Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

carisma 1.8 GDI

Filluar nga pjotr11, Shtator 22, 2011, 12:06:43 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

pjotr11

Hallo beste leden,


Ik ben van plan een carisma 1.8 GDI automaat aan te schaffen omdat ik vanwege gezinsuitbreiding een grotere wagen nodig heb en in het verleden jaren met veel plezier in een galant 2.0 glsi heb gereden, alleen jammer dat het schuif kanteldak zo ging lekken  ;D .
Ik heb er inmiddels twee bekeken (eigenlijk een 1.6 en een 1.8 GDI). Beide waren op het oog goed en laag in km stand, bij beide echter kwam er gigantische onderdruk uit het blok als je met draaiende motor de dop voor het olie bijvullen eraf draaide.
Is dit normaal bij deze blokken of is het blok versleten en zo ja hoe kan dat dan?.
Ook was bij de 1.8 GDI een slurpend (beste omschrijving die ik kan geven) geluid te horen met de bijvuldop eraf, is dit normaal?.
Als laatste vraag rest mij: is de 1.6 of de 1.8 GDI nu beter?, ik leef na wat googlelen in de veronderstelling dat de 1.6 onverwoestbaar is en de GDI gevoelig voor het type brandstof, maar dat daar wat aan worden gedaan door shell duur te tanken en je motormanagement opnieuw te laten flashen?.
Bvb dank.

Eagle1982

Ik ben zelf een tevreden Carisma 1.8 GDI rijder, mn broertje rijdt rond een Carisma 1.6.
Uiteraard hebben wij ook wel even wat punten vergeleken.
Wel beide handgeschakelde wagens


Wat gezegd wordt over de brandstof is heel divers, de 1 zegt dat een GDI prima op standaard 95 kan rijden.
Mijn eigen ervaring is dat hij dit niet prettig vindt.
Maar met het verbruik op 98 varianten valt de meerprijs van de duurdere benzines te verwaarlozen.
De GDI rijdt zuiniger op 98 (eigenlijk gewoon 95 met additieven).
Ik heb eerst 95 geprobeerd, maar hier begon de motor onrustig en onregelmatig op te lopen.
Het verbruik met 95 zat rond de 1:13.
Met "98" rijd ik gemiddeld rond de 1:17 à 1:18
Het heeft er natuurlijk ook mee te maken hoe de vorige eigenaar voor de wagen gezorgd heeft.


In vergelijking met de Carisma van mn broertje rijdt de GDI soepeler en stiller (puur op basis van motorgeluid)


GDI motoren zijn wel gevoelig voor het overslaan van beurtjes.
Tikkende klepstoters is dan vaak het gevolg.


Zelf ben ik zeer te spreken over de GDI en neem de kleine nadeeltjes die er aan kleven voor lief.


Tja om een antwoord te geven op wat is nou beter?
Dat is nog best lastig, want elke motor heeft voor en nadelen.
De 1.6 is wat minder gevoelig en je betaald iets minder aan wegenbelasting dan voor de 1.8 GDI
De GDI heeft net even dat beetje meer vermogen waardoor het rijden wat soepeler aanvoelt en zn verbruik is een plus punt.


Chaoth

Mooi duidelijk verhaal. :)

Ben benieuwd hoe mijn Coltje zich gaat gedragen met 98. :)

Space Star 1.6

en de benzine 98 is duurder dan 95 echt groot verschilt met de prijs. :o  ik wou ook 98 proberen maar de prijs ligt 1.78 euro ???

Eagle1982

Citim nga: Space Star 1.6 ne Shtator 22, 2011, 07:52:25 MD
en de benzine 98 is duurder dan 95 echt groot verschilt met de prijs. :o  ik wou ook 98 proberen maar de prijs ligt 1.78 euro ???


