Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

even voorstellen en een vraag over de gdi motor

Filluar nga Naomi, Tetor 21, 2014, 12:00:08 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Naomi

Hallo, ik ben Naomi en ik heb pas geleden een carisma 1.8 gdi uit 99 gekocht. Het was een koopje en m'n vriend en ik wisten dat het een risico kon zijn om hem te kopen.
De auto rijdt heerlijk, alleen wilt de auto de ene keer wel starten en de andere keer niet. De startmotor slaat aan, maar de auto start niet. Ik ben ermee naar de garage gegaan en de monteur zegt dat de motor erg vervuild is en dat dat het probleem is.
Heeft iemand hier ervaring mee? Of enig idee of het wat anders kan zijn?
Alvast bedankt :)

Eagle1982

Hallo Naomi,


Welkom op het forum.
Ik rij zelf ook een Carisma GDi uit '99.
Er zijn een paar dingen die handig zijn om op te letten bij een GDi.
Hier op het forum is al veel verteld over deze motoren.
Bijvoorbeeld HIER.


Maar de ene keer wel en de andere keer niet aan willen slaan zou ik niet meteen op vervuiling schuiven.
Het is bekend dat deze motoren meer intern vervuilen dan de reguliere motoren, maar het is ook wel een "kapstokje" geworden bij deze motoren.
Heb je een probleempje met een GDI dan is het meteen "Oh dat komt door de vervuiling."


Wat je kunt doen is het gasklephuis (laten) reinigen en de ECU opnieuw inleren.
Hoe dat inleren gaat vind je HIER


Dit zijn stappen die je (vrijwel) kosteloos kunt doen en vaak al veel "problemen" oplossen.


Heel belangrijk om te weten is de brandstof die je gebruikt, zelf rij ik altijd 98, liever hoger als dat in de buurt te verkrijgen is.
Aan de pomp iets duurder, maar het komt je verbruik en comfort wel ten goede.
Ik heb de GDI nu 4 jaar en 100.000km mee gereden op 98, de motor blijft nu schoon.
Behalve de iets duurdere brandstof heb ik nog geen onkosten gehad.


Succes ;)

Naomi

Heel erg bedankt voor de reactie :)

De gasklep was vorige week schoongemaakt in de garage (die ging ook heel zwaar. Als we de auto starten moeten we eerst het gas ook flink intrappen anders blijft die hangen)

Ik zal kijken hoe het moet met de ecu en dan zal ik dat proberen, hopelijk doet de auto het dan wel weer goed!

Dat van de brandstof wist ik niet, maar dat is zeker de moeite waard om te proberen. Zou het ook helpen om een motor reiniger bij de brandstof te doen?
We hebben van de week wel van die startvloeistof in de luchtpijp (sorry, ik weet de namen niet) gespoten en toen sloeg de motor wel aan.

Nogmaals bedankt!

Naomi

Ohja, het lampje van de storing in de motor brandt wel steeds en dan slaat de auto ook niet aan. Als dat lampje niet brandt, slaat de motor wel aan. Het is raar, want als we van huis weggaan doet de auto het wel, maar als we weer naar huis willen, doet ie het vaak niet. Zou het kunnen dat de motor dan nog warm is en dat ie daar ook moeite mee heeft?

Eagle1982

Citim nga: Naomi ne Tetor 21, 2014, 12:53:54 MD
Ohja, het lampje van de storing in de motor brandt wel steeds en dan slaat de auto ook niet aan. Als dat lampje niet brandt, slaat de motor wel aan. Het is raar, want als we van huis weggaan doet de auto het wel, maar als we weer naar huis willen, doet ie het vaak niet. Zou het kunnen dat de motor dan nog warm is en dat ie daar ook moeite mee heeft?


Dit heeft meer te maken met je startonderbreker (immobilizer).
Ik denk dat je het meer richting je contactslot moet zoeken, er zit een leesspoel om het het contact heen die de chip in de sleutel voedt zodat de chip een code uitstuurt, als de code goed wordt ontvangen door de ECU dan kan er gestart worden, wanneer dit niet het geval is valt de ECU in een startblokkering, mogelijk dat deze spoel het probleem is.


Als het motorlampje blijft branden ( en je verder tijdens het rijden geen storingen hebt gehad ) wanneer de sleutel op contact staat dan wordt je sleutel niet herkent en slaat de motor niet aan.




