Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Benzine verbruik ASX

Filluar nga Outlander, Janar 18, 2021, 01:48:01 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Outlander

Ik heb nu 3 tankbeurten achter de rug met mijn ASX die ik oktober 2020 heb aangeschaft. Om 2 mooie herfstdagen in oktober nog flink wat snelweg kilometers gemaakt, maar de laatste volle tank in de dichte nabijeenheid zeg maar in de stad.
Het aantal kilometers lag op 870 km (1:15,3) en de 2e ronde was de ASX wat dorstige en haalde ik maar 780 km met een volle tank ( 1:13, 7).
Voor het formaat en het gewicht van de ASX keurig nette verbruikscijfers.
Met de Outlander die ik hiervoor had, zou ik voor de 1650km geen 114 liter maar 165 liter brandstof hebben verstookt.

Stephan

Mijn ervaring is ook dat de ASX redelijk zuinig is. Vooral bij het tanken van Euro 98. Afgelopen zomer met een rit naar Duitsland zelfs 1 op 18 gehaald. Het is dan verhoudingsgewijs een redelijk lichte auto.

Graanschuur

Outlander dit klopt, zojuist uitgerekend  1:15, vanaf het begin (aug 2020) vd aanschaf met euro98 gereden. 
Vandaag de laatste volle tank met euro98 , komende half jaar met euro95 en dan kijken wat het verbruik is kosten/kilometer en of Vpower idd verder komt dan gewone E95 en of het duurdere brandstof toch beter voor de portemonnee

Meroli

1:15? ??? Nou ik mag ik mijn handjes knijpen als ik dat haal volgens de boardcomputer. Zelfs op langere ritten op autowegen haal ik dat maar net. Ik rij behoorlijk volgens het nieuwe rijden, maar normaal gaat het meer richting 1:12,5 / 1:13. Er vanuit gegaan dat de boardcomputer gewoonlijk erg optimistisch is, zal de werkelijkheid nog ernstiger zijn.

Toen ik me orienteerde op mijn volgende auto las ik dat er mensen zijn die gemiddels 1:16 kunnen rijden. Dat was een van de redenen om voor deze auto te kiezen. Ik vind dit toch dus wel een tegenvaller met wat ik er uit kan halen aan verbruik.

Ben ik de enige? Is er iets mis met mijn auto? (Mitsibish ASX 2011)

Hoor graag tips en aanbevelingen!

Groeten,Olivier

Stephan

Het kan aan veel dingen liggen: juiste bandenspanning, belading van de auto, type benzine (95 of 98).
Of wellicht lopen je remmen aan? Versleten bobine of defect lambda sonde? Ik heb begrepen dat die laatste twee bij een defect ook je verbruik kunnen beïnvloeden.

Let wel, ik ben geen professionele monteur, hoor. Dus bovenstaande zijn tips vanuit een leek.  ;D

Boetje

Wat heeft de voorkeur bij de ASX rijders, Euro 95 of Super 98?

Goosman


Stephan

#7
Bij die van ons gaat er, net als in de motor (Honda ST1300 Pan European) en de VW Kever (1970), alleen nog maar Euro 98 in. E10 komt er bij mij in geen een voertuig meer in.

Maar laat ik hierbij voorop stellen dat wij dan ook het geluk hebben dat we maar een paar kilometer van de Belgische grens wonen en goedkoper E98 kunnen (en mogen!) tanken. Vandaag nog getankt voor 1,54 Euro per liter.  :) 
Ik merk dat de ASX én de motor ook nét iets zuiniger rijden op Euro 98.
Daarbij trekt E10 sneller vocht aan en dat kan tot problemen leiden. Zeker bij voertuigen, als mijn Kever en motor, die in de winter wat langer stil staan. Ook tast ethanol plastic- en rubberonderdelen aan. Het liefst tank ik dus, ook voor de ASX, een premium benzine van bijvoorbeeld Shell. Daar zit, ondanks de E5-sticker, helemaal geen ethanol in.
Kijk anders ook eens hier naar: https://www.npostart.nl/e10-goed-voor-het-milieu-maar-ook-voor-je-motor/06-01-2020/POMS_AT_15814792

Graanschuur

nu giet  ik er euro 95 in... we gaan het meemaken