar 30000km mee gereden. Ook op de snelweg even de auto flink doorgetrapt en hoog in de toeren, rijdt erg goed en wat een power :D Inhalen is een fluitje van een cent en je rijdt binnen no time te hard :(



Eagle1982

Het zou inderdaad door te weinig rijden kunnen komen dat remdelen vast gaan zitten.
Waarschijnlijk de plunjers in de remkrachtverdeler.


Rij je inmiddels al op 98?


Het probleem van snel te hard rijden had ik in het begin ook.
Ondanks het vermogen zijn ze toch lekker stil.
Als de motor stationair loopt hoor je bij mij niks en draait ie ca. 350 a 400 rpm.


Top ligt rond de 220 km/h op de teller met originele velgen en bandenmaat.


Hectometerpaaltjes en stopwatch kwam uit op 209 km/h  8)

Flippie

#32
Ik rij nu inderdaad op 98 met nog een klein restantje 95 erdoor. Het getik komt ook al een stuk minder regelmatig voor, dit kan misschien ook komen doordat de auto nu dagelijks rijdt. De V-snaar maakt wel een enorme bak herrie, maar ook dit is maar af en toe, alleen bij het starten zo'n 2-3 tellen. Verder klopt het gewoon precies wat beschreven wordt van euro 95 naar 98, veel meer respons en rustiger. Het verbruik kan ik binnenkort wat exacter aangeven, tot nu toe zo'n 1:12 maar ik rij ook veel in de stad en soms korte stukjes, helaas niet zo best voor deze motor had ik al gelezen maar gelukkig rij ik ook regelmatig ritjes van 200+ km met vooral snelweg.

Ik vind de auto ook steeds fijner, het is erg wennen, ook de lage en haast sportwagen-onderuitgezakte houding, met de stoel op de hoogste stand vind ik het nog laag :P  Daarnaast had mijn Alfa een kortere wielbasis en stuurde veel makkelijker een bocht in, de Mitsu vind ik nu nog moeilijk in te schatten, de achterkant heeft dan al regelmatig een bochtje binnendoor de berm gepakt  ::)

Het stationair is inderdaad erg laag, soms denk ik dat 'ie bijna afslaat, dat stille is soms ook een beetje vervelend omdat je niet weet of de motor nou wel of niet loopt  :D  Maar bij flink doortrekken klinkt de motor ook wel weer lekker sportief en mooi soepel. Vooral bij flink doortrekken vanaf 4000 toeren vind ik het een lekker geluidje. Minder leuk is dan de 35L/100KM dat in het schermpje verschijnt  ;D

De topsnelheid wordt pas getest als de auto helemaal gecheckt is  ;)  209 is erg snel, geen idee of deze dat haalt, maar met de dunne remschijfjes en een onbekende staat riem lijkt me dat niet zo slim, ook is er aardig wat afrol geluid/slijtage te horen dus de banden zullen ook niet helemaal top meer zijn. Er liggen nu 15" velgen op met ik geloof 195/50 banden. Origineel zal het wel 14" met wat dunnere bandjes zijn.

Over de olie lees ik veel verschillende verhalen van GDI gebruikers, ook wat de dealers zelf aanraden. De één zegt dat 10W40 prima kan zolang het van een goed merk is, de ander dat 5W40 het beste is, weer een ander zweert dan ook weer bij vol synthetisch. De door jou genoemde 10W30 lijkt me toch echt het beste aangezien dat speciaal voor GDI ontwikkeld is, wel gek dat niet alle dealers dat aanraden dan.

Zal de auto binnenkort nog even goed poetsen en wat meer foto's plaatsen.

Eagle1982

Ik vind het ook een heerlijke wagen, al veel comfortabele kilometers mee gemaakt.


Als het goed is heb je geen V-snaar maar een multi(rib)riem. Tenminste voor zo ver ik weet hebben de GDI's alleen maar multiriemen.
Als deze begint te janken is het tijd voor een nieuwe.


Het is inderdaad verstandig om niet te hard weg te trekken als de conditie van de oudere riemen niet bekend is.
Zou ik zeker zo snel mogelijk laten vervangen, het zou toch zonde zijn als je op een dergelijke manier voor een grote kostenpost komt te staan.