Ja, als je alleen naar Euro's per liter kijkt heb je gelijk.
Ik leg net uit dat je in de berekening ook km's per liter moet rekenen en dan moet je kijken of 98 voor jou duurder is of niet  ;)

Chaoth

#5
Als je meer km's per liter rijdt op Euro 98 en ook nog eens de voordelen hebt van een rustiger lopende motor.. dan is die 'meerprijs' zeker de moeite waard ;)

Ga het gewoon een keer proberen.. Zit nu bijna op reservetank en gooi hem straks even vol met Euro 98 (moet ik alleen nog even kijken waar, want veel pompstations verkopen alleen nog maar Euro 95  :( )

Ps. Erg handige site: www.tankgids.nl Kun je mooi zien waar je kunt tanken en wat de prijs aan de pomp is. :)

Eagle1982

Citim nga: Chaoth ne Shtator 22, 2011, 08:08:48 MD
Als je meer km's per liter rijdt op Euro 98 en ook nog eens de voordelen hebt van een rustiger lopende motor.. dan is die 'meerprijs' zeker de moeite waard ;)

Ga het gewoon een keer proberen.. Zit nu bijna op reservetank en gooi hem straks even vol met Euro 98 (moet ik alleen nog even kijken waar, want veel pompstations verkopen alleen nog maar Euro 95  :( )

Ps. Erg handige site: www.tankgids.nl Kun je mooi zien waar je kunt tanken en wat de prijs aan de pomp is. :)


De meeste duurdere brandstoffen zijn aan de basis gewoon 95 alleen hebben ze een additief toegevoegd om de prestaties/eigenschappen van 98 te krijgen.
Elk merk gebruikt zijn eigen additieven.


Meer kilometers per liter en een stillere motor is voor mij "meerwaarde" ipv "meerprijs"  ;)

pjotr11

Heel hartelijk bedankt voor de reacties, ik zal wel 98 gaan gebruiken, dit lijkt toch een meerwaarde te hebben!.
Nu ben ik nog benieuwd of beide blokken onderdruk geven als je met draaiende motor de olievuldop eraf draait, deze was namelijk bij beide blokken in die mate aanwezig dat je je haar erin kon fohnen en voor mij reden om de wagens  te laten staan.

Chaoth

#8
Het is trouwens opvallend dat je nergens meer Super kunt tanken. Zijn nu allemaal termen als Superior, VPower, Optimus en dat soort zooi. Heb zojuist ff Superior in mijn auto gegooid.. Is even kijken wat dat doet :)

Heb trouwens uitgerekend dat mijn autootje op Euro 95, 1 op 17,1 heeft gereden!  :o

Kwam ik natuurlijk achter nadat ik duurdere benzine (à € 1,699/liter, 36 litertjes, dus voor 62 euro :P) had getankt.. Nu ga ik voor de 1 op 20! :P :P :P

Wieger

zo flesje injectie reiniger bij een volle tank erin gooien vind zo motor ook wel lekker :D
Ik rij een Galant 2.4 GDI , dit is de zelfde principe als de 1.8 alleen wat meer vermogen .
Ik tank 9 van de 10 keer BP ultimate en ik moet het zelfde bekennen als eagle zegt dat hij op 98 duidelijk zuiniger en rustiger rijd dan 95 .


Ik was afgelopen vakantie in Frankrijk op vakantie en dan tank je ook op plaatsen waar ze niet zo nauw kijken op zuivere benzine maar dan merk je goed dat hij heel onrustig en rumoerig is en meer verbruikt .
Toen ik thuis kwam begon ook het lampje van het Motor management te branden en bij de dealer geweest bleek het de airflow meter tezijn en de  benzine toevoer .
Hier in ned weer 98 getankt en alles was opgelost  8)   


pjotr11

Iemand verstand van de motorblokken zelf?. Ik zit nu nog steeds met de vraag of het normaal is dat zowel de 1.6 en de 1.8 GDI onderdruk hebben als je met draaiende motor de olie bijvul dop losdraait?.