Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Brandstofverbruik Colt

Filluar nga Entharion, Maj 16, 2014, 08:18:14 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Boemtjing

#15
Op de laatste tank heeft onze Lancer 2.0i 1 op 11,69 gescoord, maar was wel op euro 95 e10. ik heb nu gewone euro 95 er in gedonderd dus eens kijken wat de Lancer op deze tank doet. Geen snelwegen gereden, wel een aantal keren per week over de Duitse wegen (waar je dus 100 mag). Voor de rest gewoon N wegen en stedelijk verkeer. Valt me niet tegen voor een 2.0i.

trancedrift

#16
Citim nga: Entharion ne Maj 18, 2014, 09:28:13 MD
Hoeveel rijden jullie gemiddeld? :P km/l


Rustig rijden, ochtend spits 1 op 13.8


Doortrappen de hele tijd, maakt niet uit ochtend spits, of langere trajecten met 150/160, ik kom altijd uit op 1 op 11.8, bijna vol gas op hogere versnelling levert 20 liter per 100 km momenteel verbruik bij mij, maar is wel afhankelijk wat voor mivec tune heb ik op die moment, met deze evo nokkenassen en injectoren zit ik meestal richting 25-28 l per 100 km bij goed vol gas.




Met de 1.3 Colt haal ik meestal 1 op 16.7.




ps. Lancer volgens bordcomputer, heb ook grafiekjes en zo :) Ik heb het een aantal keer gecheckt op de pomp, het komt op 0.2 per 100km nauwkeurigheid. Colt verbruik is op de pomp.

Eagle1982

Ik zit rond de 1 op 16 gemiddeld, provinciale wegen bij constante snelheid rond de 1 op 25, snelweg rond 1 op 20.
30 zones vindt ie niet leuk, 1 op 10 in het gunstigste geval.

Entharion

Citim nga: trancedrift ne Maj 19, 2014, 09:12:18 PD

Rustig rijden, ochtend spits 1 op 13.8

Doortrappen de hele tijd, maakt niet uit ochtend spits, of langere trajecten met 150/160, ik kom altijd uit op 1 op 11.8, bijna vol gas op hogere versnelling levert 20 liter per 100 km momenteel verbruik bij mij, maar is wel afhankelijk wat voor mivec tune heb ik op die moment, met deze evo nokkenassen en injectoren zit ik meestal richting 25-28 l per 100 km bij goed vol gas.

Met de 1.3 Colt haal ik meestal 1 op 16.7.

ps. Lancer volgens bordcomputer, heb ook grafiekjes en zo :) Ik heb het een aantal keer gecheckt op de pomp, het komt op 0.2 per 100km nauwkeurigheid. Colt verbruik is op de pomp.

Je verbruik is wel netjes voor zo'n grote wagen/motor, je hebt het over een mivec tune... maar dat stelt ie toch automatisch af afhankelijk van je rpm?

trancedrift

MIVEC op de laatste modellen 4G63 en de nieuwe 4B10/1/2 motoren is hydrostatisch mechanisme dus "continous varying valve timing". Dvz dat je kunt bijvoorbeeld op 3000 toeren rijden, maar weinig gas geven, dus de gevraagde belasting op de motor op 40-60% ligt. Je hebt dan een bepaalde hoek voor de nokkenas ingesteld van bv +10 tov standaard stand. Maar je geeft gas en dan de ecu berekend dat je 90% belasting aanvraagd dus de mivec mechanisme opent de nokkenas not bijvoorbeeld +25 graden, veel meer lucht en benzine gaan dan in de motor, en je zit nog steeds op 3000 rpm.


Oude mivec en vtec systemen waren inderdaad mechanisch dus op een bepaalde toerental schakelt de mechanisme aan en je nokkenassen gingen naar maximaal open stand.


Ik heb wel een aantal voorbeeld plaatjes van mijn maps maar niet op deze pc, misschien ga ik je vanavond wat voorbeelden laten ziet, ook met jouw origineel 4G15T maps. Ik heb de rom czt thuis maar ik heb het niet getest, misschien heb ik geen definities ervoor.

