Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Voorstellen en een vraagje??

Filluar nga ahssini, Nentor 29, 2017, 05:59:26 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

ahssini

Na lang zoeken naar een (goede) auto voor een lage prijs (ik ben weliswaar nog maar 19) heb ik het besluit genomen te kiezen voor een Carisma GDI(1998). Deze keuze heb ik gemaakt omdat ik graag een zuinige auto wil, die toch best pittig is en niet al teveel kost. Ik heb d'r dan ook op de kop weten te tikken voor 650 euro. Ze heeft dan ook wel al 245000 kilometer ervaring, maar de vervangen distrubitieriem (op 230 duizend) kan daarvoor een lichte troost zijn.
Heb er nu een kilometer of 500 in gereden en sinds het eerste moment van starten hoorde ik een schrapend geluid dat ik nog nooit heb gehoord in een auto waarin ik heb gereden. Volgens de garagist is het een normaal geluid bij GDI's en hij liet het me dan ook horen in 2 andere GDI auto's die hij had staan, waardoor ik het lichtelijk vertrouw (zou toch fijn zijn als iemand me hier nog een bevestiging over zou kunnen geven).

Verder is de brandstofwijzer niet consequent omdat die, na het voltanken, de eerste 200 km niet bewoog en de volgende 150 km 2 streepjes zakte naar de 1/2 streep. Weet iemand hier nog iets over te vertellen.

Kunnen bovengenoemde zaken te maken hebben met de leeftijd/kms


Ten slotte vind ik het in zoverre een geweldige auto met lekker veel pit en enorm veel ruimte

BriannNL

Citim nga: ahssini ne Nentor 29, 2017, 05:59:26 MD
Verder is de brandstofwijzer niet consequent omdat die, na het voltanken, de eerste 200 km niet bewoog en de volgende 150 km 2 streepjes zakte naar de 1/2 streep. Weet iemand hier nog iets over te vertellen.


Welkom!
Zelf heb ik geen Carisma, dus wat het andere betreft kan ik je niets zeggen. Qua brandstofmeter: dit hebben heel veel auto's in meer of mindere maten. De vele eerste kilometers verloopt de meter niet of nauwelijks, daarna gaat het daardoor natuurlijk harder. Heeft mijn Colt ook, had mijn Polo ook en heeft de Clio van mijn vriendin ook. Zou je daar dus niet te druk om maken. Wel is het natuurlijk altijd handig om de dagteller op 0 te zetten na het tanken, dan kun je ook aan de gereden kilometers zien hoe ver je ongeveer bent.

ahssini

Dankjewel voor je reactie Brian
Ik heb inderdaad de teller op 0 gezet en hierdoor weet ik ook hoeveel kilometer hij op max heeft gestaan, maar ik dacht ik vermeld het even want het wijzertje gaat nu echt als de bliksem omlaag
Verder is het verbruik volgens de monitor wel gewoon netjes, maar als die nou zo rap naar onder blijft gaan en daadwerkelijk leegraakt zou het verbruik niet overeenkomen met de inhoud van mn tank  :(   (geeft gemiddeld 7liter/100km aan dus ongeveer 850 km met een tank die 60L  (E98)bedraagt). Want als het zo doorgaat vanaf het moment dat die ging lopen verwacht ik niet veel meer te rijden dan 550 km met een volle tank.

EnnoE34

Carisma brandstofmeters zijn idd allemaal zo, eerst 200 km niets, daarna een val in het luchtledige....en dan weer geruime tijd met een bijna lege tank rijden. Als de GDI goed rijdt, moet je op langere stukken 1 op 15-16 wel kunnen halen. Wel moet je niet te hard door rijden.


Vaak is het spruitstuk van begin tot eind helemaal dicht met roet. Ook de bediening van de arm / normaal mengsel heeft daar last van. Is namelijk een aparte klep aan onderzijde van het spruitstuk. Het kan dan ook meestal geen kwaad om alles te reinigen (inclusief demonteren).


Verder zag ik je review op autoweek al staan. Ben benieuwd hoe het je de komende tijd vergaat. Een MSX rijdt duurder in ieder geval dan een GDI. En de GDI draait veel minder toeren dan de overige modellen met handbak (excl. de diesel).

ahssini

Ik ben er ondertussen achter wanneer mijn tank leeg raakt; het brandstoflampje heeft maar liefst 230 km gebrand. Deze eerste volle tank is precies 800 km meegegaan(1 op 13,3). Ik moet hierbij wel vermelden dat ik de auto in deze eerste week veel heb uitgedaagd en de grenzen(zowel letterlijk als figuurlijk: ik woon vlakbij de Duitse grens) heb opgezocht en dit is het verbruik zeker niet ten gunste geweest. Dus ik vermoed dan ook dat ik met de volgende volle tank minimaal 900 km zou moeten kunnen rijden.

Over dat spruitstuk, kan/moet ik dat zelf reinigen of laten doen? Want ik heb namelijk nog nooit gesleuteld aan een auto (misschien een band of accu verwisseld met mn pa) dus ik weet het niet echt. En als ik het laat doen, wat kost zoiets dan?

EnnoE34

Alles is te doen, goed kijken, goed nadenken en vooral goed gereedschap. Het is niet een klus om bang voor weg te lopen.......en kan het je wel aanbevelen. Beter dan 1 op 13 moet mogelijk zijn. Begin eerst eens met inspectie van gasklep..........als ie daarachter zwart is...zou ik de uitdaging wel aangaan.

ahssini

Ik ben zelf zeker niet vies van een uitdaging, maar ik zou echt niet weten waar te beginnen, ik vind het al knap dat ik weet waar het spruitstuk zit. Is er ergens een instructie/handleiding/video van wat ik dan zou moeten doen en welk gereedschap ik dan nodig zou hebben of moet ik dit gewoon zo op t oog doen.