Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Spacey, mijn Space Star uit 2002

Filluar nga Nobodie14, Maj 09, 2017, 08:40:57 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 3 Vizitore po shikojne kete teme.

Nobodie14

#45
Bij het teruglezen van mijn laatste verslag, merk ik dat ik het een en ander vergeten ben te vermelden.

Ik had verwacht dat de achterremblokken en remschijven vervangen moesten worden.
Dat werd me 65.000 km verteld dat die eraan zouden komen.
En ik vond ze zelf er ook niet zo goed meer uit zien: 6 mm 'vlees op de remblokken' en de remschijf +- 1 mm ingesleten.
Vandaar dat ik een complete set schijven en blokken aangeschaft had.
En met compleet bedoel ik zowel voor als achter.
Dat was een online aanbieding waar ik tegen aan liep.
Normaal koop ik alleen de voorste remschijven en - blokken voor die prijs.
Deze set gaat in de voorraad voor als het wel nodig is.

De koplampen waren na 2 jaren weer gaan verweren.
Ik had naar nieuwe koplampen gekeken en de prijs viel me mee: 130 euro voor 2 nieuwe koplampen.
Maar het is een hobby geworden om tegen zo weinig mogelijk kosten de wagen goed en veilig te berijden.
Daarbij moet de wagen er dan ook nog knap bij staan.
Bij nadere inspectie van de koplampen leek het mij dat het verweren iets van kalkaanslag was zoals op de douche deuren.
Met antikal van de Action behandeld en verdraaid: het verweerde was een groot stuk verdwenen.
Maar als ze opdroogden, sloegen ze weer doffig uit.
Er zat nog steeds een waas overheen. En ze bleven lichtgeel spul op de witte doekjes afgeven.
Er zat dus nog iets op.
Dan maar behandelen met velgenreiniger van de Lidl.
Nu werden ze nog helderder.
Geen lichtgeel spul meer, maar wel weer doffig als ze opdroogden.
Dat heb ik opgelost door de koplampen met chroompoets te behandelen.
Nu blijven ze wel mooi glanzen zoals op de foto.
Voor zolang het duurt dan..

De rechter DRL had het in december begeven.
Waarschijnlijk vocht.
Daar heb ik een nieuwe set met CREE LED's voor gekocht (12 euro).
Als het mooier weer is, bouw ik die in.
Voor de APK heb ik de zekering eruit gehaald omdat ze wel alle twee moesten branden of helemaal niet.

De specificaties van de nieuwe band/wiel combinatie zijn wel exact wat er onder de Space Star hoort, maar het rijdt vreemd.
Ik ben nu kennelijk aan de hogere banden gewend geraakt.
De motor draait 50 tot 75 tpm meer bij dezelfde snelheid. En de snelheidsmeter geeft nu 3 tot 5 km/u meer aan dan het volgens de GPS is.
Daarnaast trillen de achterbanden.
Ik denk niet dat het uitbalanceren is.
Eerder dat ze de binnenkant van de velgen en naaf niet goed schoon gemaakt hebben waardoor de wielen er niet goed op zitten.
Dat ga ik eerst nakijken.
Anders is het waarschijnlijk een onrondheid van band(en)/velg(en).

Ik moet ook nog steeds de TSL olie toevoegen aan de motorolie.
Maar dat doe ik pas als ik daarna een flink stuk ga rijden.
Anders mengt het niet goed met de motorolie.

Een leuke opsteker voor mij: mijn garage vroeg of ik de auto niet wilde verkopen.
Een klant van hem had de auto bekeken en wilde er 2.800 euro voor geven..
Totale waanzin.
Hij kan eenzelfde auto voor onder de 1.000 euro kopen en dan opbouwen zoals ik gedaan heb voor veel minder.
Als hij tenminste dit topic leest en zelf aan de slag gaat..

Jwb

Heerlijk draadje dit, vraagje, welke automaten olie is aan te bevelen? Ik heb ook een 1.6 automaa op lpg maar dan uit 2003, alvast bedankt!

Jwb

Koplampen worden snel weer mooi met Commandant 4, gewoon met de hand

Nobodie14

De automatische versnellingsbak heeft Mitsubishi Diamond SP-II / SP-III of betere olie nodig.
De Castrol Transmax DEXRON-VI MERCON LV bijvoorbeeld.
Het is in ieder geval niet de 'standaard' automatische versnellingsbak olie.



Jwb

Ahaa niet de normale atf olie, vermoedde dit al maar bedankt voor de info, ik ga op zoek!

spacer

Citim nga: Nobodie14 ne Shkurt 15, 2020, 08:52:07 PD

Nu blijven ze wel mooi glanzen zoals op de foto.
Voor zolang het duurt dan..


Zijn ze nog steeds glanzend?
De lampen van mij hebben in het midden doffe plekken.De oplossing moet voor mij niet alleen APK-proof zijn, maar ook daarna voldoende licht blijven geven.

Nobodie14


Ze begonnen na een 4 weken weer kleine sporen van verwering te vertonen..
Ik heb de koplampen toen met wat Turtle wax gepoetst.
En dat houdt zich na 2 maanden nog steeds goed.

DennisN

Citim nga: spacer ne Maj 15, 2020, 07:25:13 MD
Zijn ze nog steeds glanzend?
De lampen van mij hebben in het midden doffe plekken.De oplossing moet voor mij niet alleen APK-proof zijn, maar ook daarna voldoende licht blijven geven.
Mijn koplampen waren ook enigszins verweerd, maar nog wel goed genoeg voor de APK. Omdat ik het toch een lelijk gezicht vind, heb ik ze met Commandant 4 behandeld. Deze gebruik ik namelijk ook wel eens om andere kunsstoffen te polijsten. Dit werkt op zich heel goed en ook blijvend. Je kunt ook Brasso koperpoets gebruiken, chroompoets zal ongetwijfeld ook goed werken, maar is denk ik iets grover. Ze hebben eigenlijk allemaal één ding gemeen: het zijn allemaal hele fijne schuurmiddelen (soms met een beetje oplosmiddel). Ik zag toevallig vandaag dat ze bij de ALDI een speciaal setje in de aanbieding hebben voor het herstellen van koplampen, die zou je ook kunnen proberen.
Veel andere trucjes hebben inderdaad geen blijvend resultaat, zoals het gebruik van WD40, dat vult alleen tijdelijk de minuscule beschadigingen op, waardoor het lijkt alsof het hersteld is, maar na een schoonmaakbeurt is het effect weer verdwenen.

Nobodie14


Ik heb de koplampen maar eens met Commander gepolished en daarna weer een waxlaagje erop gelegd.
Ze lijken nog helderder..


Ik hoorde linksachter een lichte rammel sinds de APK keuring. Eerst alles in de kofferbak leeg gehaald. Dat was het niet. Uiteindelijk maar eens bij de garage de brug op. Het bleek de koppelstang naar de stabilisatorstang te zijn. De rubbers aan de linkerkant waren vergaan..
De koppelstangen aan beide kanten laten vernieuwen omdat de bouten na 18 jaar een aardig verroest waren.
Dit was een onvoorziene uitgave die veel hoger uitviel dan ik verwacht had, maar ik had het zelf niet op straat kunnen doen.

Keezx

#54

Ik hoor die dingen bij mij ook bij een lastwissel links rechts, niet als ik over een drempel rij, dus er zal heeeel veeel speling op zitten.
Heb al gezien dat die dingen weinig kosten , zal totaal pakweg 20 a 25€ worden...
Naast m'n huis ruimte zat, vergeleken met sommige andere klussen is het peanuts...
Edit: was aan 1 kant kapot, kosten 7,50€

Nobodie14


Grrrr..
De buren maken het nu wel heel bont: een echt flinke deuk onderop de bijrijdersdeur.
En natuurlijk geen afzender.
Het is een parkeerplaats, dus kan het iedereen zijn.
Uiteraard wel al 2 dagen gekeken welke auto een flinke omgeslagen vouw in de deur heeft, maar die auto niet gevonden.
Wel een nagenoeg nieuwe auto die ineens niet op de parkeerplaats staat.
Ik heb die buurman losjes gevraagd wat er met zijn auto is.
Hij vertelde dat deze naar de garage is voor een servicebeurt.
Dat kan natuurlijk..


Een paar offertes opgevraagd. Die cirkelen allemaal rond de 350 euro excl. BTW.
Geen van allen wilde een 'uitdeuken zonder spuiten' doen.
De lak is verder niet beschadigd, maar de deuk ziet er gewoon lelijk uit.
Ik hoef de deuk er ook niet 100% perfect uit te hebben. Met 90% ben ik al tevreden.
Nu is de wagen teruggevallen naar een 20 meter auto..


Misschien ga ik zelf wat knutselen aan de deuk om deze grotendeels eruit te krijgen.

Keezx

Ik zou altijd eerst beginnen met de onderdelenlijn of zoiets, wie weet komt er wat redelijks voorbij voor een redelijke prijs, hoewel m'n recente ervaringen met sloperijen niet hoopgevend waren....

Jwb

#57
Edit

Nobodie14

Al een lange tijd niets meer over Spacey geschreven..
Deels door het corona tijdperk, deels door problemen met mijn gezondheid.