Qua verbruik kun je het beste de gereden kilometers over de komende 3 á 4 tankbeurten even bij houden en daar een gemiddelde uit trekken.
Dat geeft een beter beeld van je verbruik dan de meter in het display.


Ik heb zelf geprobeerd om de auto bij optrekken 1 op 1 te laten rijden, maar dat lukte me niet.
Kwam niet verder dan 68L op 100km  :D  dus maar net onder de 1 op 2.


Wat betreft de olie zie ik nergens een GDI variant in de w40.
Wat bij garage's vaak gebeurd is dat bij een beurt de motor gewoon gevuld wordt met bulkolie.
Het type olie dat bij de meeste motoren gewoon gebruikt kan worden.

Flippie

De auto is zeker comfortabel, ik vind de stoelen ook lekker zitten, mijn vader vond ze "Japans" hard, vond ik juist niet en vond bijvoorbeeld de rugleuning van de Ford Focus waar ik ook naar heb gekeken een heel stuk harder en dus minder fijn.

Het irritante startgeluid klinkt exact hetzelfde als een v-snaar die vervangen moet worden, een irritant hard gepiep, een multiriem kan hetzelfde klinken begrijp ik?

Maar eens afwachten wanneer de garage tijd heeft, ben toch wel erg benieuwd. Ook gelijk vragen of ze aan de Castrol of Shell 10W30 kunnen komen, kan het online in ieder geval niet bij veel winkels vinden. Is inderdaad wel fijner en een beter gevoel als erin zit wat erin hoort :)

Die 68L/100 doe je goed :D Vond 35L al aso haha. Ook maar eens verder uitproberen dus  8)

Ik doe nog even een update na de garagecheck.

Evo driver

Gefeliciteerd met je aankoop !!!!


Flippie

#36
Zo, vandaag naar de garage geweest. Het viel me nog mee, schijven waren nog goed alleen rondom de schijven wat roest bij de blokken wat ook het gewobbel kon veroorzaken, als ze krom waren zou ik het in het stuur moeten merken qua hard trillen en die trilt inmiddels niet meer (alleen in het begin toen ik de auto net had, daarna dus paar keer flink geremd). Kwam verder goed uit de remtest, goede remverdeling over de wielen.

Fuseekogel rechtsvoor was stuk, kosten vallen erg mee om dit te laten maken. circa 30.- + uurwerk wat erbij komt.

Getik advies, eerst proberen te verhelpen met nieuwe olie en daarnaast gelijk het gasklephuis schoonmaken+EGR klep afsluiten. Ook hiervoor vallen de kosten mee. In het systeem van het garage werd echter 5W30 olie voorgeschreven voor de GDI, leek me beetje vaag? 10W40 was ook veel te dik zei hij :S Vreemd aangezien ik er overal goede verhalen over lees. Als dit niet hielp dan motor schoonmaken door blasten (kon niet bij hem zelf) of eventueel een volledige Forté behandeling proberen.

Distributieset+waterpomp kost het meest, 570 euro inclusief btw en uurwerk, schrok hier nogal van, is bij de dealer zelfs nog goedkoper geloof ik? Zit er nu 6-7 jaar op dus blijft een gok om er nog een tijdje mee door te rijden. Wat denken jullie? Auto heeft de laatste 3 jaar dus veel stilgestaan maar of dat een goed of slecht teken is geen idee.

V-riem vervangen ongeveer 20.-

Daarnaast is de bestuurdersstoel doorgezakt, maar dat is niet zo heel erg vind ik (niet erg last van nog).

Al met al dus wel wat dingen maar voor de rest was de auto in prima staat om nog een tijd mee verder te kunnen. Zag ook een andere Carisma GDI, LX uitvoering met minder km's, volledige historie erbij, recent onderhoud (zat al nieuwe riem en nieuwe banden op) en wat meer luxe. Maarja, dan blijft het weer een gok wat daar bij komt kijken aan extra onderhoud. Het geld wat ik nu in de totale reparaties moet steken kan dan gedeeltelijk worden bijgelegd voor die auto, moet dan ongeveer 750 bijleggen als ik deze goedkoop verkoop. Een Colt lijkt me ook wel leuk maar het model spreekt me minder aan, qua maandkosten natuurlijk wel weer aantrekkelijk. Twijfel twijfel twijfel :P


edit: en de twijfel is weg :) Afspraak gemaakt om alvast de fuseekogel en v-riem te vervangen, daarnaast olieverversing, gasklephuis schoonmaak, egr afdichting, remmen schoonmaken en winterbandjes erop. Als de auto er flink op vooruitgaat na bovenstaande punten zal de distributie+waterpomp op korte termijn volgen en hopelijk kan de auto dan weer een hele tijd mee.