Naomi

Oke, dus dan zou ik daar naar moeten laten kijken. Tijdens het rijden geeft ie ook vaak de motorstoring aan (vooral op de snelweg) maar dan blijft ie wel goed rijden.

De auto staat wel te schokken en te stuiteren als ie niet wil starten. Kan dat ook door de startblokkering komen? Of zou dat aan de cilinders liggen? Want volgens de garage start de auto op 1 of 2 cilinders.

Kom ik erachter of het de leesspoel is als ik de reserve sleutel gebruik?

Eagle1982

Citim nga: Naomi ne Tetor 21, 2014, 05:19:05 MD
Oke, dus dan zou ik daar naar moeten laten kijken. Tijdens het rijden geeft ie ook vaak de motorstoring aan (vooral op de snelweg) maar dan blijft ie wel goed rijden.

De auto staat wel te schokken en te stuiteren als ie niet wil starten. Kan dat ook door de startblokkering komen? Of zou dat aan de cilinders liggen? Want volgens de garage start de auto op 1 of 2 cilinders.

Kom ik erachter of het de leesspoel is als ik de reserve sleutel gebruik?


Als de reservesleutel een transponder heeft dan zou je dat kunnen proberen, het komt vaak voor dat de reservesleutel geen transponder heeft en alleen portieren kan openen, starten wil dan zeker niet.
Zelf wacht ik ook altijd met starten tot het motorlampje uit is en uit blijft.


Als hij tijdens het rijden een motorstoring geeft dan kan deze worden uitgelezen bij een dealer.
Wel zou ik eerst de ECU resetten zoals eerder aangegeven, dit om te voorkomen dat evt oude storingscodes gewist zijn. Anders wordt het mogelijk weer gissen.


Het stotteren kan door diverse zaken komen, is het echt wanneer je aan het optrekken bent of is het juist bij constant rijden.
Bij optrekken duidt het vaak op "versleten" bougies, als je dit niet door een dealer of erkende garage laat doen, denk er dan om dat de juiste bougies er in komen, zoals ook in het stuk over de GDI motor naar voren kwam.
Het kan ook zijn dat de schachten van de bobines uitgedroogd zijn, hierdoor slaan ze door, deze schachten zijn los verkrijgbaar en een stuk goedkoper dan 4 nieuwe bobines.


Als de dealer na uitlezen "missfires" diagnosticeert dan heb je kans dat het 1 of meer bobines zijn die niet fris meer zijn, maar dat zou 1 van de laatste stappen zijn.
Eerst kijken naar regulier onderhoud en de goedkoper te vervangen onderdelen.

Naomi

Dan zal ik het eens proberen met de reserve sleutel. Kijken of ik daar wat wijzer van wordt en anders de garage er eens naar laten kijken.

Bij de garage hadden ze met verschillende apparaten geprobeerd om hem uit te lezen, maar dat lukte ze niet. Zou dat dan echt bij een mitsubishi dealer moeten? De ECU willen we van het weekend even resetten, hopelijk werkt dat.

Het stotteren is niet tijdens het rijden, maar dat doet ie als het niet lukt om hem te starten. Dan staat ie echt te stuiteren en te schokken. Als de motorkap dan open staat, zie je heel de motor ook een soort stuiteren op zn plek.

Kan het ook een combinatie zijn van een vieze motor en vieze of versleten onderdelen? Ik ben bang dat het van alles wat is en dat we hem niet echt kunnen maken. Het is echt zonde, want de auto rijdt heerlijk en ik heb er met veel plezier in rond gescheurd.

Eagle1982

Dat een "gewone" garage de ECU niet uit kan lezen is niet vreemd.
De meeste auto's gebruiken het OBD of OBD II protocol, deze generatie Mitsubishi (en ook Subaru) gebruiken het MUT protocol, daarom kunnen deze ECU's alleen met speciale tools worden uitgelezen.


Persoonlijk denk ik niet dat het een combinatie is van deze dingen, maar gewoon de startonderbreker.
Ik weet het niet 100% zeker maar volgens mij wordt alleen de ontsteking en de injectoren geblokkeerd door de startonderbreker, maar er komt wel brandstof bij de motor hierdoor kan hij neigen naar aanslaan wat het stuiteren veroorzaakt wanneer er wordt doorgestart, verbranding ontstaat dan niet door een vonk maar door zelfontbranding door wrijvingswarmte.
Echter is de hoeveelheid brandstof te laag om de motor aan het lopen te krijgen, door de brandstof die wel binnenkomt wordt het blok gekoeld en zo gaat het riedeltje weer van voor af aan.


