Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Voorstellen Carisma GDI Classic BJ 2000

Filluar nga Bosmai, Dhjetor 05, 2014, 09:32:15 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Bosmai

Beste allemaal,


Ik ben Ivo, 32 jaar, uit Zeewolde. Sinds april dit jaar zijn wij (ik en vriendin) gelukkig eigenaar van een Carisma GDI uit 2000. 143.000 op de teller. Ik heb hier al het een en ander gelezen qua informatie, waarvoor dank. Vriendin rijdt vooral in de auto. Inmiddels zijn de stoelen (doorgezakt) al vervangen door stoelen uit een Volvo S40. Die zitten wel comfortabel! Speakers zijn ook vervangen en subwoofer is geplaatst. 


Ik zal binnenkort wat foto's posten en een project draadje openen. Eagle ik las dat jij degene bent voor de blauwe leds (T5 en T10)?

Chaoth

Welkom Ivo,

Ben erg benieuwd naar de foto's. En ja, Eagle bakt ledjes :)

Ghia

#2
Welkom.

Stoelen doorgezakt na die km stand?
Dan heb ik waarschijnlijk al een nieuw setje in de auto zitten
(maar echt goed zitten doen ze niet).

Bosmai

#3
Beste mensen,


Even een update. We zijn 22.000 kilometer verder na bijna een jaar.

Wat is er in de tussentijd aan onderhoud gedaan?
- Remleidingen zijn vervangen (bij dealer)
- Luchtinlaat tot aan motorblok gereinigd. Gasklep was erg vervuild daarna ECU gereset (dank Eagle1982 voor de beschrijving). Auto liep daarna keurig stationair 700 tpm.
- Remschijven en blokken rondom vervangen
- Remklauw vervangen RA, zuiger zat vast
- Koplampen gepolijst (zie foto)
- Auto grote beurt gegeven
- Speakers vervangen en subwoofer en versterker geïnstalleerd


Helaas zijn er een aantal problemen met de auto:
- Vorige eigenaar of garage heeft 1 bougie dolgedraaid (zit geen zeskant meer op). Die krijg ik niet meer los. Dealer wilt dat doen maar als bougie afbreekt dan kunnen kosten oplopen tot 1500 euro.
- Radiator lekt.
- Auto is door vorige eigenaar slecht onderhouden. Remvloeistof was stroop. Daardoor werkt ABS unit/pomp niet meer naar behoren. ABS unit maakt ook niet meer het bekende kreunend geluid na 5 seconde als je de auto hebt gestart. Dealer wilt het wel maken. Kosten 400 euro met ABS unit van de sloop.
- Ook heeft vriendin bij het inparkeren een paaltje meegenomen. Is zelf niet weg te poetsen, te diepe krassen. Om dat te laten maken kost dat 650 euro bij Auto-Care.
- Dat is nog niet alles: afgelopen dinsdag auto laten keuren bij de dealer (Koster in Ermelo). Uitlaatspruitstuk lek, fuseekogelhoezen voor gescheurd, tussendemper gescheurd, 1 band versleten. Kosten bij hun zijn 1100 euro.


Kortom als ik alles laat maken bij de dealer kost dat maximaal 3000 euro. En dan heb je nog de lakschade.


Al met al zware teleurstelling qua kosten. Auto zijn we nog steeds erg tevreden over. Voor een auto van 14 jaar oud, 1200 kilo, met 125 pk en 1 op 14/15 gemiddeld rijden vind ik nog steeds een knappe prestatie. Als ik kijk naar nieuwere auto's met hetzelfde gewicht en vermogen haal je dat niet.


Wat zijn nu de opties?
- Nieuwere auto aanschaffen. Auto levert nu volgens de dealer 500 tot 1000 euro op. Flinke verliespost.
- Deel zelf maken, deel bij dealer. Kosten maximaal 2000- tot 2500 euro.
- Zelfde Carisma kopen, zonder lakschade, 4 bougies die er uit kunnen, werkende ABS unit enz.


