Mitsubishi Owners Club Forum

Algemeen => Forumleden garage => Carisma => Tema është filluar nga: Flippie ne Tetor 08, 2011, 05:05:26 MD

Titulli: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Flippie ne Tetor 08, 2011, 05:05:26 MD
Hoi, ik ben Joachim, 28 jaar en woon in Delden (bij Hengelo OV). Vorig jaar al een Carisma 1.6 GL uit 1999 gehad, nu op zoek naar een nieuwe, waarschijnlijk moet het een 1.8 GDI worden.

Ben al naar een GDI wezen kijken, zag er van binnen en buiten netjes uit en reed ook prima, Helaas geen onderhoudshistorie bekend :( En van de bodem vraag ik me af of het nog wel in orde is. Wat denken jullie als je deze 2 plaatjes ziet:

(http://img855.imageshack.us/img855/5808/bodem2.jpg)

(http://img708.imageshack.us/img708/535/bodem5.jpg)

En dit ziet er meer uit als een prutje, maar wie weet ook met roest daaronder:
(http://img845.imageshack.us/img845/8653/bodem3.jpg)

Ben benieuwd :)
Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Space Star 1.6 ne Tetor 08, 2011, 05:30:16 MD
Hoi welkom  :)

Ik weet alleen dat je GDI beter kan tanken met 98 (ultimate, v power enz). Er is hier iemand die een 1.8 GDI heeft, die zal je wel vertellen over 1.8 GDI :P


Groet Davey
Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Flippie ne Tetor 08, 2011, 05:54:33 MD
Oke tnx :) Als er echt 98 in moet vind ik het al wat minder :P Wil de GDI juist doordat 'ie wat zuiniger is, niet om dat weer teniet te doen met duurdere brandstof  ;D  Maarja volgens mij is voor veel auto's euro 98 in het algemeen beter dan 95.

Ik had net al één en ander gelezen hier op het forum over de GDI, ook qua aandachtspuntjes en dat de geschiedenis en onderhoud eigenlijk wel belangrijk zijn, dus het is misschien een groot nadeel dat er bij deze GDI niks bekend is verder. Hij liep verder prima, geen gekke tikken enzo. De eigenaar wist er verder niet veel van en heeft de auto nu ruim 2 jaar, hij gaf aan er weinig aan te hebben gedaan qua reparaties/onderhoud en wist daar dan ook verder niks over te vertellen. Dus ja of dat nou goed of slecht is, leuk dat een auto ruim 2 jaar geen problemen geeft maar daardoor kan het onderhoud natuurlijk wel achterlopen, of het is een erg betrouwbare auto die gewoon zo lang goed kan rijden  ::)  Enige bewijsje wat erbij zat was van een grote beurt 25000km geleden waar verder niet bijstond wat er exact aan gedaan is.
Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Space Star 1.6 ne Tetor 08, 2011, 06:49:36 MD
Volgens hier op forum is euro 98 beter dan 95. De auto rijdt daardoor zuiniger en schoner. Ik ben ook van plan euro 98 gaan tanken kijken of t echt werkt. Dan uitrekenen welke goedkoopste is.

Over je auto kan je misschien bij de garage je auto goed doorlopen, kijken of er mis is of niet. De grote beurt misschien?

Groet.
Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Eagle1982 ne Tetor 08, 2011, 07:16:24 MD
Hallo Joachim,


Allereerste welkom hier.
Ik begrijp dat je je al enigszins aan het verdiepen bent geweest hier op het forum omtrent de GDI.
Het zijn inderdaad betrouwbare wagens en zeer betrouwbare sterke motoren.
Alleen zijn het wel blokjes die het nodige onderhoud vergen.
Eigenlijk is het zo dat alle blokken onderhoud nodig hebben om goed te kunnen presteren, maar bij een GDI luistert het allemaal even wat nauwer.


Je geeft aan dat de motor geen tikkend geluid maakt, hetgeen op zich al heel positief is voor een GDI.
Dit zou namelijk betekenen dat de klepstoters in orde zijn.
Als de auto net een grote beurt heeft gehad dan is de olie ververst (hopelijk door de juiste nl, Castrol 10W30 speciaal voor GDI motoren ontwikkeld) en is de wagen als het goed is helemaal nagelopen op vitale punten als remmen, verlichting, ruitenwissers en andere vloeistoffen als koelvloeistof, airco (wanneer aanwezig) hydrauliek.


Verder is het tanken van 98 absoluut een aanrader.
Ik ben zelf een GDI rijder en merk dat een GDI soepeler, stiller en zuiniger rijdt dan wanner je met 95 rondrijdt.
98 kan echt uit qua kilometers en je krijgt er ook nog eens een stuk comfort bij.
Verder is het ook nog eens beter voor de motor omdat je verbranding op het juiste moment plaatsvindt.
95 verbrandt te vroeg en geeft hierdoor een onvolledige verbranding en minder vermogen wat resulteert in het sneller vervuilen van de motor.


Wat dat betreft lijken dieselmotoren en GDI motoren wel wat op elkaar.


