Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

2 DIN radio inbouwen Carisma facelift

Filluar nga GilianvanNeck, Prill 28, 2018, 03:35:17 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 2 Vizitore po shikojne kete teme.

GilianvanNeck

Goedemiddag mensen,


Binnenkort ben ik van plan om van radio te wisselen en over te stappen naar een 2 DIN radio. Nou weet ik in grote lijnen wel wat er moet gebeuren.
Ik heb een website gevonden waar het beschreven staat, maar deze is in het Duits. Nou kom ik met mijn beperkte duitse kennis en Google translate wel een heel eind. Maar enkele details zijn me nog niet helemaal duidelijk.


Weet iemand toevallig waar ergens een Nederlandse versie beschikbaar is. Of heeft iemand er toevallig ervaring mee die me verder kan helpen?


Onderin heb ik voor geïnteresseerden de link naar de betreffende site vermeld. Wellicht help ik hier nog iemand mee uit de brand.


Groetjes,


Gilian


https://www.dreamcarisma.de/carisma/workshop.php?show=lueftungsregler_umbauen_facelift




Nobodie14

Het is niet zo moeilijk als ik het zo bekijk.

Radio eruit, omlijsting eruit (deze zit op de 6 aangegeven plekken vast in klemmetjes), bakje los schroeven, regelunit los schroeven en laten zakken (eventueel de steuntjes van de regelunit wat bijwerken om de deze goed op die plek te kunnen monteren) en de 2-din radio monteren.

Wat mij storend lijkt is de ruimte die onder - en opzij van de 2-din radio te zien is op foto 6 en 7.
De radio die de persoon erin heeft gezet, is weliswaar 2-din, maar heeft vreemde uitstulping links en rechtsboven.
Die vullen nu mooi die ruimtes links en rechtsboven op, maar die uitstulpingen hebben normale 2-din radio's niet.
Op foto 7 zie je de bedrading onder de radio zitten.
Je zult iets moeten verzinnen om die ruimte op te vullen.
Als je het tenminste netjes wilt doen.

GilianvanNeck

Dank voor de reactie!
Die bedrading was me nog niet eens opgevallen. Maar goed dat je het zegt. Maar als ik het zo zie, komt dit met name door de rare vorm van die radio, ik heb het idee dat dit rare inkepingen zijn, ipv uitstulpingen. Volgens mij als je een normale 2 DIN radio hebt, met een afdeklijst, zou dit wel alles afdekken. Maar dat weet ik pas zeker als ik het geprobeerd heb.


De stappen in het algemeen zijn ook niet ingewikkeld. Ik maak me alleen een beetje zorgen om het verwijderen van de omlijsting. Ik ben bang dat ik die er net verkeerd uittrek en vervolgens al die klemmetjes afbreek. Ik heb al zitten zoeken naar filmpjes hoe je dit op de juiste manier doet, maar heb nog niks kunnen vinden.




Nobodie14

Die omlijsting eraf halen zonder beschadiging is lastig.
Het maakt het iets gemakkelijker dat je weet waar de klemmetjes ongeveer zitten.
Als je de kracht zo dicht mogelijk bij de pennen van de console (die vallen in die metalen klemmetjes) uit oefent, dan zal het mee vallen.
Die pennen kunnen heel wat hebben zolang je de kracht in de richting van de stand van die pennen uitoefent. Dus naar je toe trekken en de console niet in z'n geheel wrikken.

Hier is een fotoserie van iemand die een console verwijderde die ook alleen met klemmetjes vast zit: Remove console
Dus de console met gepast geweld iets naar je toe trekken en dan met een dunne schroevendraaier de klemmetjes INDRUKKEN terwijl je de console op die plek naar je toe trekt.
Maar vooral NIET wrikken met de schroevendraaier.

Zelf gebruik ik er een plastic china setje voor dat ik ooit gekocht heb om autobekleding te verwijderen.
Een soort motorbandenlichters in verschillende vormen, maar dan van plastic.
Daarmee krijg ik nagenoeg elke geklemde console, - deurpaneel etc. (samen met gepast geweld) zonder (of met minimale) schade eruit.

Tip: als je een heel klein beetje vet of vaseline op de klemmetjes doet bij het monteren van de console, dan kun je deze er de volgende keer met alleen wat kracht uit trekken.
Handig als je de 2-din er weer uit wilt hebben bij de verkoop van je auto..

