Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Colt 1,6 GLXI automaat

Filluar nga HansM, Maj 18, 2021, 09:04:09 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

HansM

Beste allemaal,


Ik ben naar een leuke auto aan het speuren om mee naar mijn werk te rijden. Nu zag ik een mooie Colt 1,6 GLXI automaat uit 2000 staan met nog geen 130.000 km op de teller.


Zijn deze automaatbakken per definitie goed bij normaal onderhoud ( olie en evt filter ) of is het een zwak punt van deze wagen?


Kan iemand die hier ervaring mee heeft wat over zeggen?


BVD
Hans

Nobodie14

Hier zit nog een volautomaat van de serie F4A51 ipv een (problematische) half automaat in.
Er zit een oliefilter in of op. Dit is afhankelijk van de fabricage datum. Het losse oliefilter is in het later stadium vervangen door een intern oliefilter.
Elke 90.000 km of 6 jaar de olie verversen is voldoende volgens Mitsubishi.
En als de bak een los filter heeft, deze ook vernieuwen.
Het interne filter is 'lifetime' volgens Mitsubishi, maar ik laat deze bij mijn auto wel vervangen.
Het is wel belangrijk dat je de juiste versnellingsbak olie gebruikt.
Deze wijkt af van de normale olie die voor versnellingsbakken gebruikt wordt.


Heel af en toe problemen met de snelheidsmeter. De sensor moet dan vervangen worden.
Zeer zelden een TCU die in de fout gaat doordat er koelvloeistof op is gekomen door lekkende verwarmingselement in de cabine.


Verder zijn deze bakken probleemloos.


Maak een wat langere proefrit met de auto zodat de automatische versnellingsbak goed warm wordt.
De automaat mag gedurende de testrit niet schokken of slippen.
Let er ook op dat de snelheidsmeter correct werkt en niet schokt of ineens terugvalt.
Trek de oliepeilstok eruit om de olie te controleren.
Deze mag zwart zijn, maar niet 'verbrand' ruiken.




HansM

Dank je voor zover. dus bij correct onderhoud hoeft hij geen problemen op te leveren.
Mocht ik gaan proefrijden dan zal ik hier op leten en zeker de wagen warm rijden ...dunne olie ..inwendige lekkage...dan mag hij niet doorslippen.




Nobodie14

Ik rij sinds 2017 in een Space Star automaat uit 2002.
De versnellingsbakolie was net vervangen (volgens interval bij 150.000 km) toen ik de auto gekocht had bij 160.000 km.
Degene die de versnellingsbakolie vervangen had, heeft echter de verkeerde olie gebruikt.
Dat merkte ik doordat de bak niet goed / vreemd reageerde.
Ik heb toen een toevoeging laten komen die de gewone olie omzet naar de juiste specificaties.
In de tussentijd heb ik er verder ruim 75.000 km zonder problemen mee rond gereden.
De versnellingsbakolie zou bij 240.000 km vervangen moeten worden, maar dat heb ik deze week al laten doen.
En dan met de juiste olie!