Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Even voorstellen en een paar vraagjes

Filluar nga Smo-Carisma, Maj 02, 2014, 07:48:33 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Smo-Carisma

Een goedenavond dames en heren.

Ik ben Robbert (21) en ben sinds 1,5-2 weken de trotse eigenaar van een zwarte Carisma GL uit '98.
Nu ben ik nogal een leek wat betreft auto's, (komt met de jaren hoop ik) dus leek het me handig om me aan te sluiten bij de experts in de wereld van de Mitsu's.
Ik lees al een weekje mee op topics hier, maar heb zojuist pas een account aangemaakt.

Nu had ik wel een paar vraagjes.

Aangezien ik net de auto heb gekocht, waar is het handig om even naar te kijken?
Soort van algemene check bedoel ik dan.
De auto doet het goed en heb er ook al met plezier mee gereden, maar dan lees ik hier over een olieflush etc. dus dacht zal het toch maar even vragen.
En wat voor olie is het beste? Een vriend van mij zegt met dit bouwjaar ALTIJD 10w40 maar dat betwijfel ik, vandaar.

Verder was er bij de aanschaf ook geen radio erin.
Nu ben ik erachter gekomen dat het blokje niet bij elke radio past.. Soort van mitsu's eigen kabel?
Wie is hier ook tegenaan gelopen en wat kan ik eraan doen?

Alvast bedankt voor de hulp,

Gr. Smo


Chaoth

Hallo Robbert,

Welkom op het forum en gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

Wat ik zeker zou controleren:

- vloeistoffen, zoals oliepijl, koelvloeistofpijl, remvloeistofpijl, etc.
- staat van luchtfilter, interieurfilter (als deze er is)
- banden, profieldiepte en slijtagesporen
- onderhoudsboekje, kijken of het goed is bijgehouden
- distributie, afhankelijk van kilometerstand en/of leeftijd auto controleren if deze vervangen is.


Ps. De genoemde punten zou ik voor de aanschaf gecontroleerd hebben.

Voor de radio zijn verloopstekkers te krijgen.

Veel plezier met de nieuwe aanwinst! Hopelijk mag je er veel zorgeloze kilometers mee maken.

Smo-Carisma

#2
Hee, bedankt voor de info.
Ja natuurlijk is het ook handig om dat van tevoren te checken.
Maar ik bedoel ook meer de dingen die niet zo 123 te zien zijn dan.

Vloeistoffen waren allemaal goed gevuld (zou ik ook doen als ik een auto verkoop, haha)
Banden zagen er allemaal nog goed uit, goede profieldiepte en mooie bandjes.
Er zat helaas geen onderhoudsboekje bij de auto, had hij ook niet van de vorige eigenaar zei hij.. Vond ik ook al echt een minpunt, maar heb mede daardoor goed kunnen afdingen.

Distributieriem was 20.000 km ervoor vervangen, was een factuur van aanwezig dus dat geloof ik nog net wel haha.
Filters heb ik niet echt naar gekeken, weet ook niet echt waar ze zitten en wanneer het er wel of niet goed uitziet.
Had natuurlijk wel iemand mee die er wat meer dan mij vanaf wist, maar die heeft me niet even alles uitgelegd in een paar minuten.

Mocht er iets mee zijn verder kan ik het altijd nog laten maken, heb de auto voor een mooi prijsje kunnen krijgen.
Zoals ik al zei, ben ook een leek qua auto's...

En hoe zit dat met de olie, welke kan ik het best gebruiken?
De 10w-40 zoals mijn vriend al zei? Of is er een andere die beter is voor deze wagen?
Ben er wel van plan mee veel te gaan rijden, is echt een lekkere wagen om in te rijden.

Heb jij zelf ook dat probleem met de kabel voor de radio gehad? En welke kabel heb ik nodig?
Heb wel een aantal Iso-kabels gezien, maar zou echt niet weten welke ik nou weer nodig heb dan, haha.


Ben sowieso nu wel mitsu fan geworden, is echt een heerlijke auto om in te rijden.

Ik hoor het wel, alvast thanks.

Gr Smo

Eagle1982

Welkom hier Robbert,




Gefeliciteerd met je aanwinst.
Qua ISO kabel heb je volgens mij DEZE nodig.
Met een beetje rondsnuffelen ook nog wel goedkoper te vinden denk ik.


Qua vloeistoffen hebben we iets meer gegevens nodig over de motor die er in ligt.
Het zal geen GDI zijn, gezien het een GL betreft vermoed ik dat het om een 1600 gaat.
Dan zou 10W40 goed moeten zijn, zit tegenwoordig bij de meeste garages gewoon in de bulk.


Qua locatie's van de filters moeten we ook weten welk type motor erin ligt om gericht aan te kunnen geven waar ze zich bevinden en welke types het zijn ( brandstoffilter met name )


Voor dergelijke vragen zou je eventueel een project topic aan kunnen maken ;)




Veel plezier hier op het forum en veel veilige kilometers toegewenst.


Smo-Carisma

Hee,

Ja het gaat om een 1600.. Wil wel ff de filters nakijken, maar moet ze dan wel kunnen vinden haha.

Thanks voor die iso kabel, heb hem wel goedkoper gezien maar weet nu ook welke ik ongeveer nodig ga hebben.. Zijn er echt 100en van.


Ben nog net op dit forum dus als ik in de verkeerde subgroep zit ofzo zeg t me ff, dan verplaats ik mezelf ff ( als dat kan) haha.

Alvast bedankt

Smo-Carisma

Gelukkig, na een speurtocht door zowat heel Amersfoort (natuurlijk is die of uitverkocht, of alleen die van een ander bouwjaar of... Of...) heb ik die ISO kabel eindelijk.
De standaard ingebouwde boxen zijn trouwens van hoge kwaliteit heb ik al gemerkt.

Nu heb alleen weer een ander mankement erbij gekregen, de kofferbak blijft niet openstaan.
Dus nu mijn vraag, (ja ik weet het ben echt een leek, maar kan nergens anders terecht :()
Hoe heten die dingen die de kofferbak openhouden?
Zijn dat de gasveren? Anders koop ik weer de verkeerde dingen etc.

Alvast bedankt jongens!



Eagle1982

Die dingen heten inderdaad gasdrukveren, in de tuningscene ook wel "onterecht" hoodlifts genoemd.


Denk er goed om dat er diverse zaken zijn waar je rekening mee moet houden als je niet voor de originele veren zou gaan.
- lengte
- druk in (N) Newton ( delen door 10 is kilogrammen ) dus 350N is 35kg
- bevestiging