Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Even voorstellen, zoekt GDI :)

Filluar nga Flippie, Tetor 08, 2011, 05:05:26 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Wieger

ja klopt die van mij gaan ook 90.000 km mee heb ze half jaar geleden vervangen bij 90.000 km haha :P
Ze schrijven maar 1 soort voor en dat is volgens mij NGK platium ik was iets van 70 euro kwijt volgens mij :s

Eagle1982

Citim nga: Wieger ne Tetor 09, 2011, 10:50:06 MD
ja klopt die van mij gaan ook 90.000 km mee heb ze half jaar geleden vervangen bij 90.000 km haha :P
Ze schrijven maar 1 soort voor en dat is volgens mij NGK platium ik was iets van 70 euro kwijt volgens mij :s


NGK Iridium voor die van mij, ik was meende ik iets van € 110,- kwijt bij Brezan.
Kan vast wel goedkoper, maar ach € 40,- aan extra onderhoud op 90.000 km valt dan ook wel weer weg te cijferen.




Wieger

Ja ik heb de zelfde bij Ferwerda verdaan die had ze gewoon liggen gelukkig :d net als me achter remblokjes , daar stond ik echt van tekijken joh
ON Topic : heb je al een Carismaatje op het oog ?

Eagle1982

Uit 1 van eerdere posts blijkt van wel :P

Flippie

Citim nga: Eagle1982 ne Tetor 10, 2011, 09:48:49 MD
Uit 1 van eerdere posts blijkt van wel :P

Precies  :D  Nou ja de GDI had een SRS lampje wat bleef branden dus heb de auto gekocht onder voorwaarde dat dat eerst wordt gefixt (en dan niet door het lampje eruit te draaien  8) )

Eagle1982

Controleer ook even de gordelspanners.
Volgens mij zitten die ook in het SRS systeem.
De spanners kun je controleren door het gele "kaartje" in de gordelclip.
Op het moment dat er krachten op uitgeoefend worden komt dit kaartje steeds verder naar buiten.
Bij sommige auto's is de rode driehoek met het uitroepteken op het kaartje volledig zichtbaar en zouden afgekeurd moeten worden.
Wel even checken of het lampje bij op contact zetten ca. 5 sec. brandt, dan weet je zeker dat het lampje er in zit  ;)


Flippie

Citim nga: Eagle1982 ne Tetor 10, 2011, 10:56:04 MDWel even checken of het lampje bij op contact zetten ca. 5 sec. brandt, dan weet je zeker dat het lampje er in zit  ;)

Dat is een erg goeie tip idd  ;D  Die gordelspanners zal ik nog even checken ter plekke maar als het SRS lampje daarvan komt mag hij dat zelf laten oplossen. Er zullen vast nog wel meer puntjes aan de auto zitten die ik zelf moet laten fixen omdat het nu nog niet goed te zien/merken is maar waarschuwingslampjes werd sowieso ik niet blij van   :-\

Eagle1982

Voor vragen kun je altijd hier terecht.
Er is hier een enorme bom aan kennis en informatie.
Dus bij vrijwel elk probleem kunnen we hier helpen om tot een oplossing te komen.




Flippie

Zo, heb de auto vandaag opgehaald. Op de terugweg vielen me weer wat dingen op helaas.

1. De motor tikt nu tussen de 2000-3000 toeren na even flink gas geven, dit deed hij niet bij de proefrit. Daarnaast wat bokkerig/stoterig en traag met oppakken bij het gas dieper intrappen. De eigenaar gaf aan altijd euro 95 te hebben getankt en standaard Halfords olie bij te vullen. Mijn eerste ingeving is dus om deze tank even leeg te rijden, euro 98 erin en dan een flink eind daarmee rijden/trappen. Ook maar wat Castrol olie halen dan en desnoods een keer de olie volledig verversen (zal wel niet goedkoop zijn met Castrol :P)

2. Bij het remmen hoor je steeds een piepje bij het loslaten van het rempedaal, zal opzich niet zo erg zijn. Verder, bij wat harder remmen hoor je een wat harder wobbelend/schurend geluid van voren komen en hakkelt de auto nogal vooral bij het laatste stukje tot aan de stilstand (alsof de remmen soms even los laten, gaat echt om milliseconden rem/los/rem/los/rem/los).

Voor de rest rijdt de auto gelukkig wel heerlijk  :D

Eagle1982

Okay dan,


Alleen wel jammer dat je dat soort dingen dan tegenkomt.
Met het verversen van de olie zou ik dan zeker niet te lang wachten.
Voor de zekerheid voor het verversen even een flesje motorflush van Forte toevoegen en met warme motor even een paar keer lekker doortrekken (5000 à 6000 RPM)
Dan reinig je het systeem, vervolgens olie verversen met de juiste olie (Castrol Performance 10W-30 of Shell Helix HX7 10W-30 AU) en 98 gaan rijden.
Lijkt een duur geintje, maar ook de olie draagt bij aan een zuinigere motor en comfort.


