Ik herken het probleem met het niet kunnen connecten met de ELM327 Bluetooth adapter.
Het probleem zat bij mij in de telefoon.
Na het weggooien van gepairde devices, het leegmaken van de cache en het overnieuw opstarten kon mijn telefoon de adapter wel vinden.
Voor het verven van het logo heb ik zilvergrijze Wheelpaint van de Action gebruikt. Daarvan een klein beetje in een plastic dop gespoten. En met het kleinste kwastje van het setje ingekleurd in 2 laagjes.
Het zou makkelijker zijn geweest als het logo uit zou steken omdat ik nu heel goed moest oppassen de randjes van de 'krater' niet mee te schilderen.
Wel eerst HEEL goed ontvetten met ammonia!
Het is al weer een 1,5 maand verstreken sinds mijn vorige bericht.
Er is dan ook niet zoveel te vermelden.
De auto rijdt nog steeds probleemloos.
Ik hoorde een paar weken terug een rammelend geluid aan de achterkant van de auto toen ik op een klinkerweg reed.
Verontrustend en heel irritant!
In eerste instantie dacht ik dat het een stabilisator stang of iets dergelijks was.
Het werd me echter al gauw duidelijk dat het iets met de uitlaat was.
Waarschijnlijk weer een hitteschildje..
De volgende dag ben ik naar de garage gegaan.
Ze hadden de tijd en mogelijkheid om de auto even de brug op te rijden.
Het was niet een hitteschildje, maar een doorgeroeste ophangsteun.
Deze hebben ze meteen even vastgelast voor me.
De wagen is, gezien de kilometerstand van 195.000 km, toe aan een grote servicebeurt.
Deze beurt stel ik echter uit.
De grootste kostenpost van een servicebeurt is het verwisselen van de motorolie met bijbehorend oliefilter.
Ik las al vaker dat de tegenwoordige motorolie van een dusdanig goede kwaliteit is, dat de interval van de fabrikant makkelijk verdrievoudigd kan worden als er hoofdzakelijk snelwegkilometers gereden wordt.
Hier is een artikel in het AD over dit onderwerp te lezen:
Waarheid en onzin over olie verversen.
De motorolie is nog als nieuw: kleur, reuk en viscose zijn nog steeds dik in orde.
Alle ander vloeistofniveaus (rem-, stuurbekrachtigings-, koelvloeistof en automatische versnellingsbakolie) zijn nog goed van kleur / geur en op maximum peil zonder bijgevuld te zijn sinds de vorige servicebeurt.
De bougies zien er nog zeer goed uit: mooi van kleur, geen verkleuringen op porselein door doorslaan en nog steeds met de juiste electrodenafstand.
Er zijn geen foutmeldingen van de ECU.
Het luchtfilter ziet er, op wat blaadjes en zand in het filterhuis na, nog als nieuw uit.
Het filter element heb ik uitgeklopt en het luchtfilterhuis schoon gemaakt.
De remblokken aan de voorkant zullen binnen niet al te lange tijd vervangen moeten worden.
De voorste remschijven zijn nog in goede staat. Waarschijnlijk zijn die nog niet zo lang geleden vernieuwd.
De achterste remblokken en - schijven zijn OK voor nog een 15.000 km.
Daarna zullen zowel de blokken als de schijven waarschijnlijk vervangen moeten worden.
De multisnaar ziet er goed uit.
De banden zien er goed uit: geen vreemde slijtage, geen cuppen van het profiel en geen beschadigingen.
Ook de distributie snaar ziet er goed uit.
Die hoeft, volgens onderhoudsschema, dan ook pas bij 250.000 km of in 2023 vervangen te worden.
Alle lampjes en knopjes werken naar behoren.
De ruitenwisserbladen zijn ook nog steeds in orde.
De auto rijdt probleemloos: geen problemen met starten / stotteren / inhouden / geluiden / vibraties van de motor, gelijkmatig verbruik en geen vibraties / rammeltjes / overmatige speling van het onderstel / banden.
De (nog steeds) goede staat van de auto komt waarschijnlijk omdat ik hoofdzakelijk filevrije snelwegkilometers rijdt.
Het interieurfilter heb ik overigens wel vernieuwd.
Dat was wel nodig..
En het smeren van alle scharnierpunten, sloten en dergelijke doe ik het hele jaar door.
Dit is geen pleidooi voor anderen om zomaar een beurt over te slaan!
Het is een weloverwegen beslissing op basis van de staat van mijn auto en de manier waarop mijn auto bereden wordt.
Een grote servicebeurt (waarbij ik zelf de bougies, luchtfilter en interieurfilter vervang) komt toch altijd nog op ongeveer 180 euro uit.
Daar zit ongeveer 100 euro voor de olie en het oliefilter bij inbegrepen.
De rest is arbeidsloon voor de controle van de punten zoals hierboven omschreven.
Het LPG filter zal wel binnenkort vervangen moeten worden.
Aangezien ik dat zelf ga doen, zullen de kosten mee vallen.
Ik verwacht zo rond de 14 euro in totaal.
Als ik de remklauwen aan de voorkant toch al los heb i.v.m. het vervangen van de remblokken, dan ga ik die gelijk hoogglans zwart spuiten.
Zilvergrijs wordt te gauw zwart / vies.
Ik heb even overwogen om deze rood te spuiten, maar dat hoort niet bij dit type auto.
Dan zou geel een betere keuze zijn omdat blauw geen gezicht is bij de groene kleur van de auto.
Als ik de remklauwen geel zou spuiten, dan zou ik de achterste remklauwen ook gelijk moeten spuiten.
Dat is me teveel onnodig werk.
Het zou wat anders zijn als ik de remblokken en schijven achter nu ook zou moeten vervangen.