Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Moshi Moshi - even voorstellen

Filluar nga DennisN, Shkurt 24, 2020, 08:47:04 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

DennisN


Mijn naam is Dennis en ik woon in Nieuwegein.
Sinds kort in het bezit van een Mitsubishi Space Star (met de naam: "Moshi Moshi")Nadat ik een jaar geleden afscheid moest nemen van mijn Mazda Demio (waar ik 3 jaar tevreden in heb rondgereden) ging ik op zoek naar een vervangende auto. Eén van de modellen waar ik telkens weer op terecht kwam was de Space Star, vanwege de ruimte, de vijf deuren, de lage aanschafprijs en de bijna op elke uitvoering aanwezige airco. Toch besliste het lot anders en kocht ik voor een habbekrats een andere auto. Nu, bijna een jaar later was "die andere auto" economisch niet meer rendabel. Zodoende was ik weer op zoek naar een andere auto. Het duurde niet lang of mijn zoektocht levere weer regelmatig de Space Star op. Ik heb nooit eerder Mitsubishi gereden, maar om één of andere reden sprak dit model mij wel aan. Ik gebruik de auto uitsluitend voor woon-werk verkeer, voor vakanties en recreatief gebruik staat er nog een Renault Scenic voor de deur, die doordeweeks door mijn vrouw wordt gebruikt. Afijn, terug naar de Space Star. Via diverse websites en marktplaats kwam ik terecht bij een Space Star 1.6 Comfort. Zag er op het eerste gezicht netjes uit en had nog geen 140.000 op de teller staan. Ik ben er heen gereden en eigenlijk was ik gelijk enthousiast, op wat kleinde mankementen en een niet rookvrij interieur na. Op Marktplaats had ik al 200 euro onder de vraagprijs geboden en daar heb ik "bij de auto" nog eens 100 vanaf gedaan. Kortom, een leuke auto voor een leuke prijs.
De mankementen:
- knopjes van de raambediening deden het niet/nauwelijks > opgelost met een schroefje  en wat geduld> ik wil nog wel een keer een nieuw paneel aanschaffen (AliExpress)
- electrische spiegelbediening doet het niet (L+R) > dit moet ik nog uitzoeken, heeft geen prio, de spiegels staan prima ingesteld
- afstandsbediening portieren werkt niet > verkeerde batterij geplaatst (CR2032 ipv 2xCR2016), opnieuw ingeleerd
- raamrubbers van de portieren zijn op sommige plaatse kapot > binnenkort eens op de sloop gaan kijken
- de blauwe bekleding en dashboard zijn echt lelijk > daar zal ik mee moeten leren leven
- de afdekhoes van bagageruimte ontbreekt > eens kijken op de sloop of marktplaats
- andere zaken die ik wil aanpassen: andere radio en speakers
Voorlopig ben ik zeker te spreken over Moshi moshi, en ik hoop nog zeker een aantal jaren met haar door te kunnen brengen.

Nobodie14

Hallo Dennis,

Welkom op het forum.
Je komt op marktplaats / speurders regelmatig een afdekhoes tegen. Kosten rond de 40 euro.

Ik herken jouw mening over het saaie interieur. Daar liep ik ook tegen aan.
Kijk eens op mijn topic over Spacey op dit forum en wat ik eraan gedaan heb.
Misschien kun je daar wat ideeën op doen.

DennisN

Hoi Nobodie14,


Ik heb jouw topic over Spacey al eerder helemaal doorgelezen. Erg leuk en leerzaam!
Bovendien vind ik het grappig dat deze Space Star in Nederland is gebouwd, toch een beetje een Nederlands product.  :)
Geen idee hoeveel tijd ik aan mijn Moshi ga besteden, dat is altijd de grote vraag namelijk.
Wat ik in ieder geval nog wel wil gaan doen is de  "boordcomputer" tweak. Ik vind het ook nogal kinderachtig dat je die opties "verliest" wanneer je geen standaard Mitusbishi radio geïnstalleerd hebt. Ook het interieurfilter moet nodig vervangen worden, heb het al wel even "uitgeklopt", maar dat moet echt een keer gebeuren.
Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen, hoewel iedereen wel weet hoe een Space Star er uitziet natuurlijk  ;D
Oh ja, die sleutels van Mitsubishi, wie heeft dat bedacht? Sleutels vallen na tien/15 jaar blijkbaar spontaan uit elkaar. Ik heb nog geen goede fix kunnen vinden.

