Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Mitsubishi Colt CJ0, mijn "project"

Filluar nga StoneColt, Mars 21, 2012, 04:08:10 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

StoneColt

Ik post al een tijdje vragen en reacties, maar heb nooit echt laten zien waar ik mee bezig ben. Dus, bij deze. De auto staat er op het moment zo bij:




En eerst zo:





Al een flinke vooruitgang, die velgen en strips verwijderd. Niet te vergeten de daklijsten zijn weer compleet..


Motorisch heb ik al een aantal dingen aangepakt:

Nieuwe koppakking
Cilinderkop gevlakt (met stukje extra voor meer compressie)
Klephoeken 30 graden
in- en uitlaatpoorten cilinderkop geflowd
Cilinderkop zelf geflowd
Inlaatspruitstuk geflowd
Uitlaatspruitstuk geflowd.
Green luchtfilter (vervangingsfilter)
Inlaatkanaalrestricties verwijderd.
Gasklephuis naar 50mm ipv 46mm (van spacestar 1.6).
Nieuwe distributieriem, nieuwe rol
Dynamo gereviseerd
Nieuwe bougies (iridium)
Nieuwe bougiekabels, verdelerkap, rotor.
Nieuwe (tweedehands) injectoren
Koelvloeistof vervangen.
alles gereinigd waar ik aan gewerkt heb (inlaat, uitlaatspruitstuk, cilinderkop, cilinders zelf, zuigers bovenkant etc.,)
Kleppen gesteld
Wielen uitgelijnd (nieuwe velgen met Excellence banden :D)


Nog te doen:


Nieuwe waterpomp, ligt al een half jaar
Afstellen, timing distributieriem met verstelbaar nokkenas tandwiel (ligt ook klaar)
ECU afstellen
Weer nieuwe olie en filter
Chassisbalken roest weghalen en bijlassen.
Schokdempers vernieuwen voorkant.
Juiste stabilisatorstangeindjes monteren ipv die van proton.
deurlijsten zwart spuiten
Sleutel met afstandsbediening monteren (ligt klaar)
Elektrische ramen (liggen ook klaar)
Blower repareren (stand 1 werkt niet, pas vanaf 2)
Rubbertje koplamp teruglijmen/ angel eyes kopen
Motorkap sluiting richten
Nieuwe remvloeistof
Nieuwe koppelingsplaat (als oude versleten zijn)
Nieuwe versnellingsbakolie
Nieuwe stuurbekrachtigingsolie (en goed reinigen vanbinnen)
Isolatie motorwand vernieuwen, weggevreten door marter.
Isolatie aanbrengen op motorkap.


Zullen vast nog meer dingen zijn, maar ach, die kom ik wel tegen.


Toevoeging: Uitstoot is niet in orde, daar oorzaak van achterhalen, tweedehands Kat besteld met sonde.

ECU gebeurt met Openport 2.0, Innovate LC-1 wideband controller en laptop. Tot nu toe nog problemen met het bereiken van de ECU met de Openport en ECUflash. Gelukkig goed contact met Tactrix daarover.

Eagle1982

Ziet er netjes uit zeg.
Leuk waslijstje.


Voor die kachelblower zul je het waarschijnlijk moeten zoeken in de kachelweerstand.
Als stand 1 het niet doet is er een weerstand stuk, bij een 4 traps regeling staan 3 weerstanden in serie, elke trap die je hoger gaat vervalt een weerstand, waardoor de spanning en de stroom op de blower hoger wordt.
Bij stand 1 staan alle 3 de weerstanden geschakeld, bij stand 2 , 2 weerstanden, bij stand 3 nog 1 weerstand en bij stand 4 geen weerstand.


Kans is groot dat je eerste weerstand dus stuk is.


StoneColt

Ik sta er zelf versteld van hoeveel ik al gedaan heb..

thanks, die weerstand zit in de blower? of ergens anders? Is dat gewoon een kwestie van een nieuwe solderen?