Wat betreft de onderkant van de wagen dat kan 2 dingen betekenen:


1. het kan preventief onderhoud van de tectyl laag zijn die mogelijk bij de grote beurt gedaan is.
2. het verbloemen van aanwezige ongeriefelijkheden.


Bij dergelijke wagens zou ik eerder naar de 1e optie neigen. (hoeveel km heeft ie gelopen en welk boujwjaar?)


Maar wat mogelijke roestgevoelige delen zijn bij deze wagens zou Evodriver je meer over kunnen vertellen.


In ieder geval succes.


Enuh we horen hier graag hoe het afgelopen is uiteraard.
Het liefst verwelkomen we hier natuurlijk weer een fan  :D
Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Flippie ne Tetor 08, 2011, 07:41:08 MD
Eagle super bedankt voor je behulpzame reply, hier kan ik weer wat mee. Ik had inmiddels in het topic van pjotr11 ook je stukje gelezen dat Euro 98 een stukje zuiniger rijdt, waardoor het dus opzich weer aardig gelijk op gaat met de uiteindelijke brandstof kosten en je ook nog eens bespaard op motor onderhoud wat bij 95 eerder nodig zal zijn.

Als iemand nog meer tips en/of iets over de bodem foto's kan zeggen (vooral met betrekking tot de roest vooraan bij de dorpel), graag :)
Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Eagle1982 ne Tetor 08, 2011, 07:45:06 MD
Uiteindelijk als je door rekent levert 98 je zelfs een besparing op ;)
Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Flippie ne Tetor 08, 2011, 07:51:30 MD
Alright, klinkt goed  :P

PS leuk onderschrift  ;D
Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Eagle1982 ne Tetor 08, 2011, 07:53:27 MD
Citim nga: Flippie ne Tetor 08, 2011, 07:51:30 MD
Alright, klinkt goed  :P

PS leuk onderschrift  ;D


Dankje
Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Space Star 1.6 ne Tetor 08, 2011, 08:24:35 MD
is toch geen probleem euro 95 en 98 te mengen ?

Ah mijn tank is bijna leeg zal halve tank euro 98 tanken :D
Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Eagle1982 ne Tetor 08, 2011, 09:34:24 MD
Citim nga: Space Star 1.6 ne Tetor 08, 2011, 08:24:35 MD
is toch geen probleem euro 95 en 98 te mengen ?

Ah mijn tank is bijna leeg zal halve tank euro 98 tanken :D


Nee hoor, mengen is geen probleem, alleen haal je niet de volledige rendement van je 98 variant.

Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Evo driver ne Tetor 09, 2011, 12:56:27 MD
Welkom hier !!

Roest valt op zich wel mee bij de carisma's vooral aan de achterzijde willen ze nog wel eens roesten. De laag die op de onderzijde zit is een soort behandeling tegen roest. Dsu daar zou ik me niet druk om maken. Waar je wel rekening mee moet houden zijn de slijtage in de fusékogels voor en de remleidingen die naar achteren lopen. deze roesten cq oxideren snel waardoor je snel op hoge kosten zit. Vooral bij de knik bij de benzine tank daar gaan ze als eerste in de klemmetjes die de leidingen vast houd. Maar dat is het beste te zien op de brug.

Voor de rest zuinig rijden kan met een gdi maar je moet hem regelmatig ook uitlaten (blazen) omdat de meeste mensen zo zuinig  mogelijk willen rijden en er 95 in gooien en verkeerde olie heb je heel veel last van vervuiling inwendig van de motor. Dus 98 tanken en goede olie en af en toe flink knallen met een gdi. Ook willen sommige motoren ook een aardig slokje olie gebruiken maar dat kan bij elke motor zijn natuurlijk maar houd het wel in de gaten. Check ook of de distributie ook vervangen is moet om de 90.000 of 6 jaar vervangen worden net als de bougie's dit zijn ook speciale en aardig aan de prijs.

Suc6
Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Flippie ne Tetor 09, 2011, 01:34:56 MD
Merci :) Het klinkt al bijna als een Alfa twinspark als ik het zo hoor met die duurdere bougies enzo :D Ik ga de auto kopen, ben dus benieuwd hoe het gaat bevallen.

PS die fuseekogels kan dat ook een gewobbel aan het wiel veroorzaken als hier een probleem mee is? Ik reed met de auto scherp een bocht naar rechts in en toen hoorde ik een licht gewobbel bij het wiel linksvoor. Hoeveel werk is dat om zo'n kogel te vervangen en kan je dan beter gelijk meer en/of de andere kant vervangen?
Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Chaoth ne Tetor 09, 2011, 05:54:45 MD
Twinspark toch wel stuk duurder hoor. Je zit dan meteen met 8 bougies vervangen. De bougies bij GDI gaan mooi aantal km's mee.
Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Eagle1982 ne Tetor 09, 2011, 06:00:45 MD
Citim nga: Chaoth ne Tetor 09, 2011, 05:54:45 MD
Twinspark toch wel stuk duurder hoor. Je zit dan meteen met 8 bougies vervangen. De bougies bij GDI gaan mooi aantal km's mee.


