Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Spacey, mijn Space Star uit 2002

Filluar nga Nobodie14, Maj 09, 2017, 08:40:57 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Nobodie14


In vervolg op voorgaand bericht:De motor draait 40 tpm minder bij dezelfde snelheid als voor de versnellingsbakolie verversing.
De spuiterij heeft niet gereageerd op de tekortkomingen in het spuitwerk.
Mijn garage doet geen zaken meer met deze spuiterij.

Ik kreeg in mijn mailbox een bericht dat autodoc 30% korting gaf op alle artikelen.
Dat vond ik interessant genoeg om eens te kijken.
Uiteindelijk ben ik gevallen voor gasveren voor de achterklep, een K&N inplace luchtfilter.
De nieuwe gasveren waren wel/niet nodig. In de winter wel, in de zomer niet.
Toch maar gedaan na een paar keer mijn hoofd gestoten te hebben in de koude maanden..
Het K&N luchtfilter wilde ik altijd al hebben, maar niet tegen de hoge prijzen. 45 euro was het mij wel waard..
De motor 'ademt' gewoon beter.
Ik kan het merken aan de throttle response.

Daarnaast interieur filter en achterruitenwisser besteld.
De eerste moest volgens onderhoudsschema vernieuwd worden.
De 2e omdat ik niet tevreden was over het wissen van het wisserblad van de achterruitenwisser.
Dat wisserblad had ik gefabriceerd uit een langer wisserblad omdat de oude was gaan scheuren.
Onderin was er te weinig druk op het wisserblad om goed te wissen.
Voor 2,50 hoefde ik het niet te laten..

Van het weekend even een rondje Ardennen gedaan.
Dit was voor mij de eerste keer dat ik met deze auto een lange rit van bijna 900 km maakte.
Het viel me niet tegen: na de eerste stint van 400 km, kwam ik nog fit uit de auto.
De volgende stint was rondtoeren in de Ardennen en even tanken in Luxemburg.
Daarna terug naar huis.
Het verbruik van de hele rit kwam uit op 1:12,3.
Niet gek voor een bijna 20 jaar oude auto met automatische versnellingsbak!
Wel aan maximumsnelheden+10 gehouden en op Cruise Control.
Voor - en na de rit heb ik nog motorolie -, koelvloeistof - en versnellingsbakolie peil gecontroleerd.
Beide keren waren allen keurig op peil.
De motorolie voelde toch wat 'stroperig' aan en heb besloten deze te laten verversen bij de 240.000 km.
Ondanks dat de olie er nog als nieuw uitziet: mooi goudkleurig.
En dat na er bijna 15.000 km gereden te hebben.

Sinds de rit hoor ik een rammeltje aan/in de uitlaat.
Met een beetje geluk is het weer een hitteschildje.
Anders is de uitlaat (nog steeds origineel..) aan vervanging toe.
Stiekem gekeken naar een Remus achterdemper, maar bijna 500 euro is me teveel geld.
Het is alleen de looks en het extra geluid.
Op dat 2e zit ik niet echt te wachten als er geen vermogenswinst is.

Er zit al een lange tijd een onbalans in de auto.
Ik dacht eerst aan een onbalans in de achterbanden.
Die heb ik laten balanceren, maar dat was het kennelijk niet.
Ze hebben ook gecontroleerd op hoogteslagen en kromme velgen.
Ook van de voorwielen.
De voorwielen had ik nog niet uit laten balanceren omdat de trilling in de vloer voelbaar was.
Sinds de 'monsterrit' ben ik er nagenoeg van overtuigd dat het de linker aandrijfas is.
Soms was er geen trilling, maar meestal wel.
Als het een fuseekogelspeling zou zijn, dan zou het altijd voelbaar moeten zijn.
De linker voorband is ook iets gaan cuppen.
De garage durft het niet aan om alleen de homokineet te vervangen.
En gaat voor de hele aandrijfas.
Dit zal bij de 240.000 km beurt gedaan worden.
Ik ben zeer tevreden over de auto en zal die reparatie op de koop toe nemen.