Wat betreft de remmerij dat lijkt op ingrijpen ABS.
Hoe zijn de remblokken en schijven?
Als dit te ver afgesleten is, staat je remvloeistof niveau een stuk lager en kan het zijn dat je net wat lucht staat te happen.
als je peil inderdaad te laag staat, niet meteen olie bijvullen maar even kijken hoe de staat van de remmerij is, nieuwe schijven en blokken doen het niveau ook stijgen.


Hoe is het afgelopen met het SRS verhaal?
Zit het lampje er nog in en is de storing weg?
En hoe zijn de gordelspanners?


Flippie

#25
Bij de gordelspanners zie ik uberhaupt geen gele kaartjes, net of deze er niet eens in zitten.

Het SRS lampje was gelukkig opgelost door een reset bij de dealer. Het lampje brandt nu netjes even bij het starten en gaat dan uit, hij is er dus niet uitgehaald  :D

Ik denk niet dat het stoterige remmen het ABS systeem is, je voelt de hele auto trillen dus ook in het stuur. Het voelt en klinkt als met mijn Swift GTI die de schijven op had. Hier een fotootje van de schijf rechtsvoor, misschien kan je hier wat aan zien:
http://img684.imageshack.us/img684/572/schijf.jpg

Het getik uit de motor is dus af en toe en willekeurig maar wel vervelend. Een autoshop raadde me nog een Wynn's Hydraulic Valve Lifter goedje aan wat bij de motor olie in moet. Of dit zo'n goed idee is vraag ik me af :P

Anyway ik laat 'm komende week sowieso uitgebreid checken bij de garage om even aan te horen of de auto verder in goede staat is en dus de moeite waard is om wat geld tegenaan/in te gooien. Als dat zo is dus de olie etc. verversen en zonodig de remmen vervangen.

Ook is de riem bij 90.000km vervangen, de auto heeft nu 144.000 gelopen en de riem zou dus voor 180.000 weer moeten. Echter is het ook om de 6 jaar aan te raden, de riem is er 7/8 jaar terug al opgekomen. Ik weet dus niet goed of ik 'm uit voorzorg moet laten vervangen en of die 6 jaar maar een richtlijn is of een sterke aanrader.

Hier nog even 2 fotootjes van de auto (stond toen nog bij de verkoper)



Eagle1982

Als je bij de gordelspanners geen gele kaartjes ziet is er niets aan de hand, dan zouden ze gewoon goed moeten zijn.
Verder zou ik het gewoon houden op de bekende middelen van Forte als toevoeging aan je olie, een GDI is een behoorlijk kieskeurige motor.
Ik zou gaan voor de dingen die al uitgezocht zijn en niet proberen het wiel opnieuw uit te vinden  ;)
Mocht het zo zijn dat je de olie gaat verversen, gooi eerst nog even een flesje "Forte motor flush" door je oude olie en laat de motor even warm draaien om vervolgens even lekker te blazen.
Zo krijg je het systeem weer schoon, daarna olie laten verversen.


Ook de distributieriem zou ik uit voorzorg vervangen, de km stand is op basis van slijtage en die 6 jaar staat voor ouderdom.
Naarmate de riem ouder wordt gaat deze haarscheurtjes vertonen en is de riem dus zwakker.
Als de riem breekt heb je een serieus probleem.
Dus het is niet een richtlijn, maar zie het meer als een waarschuwing.
Die 6 jaar is een garantie van de fabrikant net als die 90.000 km.
Valt 1 van de 2 daarbuiten dan vervallen al je rechten.


De schijven zijn al aardig ingesleten zo te zien, staat een lekker randje op.
Het kan sowieso geen kwaad om deze remmerij te vernieuwen.


Flippie

Oke top, dank voor je advies! Deze week even langs de garage en dan maar zien hoe en wat er nog meer moet gebeuren.

Eagle1982

Citim nga: Flippie ne Tetor 15, 2011, 05:53:29 MD
Oke top, dank voor je advies! Deze week even langs de garage en dan maar zien hoe en wat er nog meer moet gebeuren.


Schrik niet van de bedragen bij een dergelijk onderhoud.
Na zo'n beurt hoef je als het goed gaat een hele tijd niet weer.
Het is jammer dat het onderhoud door de vorige eigenaar is verzaakt.
Troost je dan met de gedachte dat het eenmalig is  ;)
Na het onderhoud is het dan ook wel te merken.

Nog even een tip:


Laat bij het vervangen van je distributieriem ook meteen je multiriem vervangen.
Hij ligt er dan toch af en de kosten zijn het dan ook niet meer.


Space Star 1.6

De auto ziet er mooi uit op die foto mooi zilver kleur  :D 

Wel jammer dat er paar problemen zijn. Maar dat word wel opgelost toch ?

Succes verder  ;)