Entharion

Citim nga: trancedrift ne Maj 19, 2014, 01:01:08 MD
MIVEC op de laatste modellen 4G63 en de nieuwe 4B10/1/2 motoren is hydrostatisch mechanisme dus "continous varying valve timing". Dvz dat je kunt bijvoorbeeld op 3000 toeren rijden, maar weinig gas geven, dus de gevraagde belasting op de motor op 40-60% ligt. Je hebt dan een bepaalde hoek voor de nokkenas ingesteld van bv +10 tov standaard stand. Maar je geeft gas en dan de ecu berekend dat je 90% belasting aanvraagd dus de mivec mechanisme opent de nokkenas not bijvoorbeeld +25 graden, veel meer lucht en benzine gaan dan in de motor, en je zit nog steeds op 3000 rpm.

Oude mivec en vtec systemen waren inderdaad mechanisch dus op een bepaalde toerental schakelt de mechanisme aan en je nokkenassen gingen naar maximaal open stand.

Ik heb wel een aantal voorbeeld plaatjes van mijn maps maar niet op deze pc, misschien ga ik je vanavond wat voorbeelden laten ziet, ook met jouw origineel 4G15T maps. Ik heb de rom czt thuis maar ik heb het niet getest, misschien heb ik geen definities ervoor.

Dat is wel interessant, dat verklaart ook het verminderde verbruik op constant toerental :)

Als je meer info hebt graag, heel interessant dit.

Space Star 1.6

Mijne 1 op 11 of 1 op 12 gemiddeld. Space star 1.6. 1135 kg.

trancedrift

Citim nga: Entharion ne Maj 19, 2014, 02:09:23 MD
Dat is wel interessant, dat verklaart ook het verminderde verbruik op constant toerental :)

Als je meer info hebt graag, heel interessant dit.





Dus, dit is jouw inlaat mivec map, je hebt dan alleen inlaat mivec, en het lijkt me redelijk agressief opzet. Iets van lean spool van 2500 tot 3000 maar op lage toeren, wel vreemd, rom heeft ook aparte lean spool, maar dan letterlijk, afr ratio switch.

Entharion

Oké, wel apart inderdaad, op hogere load vlakt ie weer af...

Wat bedoel je met afr ratio switch? gaat ie dan met de mengverhoudingen spelen?

trancedrift

Het vlakt af omdat op die tijd zit je al op volledig boost en rijdt redelijk consistent. In principe evo tuners maken deze maps meer consistent. Dus geen hoek afname bij toenemende belasting op gegeven toerental. Met uitzondering van hoge toeren op belastingen boven 100% (full boost)


Met AFR switch bedoel ik da de ecu probeert een armere afr te bereiken dan de voorgeprogrammeerde doel afr voor deze belasting als je in spool gebied zit en wil harder rijden (dus gas pedal sensor of tps geven aan dat je wil hard rijden :) )

Entharion

Citim nga: trancedrift ne Maj 20, 2014, 10:56:17 MD
Het vlakt af omdat op die tijd zit je al op volledig boost en rijdt redelijk consistent. In principe evo tuners maken deze maps meer consistent. Dus geen hoek afname bij toenemende belasting op gegeven toerental. Met uitzondering van hoge toeren op belastingen boven 100% (full boost)


Met AFR switch bedoel ik da de ecu probeert een armere afr te bereiken dan de voorgeprogrammeerde doel afr voor deze belasting als je in spool gebied zit en wil harder rijden (dus gas pedal sensor of tps geven aan dat je wil hard rijden :) )

Ok, klinkt vrij logisch allemaal, dus het indrukken van het gaspedaal zal dan de stand van de AFR switch in de ECU bepalen, zodat er een rijker of armer mengsel ingespoten wordt...

