Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Even voorstellen, zoekt GDI :)

Filluar nga Flippie, Tetor 08, 2011, 05:05:26 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Flippie

Hoi, ik ben Joachim, 28 jaar en woon in Delden (bij Hengelo OV). Vorig jaar al een Carisma 1.6 GL uit 1999 gehad, nu op zoek naar een nieuwe, waarschijnlijk moet het een 1.8 GDI worden.

Ben al naar een GDI wezen kijken, zag er van binnen en buiten netjes uit en reed ook prima, Helaas geen onderhoudshistorie bekend :( En van de bodem vraag ik me af of het nog wel in orde is. Wat denken jullie als je deze 2 plaatjes ziet:





En dit ziet er meer uit als een prutje, maar wie weet ook met roest daaronder:


Ben benieuwd :)

Space Star 1.6

Hoi welkom  :)

Ik weet alleen dat je GDI beter kan tanken met 98 (ultimate, v power enz). Er is hier iemand die een 1.8 GDI heeft, die zal je wel vertellen over 1.8 GDI :P


Groet Davey

Flippie

Oke tnx :) Als er echt 98 in moet vind ik het al wat minder :P Wil de GDI juist doordat 'ie wat zuiniger is, niet om dat weer teniet te doen met duurdere brandstof  ;D  Maarja volgens mij is voor veel auto's euro 98 in het algemeen beter dan 95.

Ik had net al één en ander gelezen hier op het forum over de GDI, ook qua aandachtspuntjes en dat de geschiedenis en onderhoud eigenlijk wel belangrijk zijn, dus het is misschien een groot nadeel dat er bij deze GDI niks bekend is verder. Hij liep verder prima, geen gekke tikken enzo. De eigenaar wist er verder niet veel van en heeft de auto nu ruim 2 jaar, hij gaf aan er weinig aan te hebben gedaan qua reparaties/onderhoud en wist daar dan ook verder niks over te vertellen. Dus ja of dat nou goed of slecht is, leuk dat een auto ruim 2 jaar geen problemen geeft maar daardoor kan het onderhoud natuurlijk wel achterlopen, of het is een erg betrouwbare auto die gewoon zo lang goed kan rijden  ::)  Enige bewijsje wat erbij zat was van een grote beurt 25000km geleden waar verder niet bijstond wat er exact aan gedaan is.

Space Star 1.6

Volgens hier op forum is euro 98 beter dan 95. De auto rijdt daardoor zuiniger en schoner. Ik ben ook van plan euro 98 gaan tanken kijken of t echt werkt. Dan uitrekenen welke goedkoopste is.

Over je auto kan je misschien bij de garage je auto goed doorlopen, kijken of er mis is of niet. De grote beurt misschien?

Groet.

Eagle1982

#4
Hallo Joachim,


Allereerste welkom hier.
Ik begrijp dat je je al enigszins aan het verdiepen bent geweest hier op het forum omtrent de GDI.
Het zijn inderdaad betrouwbare wagens en zeer betrouwbare sterke motoren.
Alleen zijn het wel blokjes die het nodige onderhoud vergen.
Eigenlijk is het zo dat alle blokken onderhoud nodig hebben om goed te kunnen presteren, maar bij een GDI luistert het allemaal even wat nauwer.


Je geeft aan dat de motor geen tikkend geluid maakt, hetgeen op zich al heel positief is voor een GDI.
Dit zou namelijk betekenen dat de klepstoters in orde zijn.
Als de auto net een grote beurt heeft gehad dan is de olie ververst (hopelijk door de juiste nl, Castrol 10W30 speciaal voor GDI motoren ontwikkeld) en is de wagen als het goed is helemaal nagelopen op vitale punten als remmen, verlichting, ruitenwissers en andere vloeistoffen als koelvloeistof, airco (wanneer aanwezig) hydrauliek.


Verder is het tanken van 98 absoluut een aanrader.
Ik ben zelf een GDI rijder en merk dat een GDI soepeler, stiller en zuiniger rijdt dan wanner je met 95 rondrijdt.
98 kan echt uit qua kilometers en je krijgt er ook nog eens een stuk comfort bij.
Verder is het ook nog eens beter voor de motor omdat je verbranding op het juiste moment plaatsvindt.
95 verbrandt te vroeg en geeft hierdoor een onvolledige verbranding en minder vermogen wat resulteert in het sneller vervuilen van de motor.


Wat dat betreft lijken dieselmotoren en GDI motoren wel wat op elkaar.