Heb kort geleden, uit zeer betrouwbare bron vernomen dat deze bougies maar liefst 90.000 km mee gaan  ;)
Dus gewoon tegelijk met de distributie vervangen, beste klap geld in 1 keer en dan maar weer lekker 90.000 verder tuffen.



Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Wieger ne Tetor 09, 2011, 10:50:06 MD
ja klopt die van mij gaan ook 90.000 km mee heb ze half jaar geleden vervangen bij 90.000 km haha :P
Ze schrijven maar 1 soort voor en dat is volgens mij NGK platium ik was iets van 70 euro kwijt volgens mij :s
Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Eagle1982 ne Tetor 10, 2011, 06:58:43 MD
Citim nga: Wieger ne Tetor 09, 2011, 10:50:06 MD
ja klopt die van mij gaan ook 90.000 km mee heb ze half jaar geleden vervangen bij 90.000 km haha :P
Ze schrijven maar 1 soort voor en dat is volgens mij NGK platium ik was iets van 70 euro kwijt volgens mij :s


NGK Iridium voor die van mij, ik was meende ik iets van € 110,- kwijt bij Brezan.
Kan vast wel goedkoper, maar ach € 40,- aan extra onderhoud op 90.000 km valt dan ook wel weer weg te cijferen.



Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Wieger ne Tetor 10, 2011, 09:29:38 MD
Ja ik heb de zelfde bij Ferwerda verdaan die had ze gewoon liggen gelukkig :d net als me achter remblokjes , daar stond ik echt van tekijken joh
ON Topic : heb je al een Carismaatje op het oog ?
Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Eagle1982 ne Tetor 10, 2011, 09:48:49 MD
Uit 1 van eerdere posts blijkt van wel :P
Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Flippie ne Tetor 10, 2011, 10:39:27 MD
Citim nga: Eagle1982 ne Tetor 10, 2011, 09:48:49 MD
Uit 1 van eerdere posts blijkt van wel :P

Precies  :D  Nou ja de GDI had een SRS lampje wat bleef branden dus heb de auto gekocht onder voorwaarde dat dat eerst wordt gefixt (en dan niet door het lampje eruit te draaien  8) )
Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Eagle1982 ne Tetor 10, 2011, 10:56:04 MD
Controleer ook even de gordelspanners.
Volgens mij zitten die ook in het SRS systeem.
De spanners kun je controleren door het gele "kaartje" in de gordelclip.
Op het moment dat er krachten op uitgeoefend worden komt dit kaartje steeds verder naar buiten.
Bij sommige auto's is de rode driehoek met het uitroepteken op het kaartje volledig zichtbaar en zouden afgekeurd moeten worden.
Wel even checken of het lampje bij op contact zetten ca. 5 sec. brandt, dan weet je zeker dat het lampje er in zit  ;)

Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Flippie ne Tetor 10, 2011, 11:02:58 MD
Citim nga: Eagle1982 ne Tetor 10, 2011, 10:56:04 MDWel even checken of het lampje bij op contact zetten ca. 5 sec. brandt, dan weet je zeker dat het lampje er in zit  ;)

Dat is een erg goeie tip idd  ;D  Die gordelspanners zal ik nog even checken ter plekke maar als het SRS lampje daarvan komt mag hij dat zelf laten oplossen. Er zullen vast nog wel meer puntjes aan de auto zitten die ik zelf moet laten fixen omdat het nu nog niet goed te zien/merken is maar waarschuwingslampjes werd sowieso ik niet blij van   :-\
Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Eagle1982 ne Tetor 10, 2011, 11:08:50 MD
Voor vragen kun je altijd hier terecht.
Er is hier een enorme bom aan kennis en informatie.
Dus bij vrijwel elk probleem kunnen we hier helpen om tot een oplossing te komen.



Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Flippie ne Tetor 14, 2011, 12:06:51 MD
Zo, heb de auto vandaag opgehaald. Op de terugweg vielen me weer wat dingen op helaas.

1. De motor tikt nu tussen de 2000-3000 toeren na even flink gas geven, dit deed hij niet bij de proefrit. Daarnaast wat bokkerig/stoterig en traag met oppakken bij het gas dieper intrappen. De eigenaar gaf aan altijd euro 95 te hebben getankt en standaard Halfords olie bij te vullen. Mijn eerste ingeving is dus om deze tank even leeg te rijden, euro 98 erin en dan een flink eind daarmee rijden/trappen. Ook maar wat Castrol olie halen dan en desnoods een keer de olie volledig verversen (zal wel niet goedkoop zijn met Castrol :P)

2. Bij het remmen hoor je steeds een piepje bij het loslaten van het rempedaal, zal opzich niet zo erg zijn. Verder, bij wat harder remmen hoor je een wat harder wobbelend/schurend geluid van voren komen en hakkelt de auto nogal vooral bij het laatste stukje tot aan de stilstand (alsof de remmen soms even los laten, gaat echt om milliseconden rem/los/rem/los/rem/los).