Ik heb overigens ook de spiegels gespoten, spiegels zelf kleur van de auto, het stuk aan de deur zwart.

Eagle1982

Meestal is die kachelweerstand een los vervangbaar onderdeel, wat je er zo weer tussen kunt stekkeren, dus solderen is niet nodig.
Je zou even moeten kijken waar de voeding van de blower op aan gesloten wordt, als de weerstand extern is, dan gaat de stekker van je blower daar heen en anders rechtstreeks naar je zekering/relais kast.


StoneColt

Thanks! ik kom er wel uit, zoniet, hoort men het wel ;). Ik heb nu intensief mailcontact met Tactrix over de Openport 2.0. Nu een betaversie gekregen van ECUflash om te testen.. Wel erg frustrerend, op een forum van openecu.org is iemand met een spacestar 1.3 uit 1999, daar waren totaal geen problemen.
Vorige keer contact met Tactrix was minstens 2 weken wachten op reacties.. gelukkig is dat beter.


Nog een andere 'update'. Ik heb gisteren mijn motor bijgevuld met olie (liep er blijkbaar uit via kleppendeksel, deze eens goed stevig aangedraaid na schoonmaak), de ECU ontkoppeld en opnieuw laten inleren. Nu rijdt de auto een stuk soepeler.. Maar eerst roest aanpakken voordat ik kan overwegen te herkeuren..

Ukkie

sowieso zwaar baas dacht ik toen ik de foto zag! ziet er netjes uit, je richt je meer op de inhoud dan op het uiterlijk van de auto net weer iets anders als mij:p haha. ga zo door!

StoneColt

Haha, ja, ik was ook uiterlijk van plan, maar hij mag er van buiten best snel uitzien, maar als mijn oma mij nog inhaalt (met haar rollator), heb ik niks aan dat uiterlijk.
Bovendien woon ik hartje Rotterdam, uiterlijk blijft niet lang standhouden.. Deuken nemen alleen maar toe en niemand die zich als verantwoordelijke kenbaar maakt..

Eventueel ga ik wel nog ramen blinderen en een schroefset eronder. En wat skirts eronder, maar, meeste zijn zo bombastisch.. niks voor mij ;).

de-xavi


StoneColt

Je bedoelt de stootstrips? Ik weet het niet meer precies, maar volgens mij had ik ze er gewoon af getrokken, omdat ze al een beetje los zaten. maar je kunt het proberen los te snijden met een stukje draad dat er net tussen past. Vervolgens de resten met een caramelschijf verwijderen (is een karamelkleurig en -geurig rubberen opzetstuk voor je boormachine om bestickering te verwijderen).

Ik raad het alleen af bij auto's die al redelijk oud zijn, je ziet het toch wel. Of je moet de hele lak opnieuw polijsten, misschien dat je het dan minder zult zien. Voor mij was het prima zo, je zag het alleen als je er goed naar keek. Was altijd nog beter dan die lelijke zwarte stootstrips.

de-xavi

ja die bedoelde ik maar dacht dat ze met clips vastzaten dus liet ik ze er maar op.
danku  8)

StoneColt

Nope, zijn gelijmd. Maar nogmaals, je zult kleurverschil zien. Succes (evt.)

de-xavi

hoe flow je je cilinderkop zelf? en kan je zelf je inlaat- en uitlaatspruitstuk flowen?

StoneColt

#12
Hee, excuses voor mijn late reactie.

