Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Hoge km stand Space Star?

Filluar nga Jwb, Janar 05, 2022, 10:07:31 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 2 Vizitore po shikojne kete teme.

Jwb

Ik ben benieuwd naar jullie km stand, plaats het in dit draadje, en vermeld meteen even type, brandstof en bouwjaar.


Ik trap af:


327.000 km


Space star 1.6 automaat Lpg 2003

Nobodie14

Spacey, Space Star uit 2002 (model 1, automaat, LPG erin laten zetten bij 159.000 km) met 247.000 km op de teller.
Daarvan heb ik er, in de vijf jaren dat ik de auto heb, zelf 90.000 km op gezet.
De wagen rijdt zo lekker en goed dat er nog een 90.000 km in zit..

Keezx

#2
Space Star 1.6 16V handbak op kenteken gezet 2005 , LPG 278.000 km, (sinds 6 maanden 10000 km gereden)
Wil er minimaal een jaar of 3 in rijden, motorisch lijkt ie dat wel aan te kunnen, maar misschien de bak niet,maar desnoods gaat er een ander bakkie in.Nog geen enkele storing gehad, wel 1 zieke schokdemper, snel opgelost met een slooponderdeel.

Robbert t

#3
Hallo daar mijn space star uit 2001 nu bijna 6 jaar eigenaar is een 1.6En de tellerstand staad nu op 365030 nog goed onderhouden en achter schokbrekers vervangen plus startmotor

Keezx

Dat is dus > 20000 km in minder dan 1 jaar, best wel veel voor een niet superzuinig  benzinewagentje....De1.6 is natuurlijk ook niet heel dorstig, maar moderne minimotortjes doen het wat dat betreft beter.Ik heb met 270000 toch een kapotte demper gehad, niet zo raar natuurlijk, meestal houden schokdempers het geen >250000 km vol.

Nobodie14

De eerste 2 jaren heb ik rond de 30.000 km per jaar gereden. De laatste 3 jaren steeds minder door ziekte en corona.

Het verbruik van de minimotortjes valt tegen.
Een VW T-Roc met een 1.0 TSI motortje heeft een verbruik van 1:15,4 (autoweek verbruiksmeter).
En dat is met een schakelbak.

Mijn Space Star heeft een verbruik van 1:10,9 vanaf 159.000km gemeten.
En dat is met automaat en op LPG, oude auto / techniek, heeft laatste jaren veel stadswerk / kleine stukjes gereden, maar wel 100 kg lichter dan de T-Roc.

Als ik de verbruiksmeter standen van de boardcomputer deel door het aantal registraties, dan kom ik op 1:14,3 uit.
Dat zou het verbruik op benzine zijn geweest volgens de auto.
De eerste 1.500 km dat ik de auto had, heb ik alleen op benzine gereden.
En de werkelijke verbruikscijfers lagen toen een fractie onder wat de boardcomputer aangaf.

Gezien deze cijfers, doet de Space Star 1.6 automaat + LPG het echt niet verkeerd.
En al helemaal niet als ik de huidige prijzen zie: 0,88 tegen 2,13.

Keezx

Dat laatste is de LPG praktijkprijs t.o.v. de benzine adviesprijs....Na een lange rit zonder hardrijden (550 km op en neer naar Brugge (Bel)) geeft m'n "boordkompjoeter" 7,7 aan, het is me nog altijd niet duidelijk wat een Space Star op LPG als verbruik aangeeftZou dit het LPG verbruik zijn, dan is het natuurlijk wel heel gunstig, al wordt het starten op benzine dan w.s. niet ingecalculeerd...Mijn benzineverbruik is trouwens plm. 15 liter per maand voor plm. 1800 km....