Ik heb, vanwege de problemen met mijn gezondheid, in de afgelopen periode niet veel met de auto gereden.
De kmteller staat nu op 235.000 km.
Volgens het onderhoudsschema had de wagen in februari een grote onderhoudsbeurt moeten krijgen.
Deze heb ik niet uit laten voeren.
Alleen de APK is door de garage uitgevoerd.
Daar kwam de wagen deze keer zonder mankementen door.
Wel een aantekening op de werkorder dat het rechter ruitenwisserblad een streepje trok.
De werkplaats chef vond dat hij toch IETS moest opschrijven voor een 20 jaar oude auto.
Ruitenwisserblad schoon maken was voldoende om dat te verhelpen.


Net als eerder, vond ik het dus niet nodig om de onderhoudsbeurt uit te laten voeren.
De wagen start, rijdt en remt probleemloos.
De olie is nagenoeg even goudkleurig als vorig jaar.
En voelt / ruikt als nieuw.
Ik vervang nog wel (volgens schema) bij 240.000 km het interieur - en drooggasfilter.


De versnellingsbakolie is een ander verhaal. Die moet vervangen worden.
Volgens mij hebben ze bij 160.000 km wel de versnellingsbakolie vervangen, maar door een verkeerde olie.
De versnellingsbakolie zou bij 240.000 km vervangen moeten worden, maar dat haal ik nu meer naar voren.


Ik heb de auto gedeeltelijk laten spuiten omdat de blanke laklaag op de achterklep en het dak los kwam.
Dat werd steeds erger..
En natuurlijk die flinke deuk in het rechterportier eruit laten halen.
Het dak en bovenste gedeelte van de achterklep is hoogglanzend zwart gespoten.
Ik heb ervoor gekozen om (na overleg met de spuiterij) toch het hele dak zwart te laten spuiten.
Het kostte alles bij elkaar meer dan ik eigenlijk wilde.
Maar voor dat geld kan ik geen andere auto kopen in dezelfde staat als Spacey.
De wagen is nu weer netjes.








Zoals de wagen er nu uitziet, is het voldoende om enkele bestuurders verbaasd te laten kijken.
Je ziet aan hun reactie dat ze zich afvragen wat voor wagen het is.


Een paar dagen terug begon 1 van de v-snaren te piepen.
Gelijk allebei laten vervangen.
De vorige keer was dat ruim 4 jaar en 70.000 km geleden gebeurd.
Werd tijd volgens de garage..


De wagen heeft het afgelopen jaar voornamelijk voor de deur gestaan vanwege corona en ziekte van mij.
Dat is niet goed voor de wagen, maar ook niet voor de benzine in de auto.
Ik heb daarom besloten om voortaan RON98 E5 te tanken.
De benzine die er nog in zat, was ruim een half jaar oud..
En bij 15 liter in de 3 maanden benzine tanken, maakt het dubbeltje meer per liter ook niet veel uit.


Het lang stil staan had ook gevolgen voor de accu: nagenoeg leeg gelopen na ruim een maand stil gestaan te hebben.
Geeft niets: ik heb een jumpstarter.
Helaas: die had het ook begeven.
Daarom maar een kleine jumpstarter gekocht bij de Lidl. Maar pas nadat ik de reviews had gelezen.
Ik had er weinig vertrouwen in dat ik met zo'n klein ding (afmeting van een forse laptop lader) de wagen kon starten.
Maar verdraaid: het werkt!
En ik kan 'm ook nog als 'zak' lantaarn of powerbank gebruiken..

Nobodie14

Gisteren de versnellingsbakolie laten vervangen.
Blijkt er een versnellingsbak met een intern 'liftime' filter in te zitten!
Om die te vervangen moet de bak gesplitst worden.
Zover wil ik niet gaan..


Ik merk er verder weinig van dat er nieuwe olie in zit.
Hooguit dat de bak iets minder geluid lijkt te maken.
En dat het lijkt alsof er 50 tpm minder toeren gedraaid wordt bij dezelfde snelheden.
Maar ik heb nog niet veel met de auto gereden sinds de oliewissel.
Wordt vervolgd..


De garage merkte op dat het spuiten van de rechterkant niet helemaal goed is gegaan.
Er zitten 2 zakkers in de lak.
En een plekje waar er juist iets te weinig kleur gespoten is.
Het hoogglans zwart op het dak is wel helemaal OK.
Aangezien ik het spuiten van de auto via de garage heb laten doen, gaan zij onderhandelen met de spuiterij hoe het verder gaat.
Ook hier: wordt vervolgd..