Al een lange tijd niets meer over Spacey geschreven..
Deels door het corona tijdperk, deels door problemen met mijn gezondheid.
Ik heb, vanwege de problemen met mijn gezondheid, in de afgelopen periode niet veel met de auto gereden.
De kmteller staat nu op 235.000 km.
Volgens het onderhoudsschema had de wagen in februari een grote onderhoudsbeurt moeten krijgen.
Deze heb ik niet uit laten voeren.
Alleen de APK is door de garage uitgevoerd.
Daar kwam de wagen deze keer zonder mankementen door.
Wel een aantekening op de werkorder dat het rechter ruitenwisserblad een streepje trok.
De werkplaats chef vond dat hij toch IETS moest opschrijven voor een 20 jaar oude auto.
Ruitenwisserblad schoon maken was voldoende om dat te verhelpen.
Net als eerder, vond ik het dus niet nodig om de onderhoudsbeurt uit te laten voeren.
De wagen start, rijdt en remt probleemloos.
De olie is nagenoeg even goudkleurig als vorig jaar.
En voelt / ruikt als nieuw.
Ik vervang nog wel (volgens schema) bij 240.000 km het interieur - en drooggasfilter.
De versnellingsbakolie is een ander verhaal. Die moet vervangen worden.
Volgens mij hebben ze bij 160.000 km wel de versnellingsbakolie vervangen, maar door een verkeerde olie.
De versnellingsbakolie zou bij 240.000 km vervangen moeten worden, maar dat haal ik nu meer naar voren.
Ik heb de auto gedeeltelijk laten spuiten omdat de blanke laklaag op de achterklep en het dak los kwam.
Dat werd steeds erger..
En natuurlijk die flinke deuk in het rechterportier eruit laten halen.
Het dak en bovenste gedeelte van de achterklep is hoogglanzend zwart gespoten.
Ik heb ervoor gekozen om (na overleg met de spuiterij) toch het hele dak zwart te laten spuiten.
Het kostte alles bij elkaar meer dan ik eigenlijk wilde.
Maar voor dat geld kan ik geen andere auto kopen in dezelfde staat als Spacey.
De wagen is nu weer netjes.

Zoals de wagen er nu uitziet, is het voldoende om enkele bestuurders verbaasd te laten kijken.
Je ziet aan hun reactie dat ze zich afvragen wat voor wagen het is.
Een paar dagen terug begon 1 van de v-snaren te piepen.
Gelijk allebei laten vervangen.
De vorige keer was dat ruim 4 jaar en 70.000 km geleden gebeurd.
Werd tijd volgens de garage..
De wagen heeft het afgelopen jaar voornamelijk voor de deur gestaan vanwege corona en ziekte van mij.
Dat is niet goed voor de wagen, maar ook niet voor de benzine in de auto.
Ik heb daarom besloten om voortaan RON98 E5 te tanken.
De benzine die er nog in zat, was ruim een half jaar oud..
En bij 15 liter in de 3 maanden benzine tanken, maakt het dubbeltje meer per liter ook niet veel uit.
Het lang stil staan had ook gevolgen voor de accu: nagenoeg leeg gelopen na ruim een maand stil gestaan te hebben.
Geeft niets: ik heb een jumpstarter.
Helaas: die had het ook begeven.
Daarom maar een kleine jumpstarter gekocht bij de Lidl. Maar pas nadat ik de reviews had gelezen.
Ik had er weinig vertrouwen in dat ik met zo'n klein ding (afmeting van een forse laptop lader) de wagen kon starten.
Maar verdraaid: het werkt!
En ik kan 'm ook nog als 'zak' lantaarn of powerbank gebruiken..