Voor de rest rijdt de auto gelukkig wel heerlijk  :D
Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Eagle1982 ne Tetor 14, 2011, 03:09:09 MD
Okay dan,


Alleen wel jammer dat je dat soort dingen dan tegenkomt.
Met het verversen van de olie zou ik dan zeker niet te lang wachten.
Voor de zekerheid voor het verversen even een flesje motorflush van Forte toevoegen en met warme motor even een paar keer lekker doortrekken (5000 à 6000 RPM)
Dan reinig je het systeem, vervolgens olie verversen met de juiste olie (Castrol Performance 10W-30 of Shell Helix HX7 10W-30 AU) en 98 gaan rijden.
Lijkt een duur geintje, maar ook de olie draagt bij aan een zuinigere motor en comfort.


Wat betreft de remmerij dat lijkt op ingrijpen ABS.
Hoe zijn de remblokken en schijven?
Als dit te ver afgesleten is, staat je remvloeistof niveau een stuk lager en kan het zijn dat je net wat lucht staat te happen.
als je peil inderdaad te laag staat, niet meteen olie bijvullen maar even kijken hoe de staat van de remmerij is, nieuwe schijven en blokken doen het niveau ook stijgen.


Hoe is het afgelopen met het SRS verhaal?
Zit het lampje er nog in en is de storing weg?
En hoe zijn de gordelspanners?

Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Flippie ne Tetor 15, 2011, 04:32:39 MD
Bij de gordelspanners zie ik uberhaupt geen gele kaartjes, net of deze er niet eens in zitten.

Het SRS lampje was gelukkig opgelost door een reset bij de dealer. Het lampje brandt nu netjes even bij het starten en gaat dan uit, hij is er dus niet uitgehaald  :D

Ik denk niet dat het stoterige remmen het ABS systeem is, je voelt de hele auto trillen dus ook in het stuur. Het voelt en klinkt als met mijn Swift GTI die de schijven op had. Hier een fotootje van de schijf rechtsvoor, misschien kan je hier wat aan zien:
http://img684.imageshack.us/img684/572/schijf.jpg (http://img684.imageshack.us/img684/572/schijf.jpg)

Het getik uit de motor is dus af en toe en willekeurig maar wel vervelend. Een autoshop raadde me nog een Wynn's Hydraulic Valve Lifter goedje aan wat bij de motor olie in moet. Of dit zo'n goed idee is vraag ik me af :P

Anyway ik laat 'm komende week sowieso uitgebreid checken bij de garage om even aan te horen of de auto verder in goede staat is en dus de moeite waard is om wat geld tegenaan/in te gooien. Als dat zo is dus de olie etc. verversen en zonodig de remmen vervangen.

Ook is de riem bij 90.000km vervangen, de auto heeft nu 144.000 gelopen en de riem zou dus voor 180.000 weer moeten. Echter is het ook om de 6 jaar aan te raden, de riem is er 7/8 jaar terug al opgekomen. Ik weet dus niet goed of ik 'm uit voorzorg moet laten vervangen en of die 6 jaar maar een richtlijn is of een sterke aanrader.

Hier nog even 2 fotootjes van de auto (stond toen nog bij de verkoper)
(http://img10.imageshack.us/img10/6109/carisma2.jpg)

(http://img834.imageshack.us/img834/4729/carisma.jpg)
Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Eagle1982 ne Tetor 15, 2011, 04:59:07 MD
Als je bij de gordelspanners geen gele kaartjes ziet is er niets aan de hand, dan zouden ze gewoon goed moeten zijn.
Verder zou ik het gewoon houden op de bekende middelen van Forte als toevoeging aan je olie, een GDI is een behoorlijk kieskeurige motor.
Ik zou gaan voor de dingen die al uitgezocht zijn en niet proberen het wiel opnieuw uit te vinden  ;)
Mocht het zo zijn dat je de olie gaat verversen, gooi eerst nog even een flesje "Forte motor flush" door je oude olie en laat de motor even warm draaien om vervolgens even lekker te blazen.
Zo krijg je het systeem weer schoon, daarna olie laten verversen.


Ook de distributieriem zou ik uit voorzorg vervangen, de km stand is op basis van slijtage en die 6 jaar staat voor ouderdom.
Naarmate de riem ouder wordt gaat deze haarscheurtjes vertonen en is de riem dus zwakker.
Als de riem breekt heb je een serieus probleem.
Dus het is niet een richtlijn, maar zie het meer als een waarschuwing.
Die 6 jaar is een garantie van de fabrikant net als die 90.000 km.
Valt 1 van de 2 daarbuiten dan vervallen al je rechten.


De schijven zijn al aardig ingesleten zo te zien, staat een lekker randje op.
Het kan sowieso geen kwaad om deze remmerij te vernieuwen.

Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Flippie ne Tetor 15, 2011, 05:53:29 MD
Oke top, dank voor je advies! Deze week even langs de garage en dan maar zien hoe en wat er nog meer moet gebeuren.
Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Eagle1982 ne Tetor 15, 2011, 06:58:45 MD
Citim nga: Flippie ne Tetor 15, 2011, 05:53:29 MD
Oke top, dank voor je advies! Deze week even langs de garage en dan maar zien hoe en wat er nog meer moet gebeuren.