Maar om even terug op het originele onderwerp te komen, brandstofefficiënt rijden, hoe doe ik dit met de Colt? constante toerental behouden werkt, dat is duidelijk, hoe zit het met optrekken?
Is daar nog winst in te behalen, dus sneller naar het gewenste toerental en dan vasthouden, of juist rustiger optrekken?

trancedrift

Uiteraard is het zuinigst om heel rustig op te trekken, dus altijd buiten boost blijven. Maar dat is heel saai, dus je moet het gewoon nemen als gegeven dat de Colt veel verbruikt bij optrekken, maar als je probeert op vaste toerental te rijden, en gas pedaal indrukken alleen als echt wil versnellen.


In het algemeen help het altijd gunstig om iets harder te versnellen, en dan toerental iets laten zaken en dan constant blijven. Je motor is sterk genoeg en versnelt heel effectief, maar je wil deze periode zo kort mogelijk houden en verder op minder belasting te rijden (als je niet aan het racen bent :) )

trancedrift

Dit is jouw afr map, vrij eco, zou ik zeggen. 14.7 is stoichiometrisch mengsel, of in andere worden - zuinig rijden.







Dus, als je de gas pedaal terug drukt, en je zit onder 4500 toeren, kom je in deze gebied, en je begint zuinig te rijden. Meeste mensen verstaan onder tuning aanpassingen op deze map. Chip tuning is een apparaat dat verandert de data uit sensoren naar ecu zodat ecu denkt dat je zit in deze gebied, terwijl zit je in werkelijkheid misschien niet, heel gevaarlijk spel voor boosted auto.


Iets armer mengsel geeft soms ook meer vermogen, maar je kan ook detonaties krijgen (mengsel ontploft vroeger dan bougie vonk)


Wanneer de bougies een vonk geven heet timing, en het is afhankelijk weer van de toerental en belasting vraag. Op je Colt je krijgt 6 verschillende sprak maps. Meer timing retard = meer vermogen, maar ook groter kans op detonaties. Groter timing retard (meer + ) betekent ook betere verbranding van het mengsel dus ook zuinig rijden.







Entharion

Citim nga: trancedrift ne Maj 21, 2014, 01:21:05 PD
Dit is jouw afr map, vrij eco, zou ik zeggen. 14.7 is stoichiometrisch mengsel, of in andere worden - zuinig rijden.

Dus, als je de gas pedaal terug drukt, en je zit onder 4500 toeren, kom je in deze gebied, en je begint zuinig te rijden. Meeste mensen verstaan onder tuning aanpassingen op deze map. Chip tuning is een apparaat dat verandert de data uit sensoren naar ecu zodat ecu denkt dat je zit in deze gebied, terwijl zit je in werkelijkheid misschien niet, heel gevaarlijk spel voor boosted auto.

Iets armer mengsel geeft soms ook meer vermogen, maar je kan ook detonaties krijgen (mengsel ontploft vroeger dan bougie vonk)

Wanneer de bougies een vonk geven heet timing, en het is afhankelijk weer van de toerental en belasting vraag. Op je Colt je krijgt 6 verschillende sprak maps. Meer timing retard = meer vermogen, maar ook groter kans op detonaties. Groter timing retard (meer + ) betekent ook betere verbranding van het mengsel dus ook zuinig rijden.


Wat betreft chiptuning en detonaties... Lijkt me verstandig om hem goed af te laten stellen, en wanneer ik bijv. een ruimere dumppipe plaats (die de turbo eerder helpt spoolen dankzij verminderde tegendruk) zou ik deze gelijk weer aan moeten laten passen zodat de mix nog klopt?

trancedrift

Ja, eigenlijk het is meer verstandig om tuning als laatste stap te doen. Eerst alle bolt-on en nieuwe onderdelen erin, en dan neem contact met een goede tuner / tuning bedrijf, liever die ook dyno tune doet, maar straat tunen is ook mogelijk. Dat duurt even, en kost meestal wat (waarschijnlijk richting 300-500 euro, met een evo straat tuner zal het goedkoopst uitkomen), maar daarna heb iets dat betrouwbaar is.