GilianvanNeck

Kijk daar heb ik zeker wat aan. Ik heb ook zo'n setje uit china, dus die zal ik hier ook zeker voor gaan gebruiken.
Sterker nog ik heb eigenlijk 2 setjes. De eerste was helaas van zulke slechte kwaliteit dat inderdaad de onderdelen niet zijn beschadigd, maar wel het plastic gereedschap zelf. Toen heb ik maar een andere set besteld en deze set was gelukkig een stuk steviger. Gelukkig maar, want het met een schroevendraaier zulke dingen doen kan bij mij alleen maar fout gaan ;D


Die tip van het vet ga ik ook zeker gebruiken! Zoals het er nu naar uitziet, gaat het nog wel een aantal keer moeten gebeuren, dus dan is het fijn als het wat makkelijker gaat.


Heb je zelf dit soort dingen al vaak gedaan?

Nobodie14

Ik heb in de loop der jaren meerdere keren mijn eigen 2-din (een Erisin ES8162T) in mijn eigen auto's in- en uitgebouwd.
Niet dat deze zo goed is.
Eigenlijk het tegenovergestelde.
Maar ik heb de radio al zo lang dat ik weet wat de problemen zijn en hoe die te ondervangen.

Daarnaast doe ik hetzelfde voor mijn familie, vrienden, kennissen en buren.
Ik heb in al die jaren tientallen 1 en 2-din radio's in allerlei verschillende auto's in- en uitgebouwd.
Het blijft echter niet alleen bij radio's inbouwen.
Ook de navigatie, de speakers / subwoofer, stuurwielbediening, bluetooth/WiFi/TMC etc.  installeren / tunen.
Daarna moet ik ook nog aan hen uitleggen hoe het een en ander werkt.

En natuurlijk altijd de vraag wat de beste oplossing is voor hun auto aangaande audio / video / navigatie / handsfee bellen.
Dan moet ik rekening houden met budget, wat voor hen belangrijk is (navigatie? audio? verstaanbaarheid? video / DVD / TV? meerdere schermen? boardcomputer informatie? opofferen ruimte?) en de mogelijkheden voor wat betreft inbouw.
Heel soms is er geen oplossing en laten we alles zoals het is.
Soms alleen een speaker upgrade met eventuele versterker(s) / sound enhancers.
En heel soms alles van 2-din naar hoofdsteunschermen (met zones voor/achter), Virtual Dolby Surround 5.1 (met centerspeaker), subwoofer achterin, door naar de achteruitrijcamera.
En uiteraard de speaker upgrade (incl. sound deadening) met bijbehorende versterkers daar tussen in.

Dus ja: ik heb dit soort dingen al vaker gedaan.
En nee: ik verdien er niets aan.
Het is weer eens een volledig uit de hand gelopen hobby van me.

GilianvanNeck

Hahaha nou dan weet ik in ieder geval zeker dat ik wat aan je uitleg heb. Ik ben erg benieuwd hoe het zal verlopen met de montage en vooral de demontage.
Als ik ergens niet uit kom zal ik waarschijnlijk nog wel aan de bel trekken. Maar mocht je er geen trek in hebben, begrijp ik dat uiteraard ook!


Tot nu toe heb ik wel al wat aan je tips gehad!! Dus bedankt daarvoor.

GilianvanNeck

Ik heb inmiddels de 2 DIN radio besteld en ontvangen.


https://www.wish.com/product/5ac1a31fbd784c037e82aa6c



Het ding ziet er goed uit en ik denk dat ik er erg tevreden over zal zijn, als die eenmaal werkt.

Het jammere is alleen dat wel een gebruiksaanwijzing bij zit, maar geen installatiehandleiding. Heb jij toevallig een idee hoe het qua bekabeling en dergelijke zit? Ik wil niet zomaar wat gaan doen, met de kans dat het fout gaat.



Nobodie14

Tjonge, ze maken ze steeds goedkoper..

Het is allemaal niet zo erg moeilijk.

Stap 1: begin met het inbouwen van de 2-din zoals besproken.
Dat gaat het gemakkelijkst als je de bedrading en andere kabels er nog niet in hebt gestoken.
Als de 2-din er naar je zin in past, ga je naar stap 2.

Stap 2: de zwarte stekker in orde maken.
Ik zou zelf een universele ISO stekker voor autoradio's kopen, maar je kunt ook de stekkers van de bestaande radio eraf knippen en die gebruiken.
De kleuren van de bedrading van jouw 2-din komen overeen met de kleuren van een universele ISO stekker.

