Ik hou het verbruik, kosten, onderhoudsschema, review bij van de auto.
Zodoende weet ik wat er gebeurd is, wanneer, waarom en hoeveel geld het gekost heeft.
Ik heb een uitsnede van het verbruik in een jpg bijgevoegd.
Toen ik de wagen net had, zat er nog geen LPG installatie in.
Het verbruik tijdens die periode staat in het bovenste gedeelte van het plaatje.
Het viel mij op dat de cijfers van de Board Computer (BC) nagenoeg overeen kwamen met het daadwerkelijke verbruik.
Opmerking: dit was op 185/65x14 Bridgestone banden.
Daaronder het verbruik nadat ik de LPG installatie had laten inbouwen.
Hieruit valt op te maken dat het daadwerkelijke LPG verbruik sterk afwijkt van de BC cijfers.
En dat is ook logisch: de ECU heeft geen benul van de LPG installatie.
Opmerking: dit was op 195/55x15 Goodyear banden.
Wat mij opgevallen is: als de auto lang stationair draait, dan stijgt het verbruikscijfer van de BC erg sterk. Dat zie ik gebeuren bij o.a. files, onderhoudsbeurten en als ik ergens lang moet wachten. Koude periodes (lager dan 15 graden), meerdere personen / bagage, hogere snelheden, te lage bandenspanning (zucht..), airco aan en sterke tegenwind zorgen ook voor een hoger verbruik.
Laagste verbruik was 1:16,9 volgens BC en 1:12,2 daadwerkelijk LPG verbruik tijdens een 300 km rit over de snelweg in juli 2020.
Dit zijn cijfers van mijn auto: Space Star 1.6 uit 2002 met automaat, cruise control, rustige rijstijl en hoofdzakelijk zonder passagiers / bagage rijdend.