Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Hulpveren en herprogrammering

Filluar nga Waterkastanje, Qershor 11, 2012, 11:11:21 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Waterkastanje

View Full Size Image

Heb nu hulpveren laten monteren en het motormanagement laten herprogrammeren, en ben dik tevreden over het resultaat :)



Space Star 1.6

Gele is nieuw ? witte is oud ?

Wat is het details ?

OutlandEric


Waterkastanje

Ja, ik heb de indruk dat de wagen "iets" vlotter rijd  ;)

stefke1

Hoi Waterkastanje.


Krijg je geen problemen als ze de software van de auto updaten bij de dealer?
Blijft de garantie ook behouden na de herprogrammering want het lijkt mij ook wel interessant.
zie ik het goed in die grafiek dat je nu 200 pk hebt?

Waterkastanje

Als er nieuwe motormanagement software wordt geïnstalleerd door de dealer wordt de herprogrammatie inderdaad overschreven of gewist, maar geen nood, de tuner plaatst die (gratis) terug.
Bij sommige tuners krijg je of betaal je extra voor die garantie (dat is gewoon een verzekering)
211pk & 465nm

StoneColt

Dat ziet er wel strak uit die curves.. en die waarden ook...! Ben alleen bang dat je turbo en je olie snel achteruit gaan.. Hoop dat je onderhoudstips hebt gekregen, want zo'n drastische verandering is wel oppassen..

Waterkastanje

#9
Beste StoneColt, bedankt voor je advies en bezorgdheid, dat onderhoud verhaal is ook een stokpaardje van me, je hebt daar 100% gelijk in.
Ik probeer ook altijd mensen er van te overtuigen hoe belangrijk dat is.
Dit is niet mijn eerste getunede wagen, bijvoorbeeld, mijn vorige was getuned door Hirsch, met garantie van de constructeur, volgens de concessiehouder/dealer was één onderhoudsbeurt per jaar of om de 30.000km voldoende!
Het is op mijn uitdrukkelijk verzoek dat dit om de 10.000km gebeurde (olie en olie filter)
Ik heb nooit problemen gehad met de motor of met de turbo, nooit olie verbruikt.
Wel heb ik vroeger eens een vervuilde EGR klep gehad omdat ik mij aan het nieuwe/ecco rijden had gewaagt ;D
(Nu heb ik daar een oplossing voor gevonden, om mijn ecologische schuldgevoel te sussen, ik koop via "co2logic"
co2 certificaten om de vervuilende aspecten van ons autorijden te compenseren, en het is goedkoper dan je EGR klep te laten reinigen ;) maar dit terzijde)

Ik ben niet over één nacht ijs geweest, voor ik de herprogrammering liet uitvoeren, en heb dit ook overlegt met de Mits' dealer.
Dit programma is maatwerk, en niet zo'n Duitse kopij, dat door veel tuners wordt aangeboden, waar men enkel het grootste deel van de extra pk's & nm wint uit het simpelweg opvoeren van de turbo druk.
Nu heb ik deze tuning niet laten uitvoeren om met de Outlander te gaan racen, dan had ik beter een Lancer Evo gekocht.
Het is zoals met martial arts, je bekwaam jezelf daar ook niet in om meteen iedereen op straat in elkaar te meppen, je gebruikt het met verstand en wanneer nodig!

StoneColt

Hahaha, das een goeie, co2 logic, nog nooit van gehoord :P. Fijn om je schuldgevoel af te kopen hahaha.
Maar goed dat je er ervaring mee hebt. Had nooit gedacht dat zo'n vermogentoename mogelijk was op pure standaard onderdelen. Maar als je er inderdaad niet super veel op dat gas pedaal gaat rammen is het ook prima.

Lijkt een beetje op een vriend van mij die altijd zijn computer overclockt, hij zegt, ja, ik ga eigenlijk altijd ver over de grens, en ik moet ook echt niet langer dan 20 minuten alles op volle belasting zetten, want dan gaat het licht uit. Maar hij houdt er rekening mee dat met de dingen die hij ermee doet, je nooit op 100% volle belasting komt.

Denk inderdaad als jij er een dagje op het circuit mee zal gaan rijden, dat hij het wel moeilijk gaat krijgen, maar als je gewoon af en toe lekker doortrekt op de snelweg of binnendoor, dan heeft de auto in de tussentijd weer genoeg tijd om af te koelen en schadevrij te blijven.

Ik kan wel zien dat het een professionele tune op maat is, zo'n mooie curven krijg je niet met van die standaard voor ingestelde ROM bestandjes die ze op je ecu laden.