Nobodie14

De rammel in de uitlaat bleek inderdaad een hitteschildje te zijn van de voorpijp.
Deze is met een slangenklemmetje weer vastgezet.


De aandrijfas is vervangen en de trilling is inderdaad weg!
De wagen rijdt nu weer trillingvrij over de weg..


Volgens het onderhoudsschema zou de remvloeistof en stuurbekrachtigingolie vervangen moeten worden.
Dit was volgens de garage nog niet nodig: beiden waren in goede staat.
Zijn verklaring is dat het onderhoudsschema meer dan 20 jaar geleden uitgebracht was.
En de vloeistoffen / oliën zijn in de tussentijd sterk verbeterd.


Bij de volgende beurt, moet de distributiesnaar etc. vervangen worden.
En daar neem ik geen risico mee.


Nobodie14

Het was weer eens tijd voor de jaarlijkse APK.
Daar rolde de auto zo doorheen op een opmerking na: het lampje van het linkerknipperlicht was iets witter dan zou kunnen.
Er waren een paar witte spikkeltjes op ontstaan..
De keurmeester vond dat hij toch  iets moest vinden op een 20 jaar oude auto.
Toch maar vervangen toen ik thuis kwam.

Mijn gezondheid maakt dat ik minder rijd dan ik normaal deed: net geen 15.000 km het afgelopen jaar.
Met de huidige brandstofprijzen zal het nog minder worden omdat ik dan vaker de scooter pak voor rijden in de stad.
Verbruik is veel lager en geen parkeergelden.

Ik kwam op Autoweek een artikel tegen dat het rijden op LPG al vanaf 4.500 km per jaar rendabel is.
Het verschil in kosten per liter tussen LPG en benzine is momenteel 1,40 in het voordeel van LPG.
Ik begrijp dan ook niet waarom er niet meer auto's op LPG rijden.
Tijdens de APK keuring hoorden we (de garagehouder en mijn persoon) de keurmeester roepen "Zo, dat is netjes!!" bij de uitlaatgas meting. We moesten beiden lachen: dat is door de LPG als brandstof..

Keezx

Citim nga: Nobodie14 ne Mars 18, 2022, 06:21:13 PD

Ik kwam op Autoweek een artikel tegen dat het rijden op LPG al vanaf 4.500 km per jaar rendabel is.
Het verschil in kosten per liter tussen LPG en benzine is momenteel 1,40 in het voordeel van LPG.
Ik begrijp dan ook niet waarom er niet meer auto's op LPG rijden.
Tijdens de APK keuring hoorden we (de garagehouder en mijn persoon) de keurmeester roepen "Zo, dat is netjes!!" bij de uitlaatgas meting. We moesten beiden lachen: dat is door de LPG als brandstof..
Vanochtend  voor1,06€ getankt (de goedkoopste hier, 3 km van huis), benzine was daar 2,26..... 1,40 verschil is het waarschijnlijk nergens.Evengoed ben IK heel tevreden met LPG, maar er zijn natuurlijk duidelijke redenen om dat toch niet te doen met een moderne auto met ongeschikte cilinderkoppen, directe inspuiting en turbomotoren met zware thermische belasting en grote kans op dure revisies.Dikke kans op narigheid die niet opweegt tegen de prutprijs.
Beste is de "klassieke" MPI 16 klepper, maar dat is inmiddels maar een kleine minderheid, laat staan dat dergelijke motoren nog geharde klepzetels hebben....
PS , op Feestboek kwam ik een Space Star benzine tegen uit 2001 met 413000 km op de klok, maar volgens het RDW was het toch een gaswagentje.Mijn vertrouwen dat  ik er drie jaar (pakweg 60000 km ) mee kan rijden stijgt.

