In vervolg op voorgaand bericht:De motor draait 40 tpm minder bij dezelfde snelheid als voor de versnellingsbakolie verversing.
De spuiterij heeft niet gereageerd op de tekortkomingen in het spuitwerk.
Mijn garage doet geen zaken meer met deze spuiterij.
Ik kreeg in mijn mailbox een bericht dat autodoc 30% korting gaf op alle artikelen.
Dat vond ik interessant genoeg om eens te kijken.
Uiteindelijk ben ik gevallen voor gasveren voor de achterklep, een K&N inplace luchtfilter.
De nieuwe gasveren waren wel/niet nodig. In de winter wel, in de zomer niet.
Toch maar gedaan na een paar keer mijn hoofd gestoten te hebben in de koude maanden..
Het K&N luchtfilter wilde ik altijd al hebben, maar niet tegen de hoge prijzen. 45 euro was het mij wel waard..
De motor 'ademt' gewoon beter.
Ik kan het merken aan de throttle response.
Daarnaast interieur filter en achterruitenwisser besteld.
De eerste moest volgens onderhoudsschema vernieuwd worden.
De 2e omdat ik niet tevreden was over het wissen van het wisserblad van de achterruitenwisser.
Dat wisserblad had ik gefabriceerd uit een langer wisserblad omdat de oude was gaan scheuren.
Onderin was er te weinig druk op het wisserblad om goed te wissen.
Voor 2,50 hoefde ik het niet te laten..
Van het weekend even een rondje Ardennen gedaan.
Dit was voor mij de eerste keer dat ik met deze auto een lange rit van bijna 900 km maakte.
Het viel me niet tegen: na de eerste stint van 400 km, kwam ik nog fit uit de auto.
De volgende stint was rondtoeren in de Ardennen en even tanken in Luxemburg.
Daarna terug naar huis.
Het verbruik van de hele rit kwam uit op 1:12,3.
Niet gek voor een bijna 20 jaar oude auto met automatische versnellingsbak!
Wel aan maximumsnelheden+10 gehouden en op Cruise Control.
Voor - en na de rit heb ik nog motorolie -, koelvloeistof - en versnellingsbakolie peil gecontroleerd.
Beide keren waren allen keurig op peil.
De motorolie voelde toch wat 'stroperig' aan en heb besloten deze te laten verversen bij de 240.000 km.
Ondanks dat de olie er nog als nieuw uitziet: mooi goudkleurig.
En dat na er bijna 15.000 km gereden te hebben.
Sinds de rit hoor ik een rammeltje aan/in de uitlaat.
Met een beetje geluk is het weer een hitteschildje.
Anders is de uitlaat (nog steeds origineel..) aan vervanging toe.
Stiekem gekeken naar een Remus achterdemper, maar bijna 500 euro is me teveel geld.
Het is alleen de looks en het extra geluid.
Op dat 2e zit ik niet echt te wachten als er geen vermogenswinst is.
Er zit al een lange tijd een onbalans in de auto.
Ik dacht eerst aan een onbalans in de achterbanden.
Die heb ik laten balanceren, maar dat was het kennelijk niet.
Ze hebben ook gecontroleerd op hoogteslagen en kromme velgen.
Ook van de voorwielen.
De voorwielen had ik nog niet uit laten balanceren omdat de trilling in de vloer voelbaar was.
Sinds de 'monsterrit' ben ik er nagenoeg van overtuigd dat het de linker aandrijfas is.
Soms was er geen trilling, maar meestal wel.
Als het een fuseekogelspeling zou zijn, dan zou het altijd voelbaar moeten zijn.
De linker voorband is ook iets gaan cuppen.
De garage durft het niet aan om alleen de homokineet te vervangen.
En gaat voor de hele aandrijfas.
Dit zal bij de 240.000 km beurt gedaan worden.
Ik ben zeer tevreden over de auto en zal die reparatie op de koop toe nemen.