Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Hallo! Vraagje omtrent ECU uitlezen en MUT/OBD

Filluar nga MichielR, Prill 17, 2014, 04:32:29 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

MichielR

Hallo, nieuw hier.


Heb sinds een paar maanden een nieuwe auto, een Mitsubishi Carisma GDI 1.8 uit het jaar 2000. Ben er erg trots op en hij rijd als een zonnetje. Nu ben ik een behoorlijke gadget-freak en wou ik mijn ECU uitlezen met zo'n OBD dongel op Bluetooth en dan met de Torque Pro app op Android.


Alles gezegt en gedaan, ik bestel zo'n klein doorzichtig blauw Bluetooth dongeltje, een ELM327 MINI Interface for all OBDII protocollen.. maar verrek.. ik kan hem niet uitlezen. De APP, Torque Pro, gaat een hele emmer protocollen af maar kan er geen vinden.


Nu heb ik gelezen dat Mitsubishi een beetje aanmoddert met de protocollen en in vele gevallen gaat voor MUT-protocol ipv. OBDI of OBDII, kunnen jullie mij hier wat meer over vertellen?


Mijn vragen vooral: doe ik iets fout? Pak ik  gewoon het verkeerde ISO protocol? (Hij vind ook niet de juiste om met de ECU te praten als ik hem automatisch laat scannen..)
Klopt het dat mijn Carisma uit 2000, een 1.8 GDI, het MUT protocol gebruikt?


Bedankt!

Eagle1982

Het klopt inderdaad dat de Mitsubishi's van die periode werken met het MUT protocol.
Het MUT protocol draagt zijn data vele malen sneller over dan het OBD protocol.
De ELM327 is niet in staat om met het MUT protocol te werken ook al wordt dit wel vaak beweerd.
Ik heb zelf 4 varianten geprobeerd voor storing zoeken en motorgegevens te verkrijgen, allemaal zonder resultaat.


Je kunt het protocol wel uitlezen ( en gemodificeerd ook schrijven ) met een openportcable.
Kijk even op www.evoscan.com voor meer info.

MichielR

Bedankt voor je snelle reactie!


Jammer dat dit allemaal met MUT protocol werkt.. ik vernam wel dat de maker van de ELM327 de MUT protocollen zou verwerken in de volgende versie van zijn dongel. Iemand had hem een mail gestuurd en dat als reactie gekregen, dus wie weet.


Bedankt voor de info! Ik ga daar even kijken.

Switcher

Wazig dat "de maker" zegt dat het in de volgende versie wel komt. Voor zover ik weet is ELM327 een vaste standaard in een vast omlijnde micro-controller; het lijkt me relatief onwaarschijnlijk dat hier "zomaar" wijzigingen in kunnen komen, 14 jaar nadat de standaard default werd in veel auto's.