Schrik niet van de bedragen bij een dergelijk onderhoud.
Na zo'n beurt hoef je als het goed gaat een hele tijd niet weer.
Het is jammer dat het onderhoud door de vorige eigenaar is verzaakt.
Troost je dan met de gedachte dat het eenmalig is  ;)
Na het onderhoud is het dan ook wel te merken.

Nog even een tip:


Laat bij het vervangen van je distributieriem ook meteen je multiriem vervangen.
Hij ligt er dan toch af en de kosten zijn het dan ook niet meer.

Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Space Star 1.6 ne Tetor 16, 2011, 09:04:07 PD
De auto ziet er mooi uit op die foto mooi zilver kleur  :D 

Wel jammer dat er paar problemen zijn. Maar dat word wel opgelost toch ?

Succes verder  ;)
Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Flippie ne Tetor 17, 2011, 01:39:25 MD
Het remprobleem heeft zichzelf gek genoeg opgelost. Gisteren een eind gereden en een aantal malen flink hard geremd. Daarna ging het remmen een stuk harder en soepeler en inmiddels zonder gehaper, gebok, getril enzovoorts. Ik heb het idee dat de vorige eigenaar erg weinig in de auto gereden heeft en vooral erg rustig, er is in 5 jaar tijd ook maar 30000km mee gereden. Ook op de snelweg even de auto flink doorgetrapt en hoog in de toeren, rijdt erg goed en wat een power :D Inhalen is een fluitje van een cent en je rijdt binnen no time te hard :(


Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Eagle1982 ne Tetor 17, 2011, 04:53:10 MD
Het zou inderdaad door te weinig rijden kunnen komen dat remdelen vast gaan zitten.
Waarschijnlijk de plunjers in de remkrachtverdeler.


Rij je inmiddels al op 98?


Het probleem van snel te hard rijden had ik in het begin ook.
Ondanks het vermogen zijn ze toch lekker stil.
Als de motor stationair loopt hoor je bij mij niks en draait ie ca. 350 a 400 rpm.


Top ligt rond de 220 km/h op de teller met originele velgen en bandenmaat.


Hectometerpaaltjes en stopwatch kwam uit op 209 km/h  8)
Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Flippie ne Tetor 17, 2011, 07:38:47 MD
Ik rij nu inderdaad op 98 met nog een klein restantje 95 erdoor. Het getik komt ook al een stuk minder regelmatig voor, dit kan misschien ook komen doordat de auto nu dagelijks rijdt. De V-snaar maakt wel een enorme bak herrie, maar ook dit is maar af en toe, alleen bij het starten zo'n 2-3 tellen. Verder klopt het gewoon precies wat beschreven wordt van euro 95 naar 98, veel meer respons en rustiger. Het verbruik kan ik binnenkort wat exacter aangeven, tot nu toe zo'n 1:12 maar ik rij ook veel in de stad en soms korte stukjes, helaas niet zo best voor deze motor had ik al gelezen maar gelukkig rij ik ook regelmatig ritjes van 200+ km met vooral snelweg.

Ik vind de auto ook steeds fijner, het is erg wennen, ook de lage en haast sportwagen-onderuitgezakte houding, met de stoel op de hoogste stand vind ik het nog laag :P  Daarnaast had mijn Alfa een kortere wielbasis en stuurde veel makkelijker een bocht in, de Mitsu vind ik nu nog moeilijk in te schatten, de achterkant heeft dan al regelmatig een bochtje binnendoor de berm gepakt  ::)

Het stationair is inderdaad erg laag, soms denk ik dat 'ie bijna afslaat, dat stille is soms ook een beetje vervelend omdat je niet weet of de motor nou wel of niet loopt  :D  Maar bij flink doortrekken klinkt de motor ook wel weer lekker sportief en mooi soepel. Vooral bij flink doortrekken vanaf 4000 toeren vind ik het een lekker geluidje. Minder leuk is dan de 35L/100KM dat in het schermpje verschijnt  ;D

De topsnelheid wordt pas getest als de auto helemaal gecheckt is  ;)  209 is erg snel, geen idee of deze dat haalt, maar met de dunne remschijfjes en een onbekende staat riem lijkt me dat niet zo slim, ook is er aardig wat afrol geluid/slijtage te horen dus de banden zullen ook niet helemaal top meer zijn. Er liggen nu 15" velgen op met ik geloof 195/50 banden. Origineel zal het wel 14" met wat dunnere bandjes zijn.

Over de olie lees ik veel verschillende verhalen van GDI gebruikers, ook wat de dealers zelf aanraden. De één zegt dat 10W40 prima kan zolang het van een goed merk is, de ander dat 5W40 het beste is, weer een ander zweert dan ook weer bij vol synthetisch. De door jou genoemde 10W30 lijkt me toch echt het beste aangezien dat speciaal voor GDI ontwikkeld is, wel gek dat niet alle dealers dat aanraden dan.

