Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Karl’s Mitsubishi Colt 1,3 allshift automaat

Filluar nga Karl, Tetor 12, 2017, 09:28:33 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Karl

Hoi allemaal,


Ik ben nieuw op dit forum. Mijn naam is Karl en ik woon in Den Haag. Veel mensen die ik ken rijden een Mitsubishi naar volle tevredenheid. Daarom kocht ik voor mijn vriendin, als opvolger van haar 1998 Swift, een Mitsubishi. En wel een 5-deurs Colt uit 2004, 1,3 benzine automaat.


Nu zijn we best tevreden met onze aankoop, maar er is een reden dat ik me aanmeld op het forum. Hopelijk kan iemand me helpen met het volgende.


Na het vervangen van de accu werkt het PZ5000 navigatiesysteem niet meer. Hij vraagt om een 4-cijferige code, maar die heb ik niet. Ik heb alle boekjes en bonnen doorgespit, maar de code staat nergens. Daarna heb ik alle autobedrijven gebeld die 'm ooit onderhouden hebben, maar helaas. De dealer kan me ook niet helpen.


Daarna ben ik gaan Googlen. Er zijn allerlei code generator sites, maar die zitten vol met virussen.... Verder zijn er bedrijven die radio/navigatiesystemen kunnen decoderen, maar dat hangt af van het fabricaat van de PZ5000 systeem...


Concrete vragen zijn (1) van welk merk is dit systeem origineel? En (2): weten jullie manier om aan die code te komen dan wel deze te omzeilen?


Alle reacties zijn van harte welkom. Alvast bedankt!!


Karl

Karl

Hallo,


Helaas wist niemand een antwoord op mijn vraag. De antwoorden van de Mitsubishi dealers waren ook niet eensluidend. Ik heb er twee gebeld. Eén van hen zei dat ik de radio bij hen kon inleveren en zij 'm konden laten decoderen. De andere zei dat er niks aan te doen was.


Uiteindelijk heb ik een 1-din inbouw frame gekocht, een 1-din autoradio en een origineel bakje-met-klepje bij de sloop. Dit heb ik allemaal netjes ingebouwd met de bestaande Parrot carkit. Dus nu heb ik geen originele radio meer, maar wel een splinternieuwe, prima (geen bijzondere hoor) radio / cd / MP3 speler met USB en AUX aansluiting. Probleem omzeild, kosten: nog net geen € 100,00.


Groeten, Karl

Leo

Ik heb voor dezelfde oplossing gekozen, mijn colt was namelijk ingevoerd vanuit duitsland.

Ik had nog een 2din pioneer liggen dus die heb ik met een ombouwframe + kabelset voor de stuurwielbediening ingebouwd.

Geeft ook een veel beter geluid.

Dotteke

hier net lid geworden en hier was hetzelfde "probleem", maar de garage wist wel via de fabriek de code de achterhalen. De radio doet het prima, jammergenoeg de navigatie niet, maar ach dat is niet zo heel erg tegenwoordig met alle apps op de telefoons.


Karl

Zo, van de week nog een ander probleempje getackled.


Soms wilde de allshift niet in de achteruit schakelen. Op het display ging dan een "0" knipperen. Na een poosje wachten (soms 2 seconden, soms 2 minuten) ging hij alsnog in z'n achteruit.


De Mitsubishi dealer wist raad. Voor het behoud van de koppeling, is er een beveiliging ingebouwd. Als er een te groot verschil in toerental zit tussen de motor en de versnellingsbak, dan doet dit fenomeen zich voor. Gelukkig hoefde het wiel niet uitgevonden te worden. Een software update à €25,00 loste het probleem op.


Vorige week heeft de Colt de apk gehaald. Geen enkel mankement, geen enkele aanmerking. Volgende etappe: onderhoud. Over anderhalve week ga ik de bougies, olie+filter, luchtfilter, interieurfilter, v-snaar, schokdempers vóór en stofkappen vóór vervangen.


Groeten, Karl

Karl

Vandaag de voorste schokbrekers, aanslagrubbers en stofkappen vervangen. De originele schokdempers bleken van het merk Sachs te zijn. Ze waren niet lek, de apk heeft'ie er gewoon mee gehaald, maar ze zakten wel een beetje in. Nieuwe schokdempers van het merk Optimal gemonteerd. De stofkappen waren helemaal kapot dus gelijk nieuwe gemonteerd. De veren waren nog goed dus die heb ik overgezet.


Het ziet er weer netjes uit en de auto rijdt een stuk fijner. Met name bij rechtdoor rijden, rijdt de auto strakker en stuurt hij met veel meer gevoel. En hij duikt niet meer als ik een drempel op rijd. Dit was een zinvolle reparatie.


Nu de auto voor de netheid nog laten uitlijnen. Allerlaatste klusje (hoop ik): wielkastrandje laten repareren of vervangen. Iemand misschien een goed adresje?


Groeten, Karl

Karl

Hallo,


Na een hele tijd probleemloos rondgereden te hebben, doet zich nu een irritant kwaaltje voor. Wat het irritant maakt is dat'ie soms een beetje sputtert, inhoudt of onregelmatig stationair loopt. Het gebeurt meestal bij lage toeren, het gebeurt niet vaak en het duurt meestal maar enkele seconden. En natuurlijk níet bij de dealer. Hij heeft de auto uitgelezen maar kon niks vinden.


Ik verdenk de luchtmassameter. Van het weekend ga ik die even schoonmaken. In het kader van de goede voorbereiding dacht ik alvast online te zoeken naar een nieuwe luchtmassameter. Nergens te vinden! Misschien zoek ik niet goed (...) maar ik dacht dat ding zó te vinden. Iemand een suggestie waar ik een LMM kan kopen? Het is een vierdeurs Colt 1,3 allshift uit 06-2004 (eerste maand/jaar van het "nieuwe" type).


Kmstand: 198dkm. Voor wie het leuk vindt: onderhoudskosten 2019 bestaan tot nu toe uit 1 achterruitenwisserblad, een flesje injectiereiniger en een verlichtinginspectieluikje in de voorwielkuip. Totale kosten: €45. Ohja, de apk nog, €50 zonder gebreken. Kortom, ik klaag niet :)


Alvast bedankt!


Karl

tekkel


Dirk23

Eerst de LMM maar eens schoonmaken, en als dat niet heeft geholpen dan pas een nieuwe kopen 8)

Karl

Citim nga: Dirk23 ne Dhjetor 13, 2019, 08:59:03 MD
Eerst de LMM maar eens schoonmaken, en als dat niet heeft geholpen dan pas een nieuwe kopen 8)


Mee eens. Denk dat het volgende week wordt. Op werk een beetje storm voor de stilte.


Mocht het nodig zijn, dan wil een LMM niet tweedehands kopen. Nieuwe kan ik enkel vinden voor de CZT met 150pk. Weet iemand misschien waar ik de OEM nummers kan vinden? Misschien past die van de CZT ook wel op mijn 1,3'tje, maar tot mijn verbazing kan ik het OEM nummer niet vinden..


Bedankt voor de tips tot nu!


Groeten, Karl

Karl

Ohja, nog een paar updates over dingen die ik eerder genoemd heb.


@tekkel, dat bedrijf ken ik! Daar kocht ik de originele onderdelen om de 1-din radio in te kunnen bouwen. Toch bedankt voor de tip!


Die ene wielkastrand heb ik niet laten repareren. De kosten zouden zo rond €500 komen. Ik besloot het even aan te kijken. Wat blijkt, ik heb de auto nu bijna 2,5 jaar en het wordt niet erger. Dus ik laat het maar zo.


Wat ik nog niet gezegd heb, is dat ik ook de achterschokbrekers heb vervangen. Dat was niet nodig, maar de stofkappen waren wel kapot. Dus ja, dan is het net zo makkelijk om de schokbrekers ook gelijk te vervangen. Die zijn niet duur. Het was wel een goede zet, want de achterveren waren behoorlijk roestig. Die dus ook gelijk vervangen. Ik heb alles in één keer goed gedaan (denk ik) dus daar heb ik geen omkijken meer naar.


Overigens doe ik het meestal zo als ik een oude auto koop. Ik doe reparaties liever iets te vroeg dan dat ik wacht tot 'ie wordt afgekeurd voor de apk. Dan moet het namelijk op korte termijn gerepareerd worden, heb ik geen tijd, moet de garage het doen, kost het een boel geld. Als ik het zelf op m'n gemakje doe dan blijft het goedkoop autorijden en heb ik (tot nu toe dan) elke jaar probleemloze apk's.


Groeten, Karl