Ik ken de specifieke test van de Autovisie niet, maar ik heb wel een idee/mening/... hierover.
De compacte klasse wordt momenteel toch vooral gedomineerd niet-Japanners. Daihatsu is niet meer verkrijgbaar in Nederland. Nissan is recent in Nederland gestopt met de Pixo (had ik ergens gelezen), het broertje van de nog wel verkrijgbare Suzuki Alto. Maar de Alto is er alweer een aantal jaren, blijkbaar is daardoor de interesse gedaald. De Nissan Micra en Mitsubishi Space Star zitten toch net een niveau-tje hoger, eerder compacte B-klasse dan A-klasse. Het huidige model Micra wordt ook al eventjes geproduceerd overigens. De Peugeot/Citroën/Toyota drieling begint ook wat verouderd te raken, maar daar schijnt binnenkort een opvolger van te komen, die zal de VW-drieling wel een goed weerwoord kunnen geven.
Mijn ouders rijden overigens een Picanto en heb er zelf ook weleens eentje meegekregen als leenauto, ik moet zeggen absoluut geen verkeerde auto. En als voormalige Seat eigenaar spreekt mij de VW-drieling ook zeker aan. Aan de i10 kleeft wel een beetje een opa&oma-imago wat mij betreft, maar het zijn best fijne auto's, dat zeg ik met name gebaseerd op de ervaring met de tien jaar oude Atos die wij als boodschappen auto hebben staan/rijden.
Kortom gebaseerd op de huidige markt/modellen kan ik de conclusie van de Autovisie goed begrijpen. Sowieso is de marktpositie van de Japanners in Nederland toch al niet meer zo sterk al tijdens mijn jeugd (naar mijn beleving), met in iedere straat Micra's, Sunny's, Startels, Carisma's, enz. Met de betrouwbaarheid is niet veel mis en er komen nog steeds mooie auto's uit het Japan, maar met name de Europese merken lijken de laatste jaren meer in trek (als gevolg van de bijtelling???).