Algemeen > Projecten en How to do's
How to: Omgaan met GDI motoren
Super Top:
Als ik op diverse fora kijk, zie ik heel vaak vragen/problemen omtrent de GDI motor.
Het heeft weinig zin om dat 101 keer te moeten vertellen.
Vandaar dat ik hier maar even een topic over heb gemaakt en boven aan in de werkplaats neer heb gezet, om als vraagbaak te kunnen dienen.
Een GDI motor is een gevoelige motor die toch wel een beetje speciaal onderhoud vraagt.
Maar wanneer een GDI motor goed behandeld wordt en goed onderhouden wordt, heeft men er een zeer betrouwbare en zuinige motor met goede prestaties voor terug.
Olie:
Een bekend probleem bij de GDI zijn de tikkende klepstoters.
In de meeste gevallen wordt dit veroorzaakt door het gebruik van verkeerde olie of de verversingstermijn is niet in acht genomen.
De GDI motor heeft net als heel veel andere motoren "hydraulische" klepstoters die gesmeerd worden met motorolie.
Wanneer er een te dikke olie (standaard olie) wordt gebruikt, wil dit niet door de oliekanaaltjes worden geperst, waardoor de klepstoters droog komen te staan.
Ook wanneer de olie niet tijdig ververst wordt krijg je last van tikkende klepstoters, omdat kanaaltjes verstopt raken door ijzerdeeltjes die door slijtage in de olie komen.
Voor dit blok moet je een "vol syntheet" gebruiken met een viscositeit van 5W30 of 10W30 (High performance)
Over het algemeen zijn dit longlife oliën en gaan circa 25.000 km mee. (Deze oliën worden vaak toegepast in de racerij)
Dus op het moment van aanschaf even pijnlijk, maar je kunt wel weer een tijd vooruit.
Brandstof:
Verder hebben we nog de brandstof.
Een GDI haalt alleen bij RON 98 of hoger de beste prestaties.
Even de voordelen op een rijtje:
- lager brandstofverbruik.
- meer vermogen
- stillere motor
- comfortabeler rijden
- minder slijtage
De kosten aan de pomp liggen iets hoger, maar verdienen zich terug aan kilometers per liter en comfort.
Bougies:
Dan hebben we nog een aandachtspuntje, de bougies.
De GDI is een arm mengsel motor en heeft hiervoor speciale bougies nodig om een juiste verbranding te kunnen garanderen.
Iridium bougies worden hiervoor gebruikt.
Deze elektrode van deze bougies zijn gemaakt van het hardste edelmetaal dat we hier kennen.
Iridum smelt bij dusdanig hoge temperaturen, die zullen we in een verbrandingsmotor niet tegenkomen.
Daarbij is de elektrode de helft dunner dan bij de reguliere bougies, wat tot gevolg heeft dat de vonk bij een lagere ontsteekspanning tot stand komt en beter gereguleerd is, dus de kans op misfires een stuk kleiner, en de verbranding vollediger is.
Verder heeft de iridium bougie nog een zelfreinigende werking, waardoor roet en kooldeeltjes niet aan de elektrode blijven zitten.
Ook hier staat een flinke prijs tegen over tov de gewone bougie, alleen gaat deze bougie 90.000 km mee.
Het is even een investering, maar loont zeker.
Schokje:
Bij een GDI is het heel goed mogelijk dat er omstreeks de 80 km/h een schokje gevoeld wordt.
Dit is het omschakelen van rijk naar arm mengsel (en vice versa).
Dit is weer terug te vinden op het display als je kijkt naar je momenteel verbruik, je ziet dan de waarden verspringen.
Deze how to is geschreven door Eagle1982
4Koen63:
Als ik hier even op mag inhaken, ik rij nu zelf een tijdje GDI.
Uiteraard hou ik - en de vorige eigenaars ook gelukkig - me aan al deze extra aandachtspuntjes van de GDI-motor.
Bij mij is de "range" van het bokken (puntje 4) ongeveer van omstreeks 105 tot 115 km/u. Dit vind ik zelf erg vervelend aangezien ik graag op de snelweg een kruissnelheid aanhou van ongeveer 110 km/u.
Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat een motor op constante snelheid (deellast) zijn mengsel gaat veranderen?
Als iemand mij hier iets meer over kan vertellen ben ik hem of haar heel erg dankbaar :)
Eagle1982:
Dat zal dan niet gaan om het omschakelen van het mengsel.
Dat is namelijk een 1 malig schokje wat je niet altijd hoeft te merken.
Die van mijzelf heeft er ook een handje van, maar wat precies de oorzaak is weet ik nog niet.
Wel heb ik gezien dat de lambdasonde op dat moment exact hetzelfde reageert als de motor.
Dus wellicht dat daar meer info te halen valt.
Als ik meer te weten kom dan laat ik het je weten.
Probeer wel de "How To" topics zo schoon mogelijk te houden, anders verliezen ze op een gegeven moment hun waarde ;)
trancedrift:
De vorige eigenaar (ik) rijde liever met snelheden tussen 130 en 150 dus had nooit last van dit, maar ik heb wel eens gemerkt wat subtiele schokken bij 100 km/h constante snelheid (meestal op traject controles). In dit geval draait deze motor op relatief lage toeren, zo laag dat in combinatie met de automaat ik denk dat het gaat bijna naar stationair lopen regime, af en toe, en de EGR klep gaat steeds dicht en open. Echter is deze auto gemaakt voor cruisesnelheden van tenminste 115-120, dan zijn de toeren rond 2600-2700 en de EGR gaat niet onnodig aan. Ik zal zeggen zelfs dat als je alleen 95 tankt als ik deed, het is meer zuinig met snelheden van 140 (~3200 toeren), dan gaat de EGR helemaal niet meespelen als een factor. Als je liever onder de 3000 toeren blijft moet misschien denken aan 98 octaan tanken.
PS: een beetje uitleg - motor verandert mengsel als de EGR aan gaat omdat die denkt dat er zit nog niet verbranden benzine in de uitlaatgassen, dus de injectoren gaan minder vaak open. Dan wordt je mengsel ineens te arm, zeker als de uitlaatgassen te heet, te koud, of te arm zijn, dus wordt de mengsel te slecht, dan gaat de ecu weer ingrijpen (lampda 1 leest slechte mengsel etc)
4Koen63:
Ik snap dat het topic liefst "zo schoon mogelijk" moet blijven :)
Ik tank standaard minimaal octaan 98 met de GDI, en in de toekomst zal de EGR afgedopt worden. Benieuwd of dat resultaat heeft.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie