Als ik op diverse fora kijk, zie ik heel vaak vragen/problemen omtrent de GDI motor.
Het heeft weinig zin om dat 101 keer te moeten vertellen.
Vandaar dat ik hier maar even een topic over heb gemaakt en boven aan in de werkplaats neer heb gezet, om als vraagbaak te kunnen dienen.
Een GDI motor is een gevoelige motor die toch wel een beetje speciaal onderhoud vraagt.
Maar wanneer een GDI motor goed behandeld wordt en goed onderhouden wordt, heeft men er een zeer betrouwbare en zuinige motor met goede prestaties voor terug.
Olie:
Een bekend probleem bij de GDI zijn de tikkende klepstoters.
In de meeste gevallen wordt dit veroorzaakt door het gebruik van verkeerde olie of de verversingstermijn is niet in acht genomen.
De GDI motor heeft net als heel veel andere motoren "hydraulische" klepstoters die gesmeerd worden met motorolie.
Wanneer er een te dikke olie (standaard olie) wordt gebruikt, wil dit niet door de oliekanaaltjes worden geperst, waardoor de klepstoters droog komen te staan.
Ook wanneer de olie niet tijdig ververst wordt krijg je last van tikkende klepstoters, omdat kanaaltjes verstopt raken door ijzerdeeltjes die door slijtage in de olie komen.
Voor dit blok moet je een "vol syntheet" gebruiken met een viscositeit van 5W30 of 10W30 (High performance)
Over het algemeen zijn dit longlife oliën en gaan circa 25.000 km mee. (Deze oliën worden vaak toegepast in de racerij)
Dus op het moment van aanschaf even pijnlijk, maar je kunt wel weer een tijd vooruit.
Brandstof:
Verder hebben we nog de brandstof.
Een GDI haalt alleen bij RON 98 of hoger de beste prestaties.
Even de voordelen op een rijtje:
- lager brandstofverbruik.
- meer vermogen
- stillere motor
- comfortabeler rijden
- minder slijtage
De kosten aan de pomp liggen iets hoger, maar verdienen zich terug aan kilometers per liter en comfort.
Bougies:
Dan hebben we nog een aandachtspuntje, de bougies.
De GDI is een arm mengsel motor en heeft hiervoor speciale bougies nodig om een juiste verbranding te kunnen garanderen.
Iridium bougies worden hiervoor gebruikt.
Deze elektrode van deze bougies zijn gemaakt van het hardste edelmetaal dat we hier kennen.
Iridum smelt bij dusdanig hoge temperaturen, die zullen we in een verbrandingsmotor niet tegenkomen.
Daarbij is de elektrode de helft dunner dan bij de reguliere bougies, wat tot gevolg heeft dat de vonk bij een lagere ontsteekspanning tot stand komt en beter gereguleerd is, dus de kans op misfires een stuk kleiner, en de verbranding vollediger is.
Verder heeft de iridium bougie nog een zelfreinigende werking, waardoor roet en kooldeeltjes niet aan de elektrode blijven zitten.
Ook hier staat een flinke prijs tegen over tov de gewone bougie, alleen gaat deze bougie 90.000 km mee.
Het is even een investering, maar loont zeker.
Schokje:
Bij een GDI is het heel goed mogelijk dat er omstreeks de 80 km/h een schokje gevoeld wordt.
Dit is het omschakelen van rijk naar arm mengsel (en vice versa).
Dit is weer terug te vinden op het display als je kijkt naar je momenteel verbruik, je ziet dan de waarden verspringen.
Deze how to is geschreven door Eagle1982