Eagle1982

Ik zou zeker die distributieriem niet te lang laten wachten.
Als deze er ca. 6 à 7 jaar op zit kan ie elke moment gaan klappen.
Zou er dus wel even goed over nadenken wat je eerst en laatst doet  ;)


Ik zou de termijn in ieder geval zéér kort houden voor wat betreft het vervangen.


Flippie

Oef  :o  wist niet dat dat zo nauw kwam, dus inderdaad ook maar vlot gaan inplannen. Duur totaalgrapje maar hopelijk dan ook weer een tijd vooruit. Een andere Carisma kopen kan ook weer allerlei verborgen gebreken opleveren en het is leuk om te zien hoeveel beter de auto er (hopelijk) van wordt :P Vooral het getik en de v-riem wordt ik gek van.

Eagle1982

Om nog even terug te komen op de kosten voor de Distributieriem vervangen.
Je moet rekenen dat ze tussen de 3 en 4 uur bezig zijn met de distributieriem. (bij een dealer)
Ik heb die van mij bij een andere garage gehad en dat heeft me een hoop ellende opgeleverd, voortaan voor mij alleen nog maar dealer.
Ze zijn dan misschien per uur wat duurder, maar ze leveren goed werk in minder tijd omdat ze weten waar ze mee bezig zijn en ze je auto tot in detail (behoren te) kennen.
Dus als je zo rekent verdient ook dat zich wel weer terug  ;)


Ik ben het met je eens dat het nu een behoorlijk bedrag is, maar aan de andere kant heb je dan wel weer een wagen die er een hele poos tegen kan  :)


Ik had voor de APK voor die van mij bij die garage een rekening van € 940,- incl. olie verversen.
Waarbij ze ook nog niet eens de olie gebruikt hebben die ik gevraagd heb.
Daarbij hebben ze mn krukassensor de vernieling in geholpen.
Al met al ben ik daar 4 maanden mee bezig geweest om mn onschuld te bewijzen en dat is gelukkig voor mij goed afgelopen, anders had ie me nog een rekening van € 860,- exclusief transportkosten naar de dealer laten betalen  >:(


Vandaar dat ik nu dus naar een dealer ga voor dergelijke dingen, totdat ik er zelf weer tijd en ruimte voor heb.


Flippie

#40
Hmm ja het kan een boel gedonder opleveren bij een normale garage, maar ik heb het bij de merk-dealers ook al vaker meegemaakt dat ze er een zooitje van maakten. Kom inmiddels een paar jaar bij mijn huidige garage, zeer aardige en vakbekwame vent die tot nu toe m'n auto's tiptop houdt/maakt, nooit na een reparatie problemen gehad of iets dergelijks dat het niet goed was gedaan wat bij de garages/dealers voor die tijd dus wel anders was. Maar eens zien dus waar de riem vervangen gaat worden. Heb vandaag ook een offerte aangevraagd bij de Mitsu dealer hier in de buurt (Bennie Wilmink, filiaal Azelo), nog geen reactie ontvangen helaas dus morgen misschien ff langsgaan :) Daar hoor ik ook wel goede verhalen over.

Wim

Citim nga: Eagle1982 ne Tetor 27, 2011, 05:44:57 MD
Ik zou zeker die distributieriem niet te lang laten wachten.
Als deze er ca. 6 à 7 jaar op zit kan ie elke moment gaan klappen.
Zou er dus wel even goed over nadenken wat je eerst en laatst doet  ;)


Ik zou de termijn in ieder geval zéér kort houden voor wat betreft het vervangen.