Mijn vermoeden blijft bij de startonderbreker.

Naomi

Oke, vandaar dat het ze niet lukte. Dan zullen we eerst de ECU opnieuw inlezen en dan naar de mitsubishi dealer om hem uit te laten lezen.

Het zou goed nieuws zijn als het de startonderbreker zou zijn. Zoals je het uitlegt, is het wel echt zoals het gebeurd als ie niet wilt starten. Want als we hem dan proberen te starten, voel je dat ie net niet aanslaat.

Kan dat al verholpen zijn als we de ECU opnieuw inlezen, of moet dat echt vervangen worden?

Eagle1982

Met het resetten van de ECU wis je alle bestaande foutcodes en wordt er een nieuw log gestart als het ware.
Wanneer er nu een motorstoring optreedt heeft de dealer meteen een duidelijk beeld van waar ze moeten zoeken.


Als het inderdaad de startonderbreker is dan kan het mis gaan op 3 plaatsen:
1. De transponder in de sleutel
2. De Leesspoel rond het contactslot
3. De ECU


Ik denk als ik de klacht zo hoor dat het de leesspoel is die vervelend doet.
Misschien is het simpel opgelost omdat ie mogelijk los ligt en daardoor de afstand tot de sleutel soms te groot is en soms niet.
Als het een elektronisch probleem is dan zou er een nieuwe leesspoel geplaatst moeten worden.


Naomi

Heel erg bedankt voor het meedenken en voor de tips!
Ik ga er zeker wat mee doen en ik zal laten weten of het gelukt is of niet en of het inderdaad de startonderbreker is :)

Eagle1982

Daar is het forum voor.
Succes en we horen het graag.


trancedrift

#13
Citim nga: Naomi ne Tetor 21, 2014, 05:19:05 MD
Oke, dus dan zou ik daar naar moeten laten kijken. Tijdens het rijden geeft ie ook vaak de motorstoring aan (vooral op de snelweg) maar dan blijft ie wel goed rijden.

De auto staat wel te schokken en te stuiteren als ie niet wil starten. Kan dat ook door de startblokkering komen? Of zou dat aan de cilinders liggen? Want volgens de garage start de auto op 1 of 2 cilinders.

Kom ik erachter of het de leesspoel is als ik de reserve sleutel gebruik?


Ik zou eerder aan vieze bougies en/of verstopte brandstof/lucht toevoer. Ik heb soortgelijke problemen in mijn Carisma gehad door verstopte injectoren en ik wist zeker dat het om verstopte injectoren ging (lang verhaal maar het was zeker injectoren)


Ik zou je aanraden om de bougies eruit te halen (makkelijk) en te checken - overal toestand zal genoeg indicatie geven of ze het probleem zijn. Zwart, kromme electrodes met verschillende afstanden per bougie = slecht. Licht bruin, hoef niet als nieuwe eruit te zien = goed, wit aanslag en gebroken= oververhitting = slecht.


Als de bougies goed zijn, volgende stap zijn de injectoren. Ze zijn heel gevoelig in de GDI motoren als ze direct in de cilinder zitten. Probeer eerst met injectoren reiniger, als er geen verandering is, ga naar een garage en vraag om hulp. Ze zijn behoorlijk moeilijk te bereiken dus er zijn andere manieren om te checken of ze redelijk goed werken. Het is belangrijk om te weten of het probleem bij een of meerdere cilinders voorkomt. Pas dan weet je of het een makkelijke oplossing is of je moet een andere auto gaan zoeken.


Je check engine licht kan van alles betekenen, je wil dat bij een mitsu dealer / iemand met MUT gereedschap checken - het is ook mogelijk dat de ecu weet al wat er fout gaat en heeft fout codes opgeslagen.


cylinder misfire = zwarte bougies, tijd voor vervanging or reiniging
cylinder lean condition / of bij oudere autos krijg je alleen eerste lambda fout - lean condition / too low-high voltage lambda sensor bank 1 = injector verstopt