Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Juiste snelheid km teller

Filluar nga Willy, Tetor 21, 2013, 09:53:25 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Willy

Hallo Outlanders,


Heb begin dit jaar m'n tweede Outlander aangeschaft. Duitse versie met 18" wielen. Werkelijke snelheid ( gps) exact gelijk aan km teller.


Zo langzamerhand wordt het tijd de winterbanden weer tevoorschijn te toveren. Maar dat zijn 16" wielen.


Op mijn vorige Outlander had ik 17" zomer en de nog in mijn bezit zijnde 16" winter. Dit gaf al een aanzienlijk verschil in snelheid op de teller.


Ga er dus vanuit dat van 18" terug naar 16" nog meer afwijking zal geven. Is dit softwarematig aan te passen?  Wat zijn de kosten?

Eagle1982

Betekend dat er een verkeerde bandanmaat omheen ligt.
Dit softwarematig oplossen is verschuiven van het "probleem".
in mei zit je weer met hetzelfde.

robsel

Ik heb inderdaad ook dit verschil/probleem maar ben er al aan gewend, de afwijking is acceptabel voor mij. Ik kan de exacte snelheid ook aflezen in mijn Pioneer navigatie die ik ingebouwd heb.

Met een beetje zwakke winter rijd je maar 2 of 3 maanden op 16 inches winterbanden ::)

Ik vraag mij alleen het volgende af:

De standaard Outlander ( intro edition) werd met 16 inches afgeleverd de duurdere versies (instyle) met 18 inches, stelt de dealer dit dan automatisch in of wat is standaard vanaf fabriek??

gr
Rob

Super Top

Bij Citroën konden we dit aanpassen door het om te programmeren in de ABS computer.
In elk geval bij de gewone Citroën modellen. Bij de C-Crosser (wat eigenlijk gewoon een Outlander is) kon dit dacht ik ook.
Maar 100% zeker weet ik dit niet meer. We hadden maar een paar C-Crossers in onderhoud. Dus vaak kwam het zowiezo al niet voor.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Eagle1982

Ik mag aannemen dat de hoogtes van de 16" band en de 18" band ten opzichte van elkaar verschillend zijn om zo de hoogte te compenseren.
Iets wat naar mijn idee heel logisch is, grotere velg betekend plattere band.


Als dit iets is wat men softwarematig aan kan passen, lijkt het me verstandig om de volgende set banden af te stemmen op de wisselset zodat die in de toekomst gewoon zonder aanpassingen gewisseld kunnen worden.


Elke keer de software aanpassen brengt ook kosten met zich mee.




OutlandEric

Citim nga: Eagle1982 ne Tetor 21, 2013, 11:47:55 MD
Betekend dat er een verkeerde bandanmaat omheen ligt.
Dit softwarematig oplossen is verschuiven van het "probleem".
in mei zit je weer met hetzelfde.
Inderdaad! Bepalend voor de weergave van snelheid is de rolomtrek en die hoeft bij 16" niet anders te zijn dan bij 17" of 18". Indien dat wel zo is dan is niet de juiste bandenmaat gemonteerd!
Zie ter info bijvoorbeeld: http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm

Super Top

Klopt inderdaad wat jullie zeggen.
Desondanks blijft er bij bepaalde maten nog een kleine afwijking in rolomtrek tussen zitten.
Die konden we dan aanpassen. Vaak via een paar voorgeprogrammeerde keuzes in de apparatuur.
Dit brengt inderdaad kosten met zich mee. De computers in de auto zijn niet de snelste qua communicatie met de testkast, voor dat de auto weer buiten staat ben je zo weer 20 minuten verder.
Dat geven de meeste dealers je niet cadeau.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Eagle1982

Uiteraard zit er een kleine afwijking in als je de juiste bandenmaat gekozen hebt.
Maar ook die afwijking wordt groter of kleiner naarmate de band slijt.
Voordat een band wordt afgekeurd is er al gauw 6mm afgesleten dat is 12mm in de diameter van de band.
Alleen gaat dit zo langzaam dat je erg geen erg in hebt, maar je kilometerteller registreert dit wel.
En logischerwijze is het op het moment van ijken wel af te stellen op het aantal pulsen per omwenteling.
Kwestie van een foutcorrectie toepassen, maar het punt is gewoon dat die correctie alleen de eerste 3000 kilometer "juist" is.
Dus is het echt zonde van het geld.


Daarbij heeft een fabrikant zichzelf natuurlijk ook ingedekt door een tolerantie in te bouwen van ca. 6-8%.
Een auto die fabrieksopgaaf wordt geleverd zal altijd een afwijking naar boven hebben.
Dit is puur een veiligheid voor de fabrikant zodat deze nooit aansprakelijk kan worden gesteld voor een eventuele snelheidsovertreding die jij begaat.




Persoonlijk zou ik ( als de afwijking echt zo drastisch is ) kijken voor andere banden, alleen dan is iedere € goed geïnvesteerd.
Als de huidige banden nog goed zijn, dan zijn ze ook nog verkoopbaar en drukt dat de prijs wel weer voor de nieuwe banden.