Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Even Voorstellen en elektrisch vraagje

Filluar nga 944tony, Korrik 01, 2018, 11:20:32 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

944tony

Hallo allemaal ik ben tony uit Amersfoort rij een space star uit 2002
Heb meteen een vraagje de zekering van de binnen verlichting blijft er uitspringenAlle kabeltjes van de binnen verlichting de radio en de display losgekoppeld  maar helaas springt de 10 ampere zekering meteen
kan iemand mij aan een bedradingsschema helpen of een andere tip alvast bedankt.

Nobodie14

Hier kun je de Electrical Wiring van de auto in PDF formaat vinden: Mitsubishi Space Star Electrical Wiring

De pagina van de interieurverlichting is: 4-78 voor auto's zonder centrale deurvergrendeling en 4-80 als die er wel in zit.
Het is heel simpel: plafondlamp en een lampje links in de bagageruimte waar een constante plus heen gaat vanaf de zekering en de massa vanaf de schakelaars in de deuren en achterklep.

Aangezien de zekering meteen kapot gaat, heb je een zware kortsluiting.
Ik zou de plafondlamp (doorzichtige kap los klikken en 2 schroefjes daaronder los halen) en het lampje in de bagageruimte (die zit alleen vastgeklikt) los halen en de stekkers ervan af trekken.
Daarna de zekering erin prikken.
Met een beetje geluk springt die nu niet.
Dan is het uitzoeken welke van de 2 kortsluiting veroorzaakt en waarom.

Als de zekering wel springt, dan is de constante plus draad ergens doorboord / weggesmolten waardoor de kortsluiting ontstaat.
Of iemand heeft die constante plus een keer afgetapt voor iets anders. En ligt die nu tegen massa aan.
In deze gevallen wordt het een zoekwerkje waar die constante plus tegen de massa aankomt.

944tony

super bedankt voor je snelle reactie en je info
Heb eerst de 10 zekering vervangen en dat ging 2 dagen goed en daarna inderdaad vette kortsluiting heb alles losgekoppeld en de zekering blijft meteen klappen
ga het diagram volgen en hopelijk vind ik het probleem nogmaals super bedankt en ik hou jou / jullie op de hoogte.


944tony

ik heb nu echt alles losgekoppeld binnen verlichting ,koffer verlichting, display, radio conrectors, deurschakelaars ,klep schakelaar. en nog steeds volop sluiting iemand nog tips ???
kan het de zekering box zelf wezen of evt de centrale deurvergrendeling mechanisme ????
Alvast dank voor eventuele reacties.

 

Nobodie14

Wat is er na die 2 dagen veranderd? Of vlak daarvoor?

Heb je de stekkers van de plafondlamp wel goed terug gezet?
Haal die weer eens los, trek alle stekkers eraf (en laat die eraf!) en steek de zekering er weer in.
Hopelijk is het daarmee opgelost..

Heb je misschien iets aan de deurstijl linksvoor gemonteerd?
Daar loopt een kabelboompje van de binnenverlichting vlak achter..

Kijk eens bij de dikke bekabeling onder het dashboard bij je linkervoet.
Zitten daar soms extra draden aangesloten die richting het dashboard kastje / de middenconsole lopen?
Misschien is er in het verleden ergens een extra 12 volt -, USB aansluiting, actieve telefoonhouder / navigatiehouder gemaakt door iemand en heeft die persoon de bedrading daarvan door geknipt.

Heb je misschien zelf een constante plus naar de radio - en/of versterkers getrokken?
Is het daar misschien fout gegaan?

Heb je misschien een trekhaak?
Het is heel gemakkelijk om vanaf de binnenverlichting in de bagageruimte een constante stroom naar de stekkerdoos voor de caravan te trekken.

In het ergste geval is er iets aangesloten (geweest??) dat veel stroom vraagt, maar net niet groot genoeg om de zekering te laten springen.
De isolatie van de stroomdraad kan daardoor wel gesmolten zijn..
Als dat zo is, dan zit het probleem nu in de kabelboom zelf.
En zul je die uit elkaar moeten trekken om de draad te vervangen.

944tony

#5
Wederom dank voor je reactie heb nu alles los liggen en nog steeds sluiting heb de auto vorige week gekocht en toen deed de radio display en de binnen verlichtin het niet. Toen heb  ik in het boekje gekeken en zag dat de zekering onder de motor kap voor de binnen verlichting er niet inzat deze geplaatst alles prima verlichting radio display deden het weer na 2 dagen alles uit en nu het probleem waar ik nu mee zit
Niks veranderd geen trekhaak dus ik ga op zoek naar de draden onder het dashboard 
Hopelijk vind ik wat er dan is
Is er de mogelijkheid om telefonisch contact met elkaar te krijgen







Nobodie14

Op deze manier gaat het zoeken van de fout niet werken.
Je moet echt een plan opstellen.

Het belangrijkste is om zeker te weten dat dat de kortsluiting niet in de kabelboom zit.