Stap 3: de GPS antenne en microfoon op z'n plek monteren.
GPS antenne boven je spiegel tussen het dak en de bekleding schuiven met de magnetische kant naar beneden.
De antennekabel naar links tussen het dak en de bekleding wegwerken.
Microfoon op je zonneklep klemmen en de microfoonkabel naar het scharnierpunt links leiden.
Het nadeel hiervan is dat je de microfoonkabel ziet zitten als je de zonneklep gebruikt.
Het voordeel is dat je beter verstaanbaar bent.
Wil je de microfoon daar niet hebben, dan kun je kiezen voor een plaats boven je binnenspiegel of bovenop je stuurkolom.
Het deurrubber van de linkerdeur gedeeltelijk los trekken zodat je de afdekkap van de linkerraamstijl eraf kunt trekken.
Deze zit geklemd, dus met gepast geweld naar rechts los trekken en naar boven eruit tillen.
Beide (of alleen 1) kabels naar beneden voeren (ik draai die rond de bestaande bekabeling die daar loopt) en onder het dashboard doorvoeren naar de middenconsole.
Let er op dat de kabels niet in de weg lopen van gas/rem/koppeling pedaal, stuurkolom of je voeten.
Ik zoek altijd een kabelboompje dat in de richting van de middenconsole gaat en plak de kabels met tape daaraan vast.

Stap 4: 2-din aansluiten.
De GPS -, FM antenne - en microfoonkabel aansluiten, zwarte stekker erin, USB kabel bovenlangs naar je dashboardkastje en je bent klaar.
Als je verder geen videoschermen aan wilt sturen en geen achteruitrijcamera hebt, dan zou ik die witte stekker niet erin pluggen.
Voordat je de 2-din op z'n plaats schuift, eerst controleren of alles naar behoren werkt.
De constante - en geschakelde plus willen nog wel eens omgedraaid zijn.
Dan verliest de radio jouw instellingen als je het contact uit zet.

Ik ga ervan uit dat je geen stuurwielbediening hebt..

Mocht je echt ergens vastlopen (en je stap 1 en stap 2 al hebt uitgevoerd): Weesp is niet zover van Almere..

GilianvanNeck

Bedankt voor de duidelijke stappen!


Ik denk dat ik inderdaad voor een nieuwe ISO stekker ga, lijkt me wel het makkelijkst.
De microfoon is al gemonteerd, die zit nog in mn oude radio, dus dat scheelt weer.


Maar ik ga me er eens aan wagen morgen, ik moet nog even kijken hoe het zit met de metalen plaatjes mbt het bevestigen, maar dat lukt denk ik wel.

GilianvanNeck

#10
Ik zit nu te kijken naar ISO stekkers, maar ik kom we eigenlijk meerdere tegen. Weet je toevallig welke het moet zijn(uiteraard een voor Mitsubishi  ;D )


Inmiddels is het frame er trouwens af.

Nobodie14

#11
Er is al flink gesleuteld aan de bedrading..
Je hebt hier geen ISO stekker meer bij nodig.

De kleuren van de bruine stekker op de foto komen overeen met de kleuren van de bedrading van de zwarte stekker van jouw 2-din.
Je hoeft alleen stekkertjes aan de bedrading van je 2-din te knijpen zodat je ze (kleur voor kleur) in de rode contrastekkertjes kunt steken waar de bruine stekker nu op aangesloten is.
De bruine stekker op de foto komt dus te vervallen.

GilianvanNeck

Als ik het goed begrijp moet ik dus wat kabelschoentjes en een knijptang op de kop tikken?
Betekent het feit dat het niet met een ISO stekker hoeft, dat het ook niet kan? Of is het gewoon een kwestie van minder bekabeling? Verder heb ik nog geen rode contraststekker gezien. Kan het zijn dat deze een andere kleur heeft?


Ik zal zo even een foto uploaden met de bekabeling van de radio.

GilianvanNeck

Hier is de bekabeling die ik bij de 2 DIN radio heb gehad:


Deze zit ook in mijn oorspronkelijke radio.





Ik denk dat ik deze moet strippen en met die andere kabels moet verbinden?  Er staat op elke kabel waarvoor die is, behalve de zwarte. Moet daar m'n microfoon in ofzo?



De andere kabels zijn voor USB en dergelijke, volgens mij begrijp ik die verder wel.











Ik heb de microfoon, camera en GPS antenne even achterwegen gelaten qua foto's, want die spreken wel voor zich.


Verder heb ik nog 4 metalen plaatjes ontvangen voor de montage, maar ook dit is me echt een raadsel. Vanuit de leverancier krijg ik een filmpje waar ik niks mee opschiet. En Google laat me ook redelijk in de steek. Enig idee hoe en wat?









Sorry trouwens voor al m'n domme vragen... als je er genoeg van hebt, begrijp ik dat ook hoor!




tekkel

Er zijn geen domme vragen als je het niet weet gewoon vragen!

Sucses