Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Start Project Galant Dynamic

Filluar nga Anonymous, Mars 04, 2009, 10:29:23 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Anonymous

#30
Citim nga: "sp1046mhs1"Hahahah, ik plaag maar! :lol:  Enne, iemand moet die rol vervullen, toch? Hoe goed ben je trouwens met catering? Ook onmisbaar!  :P

Eigenlijk ben ik jaloers, maar dat zeg ik niet hardop... :ugeek:

Doet Mark D ook mee in dit project? Remco en hij werken ook wel eens samen, vandaar.  ;)

Plagen? Beetje dollen moet kunnen toch, er is al zoveel leed in de wereld, wat catering betreft ja daar heb je een punt, ik zal het onthouden ;)  :lol:  :lol:  Mark D doet niet mee aan dit project. Ik voel me prima thuis hier op het MOC forum. Uiteraard is onze vriend Remco vrij met wie hij samenwerkt, mijn verstandhouding met Remco is overigens uitstekend te noemen, en dat is wederzijds. Wat die jaloersheid betreft ach dat is allemaal zo betrekkelijk, er zaten bij ons gewoon een aantal zaken mee, je moet in dat soort zaken ook een beetje geluk hebben om het betaalbaar te kunnen houden, anders waren wij er ook niet aan begonnen, Menno jouw tijd komt nog wel!!!

Steven

#31
Zo mensen, druk weekend gehad. Eindelijk staat het blok in hillegom. Heb het hele gebeuren samen met mijn broers uit de bus getakeld en netjes de bak van de motor gescheiden. Had trouwens veel bekijk van de buren, die dachten van waar is hij nou mee bezig?????


Kijk de harde werker is staan. (mmm, denkt ie, past dat ook in mijn colt???)

Nadat alles op de palet lag het hele gebeuren achterom de schuur ingereden.
 Het is de bedoeling dat ik alles rustig ga nalopen/vervangen in mijn eigen schuurtje (distributie, koppeling enz).  Ben vanavond even bezig geweest met het uitpluizen van de bedrading. Ik kan gelukkig mijn bedrading die nu in de auto ligt laten zitten. Ik hoef enkel een paar draden erbij te trekken. Wat komen die schema's nu goed van pas man!!!!



Verder zit ik nog te twijfelen of ik mijn bak eronder laat of de originele VR4 bak monteer. Gelukkig heb ik daar nog even de tijd voor om te beslissen.
 :)

sp1046mhs1

#32
Begrijp ik dat je dit blok wilt gebruiken om twee wielen aan te drijven?  :?:

Ik meen dat MarkS een 8G met een VR4-blok heeft, uitsluitend 2 wielen aangestuurd. ;)

Anonymous

#33
Nee, de auto blijft gewoon 4WD. De motor welke nu in de Galant van Steven hangt heeft een versnellings en tussenbak, dit laatste om het 4WD systeem te laten functioneren. Deze bak is qua kracht afgestemd op het non-turboblok wat er nu inhangt. Het blok wat straks wordt ingebouwd komt uit een Japanse VR4 (dus ook 4WD) ook met een z.g. tussenbak om het 4WD gebeuren te laten functioneren. De bak die onder het nieuwe blok hangt, is uiteraard afgestemd op de krachten van de turbo-motor. De reden waarom Steven twijfelt is; dat hij weet dat de bak welke nu onder de auto hangt, schakeld als een warm mes door de boter, zeer soepel en geruisloos, van de bak welke bij het turboblok hoort, weet hij dat niet. Hij wil in iedergeval de nieuwe bak openhalen om te kijken hoe deze ervan binnen uitziet, waarbij hij dan direct de koppeling en het druklager kan controleren. In principe kan het dus zo zijn dat de oude versnellingsbak van het non-turboblok blijft zitten, deze past zonder problemen op het turboblok, of hij moet het risico nemen om alles te vervangen, dus het turboblok compleet met de versnellingsbak en dan moet hij maar afwachten of de bak goed schakeld, van de huidige bak is dat bekend, van het nieuwe blok dus niet. Dat is dus een afweging die hij zelf moet maken. Maar in beide gevallen blijft de auto gewoon 4WD aangedreven. Ik persoonlijk zou toch kiezen om alles in zijn geheel over te zetten, immers alles is dan op elkaar afgestemd (het blok en de bak) terwijl dit in het andere geval niet zo is. Maar nogmaals dat moet Steven zelf maar beslissen. Als de huidige bak eronder blijft hangen dan zullen de synchronisatie ringen en de baklagers het ongetwijfeld zwaarder te verduren krijgen, en meestal zo rond de 140.000 en 160.000 km zijn deze dan ook aan vervanging toe, terwijl de originele bak daar ongetwijfeld minder last van heeft immers dat is er op gemaakt!