Nobodie14

Er is een Rus geweest die een mal gemaakt had, de sleutelbaard uit de oude sleutel geslepen en met epoxy een nieuwe casing rond de oude sleutelbaard gegoten in die mal.
Erg veel werk.
Mijn daily sleutel is bij een sleutelboer gemaakt..
In de kast hangen een kapotte, originele sleutel. En eentje die nog heel is.

De kosten voor een interieur filter zijn niet zo hoog. Als je deze online besteld, heb je echter verzendkosten.
Dan kun je beter interieur filter (scheelt enorm met de rooklucht die in de oude zal hangen..), luchtfilter en bougies bestellen.
Inclusief verzendkosten zul je ongeveer 35 euro kwijt zijn.
Dan nog de olie + het oliefilter laten vervangen en je auto rijdt weer als nieuw.

Heb je wel op leeftijd van de distributiesnaar gelet?

DennisN

Zit er geen chip in de sleutel voor startblokkering oid??
Dan is het inderdaad makkelijk om er één na te laten maken.


Ik zit er ook nog aan te denken om zelf een sleutelbehuizing te maken met HDPE kunsstof, HDPE is eenvoudig te verwerken (check Youtube), ik weet alleen niet zeker of het stevig genoeg is. Voorlopig red ik me nog wel met de oude sleutels.


Ja, ik ga binnenkort eens kijken wat ik moet vervangen/bestellen. Misschien bestel ik wel nieuwe ruitenwissers, degene die er nu opzitten piepen nogal.


Ik heb het tellerrapport gezien en zag dat de auto de afgelopen 5 jaren niet heel veel heeft gereden (max 5000 p/j).
De distributieriem is bij 88.000 vervangen, dus kwa kilometers nog niet noodzakelijk, maar kwa leeftijd is ie wel aan de beurt, dus dat moet wel een keer gaan gebeuren.
Over een paar maanden laat ik het allemaal eens even nalopen en vervangen. Tot die tijd kijk ik het even aan of de auto inderdaad verder aan mijn verwachtingen voldoet.


Fijn dat er tenminste nog één iemand actief is op dit forum, want verder is het erg stil in de de Space Star sectie.

Nobodie14

#5
Er zit een chip in de sleutel.
Er zijn vele sleutelmakers/schoenmakers die deze chips hebben EN kunnen programmeren.
Je hebt wel de originele sleutel nodig.
De kosten zijn ergens tussen de 65 en 100 euro.

Mooi spul dat HDPE. Maar ik vraag me inderdaad af of het sterk genoeg is.
Ik ben met mijn vorige auto gewoon naar de sleutelmaker gegaan.
Wat ik ook zag is het repareren van een kuipdeel van een motor middels piepschuim en aceton!
Wauw..

Spacey heeft mijn verwachtingen ver overtroffen.
Vandaar dat ik nog steeds in de Space Star rijd.
Het enige dat ik echt 'mis' is Climat Control.
Wat de kosten betreft, scoort de auto vele malen beter dan alle andere auto's die ik tot nog toe gereden heb.

Nou moet ik wel eerlijk vermelden dat ik 'vroeger' ook elk deukje er weer uit zou laten halen.
Of eerst een paar deukjes zou 'sparen' voordat ik ze eruit zou laten halen middels uitdeuken zonder spuiten.
En delen van de auto over heb laten spuiten als er weer krassen in zaten die er niet meer uit te poetsen / camoufleren waren.
Tegenwoordig 'camoufleer' ik ze alleen maar. Voor zover dat mogelijk is dan.
De mentaliteit is tegenwoordig echt om wanhopig van te worden..

Laatst iemand op de parkeerplaats van een supermarkt erop aangesproken.
Die reed achteruit veel te krap een parkeerplaats in en beschadigde zowel zijn eigen auto als een geparkeerde auto op een flinke manier.
Hij parkeerde zijn auto daarna verderop alsof er niets gebeurd was.
Ik heb hem gezegd dat hij een briefje achter moest laten.
En dat als als hij het niet deed, dat ik het dan zou doen.
Hij keek me eerst nog aan of hij me aankon, maar durfde het uiteindelijk toch niet.
Andere mensen, die het ook zagen gebeuren, staken hun duim naar me op.
Ik heb gewacht tot hij een briefje onder de ruitenwisser gestoken had (ja, gecontroleerd op tekst), maar ben niet zo lang gebleven om te zien of het briefje er ook op bleef zitten.

Het is niet alleen in de Space Star sectie stil.
Een forum is uit de mode geraakt.
Tegenwoordig is het vooral Facebook.
En de auto wordt steeds meer als gebruiksvoorwerp gezien.
Ik ben zelf (kennelijk..) nog van de oude stempel.

DennisN

Deze Mitsu betreft een tweede auto, die vrijwel uitsluitend gebruikt wordt voor woon-werkverkeer. Dus de uiterlijke toestand baart me niet echt zorgen, maar uiteraard probeer ik het wel zo netjes mogelijk te houden, dat scheelt ook weer bij een mogelijke verkoop. Inderdaad heel vervelend wanneer iemand schade aan je auto maakt en met de Noorderzon vertrekt, of (boze) (buur)mannen die een sleutel langs je portier halen.
Ik heb inmiddels een nieuw interieurfilter geplaatst en de auto een ozon-behandeling gegeven.
Uiteraard heb ik de auto eerst grondig schoongemaakt van binnen (en buiten), dus alles ruikt en oogt nu weer een stuk frisser.
Nieuwe ruitenwissers, omdat de oude nogal lawaai maakten.
Ik heb een eerste meting gedaan van het dagelijks verbruik en dat ligt op 1:13,9.
Dat kan vast nog wel een stukje zuiniger, maar ik laat me tijdens het rijden niet al te veel leiden door het brandstofverbruik.


Verder voldoet Moshi Moshi aan de verwachtingen, start en rijdt zonder problemen. De motor is mooi stil, het meeste geluid lijkt te komen van de (winter)banden.
Wat me wel opviel tijdens het afgelopen stormachtige seizoen, is dat het rechter portier veel windgeruis veroorzaakt, alle rubbers sluiten netjes aan, dus ik begrijp niet precies hoe dit komt. Het lijkt wel alsof er een kiertje wordt opengezogen door het verschil in luchtdruk. Onder normale weersomstandigheden is er namelijk niets te horen bij dat portier.


Hopelijk heb ik binnenkort weer eens wat tijd (en droog weer) om mijn autoradio en luidsprekers in te bouwen, wat er nu in zit is niet slecht, maar verdient wel een upgrade.
Er zit bovendien nog een Nokia carkit in deze auto (wel bluetooth geloof ik), die wil ik uitbouwen, maar er zitten diverse componenten achter het dashboard verstopt.




DennisN

Hier wat foto's van mijn Space Star.








DennisN

Het is inmiddels alweer een tijdje terug dat ik Moshi Moshi heb aangeschaft. Nog niet alle punten die ik wil fiksen zijn gereed, maar toch even een tussentijdse update:


- als eerste iets onverwachts, ik had opeens een probleem met mijn handrem, de hendel ging niet meer strak naar beneden (voelde losjes), het leek op een breuk in de kabel, maar dat was helaas niet het hele verhaal. Een van de remklauwen en de kabel (rechtsachter) had het begeven. Die is dus vervangen en ook de remschijven achter moesten direct vervangen worden.