In zowel het onderhoudsboekje van onze Galant en onze Lancer als ook in het onderhoudsboekje van de Space Star GDI van mijn ouders noemt Mitsubishi geen jaren voor het vervangen van de distributieriem. Het enige wat vermeld wordt is dat de distributieriem om de 90.000km vervangen moet worden. Mijn ouders rijden erg weinig en hebben begin 2000 een nieuwe Space Star GDI gekocht. De kilometerstand staat nu na ruim 11,5 jaar op 77.000km. Onze dealer, Bennie Wilmink in Enschede, vond vervanging nog niet nodig en ook de Duitse Mitsubishi dealer, Thole in Suddendorf, waar we nog wel eens naar toe gaan, vond vervanging nog niet echt nodig. Omdat mijn ouders nog wel een tijdje met de Space Star verder willen, heeft onlangs Thole toch de distributieriem van de Space Star vervangen. Daarbij bleek dat de oude distributieriem nog in uitstekende staat was.

Ik denk dus dat het met het snel klappen van de distributieriem nog wel mee zal vallen.
lid van het bestuur van de Mitsubishi Owners Club


Mitsubishi ASX 1.6 Intense 2011
Mitsubishi Lancer 2.0 Intense Wagon G3 2007     
Mitsubishi Space Star 1.6 Comfort 2002
Mitsubishi Colt 1.6 GLXi 1997
Mitsubishi Colt 1.6 GLXi 1993
Mitsubishi Colt 1.5 GLi 1991

Flippie

#42
Citim nga: Wim ne Tetor 31, 2011, 11:03:32 PD

In zowel het onderhoudsboekje van onze Galant en onze Lancer als ook in het onderhoudsboekje van de Space Star GDI van mijn ouders noemt Mitsubishi geen jaren voor het vervangen van de distributieriem. Het enige wat vermeld wordt is dat de distributieriem om de 90.000km vervangen moet worden. Mijn ouders rijden erg weinig en hebben begin 2000 een nieuwe Space Star GDI gekocht. De kilometerstand staat nu na ruim 11,5 jaar op 77.000km. Onze dealer, Bennie Wilmink in Enschede, vond vervanging nog niet nodig en ook de Duitse Mitsubishi dealer, Thole in Suddendorf, waar we nog wel eens naar toe gaan, vond vervanging nog niet echt nodig. Omdat mijn ouders nog wel een tijdje met de Space Star verder willen, heeft onlangs Thole toch de distributieriem van de Space Star vervangen. Daarbij bleek dat de oude distributieriem nog in uitstekende staat was.

Ik denk dus dat het met het snel klappen van de distributieriem nog wel mee zal vallen.


Oke, zo zie je maar weer dat iedereen er weer anders over denkt of er anders over hoort. Een dealer als Wilmink zal er in ieder geval een boel ervaring mee hebben. Hebben Wilmink en Thole de riem ook echt helemaal gecheckt toen de motor een keer open lag of was dat gewoon hun algemeen advies? Volgens mij is het voor de Carisma GDI wel 6 jaar maar ik weet dit niet zeker, ik zal de instructieboekjes ook eens nakijken of dit vermeld staat.


edit: heb gelijk Wilmink maar even gebeld (filiaal Azelo) om het te dubbelchecken, ook voor de Carisma GDI is er inderdaad geen richtlijn in jaren maar gewoon om de 90.000km. Kon er gerust nog een tijdje mee verder, nice ;D

Eagle1982

Ach ja, ik ben er zo mee.
Ik ben liever 10 keer te vroeg (op tijd) dan 1 keer te laat  ;)
Dat áls er dan iets met de riem gebeurd ben ik safe 8)
En 90.000km is een heel eind.


Uiteraard hangt het er ook heel sterk vanaf waar heeft de wagen al die tijd gereden of gestaan.
Dit is mede bepalend voor de conditie van de riem.
Daarom is het nooit weg om het te checken en/of te vervangen zodat je altijd zeker weet dat de fout niet bij jou ligt.


Maar dat is ieder voor zich natuurlijk.  :D


Flippie

Hmm ja daar heb je ook weer gelijk in :P Grrrrrrr nu begin ik alsnog weer te twijfelen. Ik weet het nog niet, denk er wel ff rustig over na (en hopen dat de riem er ook ff rustig over na denkt in die tussentijd voordat 'ie doordraait).