sp1046mhs1

#34
Ah, helemaal helder!

Persoonlijk zou ik ook voor de gehele swap gaan. Hoeveel werk is het voor een ervaren iemand om een bak te wisselen? Wij deden het in onze 'baldadige jaren' in een paar uurtjes, naast een kratje bier. OK, was wel bij een Golf-II GTI. Je kon daar overal bij, kwestie van een paar bouten en de gehele handel kwam letterlijk naar beneden ged#nd#rd... :mrgreen:

Anonymous

#35
Citim nga: "sp1046mhs1"Ah, helemaal helder!

Persoonlijk zou ik ook voor de gehele swap gaan. Hoeveel werk is het voor een ervaren iemand om een bak te wisselen? Wij deden het in onze 'baldadige jaren' in een paar uurtjes, naast een kratje bier. OK, was wel bij een Golf-II GTI. Je kon daar overal bij, kwestie van een paar bouten en de gehele handel kwam letterlijk naar beneden ged#nd#rd... :mrgreen:

Ik denk dat het voor een ervaren iemand niet zoveel werk is, het is immers hun vak, ze hebben het juiste gereedschap en verder alles bij de hand. Wat die baldadige jaren betreft, dat was natuurlijk ook leuk, :D  :D  :D  je leerde op die manier hoe het één en ander in elkaar zat, zo heb ik het ook geleerd en natuurlijk dat kratje bier hé 8-)  :D  echter met de moderne auto's is de ruimte om te sleutelen zó gering, met alle randapperatuur in de motorruimte heb je moeite ergens nog goed bij te kunnen.

Eén dezer dagen haalt hij de bak open om te zien hoe het er van binnen uit ziet, naar hetgeen hij aantreft zal hij wel de juiste beslissing nemen, ik wil daar wel bij zijn en een paar leuk plaatjes schieten, en leuk voor een naslagwerk. Overigens ik blijf ook naar allerlei zaken zoeken die met de Galant Dynamic te maken heeft, zo heb ik na lang zoeken een autoblad weten te vinden (Auto-selekt) waarin de Galant Dynamic uitgebreid wordt beschreven, en dat is toch wel kicken, ja als echte 6G Galant liefhebber zijn dat zaken wat een hobby compleet maakt toch?

Anonymous

#36
De 6G Galant Dynamic is een relatief zware Galant, dit in vergelijking tot de GTI en de andere 6G modellen, dat verschil wordt veroorzaakt door het 4WD systeem maar ook andere zaken zoals de 4WS. Ook het onderstel is anders (zwaarder) uitgevoerd dan b.v. de 6G Galant GTI. Dat betekend in de praktijk dat de Dynamic minder rap is dan zijn "broertje"de GTI, en dat mis je dan ook wel een beetje, dat is ook de reden waarom Steven de stap heeft gemaakt naar een 4G63 turboblok, wat de Dynamic zeker een stuk sneller zal maken, en natuurlijk het turbogevoel, wat altijd een apart gevoel geeft. Wat ik er van begrepen heb is dat het zeker niet gaat om zo hard mogelijk te rijden, b.v. Remco met z'n Evo is een héél ander verhaal, dat blok heeft zo ongeveer 240 PK in huis, dat van Steven naar ik dacht 212 PK. Wellicht kan hij in de toekomst nog chiptuning toepassen, bij mijn Galant GTI met non-turbo motor leverde dat 11.9 pk meer op, bij een turbomotor zal de toename een stuk meer zijn.