- elektrische spiegelbediening is inmiddels gefikst. Ik heb de bedieningsschakelaar uit elkaar gehaald en alle contacten goed schoongemaakt. Tevens het lampje vervangen, want dat bleek ook defect, evenals het lampje voor de bediening van het mistachterlicht.
- autoradio is inmiddels vervangen door een Pioneer met CD/USB/Bluetooth en handsfree functionaliteit, gelijk de oude Nokia carkit verwijderd.
- luidsprekers (4 stuks)zijn vervangen door eenvoudige, maar beter dan de originele, Pioneer twee-weg speakers. Hoewel de oude speakers ook 13" zijn, pasten de Pioneers toch niet zonder dat ik eerst wat nieuwe schroefgaten heb geboord ik de luidspreker behuizing.
- een ander punt waar ik me aan stoorde was de slechte kwaliteit van de sleutels (met name één). Geïnspireerd door een aantal video's op Youtube, waarmee vanuit HDPE diverse voorwerpen werden gecreëerd, heb ik ook de stoute schoenen aangetrokken, zie hier het resultaat:



Het proces is redelijk eenvoudig:
- ontdoe de oude sleutel van het zachte omhulsel, je houdt alleen de baard en een zwart driehoekje met daarin de startonderbreker over
- zorg voor de grondstof HDPE (een oude fles Fleuril "black" in mijn geval)
- knip of snijd deze in wat kleinere stukken, zodat het makkelijker te verwerken is
- gebruik een stuk bakpapier en doe daar de stukken tussen
- leg dit geheel tussen een tosti-ijzer en laat het smelten
- tussendoor een paar keer "kneden" (dubbelvouwen met een vork/mes)
- als het kneedbaar genoeg is uit het tosti ijzer halen (let op, HEET!) en om de sleutel heen wikkelen, stevig aandrukken, let op dat er geen holle ruimtes ontstaan.
- probeer de nog kneedbare massa zo goed mogelijk in vorm te brengen
- wanneer de sleutel afgekoeld is dan moet deze teruggebracht worden naar een hanteerbare vorm
- ik heb eerst met een ijzerzaagje de basale vorm gemaakt, daarna met een scherp mes verder bijgesneden
- boor een gat (of gaatjes) maken en deze in de juiste vorm snijden.
- als laatse de scherpe kantjes eraf schuren, totdat je het gewenste resultaat hebt bereikt.


Als ik ooit de andere sleutel onderhanden ga nemen, dan zal ik ervoor zorgen dat ik van te voren een soort mal maak, zodat ik niet te veel materiaal gebruik, wat achteraf weer verwijderd moet worden. Het heeft me redelijk wat arbeid gekost, maar het geeft ook wel weer voldoening als er dan een leuk resultaat is.


Inmiddels staat er bijna 143.000km op de teller en mijn gemiddelde verbruik tot op heden is ongeveer 1:13.

Nobodie14


Geweldig gedaan!
Het ziet er ongelooflijk goed uit.
Complimenten voor je inventiviteit en geduld!
En natuurlijk ook bedankt dat je deze oplossing met ons gedeeld hebt.

spacer

Citim nga: DennisN ne Maj 03, 2020, 06:33:46 MD


- een ander punt waar ik me aan stoorde was de slechte kwaliteit van de sleutels (met name één). Geïnspireerd door een aantal video's op Youtube, waarmee vanuit HDPE diverse voorwerpen werden gecreëerd, heb ik ook de stoute schoenen aangetrokken, zie hier het resultaat:



Het proces is redelijk eenvoudig:
- ontdoe de oude sleutel van het zachte omhulsel, je houdt alleen de baard en een zwart driehoekje met daarin de startonderbreker over
- zorg voor de grondstof HDPE (een oude fles Fleuril "black" in mijn geval)

bedankt voor de tip. Is materiaal stevig genoeg?Ik heb ooit een vervangende sleutel besteld via internet waarin je de startonderbreker kon schuiven. Sleutelboer heeft 'baard' nageslepen, maar was toch niet 100%

DennisN

Het materiaal is zeker stevig genoeg. Dat was vooraf ook één van mijn bedenkingen, maar dat lijkt in de praktijk geen enkel probleem te zijn. Ik heb nog geen lange duurtest gedaan natuurlijk.