Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Even voorstellen...Mijn eerste Mitsubishi en wel de Colt CZ3 1.5

Filluar nga Hal, Maj 19, 2018, 01:12:24 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Hal

Pas 7 dagen in mijn bezit, hoop er veel plezier mee te hebben, is uit 2005 met 125K op de teller

[verwijderd door de beheerder]



JorenH

Mooi! Hoe rijdt zo'n 1.5 nou? Heb net zelf 3 dagen een 1.3, maar dat vind ik al best hard gaan voor zo'n autootje. 8)

Hal

Dag Joren, rijd lekker, komt echt los in de toeren 3500 en hoger, dan trek ie flink door, wil nog een sportfiltertje erop zetten voor het geluid...

JorenH

Hallo Hal,

Mooi! Ik zit zelf ook te denken aan een K&N luchtfiltertje. Veel plezier met je auto!

Hal

Dank je Joren, filtertje bestelt en ga eens wat stoeien met een octaan opkrikker in de benzine, ik maak niet zoveel kilometers en ben benieuwd of de combinatie K&N inlegfilter en  een benzine octaan op krikker iets toevoegt aan deze motor, lijkt me wel logisch, meer lucht en een hoger octaan gehalte moet toch wel iets opleveren?
...maar laat dit wel weten ;) Jij ook veel plezier gewenst !



Leo

Hoger octaan gehalte tanken werkt ook en maakt de motor van binnen schoon.

Hal

Las alleen dat niet alle pompen goed zijn met een beter octaan gehalte, wel 98 Ron van  BP en nog enkele, maar niet Shell?? vandaar voor het gemak maar een flesje bestelt...heb ik het fout dan laat maar weten en dank je weer!


Leo

Ik tank zelf altijd 98 vpower van shell ivm turbo motor.
maar niet elk (shell) tankstation heeft 98

Hal

Misschien en gekke vraag maar stel je tankt 98v power en je gebruikt daarnaast nog een octaan verhoger, wat gebeurt er dan of juist niet???

Dirk23

Volgens mij heeft het geen zin om een octaan verhoger te gebruiken. Levert in ieder geval geen vermogenswinst.Het juiste octaangehalte is wel belangrijk, dit voorkomt het pingelen, of detonatie van de motor.


Entharion

Citim nga: Dirk23 ne Qershor 04, 2018, 05:20:04 MD
Volgens mij heeft het geen zin om een octaan verhoger te gebruiken. Levert in ieder geval geen vermogenswinst.Het juiste octaangehalte is wel belangrijk, dit voorkomt het pingelen, of detonatie van de motor.

Je verhaal klopt wel, maar een motor met moderne ECU moet gewoon om kunnen gaan met het verhoogde octaan en gaat daarop het lucht/brandstofmengsel en ontstekingsmoment aanpassen voor meer vermogen. Daarnaast zal de motor ook meer warmte produceren en daardoor helpen de boel schoon te branden. Verwacht er overigens geen wonderen van, het verschil is marginaal en pas bij langdurig gebruik zul je de effecten zien.

Maar de ECU moet daar dus wel mee om kunnen gaan, de ECU van de 4G15T die in mijn auto zit kan het wel en je merkt het wanneer je 95 of 98 in het systeem hebt, ik heb daarom al 3 jaar geen 95 meer getankt. :)
Ik denk zomaar dat de ECU in jouw auto dat ook kan, maar met 100% zekerheid kan ik het niet zeggen...

Nobodie14

Er is in het verleden door 5th Gear een test geweest over de invloed van high octane benzine met verschillende auto's.
Dat is me altijd bij gebleven: 5th Gear - High Octane Fuels
Bij de ongeblazen motor (weliswaar een Renault motor..) heeft het geen effect gehad..

Een andere test van 5th Gear betrof een Golf GTI met high octane benzine: 5th Gear - Do Performance Fuels Make A Difference?

Kanttekening: de toevoegingen in duurdere benzine bevat chemicaliën die het brandstof traject (op den duur) schoon maken/houden en daardoor ook bijdragen aan de efficiëntie van de motor.

Wat veel interessanter voor je zal zijn is dit: 5th Gear - Getting lost horses back
Vooral de Injecion Cleaner is van belang (en makkelijk te doen) omdat de injectoren na verloop van tijd toch vervuild raken en daardoor de brandstof niet goed meer kunnen vernevelen.
Je krijgt er overigens geen PK's bij, je krijgt hiermee alleen eventueel verloren gegane PK's terug..