Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Problemen remmen outlander 2016

Filluar nga benny, Mars 06, 2022, 04:56:11 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

benny

Ik merk dat mijn outlander opnieuw begint te trillen en schokken tijdens het remmen, auto heeft nu 85 000km. Het lijkt erop dat mijn achterste remschijven krom trekken. Is dit normaal? Heb dit probleem met mijn andere auto's nooit gehad.


Op 72 000km waren de voorste remschijven ook al krom getrokken.


Ik laat de remmen nooit slepen en ben ook niet de persoon die op km's voor het rood licht al begint te remmen.


Zijn de standaard remschijven lage kwaliteit of doe ik verder iets verkeerd, op mijn vorige wagens nooit dit probleem tegengekomen ( hyundai S-coupe met 260 000km en ford focus met 210 000 met zelfs nog de eerste set schijven).


Nobodie14

De Outlander is een +- 500 kg zwaardere auto en is daardoor niet te vergelijken met de door jou genoemde auto's.
Daarnaast is er met die auto's veel meer mee gereden waardoor alles soepel / gangbaar blijft.

Het kromtrekken kan komen door de geleidepen van de remblokken bij de Outlander: https://www.700r4transmissionhq.com/mitsubishi-outlander-shakes-when-braking/

Heb je de auto vanaf nieuw? Of later aangekocht met een lage kmstand?

benny

#2
Auto is nieuw aangekocht.


Na het lezen van bovenstaande link lijkt het er inderdaad op dat het de geleidingspennen kunnen zijn.


Het is ook niet altijd en het begint meestal als je tijdje rijdt. Bij koude remmen zijn er geen problemen.


benny

Gisteren de geleidingspennen gecontroleerd.


Boutje onderaan losgemaakt, dan geleidingspen met de hand in en uit bewogen, boutje terug ingedraaid en vervolgens zelfde procedure bij bovenste boutje.
Pennen bewegen soepel in en uit zonder haperen of weerstand. De remklauw zelf heb ik laten zitten.


Het lijkt ook als het buiten warmer is de trillingen/schokken verdwijnen (is nu hele week boven de 8 graden overdag en heb het deze week niet meer gevoeld).



Keezx

Bekijk ook even de schijven op het randje aan de buitenkant door het inslijten van de blokken.Is vrij makkelijk weg te slijpen met een flap disk in de haakse slijper.

benny

De voorste remschijven zijn opnieuw krom getrokken.


Ik zou deze zelf willen vervangen, zijn er zaken waarvoor ik moet oppassen?


Tips & tricks zijn altijd welkom.

Keezx

#6
Remschijven vervangen is doorgaans een rechtlijnig sleutelklusje

       
  • Blokken en klauwen er af schroeven, inclusief de steun aan de fusee
  • 1 of 2 torx of inbusboutjes waarmee de schijf aan de naaf zit eruit draaien, schijf loskloppen met houten of plastic hamer
  • Naaf goed schoonmaken met staalborstel en wat vet erop smeren
  • Verder weer monteren zoals het zat....

benny

Wat zijn de aanhaal momenten van oa


Wielbouten
Bouten remklauwen
Zadels waar de remklauwen op gemonteerd zijn

Keezx

Dat is allemaal weinig kritisch, flink vast is meer dan genoeg...iets vet op de bouten & moeren helpt om de boel niet te laten vastrotten.
Ik ben een begaafde amateur, en nog nooit in ruim 45 jaar heb ik deze dingen met een momentsleutel gedaan en eveneens nog nooit is er wat kapotgedraaid of losgetrild....

tekkel

En het liefs met een beetje kopervet smeren.

benny

Bedankt voor de info


Heb geen kopervet in huis wel lithiumvet volgens mij werkt dit ook.


Wist wel niet dat er zoveel verschillende merken te verkrijgen zijn prijs oplopend van 30 euro tot 130 euro oer schijf.


Welke merken zijn goed en welke zijn minder?




Keezx

Ik zou de allergoedkoopste mijden, veel verschil is er IMO niet...
Autodoc en aanverwanten zijn voor de onderdelen ook niet aan te bevelen...

benny

Oei wat is er mis met autodoc?


Ik had op autodoc brembo schijven + bijhorende blokken gevonden voor 128 euro
Ook op autopartsonline.nl had ik volledige set voor de voorkant gevonden voor 113 euro

Nobodie14

Als ik geen haast heb om de onderdelen in huis te krijgen, dan bestel ik ook bij autodoc en aanverwanten.
Het kan soms tot 2 weken duren voordat de bestelling binnen is.
Verder niets mis mee.

Lees vooral de reviews Brembo remdelen.
Het bedrijf heeft een goede naam in de racewereld.
Maar zijn ze ook goed voor een daily driver in NL (files, 100 km/u etc.)?
Soms moeten dat soort remdelen eerst warm zijn (a la F1..) voordat ze de volledige remcapaciteit hebben.
Ik heb het zelf altijd bij Bosch gehouden na vervelende ervaringen met het kromtrekken van schijven van een andere merken.

Keezx

#14
Veel , weliswaar goedkope, rotzooi van bedenkelijke kwaliteit, en je moet heel goed kijken om de goeie spullen te krijgen, hele trage levering.
Na 2 keer wat bestellen ( 1x voor mezelf en 1x iemand anders voor wie ik wat zou doen) ben ik niet echt te spreken...
in NL zijn redelijk wat , goede, onderdelensites en Autodoc is niet zoveel goedkoper dat ik me eraan wil ergeren.Paar jaar geleden was het dramatisch , misschien dat het intussen wat beter is geworden.....maar er zijn zoveel goede alternatieven dat ik er nooit meer naar kijk als ik eens wat nodig heb...