Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Lambda sondes vervangen?

Filluar nga Willem.deboer, Qershor 01, 2016, 12:34:33 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Willem.deboer

Hallo, ik heb sinds enige tijd een Spacestar 1.6 uit 2004 met 150.000 km. Mijn diagnose (Torque op de smartphone en bluetooth ODBII module) geeft aan dat er een storing P0421 is (geweest). Zover ik het begrijp heeft dat met verouderde lambdasonde(s) te maken.
Wat is de procedure om de ECO foutcodes te clearen (lopend, niet lopend, stationair etc.)

Is het makkelijk om ze zelf te vervangen?
Waar zitten ze en kan je er goed bij?
Kan dit ook een m.i. hoog benzineverbruik van 7.7 l/100km verklaren
Kan dit ook soms onregelmatig stationair draaien verklaren?


Alvast bedankt!

klaasqatar

Hetzelfde probleem hier. Zelfde storing. Schijnt de voorste kat te zijn die niet goed meer functioneert. Ons verbruik is  nog gewoon  normaal maar een hoger verbruik kan natuurlijk ook daarmee te maken hebben...

Entharion


Hallo Willem,

Ik denk eventjes mee, het lastig stationair lopen kan komen doordat je motor te rijk loopt (stinkt het naar benzine achter de auto?)

De code P0421 is niet per sé een lambdasensor, het kan ook de katalysator zijn.
http://www.mitsubishi-owners-club.nl/forum/index.php?topic=9689.0

Lambda sensoren vervangen is niet altijd een makkelijke klus, vaak zitten deze erg vast door het herhaaldelijk opwarmen en afkoelen van de uitlaatdelen. Je hebt er eigenlijk ook een aparte sleutel voor nodig met een uitsparing voor de kabel.

Om zeker te zijn wat de foutmelding nu werkelijk veroorzaakt zou je de temperatuur van de kat moeten meten, deze zou aan de achterkant warmer moeten worden dan aan de voorkant. Dat kan met zoiets: https://www.conrad.nl/nl/voltcraft-ir-500-8s-infrarood-thermometer-ir-500-8s-100983.html

Met vriendelijke groet,

Rens

Willem.deboer

Aha. Dus niet de lambda sondes maar de cat. Ik ben ook benieuwd hoe moeilijk het is om de lambda sondes zelf te vervangen. Op Ebay zijn ze niet duur, de garage vraagt er meestal een behoorlijk bedrag voor. Ik heb het motormanagement kortgeleden gereset om zeker te weten dat de fout nog steeds optreedt. Binnenkort checken.

Willem.deboer

Citim nga: Entharion ne Qershor 09, 2016, 11:59:12 PD
Ik denk eventjes mee, het lastig stationair lopen kan komen doordat je motor te rijk loopt (stinkt het naar benzine achter de auto?)

De code P0421 is niet per sé een lambdasensor, het kan ook de katalysator zijn.
http://www.mitsubishi-owners-club.nl/forum/index.php?topic=9689.0

Lambda sensoren vervangen is niet altijd een makkelijke klus, vaak zitten deze erg vast door het herhaaldelijk opwarmen en afkoelen van de uitlaatdelen. Je hebt er eigenlijk ook een aparte sleutel voor nodig met een uitsparing voor de kabel.

Om zeker te zijn wat de foutmelding nu werkelijk veroorzaakt zou je de temperatuur van de kat moeten meten, deze zou aan de achterkant warmer moeten worden dan aan de voorkant. Dat kan met zoiets: https://www.conrad.nl/nl/voltcraft-ir-500-8s-infrarood-thermometer-ir-500-8s-100983.html



Dank je Rens, ik heb wel eens ooit benzine geroken, maar of dat van de mijne was? Denk het niet. Ik begrijp dat de problematiek rond P0421 meerdere variabelen kent. Dan is een bezoek aan de garage waarschijnlijk toch slimmer. Ik kan me overigens voorstellen dat een te rijk lopende motor ook de cat of de lambdasonde in de fout kan laten gaan.
Dank voor de link naar het topic!

roy94

Probeer ook eens de ECU opnieuw in te leren als je dat nog niet gedaan hebt.


Hoe dat moet vind je hier op het forum.
http://www.mitsubishi-owners-club.nl/forum/index.php/topic,9759.0.html

Entharion

#6
Citim nga: Willem.deboer ne Qershor 09, 2016, 12:11:37 MD

Dank je Rens, ik heb wel eens ooit benzine geroken, maar of dat van de mijne was? Denk het niet. Ik begrijp dat de problematiek rond P0421 meerdere variabelen kent. Dan is een bezoek aan de garage waarschijnlijk toch slimmer. Ik kan me overigens voorstellen dat een te rijk lopende motor ook de cat of de lambdasonde in de fout kan laten gaan.
Dank voor de link naar het topic!

Geen probleem Willem!

Hierbij ook wat technische uitleg;

De katalysator is heeft kleine stukjes edelmetaal in zich die verantwoordelijk zijn voor het verder afbreken van schadelijke stoffen in de verbrandingsgassen zoals koolstofmonoxide.
Om te controleren of deze zijn werk goed doet heb je zogenaamde lambdasondes meestal voor en achter de katalysator zitten die a.d.h.v. die meting de ECU vertellen of de verbranding juist is en deze stemt het zuurstof/brandstofmengsel hierop af.

Als de lambdasondes of de katalysator niet goed werken krijg je bijv. de P0421 code, wat eigenlijk zegt dat er iets mis is en de meting van de lambdasonde achter de katalysator teveel schadelijke stoffen meet.
Vandaar dat het moeilijk te bepalen is of het de sensor is, of juist de katalysator.

Dat zou je alleen kunnen uitsluiten door te meten of de katalysator nog werkt en aan de achterkant dus warmer word vanwege de reactie binnen in de katalysator
Bij een garage zullen ze dit ook moeten doen om het echt zeker te weten, maar na 150.000km hoort de kat nog niet versleten te zijn, veel korte stukken rijden kan de levensduur wel verkorten.

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt :)

Overigens is het het beste om foutcodes te wissen als het contact aanstaat en de motor uit.

Mvg,

Rens

Willem.deboer

Het probleem loste zich vanzelf op. Ik heb één tank Blueone leeggereden. Op dat moment had ik de foutmelding P0421. Ik heb daarna weer Euro 95 getankt en de ECU gereset en opnieuw ingeleerd. De foutmelding is niet meer teruggekomen.