Nobodie14

De BP langs de A27 bij Utrecht gaf, volgens mijn geheugen, die prijzen afgelopen maandag aan.
Het kan zijn dat ik de bedragen verkeerd onthouden heb.
Een ritje Belgie (La Roche en Ardenne) in juni 2021 gaf een verbruiksmeter van 6,2 en daadwerkelijk verbruik van 1:11,3 op LPG.
De verbruiksmeter geeft alleen benzineverbruik aan.
Ik hoef alleen elke 3 maanden 15 liter benzine te tanken?!?

Keezx

Ja, dat benzineverbruik valt me ook tegen, maar we maken heel veel, ook korte ritjes. dat zal het doen.
Ik kan trouwens direct na de koude start de boel wel geforceerd op LPG schakelen, maar dat doe ik toch maar niet.

Erbicom

Mijn teller staat op 188.761km
Space Star 2002 1.6 16V
Op de snelweg haal ik 7.8 volgens de boordcomputer.


A.s. vrijdag wordt deze Space Star ingeruild voor een Space Star uit 2016 met 26.178 op de teller.
Heel andere auto en een stuk zuiniger ( 1,0 met 3 cilinders)




Keezx

#10
Lijkt me vrij dorstig....(die oude Space Star), bij mij geeft ie momenteel 7,9 aan...zou het koude benzineverbruik kunnen zijn
Overigens weet ik nog steeds niet zeker wat m'n boordkompjoeter aangeeft bij de Teleflex/GFI !!1 installatie , waarvan het gassysteem min of meer een slaaf van het benzinesysteem is.

Nobodie14

Ik hou het verbruik, kosten, onderhoudsschema, review bij van de auto.
Zodoende weet ik wat er gebeurd is, wanneer, waarom en hoeveel geld het gekost heeft.
Ik heb een uitsnede van het verbruik in een jpg bijgevoegd.

Toen ik de wagen net had, zat er nog geen LPG installatie in.
Het verbruik tijdens die periode staat in het bovenste gedeelte van het plaatje.
Het viel mij op dat de cijfers van de Board Computer (BC) nagenoeg overeen kwamen met het daadwerkelijke verbruik.
Opmerking: dit was op 185/65x14 Bridgestone banden.

Daaronder het verbruik nadat ik de LPG installatie had laten inbouwen.
Hieruit valt op te maken dat het daadwerkelijke LPG verbruik sterk afwijkt van de BC cijfers.
En dat is ook logisch: de ECU heeft geen benul van de LPG installatie.
Opmerking: dit was op 195/55x15 Goodyear banden.

Wat mij opgevallen is: als de auto lang stationair draait, dan stijgt het verbruikscijfer van de BC erg sterk. Dat zie ik gebeuren bij o.a. files, onderhoudsbeurten en als ik ergens lang moet wachten. Koude periodes (lager dan 15 graden), meerdere personen / bagage, hogere snelheden, te lage bandenspanning (zucht..), airco aan en sterke tegenwind zorgen ook voor een hoger verbruik.
Laagste verbruik was 1:16,9 volgens BC en 1:12,2 daadwerkelijk LPG verbruik tijdens een 300 km rit over de snelweg in juli 2020.

Dit zijn cijfers van mijn auto: Space Star 1.6 uit 2002 met automaat, cruise control, rustige rijstijl en hoofdzakelijk zonder passagiers / bagage rijdend.

Keezx

Niet elke gasinstallatie is op dezelfde manier geintegreerd met het bestaande benzinesysteem en ook niet elke auto berekent het verbruik op dezelfde manier.....Overigens stond de BC, toe ik de auto kocht op 6,8, terwijl die vorige eigenaar er in ruim 3 maanden een 8000 km op LPG mee heeft gereden....hoe kan dat?

Nobodie14

Na elke tankbeurt, dagteller op 0 en verbruiksmeter resetten.

Keezx

Dat laatste zal het dan zijn.....Ik maak me overigens geen seconde druk over wat een BC aangeeft, van de liters en de dag teller weet ik wat ie verbruikt, en da's vrij gunstig.