Ik neig zelf naar laatste optie. Ik heb dit jaar veel geleerd van het sleutelen aan de Carisma. Maatje van mij is zelf monteur, erg handig!


Wat is jullie advies? APK loopt tot 11 april a.s.

[verwijderd door de beheerder]

Chaoth

Ik neig dan ook naar de laatste optie. Voor 3000 euro kun je een knappe Charisma kopen.

Je kunt er dan voor kiezen om je eigen Carisma weg te doen of voor onderdelen te houden, maar dan moet je een opslagplaats hebben voor dat ding.

Bosmai

Citim nga: Ghia ne Janar 24, 2015, 10:27:33 PD
Welkom.

Stoelen doorgezakt na die km stand?
Dan heb ik waarschijnlijk al een nieuw setje in de auto zitten
(maar echt goed zitten doen ze niet).

Haha ja helaas wel. De vulling van de bestuurdersstoel zag je aan de onderkant liggen. Ik ben zelf 1.93 m en met de Volvo stoelen zit het qua lente wel beter. Kon ik voor een zacht prijsje overnemen van man die zijn Volvo S40 total loss had gereden.

Ghia

Hoi Ivo,

Is de Carisma gebleven?
Mitsubishi of wat anders ....

Gr.

glasman

Das mooi kl*te voor je zeg :(
Ik zou de bruikbare onderdelen eraf halen en de carisma door een sloper met een autoambulance laten ophalen.
En dan op zoek gaan naar een beter exemplaar
Evt de onderdelen verkopen op marktplaats
Succes :)

Lieke76

Hoihoi,


Ik lees dat jouw voorstoel(en) ook doorgezakt waren. De bestuurderstoel van onze Carisma is naar mijn mening ook doorgezakt. Ik had een oproep geplaatst op een onderdelensite voor een nieuwe bestuurdersstoel van de sloop, komt er een sloop dat hij een stoel heeft voor 300,-!! :-S Terwijl ik ergens had gelezen dat iemand een sloopstoel had gekocht voor iets van 35,-! Voor hoeveel heb jij die Volvo stoel op de kop getikt als ik vragen mag? En alleen de zitting of de hele stoel? Is dat makkelijk zelf te doen? Hoe heb je dat gedaan met de bekleding? Neem aan dat de Volvo andere bekleding had?


Groet, Lieke

Chaoth

Zit er niet een netje onder de stoel die gescheurd is?

Deze kun je dan vervangen volgens mij.

Japio

Lieke wat Chaoth zegt klopt

Deze worden inderdaad nog al eens vervangen.
Makkelijk te doen en niet zo prijzig.

Lieke76

Oh dat zou natuurlijk wel helemaal cool zijn. maar hoe vervang je die? Daarvoor zal je wel de stoel eruit moeten halen, is dat makkelijk te doen? Waar koop je zo'n (veren?)matje?

tekkel

#12
4bouten los van de stoel,kunstof bak waar handremhendel doorsteekt moet ook los voor 1 bout van de stoel.
als je stoel airbags hebt,accu los koppelen ,stoel verwijderen,stoel op de kop en zie onder de zitting waar net zit gemonteerd.monteren stoel in omgekeerde volgorde.
Netje koste hier bij dealer ongeveer €25,-

is te doen binnen 1uur succes


Lieke76

Dank je Tekkel! maar hoe weet je nou of het het veren matje is wat kapot is? Wat kan het anders zijn wanneer de zitting doorgezakt is en de hoogte verstelling van de stoel weinig meer merkbaar is?

tekkel

Zul je toch ff onder de stoel moeten kijken.

Of voorzichtig met je hand onder de zitting voelen,maar kijk uit als het net stuk is steken er scherpe pennen van net uit.

of met je telefoon ff een foto maken enz enz.

Kan haast niet missen dat net stuk is,komt vaak voor bij carisma.