Daarvoor moet je alle modules die op de zekering aangesloten zijn los koppelen.
En los laten!
Anders blijf je bezig als het 2 modules zijn die kortsluiting veroorzaken..

Voor zover ik in het elektrisch schema kan zien, zijn dat de volgende modules:
- plafondlamp
- lamp in bagageruimte
- mistachterlicht / hoogteregeling koplampen / spiegelverstelling module
- radio
- afstandsbediening module
Die laatste zit rechts tegen het schutbord bij voetenruimte passagier gemonteerd.
Even het kapje weghalen.

Als die allemaal los zijn en de zekering niet doorslaat, dan is de kabelboom nog in orde.
Daarna elke module een voor een terugplaatsen en testen.

Nobodie14

Ik ben de info display vergeten onder modules..

944tony

Alles losgehaald zekering er in en ik dacht  succes jammer maar na nogmaals het er in en er uithalen van de zekering pats kapot  lijkt  wel of het probleem in de zekering bak zit ga deze nu loshalen en vanaf daar de draadjes van de zekering volgen hopelijk gaat dat lukken.
Nogmaals bedankt voor je advies en nogmaals de vraag of we telefonisch contact kunnen hebben

944tony

Eureka het probleem is opgelost samen met mijn zwager er in gedoken, zekeringenkast in de motorruimte gedemonteerd, en de draad gaan volgen die aan de bewuste zekering vast zat.zekeringenkast in de auto compleet gedemonteerd, en daarachter zat een heel dun rood/zwart draadje dat een heel klein openingetje had en duidelijk tegen de massa aan schuurde  . dit gerepareerd en  daarna alle gedemonteerde onderdelen stuk voor stuk opnieuw aangesloten en uitgetest . alle onderdelen werken weer .Nobodie super bedankt voor je tips en trucks man !!nu alleen nog proberen mijn cv afstandsbediening aan de praat te krijgen want de truck met pen 1 aan massa leggen werkt bij mij niet

Nobodie14

Geweldig dat je het gevonden hebt!
Het uit elkaar halen van een draadboom om een kortsluiting te vinden, is met stip een van de vervelendste klussen die ik ken.

Het registreren van de afstandsbediening is eenvoudig.
Controleer wel eerst of het rode lampje op je afstandsbediening oplicht als je op een knopje drukt.
Als dat niet zo is: batterijen (2x CR2016) vervangen en/of de contactpunten van de knopjes schoonmaken. Zowel op het moederbordje als op het knopje zelf.
Doe dat laatste wel heel voorzichtig! Het rubberknopje is erg kwetsbaar en scheurt zo uit!
De contacten op het moederbord maak ik schoon met Glassex op een schoon doekje en daarna voorzichtig met een gummetje.
Sommigen gaan er daarna nog even met een hele zachte potlood (grafiet) overheen zodat het knopje beter contact kan maken.
Het rubberknopje alleen met een schoon doekje (voorzichtig!!) afvegen.
Glassex droogt het rubber uit waardoor het gaat scheuren.

Registreren afstandsbediening(en) Mitsubishi Space Star

  • Draadje of paperclip tussen pin 1 en pin 4 van OBDII connector
  • Alle deuren sluiten, maar niet op slot
  • Sleutel in ACC positie en weer terug
  • De deursloten zullen automatisch openen en sluiten ter bevestiging dat de 'Program Mode' van de Keyless Entry Module aan staat
  • Knopje 'Open' op de afstandsbediening 3x rustig(!!) indrukken
  • De deursloten zullen automatisch openen en sluiten ter bevestiging dat de afstandsbediening geregistreerd is
  • Als er een 2e afstandsbediening is, dan binnen 1 minuut na het inleren van de eerste afstandsbediening, 3x het knopje 'Open' van die 2e afstandsbediening indrukken
Opmerkingen

  • De OBD connector zit op z'n kop in de Space Star!
    Let er dus op dat je wel degelijk Pin 1 en Pin 4 met elkaar verbindt.
    Je MOET de deursloten open en dicht horen gaan als je de sleutel op ACC en weer terug hebt gedraaid.
    Als je zeker weet dat je de juiste pinnen verbonden hebt en de deursloten niet cyclen, dan moet je een andere Keyless Entry Module monteren.
  • Je kunt tot 4 afstandsbedieningen programmeren.

944tony

Helaas is het met de AB niet gelukt ga voor een andere ontvanger kijken ben nu bezig met de snelheids sensor maar krijg het metalen pennetje er niet uit iemand nog een tip voor me ???

Jwb

Ik kom op dit topic en vraag me even af welke zekering het is, ik heb kortsluiting gemaakt bij mijn bagageruimte verlichting maar kan de juiste zekering niet vinden. Space star 2003 met CV


bvd

Nobodie14

Deze zit in de zekeringenkast onder de motorkap.
Het is een 10A zekering in het blokje van 3.


De binnenverlichting, CV en infodisplay zitten op dezelfde zekering.

Jwb