Wat betreft de onderkant van de wagen dat kan 2 dingen betekenen:


1. het kan preventief onderhoud van de tectyl laag zijn die mogelijk bij de grote beurt gedaan is.
2. het verbloemen van aanwezige ongeriefelijkheden.


Bij dergelijke wagens zou ik eerder naar de 1e optie neigen. (hoeveel km heeft ie gelopen en welk boujwjaar?)


Maar wat mogelijke roestgevoelige delen zijn bij deze wagens zou Evodriver je meer over kunnen vertellen.


In ieder geval succes.


Enuh we horen hier graag hoe het afgelopen is uiteraard.
Het liefst verwelkomen we hier natuurlijk weer een fan  :D

Flippie

#5
Eagle super bedankt voor je behulpzame reply, hier kan ik weer wat mee. Ik had inmiddels in het topic van pjotr11 ook je stukje gelezen dat Euro 98 een stukje zuiniger rijdt, waardoor het dus opzich weer aardig gelijk op gaat met de uiteindelijke brandstof kosten en je ook nog eens bespaard op motor onderhoud wat bij 95 eerder nodig zal zijn.

Als iemand nog meer tips en/of iets over de bodem foto's kan zeggen (vooral met betrekking tot de roest vooraan bij de dorpel), graag :)

Eagle1982

Uiteindelijk als je door rekent levert 98 je zelfs een besparing op ;)

Flippie

Alright, klinkt goed  :P

PS leuk onderschrift  ;D

Eagle1982


Space Star 1.6

is toch geen probleem euro 95 en 98 te mengen ?

Ah mijn tank is bijna leeg zal halve tank euro 98 tanken :D

Eagle1982

Citim nga: Space Star 1.6 ne Tetor 08, 2011, 08:24:35 MD
is toch geen probleem euro 95 en 98 te mengen ?

Ah mijn tank is bijna leeg zal halve tank euro 98 tanken :D


Nee hoor, mengen is geen probleem, alleen haal je niet de volledige rendement van je 98 variant.


Evo driver

Welkom hier !!

Roest valt op zich wel mee bij de carisma's vooral aan de achterzijde willen ze nog wel eens roesten. De laag die op de onderzijde zit is een soort behandeling tegen roest. Dsu daar zou ik me niet druk om maken. Waar je wel rekening mee moet houden zijn de slijtage in de fusékogels voor en de remleidingen die naar achteren lopen. deze roesten cq oxideren snel waardoor je snel op hoge kosten zit. Vooral bij de knik bij de benzine tank daar gaan ze als eerste in de klemmetjes die de leidingen vast houd. Maar dat is het beste te zien op de brug.

Voor de rest zuinig rijden kan met een gdi maar je moet hem regelmatig ook uitlaten (blazen) omdat de meeste mensen zo zuinig  mogelijk willen rijden en er 95 in gooien en verkeerde olie heb je heel veel last van vervuiling inwendig van de motor. Dus 98 tanken en goede olie en af en toe flink knallen met een gdi. Ook willen sommige motoren ook een aardig slokje olie gebruiken maar dat kan bij elke motor zijn natuurlijk maar houd het wel in de gaten. Check ook of de distributie ook vervangen is moet om de 90.000 of 6 jaar vervangen worden net als de bougie's dit zijn ook speciale en aardig aan de prijs.

Suc6

Flippie

#12
Merci :) Het klinkt al bijna als een Alfa twinspark als ik het zo hoor met die duurdere bougies enzo :D Ik ga de auto kopen, ben dus benieuwd hoe het gaat bevallen.

PS die fuseekogels kan dat ook een gewobbel aan het wiel veroorzaken als hier een probleem mee is? Ik reed met de auto scherp een bocht naar rechts in en toen hoorde ik een licht gewobbel bij het wiel linksvoor. Hoeveel werk is dat om zo'n kogel te vervangen en kan je dan beter gelijk meer en/of de andere kant vervangen?

Chaoth

Twinspark toch wel stuk duurder hoor. Je zit dan meteen met 8 bougies vervangen. De bougies bij GDI gaan mooi aantal km's mee.

Eagle1982

Citim nga: Chaoth ne Tetor 09, 2011, 05:54:45 MD
Twinspark toch wel stuk duurder hoor. Je zit dan meteen met 8 bougies vervangen. De bougies bij GDI gaan mooi aantal km's mee.


Heb kort geleden, uit zeer betrouwbare bron vernomen dat deze bougies maar liefst 90.000 km mee gaan  ;)
Dus gewoon tegelijk met de distributie vervangen, beste klap geld in 1 keer en dan maar weer lekker 90.000 verder tuffen.