Zal de auto binnenkort nog even goed poetsen en wat meer foto's plaatsen.
Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Eagle1982 ne Tetor 17, 2011, 08:43:34 MD
Ik vind het ook een heerlijke wagen, al veel comfortabele kilometers mee gemaakt.


Als het goed is heb je geen V-snaar maar een multi(rib)riem. Tenminste voor zo ver ik weet hebben de GDI's alleen maar multiriemen.
Als deze begint te janken is het tijd voor een nieuwe.


Het is inderdaad verstandig om niet te hard weg te trekken als de conditie van de oudere riemen niet bekend is.
Zou ik zeker zo snel mogelijk laten vervangen, het zou toch zonde zijn als je op een dergelijke manier voor een grote kostenpost komt te staan.


Qua verbruik kun je het beste de gereden kilometers over de komende 3 á 4 tankbeurten even bij houden en daar een gemiddelde uit trekken.
Dat geeft een beter beeld van je verbruik dan de meter in het display.


Ik heb zelf geprobeerd om de auto bij optrekken 1 op 1 te laten rijden, maar dat lukte me niet.
Kwam niet verder dan 68L op 100km  :D  dus maar net onder de 1 op 2.


Wat betreft de olie zie ik nergens een GDI variant in de w40.
Wat bij garage's vaak gebeurd is dat bij een beurt de motor gewoon gevuld wordt met bulkolie.
Het type olie dat bij de meeste motoren gewoon gebruikt kan worden.
Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Flippie ne Tetor 17, 2011, 09:26:02 MD
De auto is zeker comfortabel, ik vind de stoelen ook lekker zitten, mijn vader vond ze "Japans" hard, vond ik juist niet en vond bijvoorbeeld de rugleuning van de Ford Focus waar ik ook naar heb gekeken een heel stuk harder en dus minder fijn.

Het irritante startgeluid klinkt exact hetzelfde als een v-snaar die vervangen moet worden, een irritant hard gepiep, een multiriem kan hetzelfde klinken begrijp ik?

Maar eens afwachten wanneer de garage tijd heeft, ben toch wel erg benieuwd. Ook gelijk vragen of ze aan de Castrol of Shell 10W30 kunnen komen, kan het online in ieder geval niet bij veel winkels vinden. Is inderdaad wel fijner en een beter gevoel als erin zit wat erin hoort :)

Die 68L/100 doe je goed :D Vond 35L al aso haha. Ook maar eens verder uitproberen dus  8)

Ik doe nog even een update na de garagecheck.
Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Evo driver ne Tetor 21, 2011, 03:08:37 MD
Gefeliciteerd met je aankoop !!!!

Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Flippie ne Tetor 27, 2011, 12:14:26 MD
Zo, vandaag naar de garage geweest. Het viel me nog mee, schijven waren nog goed alleen rondom de schijven wat roest bij de blokken wat ook het gewobbel kon veroorzaken, als ze krom waren zou ik het in het stuur moeten merken qua hard trillen en die trilt inmiddels niet meer (alleen in het begin toen ik de auto net had, daarna dus paar keer flink geremd). Kwam verder goed uit de remtest, goede remverdeling over de wielen.

Fuseekogel rechtsvoor was stuk, kosten vallen erg mee om dit te laten maken. circa 30.- + uurwerk wat erbij komt.

Getik advies, eerst proberen te verhelpen met nieuwe olie en daarnaast gelijk het gasklephuis schoonmaken+EGR klep afsluiten. Ook hiervoor vallen de kosten mee. In het systeem van het garage werd echter 5W30 olie voorgeschreven voor de GDI, leek me beetje vaag? 10W40 was ook veel te dik zei hij :S Vreemd aangezien ik er overal goede verhalen over lees. Als dit niet hielp dan motor schoonmaken door blasten (kon niet bij hem zelf) of eventueel een volledige Forté behandeling proberen.

Distributieset+waterpomp kost het meest, 570 euro inclusief btw en uurwerk, schrok hier nogal van, is bij de dealer zelfs nog goedkoper geloof ik? Zit er nu 6-7 jaar op dus blijft een gok om er nog een tijdje mee door te rijden. Wat denken jullie? Auto heeft de laatste 3 jaar dus veel stilgestaan maar of dat een goed of slecht teken is geen idee.

V-riem vervangen ongeveer 20.-

Daarnaast is de bestuurdersstoel doorgezakt, maar dat is niet zo heel erg vind ik (niet erg last van nog).