Mag ik vragen hoeveel het gekost heeft? Klinkt wel interessant, neem aan dat ze alle auto's doen? (niet voor mijn auto)

Waterkastanje


cyberbob

#12
ZIe dat je geweest bent waar ik ook geweest ben. Juist de maand voor jou.
Toen hadden ze nog niet zoveel ervaring met de outlander, nog maar 1 voor mij gedaan. Maar ja ik denk ook dat het niet zo kwaad kan. Want in Nederland hebben ze bv 177pk terwijl wij in Belgie het moeten stellen met 140pk wat eigenlijk echt het minimum is voor zo'n wagen. Ben er al mee op vakantie geweest naar Duitsland. En kan je zeggen dan kan je die extra pk's wel goed gebruiken.
Zeker als je geladen bent. De mijne heeft wel minder pk en koppel gekregen. Maar ja je ziet dat ze iedere keer weer bij leren. Ze gaan daar voorzichtig te werk.
Jammer genoeg duurt het wel rond de 4u tegen het af is. Omdat de leessnelheid van de computer in de mitsubishi niet zo snel is. Om data te laden of zo.
Die hulpveren wat is dit precies en is dit zo'n grote verandering? Heb je dit dan laten doen door je mitsubishi garage. Ik denk er nu ook aan om die led dagrijlichten van Mitsubishi te laten installeren. Moet ze wel kopen in Duitsland omdat je ze daar maar kan verkrijgen. zie www.mitsubishi.de daar hebben ze veel meer accesoires dan hier in Belgie voor de Outlander.

Waterkastanje

#13
Cyberbob, Aha dat is jouw wagen met 193pk & 462nm koppel das maar een klein verschil hé, het is nu hun vierde dat ze hebben gedaan. Er rijd hier nu ook een grijze Outlander rond met 206pk.
Maar dat heeft niets te maken met meer of minder ervaring van de tuner met een bepaald model, er zijn gewoonweg geen twee echt dezelfde wagens, zelfs al rollen ze op het zelfde moment van de band, in massa productie van motoren / wagens heb je nu eenmaal toleranties.

Idd In Nederland wordt onze wagen geleverd met 177pk dat is 34pk verschil met mijn wagen, maar het koppel van mijn wagen ligt wel hoger dan de standaard Nederlandse afstelling.
Ik ben tevreden van BR Performance, ze zijn idd voorzichtig en professioneel.
De herprogrammering is gebeurt binnen de toleranties van de constructeur, je loopt bij normaal verstandig gebruik geen risico om wat dan ook te forceren, wel kan je, zoals hier door anderen ook als is aangehaald, beter je olie en olie filter iets vlugger verversen.

Die hulpveren zijn van Mitsubishi maar dat zijn eigenlijk veren van een Nederlandse fabrikant MAD die had ik onder mijn vorige wagens ook zitten en van zeer degelijke kwaliteit!
(Zoals bijvoorbeeld de originele trekhaken van Mitsubishi, van Thule komen, dat zijn ook geen prullen)
Die veren zorgen er voor dat bij extra belading je standaard veren "geholpen" worden in het dragen van het gewicht.
Je wagen gaat bij belading minder of bijna niet meer doorhangen achteraan, zonder eigenlijk aan comfort in te boeten.
Zeker wanneer je een caravan trekt, zorgt dit voor extra stabiliteit van de combinatie.
Je caravan drukt immers via je trekhaak extra op je achtertrein, en bij kleine slinger bewegingen, helpen die veren ook om die beter te controleren, omdat alles achteraan door die hulpveren wat strakker komt te zitten.
Dit in combinatie met 18"velgen en laag profiel banden maakt het erg aangenaam rijden met de Outlander en caravan!!

De Led verlichting heb ik ook door de Mits dealer laten plaatsen.
Je hebt gelijk, ik heb dat ook al gemerkt, in Duitsland kan je veel meer accessoires kopen en ze zijn goedkoper!
Zou er graag die originele 19" Mitsubishi velgen kopen in bicolor (Zwart & zilver) Black Edition 245 45 19 MME 31522 XA die kosten in Duitsland 1196€ in Nederland denk ik 1571€ en bij ons waarschijnlijk een paar honderd meer!
Misschien dat ik eind dit jaar eens naar Aken of Keulen rij om de plaatselijke Mitsubishi dealer te bezoeken!!

Bart53

Bij het plaatsen van hulpveren van mad gaat de wagen wel een 5 cm omhoog.
Maar je kunt nu wel  meer laden, zonder dat de auto doorzakt.
De combinatie blijft nu mooi recht.








maar