Nobodie14

Je hebt gelijk.
Ik heb alleen op mijn benzinebonnetje gekeken: E5 (ik tank E5 omdat deze langer goed blijft) is 2,51. LPG is 1,13. Een verschil van 1,38.
Even de prijs van E10 bij hetzelfde benzinestation opgezocht: 2,29. T.o.v. E5 is het verschil dus 1,16.
Mea culpa..

Nobodie14

Het was weer eens zover: de richtingaanwijzer ging niet meer automatisch terug.
Bekend euvel: veertje gebroken.
Het veertje dat ik gemonteerd had, was uit een oude PC kast.
En heeft het toch ruim 80.000 km en bijna 5 jaar vol gehouden.
De correcte veertjes heb ik sindsdien op voorraad genomen, dus 10 minuten later was dat euvel verholpen.

Nobodie14

En ook het andere euvel (raambediening) stak weer de kop op.
Deze keer heb ik eentje via amazon laten komen omdat ik anders weer weken op ali moet wachten.
Prijsverschil was 7 euro en dat is het mij wel waard om deze de volgende dag in huis te hebben.

De 2 knopjes voor de achterramen (die n mijn auto met de hand bediend moeten worden) eruit gebroken, oude raambediening gedemonteerd, coverplate van Spacey overgezet en de boel weer gemonteerd.
Alles bij elkaar 10 minuten werk.

Keezx

Tja, dat zijn van die dingetjes , amper het vermelden waard....overigens heb ik die dingen met zowat 290000 km nog niet gehad...Wat me wel irriteert , en waar waarschijnlijk heel simpel wat aan te doen is , is dat 9 van de 10 keer bij het verlaten van een rotonde de aanwijzer niet terug komt.Ergens klopt er iets niet in het ontwerp.Het went wel, maar het levert me soms een middelvinger op van iemand die denkt (terecht) dat ik afsla, maar dat dan niet doe...

Keezx

#68
Citim nga: Nobodie14 ne Qershor 27, 2018, 07:39:20 PD

Ik houd sinds 1999 een logboek bij van al mijn auto's om op die manier bij te houden wat er aan de auto's gedaan is, waarom dat gedaan is, wat mijn ervaringen ermee zijn en hoeveel het me gekost heeft.
Anderen kunnen dan lering trekken uit mijn ervaringen of ideeën opdoen voor hun eigen auto.
Daarnaast houd ik in een Excel sheet de uitgaven bij, het brandstofverbruik met de bijbehorende brandstofkosten alsook het onderhoudsschema van de auto zodat ik weet wat er tijdens de servicebeurten gedaan is, wat er de volgende keer moet gebeuren en wanneer de volgende beurt plaats moet vinden.


CUT
Ik stond deze week wat in dubio over m'n bougies, die hebben nu 25000 km gedraaid, de motor start en loopt perfect en er zijn geen signalen dat er wat aan zit te komen.Desondanks wordt voor de stinknormale NGK's BKR 6E 11 als levensduur 15000 of 30000 km opgegeven, al naar gelang de bron, maar zeker geen 50000 km.Ook heb ik van een doorgewinterde LPG rijder gehoord, dat je van de door de fabrikant gespecificeerde gebruiksduur beter de helft tot 2/3 kan nemen, dus daar ben ik al ruim overheen.
Wat is hier wijsheid, heb je al eens de 50000 km gedaan met dezelfde set bougies?

MarkW

Mijn Micra rijdt al 100.000 met dezelfde bougies. Ik had ooit nieuwe besteld. En toen kwam ik erachter dat ik niet de juiste bougiedop had. En toen is het er eigenlijk niet meer van gekomen. En inmiddels is het een soort experiment geworden van hoe lang ik kan rijden met een setje bougies. Tot nu toe loopt hij er niet anders om. Geen gestotter, gehaper of hoger verbruik.

Keezx

#70
Ook op LPG of gewoon benzine?
@Nobodie , sorry dat het hier uit je topic dreigt te lopen, mijn vraag was eigenlijk direct aan jou....