Al met al dus wel wat dingen maar voor de rest was de auto in prima staat om nog een tijd mee verder te kunnen. Zag ook een andere Carisma GDI, LX uitvoering met minder km's, volledige historie erbij, recent onderhoud (zat al nieuwe riem en nieuwe banden op) en wat meer luxe. Maarja, dan blijft het weer een gok wat daar bij komt kijken aan extra onderhoud. Het geld wat ik nu in de totale reparaties moet steken kan dan gedeeltelijk worden bijgelegd voor die auto, moet dan ongeveer 750 bijleggen als ik deze goedkoop verkoop. Een Colt lijkt me ook wel leuk maar het model spreekt me minder aan, qua maandkosten natuurlijk wel weer aantrekkelijk. Twijfel twijfel twijfel :P


edit: en de twijfel is weg :) Afspraak gemaakt om alvast de fuseekogel en v-riem te vervangen, daarnaast olieverversing, gasklephuis schoonmaak, egr afdichting, remmen schoonmaken en winterbandjes erop. Als de auto er flink op vooruitgaat na bovenstaande punten zal de distributie+waterpomp op korte termijn volgen en hopelijk kan de auto dan weer een hele tijd mee.
Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Eagle1982 ne Tetor 27, 2011, 05:44:57 MD
Ik zou zeker die distributieriem niet te lang laten wachten.
Als deze er ca. 6 à 7 jaar op zit kan ie elke moment gaan klappen.
Zou er dus wel even goed over nadenken wat je eerst en laatst doet  ;)


Ik zou de termijn in ieder geval zéér kort houden voor wat betreft het vervangen.

Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Flippie ne Tetor 27, 2011, 11:33:27 MD
Oef  :o  wist niet dat dat zo nauw kwam, dus inderdaad ook maar vlot gaan inplannen. Duur totaalgrapje maar hopelijk dan ook weer een tijd vooruit. Een andere Carisma kopen kan ook weer allerlei verborgen gebreken opleveren en het is leuk om te zien hoeveel beter de auto er (hopelijk) van wordt :P Vooral het getik en de v-riem wordt ik gek van.
Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Eagle1982 ne Tetor 28, 2011, 05:19:45 MD
Om nog even terug te komen op de kosten voor de Distributieriem vervangen.
Je moet rekenen dat ze tussen de 3 en 4 uur bezig zijn met de distributieriem. (bij een dealer)
Ik heb die van mij bij een andere garage gehad en dat heeft me een hoop ellende opgeleverd, voortaan voor mij alleen nog maar dealer.
Ze zijn dan misschien per uur wat duurder, maar ze leveren goed werk in minder tijd omdat ze weten waar ze mee bezig zijn en ze je auto tot in detail (behoren te) kennen.
Dus als je zo rekent verdient ook dat zich wel weer terug  ;)


Ik ben het met je eens dat het nu een behoorlijk bedrag is, maar aan de andere kant heb je dan wel weer een wagen die er een hele poos tegen kan  :)


Ik had voor de APK voor die van mij bij die garage een rekening van € 940,- incl. olie verversen.
Waarbij ze ook nog niet eens de olie gebruikt hebben die ik gevraagd heb.
Daarbij hebben ze mn krukassensor de vernieling in geholpen.
Al met al ben ik daar 4 maanden mee bezig geweest om mn onschuld te bewijzen en dat is gelukkig voor mij goed afgelopen, anders had ie me nog een rekening van € 860,- exclusief transportkosten naar de dealer laten betalen  >:(


Vandaar dat ik nu dus naar een dealer ga voor dergelijke dingen, totdat ik er zelf weer tijd en ruimte voor heb.

Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Flippie ne Tetor 28, 2011, 05:43:41 MD
Hmm ja het kan een boel gedonder opleveren bij een normale garage, maar ik heb het bij de merk-dealers ook al vaker meegemaakt dat ze er een zooitje van maakten. Kom inmiddels een paar jaar bij mijn huidige garage, zeer aardige en vakbekwame vent die tot nu toe m'n auto's tiptop houdt/maakt, nooit na een reparatie problemen gehad of iets dergelijks dat het niet goed was gedaan wat bij de garages/dealers voor die tijd dus wel anders was. Maar eens zien dus waar de riem vervangen gaat worden. Heb vandaag ook een offerte aangevraagd bij de Mitsu dealer hier in de buurt (Bennie Wilmink, filiaal Azelo), nog geen reactie ontvangen helaas dus morgen misschien ff langsgaan :) Daar hoor ik ook wel goede verhalen over.
Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Wim ne Tetor 31, 2011, 11:03:32 PD
Citim nga: Eagle1982 ne Tetor 27, 2011, 05:44:57 MD
Ik zou zeker die distributieriem niet te lang laten wachten.
Als deze er ca. 6 à 7 jaar op zit kan ie elke moment gaan klappen.
Zou er dus wel even goed over nadenken wat je eerst en laatst doet  ;)


Ik zou de termijn in ieder geval zéér kort houden voor wat betreft het vervangen.

In zowel het onderhoudsboekje van onze Galant en onze Lancer als ook in het onderhoudsboekje van de Space Star GDI van mijn ouders noemt Mitsubishi geen jaren voor het vervangen van de distributieriem. Het enige wat vermeld wordt is dat de distributieriem om de 90.000km vervangen moet worden. Mijn ouders rijden erg weinig en hebben begin 2000 een nieuwe Space Star GDI gekocht. De kilometerstand staat nu na ruim 11,5 jaar op 77.000km. Onze dealer, Bennie Wilmink in Enschede, vond vervanging nog niet nodig en ook de Duitse Mitsubishi dealer, Thole in Suddendorf, waar we nog wel eens naar toe gaan, vond vervanging nog niet echt nodig. Omdat mijn ouders nog wel een tijdje met de Space Star verder willen, heeft onlangs Thole toch de distributieriem van de Space Star vervangen. Daarbij bleek dat de oude distributieriem nog in uitstekende staat was.

Ik denk dus dat het met het snel klappen van de distributieriem nog wel mee zal vallen.
Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Flippie ne Tetor 31, 2011, 11:53:54 PD
Citim nga: Wim ne Tetor 31, 2011, 11:03:32 PD

In zowel het onderhoudsboekje van onze Galant en onze Lancer als ook in het onderhoudsboekje van de Space Star GDI van mijn ouders noemt Mitsubishi geen jaren voor het vervangen van de distributieriem. Het enige wat vermeld wordt is dat de distributieriem om de 90.000km vervangen moet worden. Mijn ouders rijden erg weinig en hebben begin 2000 een nieuwe Space Star GDI gekocht. De kilometerstand staat nu na ruim 11,5 jaar op 77.000km. Onze dealer, Bennie Wilmink in Enschede, vond vervanging nog niet nodig en ook de Duitse Mitsubishi dealer, Thole in Suddendorf, waar we nog wel eens naar toe gaan, vond vervanging nog niet echt nodig. Omdat mijn ouders nog wel een tijdje met de Space Star verder willen, heeft onlangs Thole toch de distributieriem van de Space Star vervangen. Daarbij bleek dat de oude distributieriem nog in uitstekende staat was.

Ik denk dus dat het met het snel klappen van de distributieriem nog wel mee zal vallen.


Oke, zo zie je maar weer dat iedereen er weer anders over denkt of er anders over hoort. Een dealer als Wilmink zal er in ieder geval een boel ervaring mee hebben. Hebben Wilmink en Thole de riem ook echt helemaal gecheckt toen de motor een keer open lag of was dat gewoon hun algemeen advies? Volgens mij is het voor de Carisma GDI wel 6 jaar maar ik weet dit niet zeker, ik zal de instructieboekjes ook eens nakijken of dit vermeld staat.


edit: heb gelijk Wilmink maar even gebeld (filiaal Azelo) om het te dubbelchecken, ook voor de Carisma GDI is er inderdaad geen richtlijn in jaren maar gewoon om de 90.000km. Kon er gerust nog een tijdje mee verder, nice ;D
Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Eagle1982 ne Tetor 31, 2011, 04:33:29 MD
Ach ja, ik ben er zo mee.
Ik ben liever 10 keer te vroeg (op tijd) dan 1 keer te laat  ;)
Dat áls er dan iets met de riem gebeurd ben ik safe 8)
En 90.000km is een heel eind.


Uiteraard hangt het er ook heel sterk vanaf waar heeft de wagen al die tijd gereden of gestaan.
Dit is mede bepalend voor de conditie van de riem.
Daarom is het nooit weg om het te checken en/of te vervangen zodat je altijd zeker weet dat de fout niet bij jou ligt.


Maar dat is ieder voor zich natuurlijk.  :D

Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Flippie ne Tetor 31, 2011, 04:57:41 MD
Hmm ja daar heb je ook weer gelijk in :P Grrrrrrr nu begin ik alsnog weer te twijfelen. Ik weet het nog niet, denk er wel ff rustig over na (en hopen dat de riem er ook ff rustig over na denkt in die tussentijd voordat 'ie doordraait).
Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Wim ne Tetor 31, 2011, 08:03:23 MD
Citim nga: Flippie ne Tetor 31, 2011, 04:57:41 MD
:P Grrrrrrr nu begin ik alsnog weer te twijfelen. Ik weet het nog niet, denk er wel ff rustig over na (en hopen dat de riem er ook ff rustig over na denkt in die tussentijd voordat 'ie doordraait).

Het was niet mijn bedoeling om je aan het twijfelen te brengen. Ik weet dat wij met betrekking tot de Space Star ook erg wisselende adviezen kregen en binnen onze club, waarvan een aantal leden bij een Mitsubishi dealer werken, verschillen de meningen ook. Dat bracht bij ons ook heel veel twijfel. Omdat mijn ouders nog even met de Space Star door willen en de distributieriem dan toch nog aan de beurt zou komen, is het nu toch gedaan. Dan is het "probleem" in ieder geval de komende jaren weg.
Titulli: Re: Even voorstellen, zoekt GDI :)
Postuar nga: Flippie ne Tetor 31, 2011, 09:22:43 MD
Haha, maakt toch ook niet uit verder, maargoed ik ga denk ik maar van de Mitsu dealer uit gezien hun vele ervaringen met deze auto's/motoren. Even een tijdje nog rijden dus en vooral kijken hoe de auto me uberhaupt blijft bevallen, vooral na het onderhoud wat er volgende week aankomt ben ik benieuwd hoeveel het uitmaakt  :D