Ja, je kunt het zelf doen, maar het is niet zonder risico en je moet geduld hebben en weten wat je doet!!! Ik heb een dremel gebruikt, met verschillende opzetstukken. Allereerst zorg je ervoor dat je cilinderkop helemaal kaal is, alles eruit, kleppen/veren/rubbers/as etc. Dan gebruik je je (beide) spruitstuk pakking(en) om de exacte afmetingen van je poorten af te tekenen (voor het beste resultaat raad ik aan om dit ook op de spruitstukken zelf te doen, waarbij je er wel voor zorgt dat de openingen van het inlaatspruitstuk of EXACT even groot is als de pakking of net iets kleiner, om te voorkomen dat de lucht die er doorheen gaat tegen een drempel botst (omdat het gat waar de lucht doorheen moet kleiner is dan waar het vandaan komt). Hetzelfde geldt ook voor het uitlaatspruitstuk.
Over het algemeen geldt gewoon dat je je eerst heel goed moet verdiepen in de stroming van lucht/mengsel. Dit is minder simpel dan gedacht, want je kunt ook te maken krijgen met turbulentie (wat op sommige plekken wellicht juist goed is, bijvoorbeeld vlak na het punt waar de benzine geinjecteerd wordt, zodat de lucht en de benzine zich goed mengen (dus geen absoluut gladde afwerking op die plaats, tenzij het je alleen gaat om meer kracht onder hoge toeren). De flow moet gewoon zo soepel mogelijk gaan, en het probleem is dat lucht onder hoge druk en snelheid net zo reageert als bijvoorbeeld water.
Wat ik heb gedaan is allemaal puur op inzicht, niet op basis van meetresultaten. Maar dat laatste is natuurlijk het beste. Maar het vergroten van je poorten uiteindelijk zal meer koppel leveren op hogere toeren, je moet een compromis maken. Wat je uiteraard kunt doen is alle oneffenheden gladmaken en de poorten even groot maken als de pakkingen. Zorgen voor een optimale flow, maar nogmaals, groter betekent niet per se beter, als de doorgang nauwer is, maar wel met minder obstructies, zou je in theorie meer koppel kunnen krijgen in het gemiddelde toerenbereik, omdat de lucht dan sneller gaat en onder meer snelheid de cilinder in gaat. Waardoor het mengsel optimaler is.
Onder hoge toerentallen zal de viscositeit van lucht alleen maar toenemen, en heb je meer baat bij grotere doorgangen.
Maar onthoud ook dat het niet per se glad hoeft te zijn van binnen, spiegelglad proberen sommigen het te maken, maar dat maakt waarschijnlijk alleen echt uit als je al het andere precies goed hebt en misschien op een motor van 500 pk één pk extra wilt, of een halve, gok ik.

Wat dan ook helpt is om je kleppen opnieuw te laten draaien, op 30 graden o.i.d. Om meer toestroom mogelijk te maken. Maar ook dit is heel specifiek en kun je eigenlijk alleen zeker weten door te meten, wat erg moeilijk is als gewone doe-het-zelver.

Allerlaatste, en wellicht het belangrijkste hierbij, is dat wanneer je dit allemaal gedaan hebt, je de ECU moet laten afstellen. Anders rijdt hij eigenlijk niet zoals het hoort. Dit kan denk ik alleen met een PiggyBack ECU bij deze auto, ik heb het zelf geprobeerd met een eigen kabel/software, maar voor deze auto is er nauwelijks iets van werkende software te vinden, tenzij je zelf een ROM kunt analyseren en in kaart kunt brengen.

Hopelijk genoeg info? Als je het doet voor efficientie, zou ik alleen zorgen dat de poorten goed uitgelijnd zijn en dat er zo min mogelijk obstructies zijn, wil je meer, dan raad ik je aan om hem na al het werk ook te laten afstellen.

Groeten!

de-xavi

wow heb echt respect voor je werk :) maar denk dat ik toch niet aan deze klus ga beginnen  :)

StoneColt

haha, tja, je moet het leuk vinden. Ik heb het ook niet gedaan om van mijn auto een dikke racemonster te maken. Het blijft een 1.3 tje. Maar juist daarom handig om het te leren. Maar het kost veel tijd, en ik raad je dat dan ook aan te doen wanneer je bijvoorbeeld je koppakking met vervangen o.i.d. maar dingen als een andere uitlaat hebben meer effect, de uitlaat bepaalt vaak de meeste weerstand.