Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Kruipen bij stilstand (2018 outlander benzine CVT)

Filluar nga gerard versluis, Prill 08, 2022, 09:47:11 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

gerard versluis

Ik heb sinds kort een Outlander uit 2018 met een 2 liter benzine motor en een CVT transmissie. Net zoals mijn vorige automaat kruipt de Outlander als ik de rem los laat. Op zich vind ik dat prettig maar ik wil graag weten of dit zo hoort.
Ik vraag dit omdat ik las dat Outlanders vanaf 2017 zouden zijn uitgerust met een INVECS-III CVT.  Daarbij schrijft de Mitsubishi folder:
4 – Geen kruipneiging bij stilstandDe kruipneiging is een belangrijk voordeel van een automaat. Vooral tijdens filerijden en parkeren is het prettig als je alleen het rempedaal zachtjes hoeft te bedienen. Maar die kruipfunctie heeft een nadelig effect op het brandstofverbruik. Normaal gesproken als je met de rem ingetrapt stilstaat, bijvoorbeeld bij een stoplicht, probeert de auto constant weg te rijden. Hij is continu aan het 'pushen' en dat kost extra brandstof.
Niet bij de INVECS-III CVT van Mitsubishi, want bij stilstand wordt de transmissie automatisch losgekoppeld van de aandrijving. Dat heft de kruipneiging op en voorkomt onnodige brandstofverspilling. Hetzelfde effect als je de versnellingspook in 'N' (neutral) zet, maar dan met een snellere reactie en zonder dat je zelf iets hoeft te doen.


De reden dat ik het wil weten is dat ik nog garantie heb op deze auto.

Nobodie14

Een CVT automatische versnellingsbak hoort niet te kruipen vanuit stilstand. Net als de oude DAFjes..
Ik vraag me echter af of er wel een CVT bak inzit? Als ik zoek naar een automatische versnellingsbak voor een Outlander uit 2018 dan vind ik alleen de F1EKA1A1Z versnellingsbak. En dat is geen CVT..
Ga even bij een dealer / garage langs en stel de vraag of jouw Outlander een CVT bak eronder heeft.
Een beetje monteur moet dat zo kunnen zien..