sp1046mhs1

#37
Andere turbo erop...??!?  :roll:

Anonymous

#38
Citim nga: "sp1046mhs1"Andere turbo erop...??!?  :roll:

Eerst maar dat andere blok erin, kijken wat daar uit komt!  :)  :)  :)

sp1046mhs1

#39
Hans, is je zoon al begonnen met de versnellingsbak? Ben benieuwd welke het gaat worden.  :geek:

Anonymous

#40
Citim nga: "sp1046mhs1"Hans, is je zoon al begonnen met de versnellingsbak? Ben benieuwd welke het gaat worden.  :geek:

Dat week ik nog niet Menno, hij moet de bak eerst nog opentrekken voordat hij een beslissing neemt!

Anonymous

#41
Vandaag bezig geweest met het aanpassen van de bestaande kabelboom. Steven laat de bestaande kabelboom zitten, door goed de schema's te bestuderen weet hij precies waar de verschillen zitten tussen de kabelboom van de Dynamic en die van het nieuwe blok, oké het is wel een hele uitzoekerij maar het is wél héél belangrijk. Hij heeft een aantal draden die voor de aansturing van de solenoidkleppen zorgen uit de kabelboom van het nieuwe blok verwijderd, het gaat hierbij om de aansturing voor de turbowastegate-vlinderklep van cyclone inlaatspruitstuk en de brandstofdruk regelaar, waarna hij er zelf netjes een kabelboompje van heeft gemaakt. Door alle groepen netjes te splitsen, is alles makkelijker terug te vinden, samen met de benodigde schema's kan je dan doelgericht te werk gaan.



Het selfmade kabelboompje 8-)  8-)  8-) wat later wordt verwerkt samen met de bestaande kabelboom in de Dynamic.

Chaoth

#42
Hey Hans,

(Na een forumdipje van mij toch weer wat reacties  :P)

Wat een gaaf project zeg. Ga ik zeker op de voet volgen.

Ik ben heel benieuwd naar het resultaat, maar met de mensen die jullie tot je beschikking hebben (en jullie zelf natuurlijk) moet dat wel goed gaan komen  :mrgreen:

Groet,

Kim

Anonymous

#43
Citim nga: "Chaoth"Hey Hans,

(Na een forumdipje van mij toch weer wat reacties  :P)

Wat een gaaf project zeg. Ga ik zeker op de voet volgen.

Ik ben heel benieuwd naar het resultaat, maar met de mensen die jullie tot je beschikking hebben (en jullie zelf natuurlijk) moet dat wel goed gaan komen  :mrgreen:

Groet,

Kim

Hallo Kim,

Bedankt voor je leuke reactie, het is zeker een gaaf project, echter je moet je met dit soort projecten zeker niet haasten, en het is zeker niet zo om er zo maar een ander blok in te zetten, de voorbereidingen zijn minstens zo belangrijk, ik noem het maar het voortraject. Voordeel is inderdaad wel dat zowel mijn zoon Steven als z'n collega Remco ervaren Mitsubishi monteurs zijn, en ik probeer ook mijn steentje hierin bij te dragen. Steven is nu bezig het electronisch gedeelte aan te passen, daarna gaat hij aan het blok beginnen zoals het vervangen van alle motorsnaren en oliekeerringen, dus we zijn nog wel even bezig, maar dat geeft niet, we hebben de tijd.

Grt Hans (GTI-tje)

Anonymous

#44
Nu ik zo enkele weken bij dit project ben betrokken, blijkt toch dat je op bepaalde zaken goed moet letten, en ik bedoel hiermee is alles compleet, met name de benodigde randapperatuur, zoals solenoidkleppen-injectorpack-volledig complete kabelboom-luchtmassameter en ECU bij ons was alles dik in orde, maar het kan ook gebeuren dat dit niet het geval is, en dan moet je spullen extra gaan bestellen, wat extra kosten met zich mee brengt, dus alles goed controleren voor dat je iets aanschaft.